Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Äiti aliarvioi lastaan

paskalapsi

Pidättekö oma lasta kauniina, vaikka se ei olisikaan? Oma äitini on pitänyt mua aina rumana ja kehunut muita aina nätimmäksi eikä koskaan kehunut mua. Onko se normaalin äidin käytöstä?

17

1157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissajakiitos

      Äitisi on saanut vanhan ajan kasvatuksen, joka korosti sitä, että lasta ei koskaan saa kiittää eikä kehua, koska lapsesta sillä tavalla kasvaa itsekäs ja omahyväinen ihminen. Luulee olevansa jotain, vaikka ei ole. "Kissa kiitoksella elää".
      Siihen kasvatukseen kuuluu myös se informaatio, että sinä ole rumempi, tyhmempi ja vähemmän arvostettu kuin muut, joten elä sen mukaan.
      Tällä kasvatuksella ihmisestä tulee tunneköyhä, itseensä vetäytyvä, ja on selvää, että hän kiristää myös omien lapsiensa elämää tiukasti ja huomioi vain negatiiviset asiat.
      Omia lapsiasi kiitä aina ja muista kehua jokainen edistysaskel. Lapsi yrittää tuottaa iloa vanhemmilleen ja saa hyvän mielen, kun on jossakin onnistunut ja saa siitä kiitoksen.

      • paskalapsi

        Lisäksi se, että äitini on aliarvioinut minua niin hän on aina kehunut silti itseään ja nostanut itseään muiden yläpuolelle eli pitänyt itseään jonain suuren luokan kaunottarena sekä olettaa olevansa lahjakas ja etevä yhdessä jos toisessakin asiassa, vaikka ei ole yhtään mitään, tosin en ole sitä kehdanuut äidilleni silti sanoa.


    • Ymmärtääyskän

      Äidilläsi on huono itsetunto. Yritä pärjätä ilman äitisi kehuja ja vahvistaa omaa itsetuntoasi. Ikävää on sinulle. Äidin sana kyllä vaikuttaa tosi paljon. Itse olen hyväksytty mutta äiti sanoi kerran sisarelle suutuksissaan että tämä on niin ruma ettei koskaan saa poikaystävää. On saanut, mutta silti muistaa ikävän moitteen aina. Olisiko sinun mahdollista keskustella äitisi kanssa asiat halki?

    • lkjö

      No nyt taas tämä äidin ja lapsen välinen kiista, komein , kaunein, tietävin.
      Äiti on vanhempi ja varmasti tietää asioita elämästä ja paljon enemmän ja näin voi joskus vähän oikaistakin nuoren käsityksiä. Ei se ole väheksymistä, vaan oikean puolen esiin tuomista.
      Tuo, että äiti vertailee oman lapsensa ulkonäköä toiseen, on todella rumaa äidiltä, olen sellaisen kohteeksi joutunut itsekin, tosin osaan jo nyt nähdä siinä todella äitini omanarvon tunteen syynä, hän oli elänyt lapsena elämän, jossa kukaan ei hänestä juuri piitannut, oli jopa vieraiden hoidossa, isästä ei tietoa saanut koskaan, hänen äitinsä vei salaisuuden hautaan mukanaan.
      Kun kasvat ja opiskelet, opit asioita. Toivon sinulle hyvää ja vahvaa itsetuntoa. silloin itse tiedät kykysi, eikä ole merkitystä noilla sanoisin kateuden sanoilla. Mitä taas tulee ulkonäköön, sekin on asia, kun itse hyväksyt itsesi, se riittää.
      Toki voit äidillesi sanoa, että on hirveää kuulla oman äidin vertaavan lapsensa ulkonäköä johonkin vieraaseen, jospa hän ymmärtäisi tehneensä elämänsä suurimman virheen.
      Oma lapsi ei saa olla vertailukohde, mutta ei häntä myöskään pidä joka mutkassa kehua, sekin on väärin.

    • pikkukerttu

      Ei ole oikean äidin käytöstä. Äidille lapsi on aina kaunis, vaikkei olisikaan mitään filmitähtiainesta. Äidinrakkaus määrittelee lapsen, eikä mitkään kauneusihanteet.

      • Pöllöä

        Olen samaa mieltä pikkukertun kanssa. Oma äitini kehui minua ja sisaruksiani kauniiksi ja todellakin uskon, että hänen silmissään me olimme kauniita ja jopa kauniimpia kuin muut.

        Itsekin pidän sukuni piirteitä ihan täytenä kymppinä. Minua ei kiinnosta lainkaan, mitä muut mahtavat ulkonäöstämme ajatella ja miksipä kiinnostaisikaan, kun (omasta mielestäni) muut eivät ole minua ulkoisesti parempia.

        Minäkin ajattelen, että tyttäreni ovat kauniita kuin huippumallit ja olen sen heille toki kertonut. En näe heissä mitään vikaa, vaan minulle he ovat täydellisiä juuri sellaisina kuin ovat. Luulen myös, että tämä hyvää itsetuntoa kohottava kasvatus on itseä ruokkiva malli. Älkää arvostelko ulkonäköä, koska kauneus on hyvin monimuotoista.


      • pikkukerttu

        Samaa mieltä. Tyttärelleni sanon usein, että olet söpö (on sitä) ja osaat vaikka mitä (ei nyt tietenkään kaikkea...), Hän on hieman ylipainoinen, mutta kehun aina hänen hyviä puoliaan, enkä suostu ajattelemaan, että hänellä huonoja puolia olisikaan. Tyttö on iloinen ja itsevarma (ei liikaa...) eikä käperry nurkkaan murehtimaan. Kehuja ei ole koskaan liikaa, ne lämmittää. Ei tarvitse kuin jonkun ihmisen katsoa ilkeästi tai sanoa rumasti, niin päivä on jo pilalle. Jos taas saa kannustavia, positiivisia palautteita, on niin hyvä mieli. Lapsillemme olemme tärkeimmät ihmiset, sitä suhdetta pitää vaalia. Usein luonto-ohjelmissa näkee kuinka emot huolehtivat pienokaisistaan sinnikkäästi, sieltä tulisi monien ihmistenkin mallia ottaa.


    • paskalapsi

      Tämä oli mulla ihan arkea lapsena

      http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/1-vuotias-jätettiin-yöksi-yksin-vanhemmat-juhlimassa-–-tässä-tuomio/ar-BBhFv9r?ocid=mailsignoutmd

      Silti mitään tuomioita ei siihen aikaan annettu tuollaisesta. Äitini on myös skitsofreenikko ja silti mua ei annettu pois, vaikka se olisi ollut paras ratkaisu.

      • kaarpspspå

        Tuossa sen näkee, miten lastensuojelu meilläkin on toiminut ja edelleen toimii. Ummistetaan silmät tosiasioilta, uskotaan mieluummin vanhempia, eikä haluta lapsen hätää nähdä. Kaikkea sitä joutuu sitten lopun ikäänsä kantamaan sisällään; pelkoa, huonoa itsetuntoa, turvattomuutta. Tällaiset ihmiset kyllä ovat empatiakykyisiä, koska ovat itse kokeneet kaikenlaista ja itse aikuisena kuitenkin oman elämänsä rakentajia parempaan suuntaan.


    • Tosituhkimo

      Olin 3-4 ikäinen kun äitini sanoi minulle, että minusta OLISI tullut sievä tyttö, jos en olisi pilannut kasvojani tuolla happamalla ilmeellä.
      Koska ÄITI niin sanoi, vaikutti tämä totuus koko kasvuaikani. Olin syrjään vetäytyvä ja häpesin itseäni. Minulle oli aivan sama, millaisia vaatteita hankittiin, ja muistan teini-ikäisenä yhden talven, jolloin sain yhden puseron koko kouluvuoden aikana. Kuljin viimevuotisissa pieniksi käyneissä kuteissa, mutta en välittänyt, koska joka tapauksessa tiesin olevani happaman ja ikävän näköinen ihminen. Roikotin hiuksiani silmillä.
      En koskaan mennyt koulun hippaloihin tai kavereitteni luo kylään, enkä kutsunut ketään kotiini, koska pidin ilman muuta selvänä, että vain armosta minun kanssani oltiin, ruman ja ikävän näköisen. Kotona ei koskaan ulkonäköäni yritetty kohentaa.
      Äidille se sopi, koska en kerjännyt rahaa vaatteisiin ja meikkeihin. Kukkaroni oli aina tyhjä.
      Vasta kotoa lähdettyäni pääsin alemmudentunteestani.

