Psykologian YO koe, apua!

1420

Pitääkö kokeessa todella kirjoittaa kuusi esseetä, kuinka voi kuudessa tunnissa ehtiä kirjoittaa niin monta? Tuleeko niiden olla pitkiäkin? Olen pärjännyt hyvin kursseilla mutta yo-kokeen lähestyminen aiheuttaa lievästi sanottuna paniikkia... Kuinka voin muistaa kaikki termit ja tutkimukset ja tutkijoiden/teorian kehittähien nimet ym.? Pitäisi lukea moneen muuhunkin kokeeseen ja psyka tuntuu ihan ylivoimaiselta kun pitäisi sisäistää niin valtava määrä teoriaa..

5

3148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abi2014

Kuusi esseetä kuuteen tuntiin on vielä helppo. Yliopistossa pitää kirjoittaa yleensä 2-3 esseetä puoleentoista tuntiin, eli ei tuo nyt kovin paha ole. Yo-kokeiden esseiden pituus vaihtelee 2-4 konseptin sivun välillä tehtävästä ja käsialasta riippuen ja jokereihin voi mennä jopa kaksi konseptia. Suunnittelu kokeissa kannattaa, mutta siihen ei kannata tuhrata aikaa kuin ehkä 10-15 minuuttia.

Keskity lukiessasi vain pääseikkoihin ja yritä muodostaa kokonaisuus ihmisen mielestä ja opetella vain tärkeimmät termit, tutkimukset ja tutkijat. Kannattaa katsoa ja tehdä vanhoja yo-kokeita, sillä niistä opit parhaiten tunnistamaan mikä on hyödyllistä ja tärkeää ja mikä turhaa. Kannattaa harjoitella varsinkin tutkimuskysymyksiä varten, sillä niitä siellä aina on ja niistä saa helppoja pisteitä jos osaa keskittää huomion oikeisiin seikkoihin tutkimuksissa ja argumentoida niiden kanssa.

Totuus siis on ettei sinun kannata edes opetella kaikkea, sillä teiltä ei sitä vaadita.

• Abi2014

Ai niin ja sanotaan vielä että kokeessa painotetaan enemmän soveltamisen tärkeyttä teorian sijaan.

• kokenutja

Kyllä, kuusi esseetä pitäisi sutaista kuudessa tunnissa. Ja kuuden pisteen vastaus on 3-4 sivua. Jokerit laajempia, yli 4 sivua tiukkaa asiaa tarvitaan yhdeksään pisteeseen. Kirjoittamisen siis pitää sujua joutuisasti. Voi alkaa tuntua lievää kirjoituskäden kramppia siinä 21. sivun vaiheilla.

• xxxxxxxxxxxx

Minä kun kirjoitin vanhamuotoisen reaalikokeen vuonna 2003, nappasin eräästä uskonnon kysymyksestä kuusi pistettä, vaikka vastaus ei yltänyt edes paperin toiselle puolelle.

• Abi2014
        xxxxxxxxxxxx kirjoitti:

Minä kun kirjoitin vanhamuotoisen reaalikokeen vuonna 2003, nappasin eräästä uskonnon kysymyksestä kuusi pistettä, vaikka vastaus ei yltänyt edes paperin toiselle puolelle.

Se riippuu vähän kysymyksestä ja joskus tiivis vastaus on jopa suositeltava. Siksi onkin tyhmää sanoa 3-4 sivua. Itsekin kirjoitin mustasta surmasta yhen sivun kevään 2014 historian kokeessa saaden täydet pisteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe