Melperin olkihattu

A. Acimlainen

Miten OLKIhattu liittyy vanhoillislestadiolaisiin?

6

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko

Sehän kuuluu siihen kuin nenä päähän.

Etkö ole koskaan lampaista kuullut, entä tallista?

• A. Acimlainen

Lampaista ja tallista? Eikös se Jeesus syntynyt tallissa ja lampaita sanoo paimentavansa.

Mutta lestadiolaiset - olkihattu -kytkentä on silti keinotekoisen tuntuinen. Kiinnostaa tietää mistä se on saanut alkunsa. Olen varmaan missannut hyvän vitsin.

• A. Acimlainen kirjoitti:

Lampaista ja tallista? Eikös se Jeesus syntynyt tallissa ja lampaita sanoo paimentavansa.

Mutta lestadiolaiset - olkihattu -kytkentä on silti keinotekoisen tuntuinen. Kiinnostaa tietää mistä se on saanut alkunsa. Olen varmaan missannut hyvän vitsin.

saattoi nähdä jonkun/joitakin olkihattuisia. Arvasinkohan oikein?

• Melperi

Tapio Rautavaara lauloi aikanaan Isoisän olkihatusta.

1:Kor. 3:

"10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.

11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,

13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;

15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi."

Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset opettavat itse keksimiään oppeja, jotka tuossa päivänä muutamana nimesin

OULUN OLKIOPEIKSI.

Paavali kirjoittaa oheisessa kohdassa juuri siitä, mille perustalle uskovaisen pitää hengellisen elämänsä rakennus rakentaa. Kuten Paavali kirjoittaa on vain yksi perustus, joka kestää:

JEESUS KRISTUS!

Edelleen Paavali opettaa, että erään kerran Jumalan tuli tarttuu jokaisen meidän hengellisen elämän rakennukseen. Kenen rakennus kestää hän on saava palkan. Samoin Paavali puhuu erilaisista rakennusaineista. On helppo käsittää, että olkitalo ei kestä tulta vaan se palaa poroksi.

MUTTA...

Paavali opettaa, että sekin rakentaja, jonka olkitalo palaa poroksi, niin hänkin on pelastuva ikäänkuin tulen lävitse, jos hänen olkitalonsa perustus on Kristus.

Ymmärrän tämän niin, että tällaisen ihmisen uskonelämän perustus on Jeesus Kristus, mutta hän on jollakin tavalla "hoippuen" vaeltanut eli hänen jalkansa eivät ole tukevasti kiinnitetyt Kristus-kalliolle, mutta koska pohja ja perustus on oikea, niin vaikka olkitalo palaa, mutta koska olkitalon sokkeli on oikea (Jeesus Kristus)----->tämäkin ihminen pelastuu.

Sen sijaan vanhoillislestadiolaisten opettama OLKIOPPI ei mahdu tähän Paavalin opetuksen sisälle. Vanhoillisilla ei ole opetuksessaan kaiken ylimpänä auktoriteettina Jeesus Kristus ja Hänen Golgatalla suorittama koko ihmiskunnan syntivelan sovitus.

Vanhoillisille ei kelpaa oppi:

"Yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä - Jeesus Kristus."

vaan he ovat itse ottaneet väkisin itselleen tuon välimiehen paikan ja opettavat, että

1) Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen.

2) Jumala ei pysty pelastamaan syntistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

3) Yms. ihmiskorskaopit.

Vanhoillislestadiolaiset eivät siis rakenna omaa hengellistä taloaan ja rakennustaan Jeesuksen Kristuksen varaan vaan OMAN ITSENSÄ eli IHMISEN varaan.

Ymmärtäisin tämän Paavalin opetuksen suhteutettuna tämän päivän vanhoillislestadiolaisten ihmistekoisiin OLKIOPPEIHIN niin, että sydämessään vilpitön Jeesukseen uskovainen vanhoillislestadiolainen - vaikkakin hän uskoo joihinkin herätysliikkeensä vääriin oppeihin - niin hänen talonsa on tuo olkitalo, joka ei kestä Jumalan tulta, mutta koska hänen sydämen uskonsa lepää Kristuksessa, niin hän pelastuu.

Sen sijaan Raamattu sanoo, että muita opettavat laitetaan aikanaan menemään tiukemman seulan läpi. Niinpä sellainen vl, joka opettaa tietoisen tahallisesti näitä ihmistekoisia OLKIOPPEJA ja siirtää opetuksessaan syrjään sen pohjan ja perustan, joka yksinomaan kestää erään kerran Jumalan tulen siihen tarttuessa eli opettaa ihmisen kaikkivoipaisuutta Kristuksen sijasta, niin tällaisen henkilön OLKITALON perusta on myöskin OLJISTA.

Miten käy tällaisen henkilön silloin, kun kirjat avataan ja Jumalan tuli tarttuu tällaisen OLKIOPETTAJAN hengelliseen talokokonaisuuteen?

Jumala yksin sen asian päättäköön.

• A. Acimlainen

Jos acimlaisuudelle tulee oma palsta niin tulethan sinne väittelemään kanssani acimlaisuuden harhallisuudesta? ;)

• Melperi

sitten. Tässä yhdessä harhatunkiossa on niin paljon lapioimista, että mitään varmaan en uskalla luvata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1903
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1826
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1674
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      106
      1250
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1228
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1208
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      412
      1110
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      889
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      841
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50