      • pystyssäpäin

        On ikävää, että yksi tai kaksi lausahdusta voi painaa lapsen elämässä vuosikymmeniä, jopa loppuiän. Olen usein kuullut samanlaista puhetta monilta vanhemmilta, joilla nujerretaan lapsen itsetunto. Sanotaan vaikka, että sinusta ei koskaan tule mitään jne. , tämä jää kaikumaan korviin ja aina ajattelee, että olen huono, vaikkei se perustu mihinkään. Kun vaan pystyisi menemään sen sanomisen yläpuolelle ja itse kehumaan itseään, jos eivät muut sitä tee.


    • vanhaäiti

      Ihmisen ulkonäköön kiinnitetetään nykyään aivan liiaksi huomiota. Eihän kukaan ulkonäölleen mitään voi.

    • kasvatustavat

      Ennen varottiin kehumasta lapsia, ettei heistä tulisi ylpeitä. Nykyäänhän ymmärretään, että sillä tavalla tuotetaan onnettomia ihmisiä jotka eivät usko itseensä. Kyllä lapsi toki tietää itse, jos ei ole kaunis, mutta tekee hyvää ajatella että on ainakin äidin silmissä kaunis ja että äiti hyväksyy hänet juuri sellaisena kuin on. Siinä on tärkeä pohja itsetunnolle. Toisaalta äiti jolla on itsellään heikko itsetunto, ei pysty kehumaan lastaan, kun ajattelee ettei hänellä itsellään mitenkään voi olla edes onnistuneita lapsia.

      Aikuisena pitäisi jättää lapsuuden kolhut menneisyyteen, elää vain tätä päivää ja tehdä itse itsestään arviot onko kaunis tai hyvä. Ymmärrä negatiivisuus äidin ongelmana, ei sinun, ja joudut rakentamaan itse sen itsetunnon, johon äiti ei sinua auttanut. Näyttäkää äidit lapsille rakkautta, hyväksyntää ja ihailua. Se ei tee ketään ylpeäksi, paitsi tapauksissa, joissa kehuminen on ylenpalttista ja liioitellun yksipuolista.

    • Seaikamenijo

      Minkä ikäinen sinä olet aloittaja? Oletko koskaan elämäsi aikana ajatellut, että lapsuudesta voi yhtenä kauniina päivänä 'hypätä' yli. Käyttää oman elämänkokemuksensa ja -näkemyksensä ja järkeillä menneet asiat sinne minne ne kuuluvat; suon silmään ja kankkulan kaivoon, jos niistä ei ole sinulle ja tulevalle elämällesi mitään hyötyä.

      Viisaat yksilöt tekevät em. tavalla ja alkavat 'nähdä' ja ymmärtää muutakin kuin oman napansa ympäristön.

      • paskalapsi

        Olen pian 30 ja asun edelleen narsistisen äitini kanssa. Oikeassahan äitini on ollut, että olen ruma enkä siksi koskaan saanut edes poikaystävää. Mutta mielestäni äidin ei kuulu sanoa lapsellen sitä aina ja joka tilanteessa.


      • kauaspois

        Muuta omaan elämääsi niin nopeasti, kuin vain pääset. Irrottaudu kahleista, äitisi pitää sinut siinä, jotta olet hänelle tueksi, mutta oma elämäsi jää elämättä. Äitisi vähättelee sinua, ettet lähtisi ja antaa ymmärtää, ettei kukaan sinua huolisi, hän on täysin väärässä, olen siitä ihan varma. Äitisi sanoo niin vain sen vuoksi, ettei lähtisi omaan elämään. Nyt on se vihon viimeinen aika lähteä lapsuudenkodista. Mene kysymään vapaita asuntoja mahdollisimman kaukaa.


      • Asenneratkaiseee

        30-vuotias voi jo ottaa läpyt pois ohimoilta ja ruveta katselemaan elämän ja maailman asioita omin silmin välittämättä siitä, mitä äiti sanoo. Siitä huolimatta, vaikka asuu hänen kanssaan ja siltikin, vaikka muuttaisi omilleen. Eikä tässäkään tapauksessa tarvitse äitiä hylätä, antaa hänen olla sitä mieltä mitä on ja muokata ja muovata asioista itselleen aivan omat näkemykset.

        Sinun ulkonäkösi tuskin on syynä poikaystävättömyyteen, mutta ajattelutapasi ja asenteesi eivät varmastikaan tee hyvää sellaisille aiheille, joiden avulla kavereita voisi saada, tulla ja olla. Ts. sisältöasioilla on enemmän merkitystä parinvalinnassa kuin ulkokuorella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe