Vihdoin löysimme talon, joka tuntuisi omalta, siis eräs v.79 rakennettu talo kiinnostaisi. Sijainti erittäin hyvä, kuten lähes kaikki muukin talossa, mutta ne lastulevyseinät ja niiden haju, jota kaikki eivät huomaa - olenkin aika herkkänenäinen, sillä olen aiemmin altistunut homeelle ja myös tunnistan sen homeen hajun asunnoista helposti.
Jotkut ovat ehkä sitä mieltä, että talossa haisee joku muu kuin lastulevy, mutta talo on sekä kuntotarkastettu että homekoiratarkastettu, eikä vaurioita tai hometta löytynyt. Sokkeli ja tiiliseinätkin kaikki täysin ehjiä. Rakennusmestari on talon perheelleen rakentanut - he ovat siinä alusta asti asuneet.
Olen allerginen puupölylle. Ennen asuin lastulevyseinäisessä talossa ja oirehdin kovasti. Oirehdinta (yskä, nuha, hengityksen vinkuminen ym.) loppui, kun muutimme asuntoon, jossa on kyprokkiseinät. Myös mikä tahansa huonekalu, jossa on käytetty lastulevyä, tai joku muukin uusi lipasto, kaappi tms. aiheuttaa nuhaa, kurkkukipua, hengitysongelmia, pääkipua, silmien kirvelyä.
Mitä muita vaihtoehtoja olisi lastulevyseinille kuin kyprokki?
Kyseessä 130 neliöinen talo, 5h k yms., joten vaihdettavia seiniä riittäisi. Kannattaako edes harkita niin suureen seinäremonttiin alkamista?
Jos purkaisimme lastulevyseinät itse pois ja palkkaisimme ammattilaiset laittamaan tilalle uudet seinät, niin onkohan kovin kallis remppa?
Kiitos neuvoista! :)
Lastulevyseinien vaihto, mutta mihin...
3
2049
Vastaukset
- Suosittelen-
Minä suosittelen kipsilevyä. Merkki voi olla myös joku muu, kuin Gyproc, jos se käy, josta ilmeisesti "kyprokki" on puhekielinen mukaelma.
- timpuri-3
Revi lastulevyt poikkeen ja jos alla on muovikelmu, vaihda piettyyn paperiin. Hyväpinta tulee paneelista..... vaihtoehtoja löytyy, myös kellä se peekalo o keskellä kämmentä..
- Ilsv
Juu, kyprokki on puhekielen ilmaisu Gyprocille. :)
Kiitos paljon neuvoista molemmille.
Haluammekin päästä eroon muoveista, joten hengittävä pikipaperi on varmaan parempi vaihtoehto? Onko tuo pikipaperi ihan "virallinen" nimi?
Uusien rakennusmääräysten mukaan sellaista ei kai saa käyttää mutta vanhoihin taloihin saa, kai?
Muistelen, että joku olisi joskus laittanut pikipaperin väärinpäin ja tuli kosteusvahinko seiniin. En muista kyllä miten päin sen pitää olla, mutta pitää ottaa selville ennen remonttia tietenkin.
Korjailkaa, jos olen väärässä, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708