Biltema-öljyt

make

Olen kahdessa henkilöautossa käyttänyt Biltema 10w-40 sewmisynteettistä tai 5W-40 synteettistä vuosia,ei ongelmia,Ducaton turboon ostin kuitenkin Teboil Diamond dieseliä 5W-40.Tuleeko Bilteman oljyt Norjan Statoililta?
Onko käyttökokemuksia?

34

20857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiesta

      Firma näyttää olevan pedantti hinta/laatusuhteesta. Ainakin akut ovat olleet hyviä,ilmeisesti öljytkintäysin käypäsiä.

    • statoililta

      norjanpoikien öljyä on

      • Sepä on samaa mihin säilötään turskaa.


      • ALLU
        vanha-erkki kirjoitti:

        Sepä on samaa mihin säilötään turskaa.

        Ihan sama vaikka valaita kun se vaan toimii moottorissa


    • itämerkki

      Joo, itelläkii on bilteman osasynteettistä ja ensimmäistä talvea vasta. Se osasynteettinen on bilteman öljyistä ehkä ainut järkevän hintainen. Vaihtovälin olen pudottanut 15000km -> 10000km. Autolla ajetaan pelkkiä mökkimatkoja eli kylmäkäynnistyksiä ei tarvitse tehdä, onneksi. Pitääpä tuossa viikonloppuna laittaa pakastimeen näyte ja katsoa miten jäykkää on -18 asteessa.

    • Jappe

      Että miksi ihmiset ensin ostavat kalliin auton ja sitten myrkyttävät sen jollain riski öljyllä.
      En väitä että Bilteman öljy on huonoa, mutta Mobil 1 on taatusti turvallisempi valinta, ja juuri jossain myytiin sitä 40€/2x4l purkkia. Eli ei ole kallista.

      • ALLU

        Miks pitää koneeseen työntää jotain helvetin kallista mömmöä ja auto vaihdetaan alle 200tkm mittarissa olen ajanut Bilteman paskoilla öljyillä 300-400tkm mittariin eikä koneisiin ole öljyn takia vikaa tullut.


      • naama
        ALLU kirjoitti:

        Miks pitää koneeseen työntää jotain helvetin kallista mömmöä ja auto vaihdetaan alle 200tkm mittarissa olen ajanut Bilteman paskoilla öljyillä 300-400tkm mittariin eikä koneisiin ole öljyn takia vikaa tullut.

        KÖYHÄ KYTTÄÄ ÖLJYTKIN BILTEMALTA ! SÄÄSTÖÄ SE ON RISKIN NOJALLAKIN SE VIITONENKIN MOBILIIN VERRATTUNA ! HUOMIOITKO VIELÄ POSTIKULUTKIN JA TILASITTE IHAN KIMPASSA BILTEMALTA ÖLJYT JOKA POJALLE !

        KÖYHÄ


      • naama
        naama kirjoitti:

        KÖYHÄ KYTTÄÄ ÖLJYTKIN BILTEMALTA ! SÄÄSTÖÄ SE ON RISKIN NOJALLAKIN SE VIITONENKIN MOBILIIN VERRATTUNA ! HUOMIOITKO VIELÄ POSTIKULUTKIN JA TILASITTE IHAN KIMPASSA BILTEMALTA ÖLJYT JOKA POJALLE !

        KÖYHÄ

        Sä varmaan voitelet perseeskin mobililla niin sit liukuu naapurin sedän mulkku siel hyvin.
        MOBIL ON PERSEESTÄ, YLIHINTAISTA LITKUA!


      • Masentaja
        naama kirjoitti:

        KÖYHÄ KYTTÄÄ ÖLJYTKIN BILTEMALTA ! SÄÄSTÖÄ SE ON RISKIN NOJALLAKIN SE VIITONENKIN MOBILIIN VERRATTUNA ! HUOMIOITKO VIELÄ POSTIKULUTKIN JA TILASITTE IHAN KIMPASSA BILTEMALTA ÖLJYT JOKA POJALLE !

        KÖYHÄ

        Vaikken mielestäni kovin köyhä olekkaan mut mitään Mopileita en kyl koneeseeni laita! Eikä kannatakkaan, se on tutkittu juttu testeissäkin. Vaikkei mua noi testit liikuta...vaan omat kokemukset.


      • naama
        naama kirjoitti:

        Sä varmaan voitelet perseeskin mobililla niin sit liukuu naapurin sedän mulkku siel hyvin.
        MOBIL ON PERSEESTÄ, YLIHINTAISTA LITKUA!

        voitelen mobililla , on meinaan sellanen mäntä et välykset on aika kireellä ... ehei , biltemalla jäis setä puolitiehen nalkkiin välittömästi ...


      • BILTEMA
        naama kirjoitti:

        voitelen mobililla , on meinaan sellanen mäntä et välykset on aika kireellä ... ehei , biltemalla jäis setä puolitiehen nalkkiin välittömästi ...

        SULLA ON VARMAAN NAAMA KUIN PETOLINNUN PERSE mutta BILTEMAN öljyt voitelee siitä huolimatta


      • öljyistä

        jotain oikeasti tietää, niin ei autoonsa mobilin ykköstä laita!


      • Typerys...
        öljyistä kirjoitti:

        jotain oikeasti tietää, niin ei autoonsa mobilin ykköstä laita!

        "joka öljyistä jotain oikeasti tietää, niin ei autoonsa mobilin ykköstä laita!"

        Miksi?

        En tiedä juuri tuon luokituksia, mutta ainakin yleensä Mobilin öljyillä on ollut ihan hyvät luokitukset, jopa niillä vähän halvemmilla mineraaliöljyillä.

        Mutta kun sinä ilmeisesti tiedät jotain mitä luokituslaitokset eivät tiedä, niin odotan innolla miten kantasi perustelet... Minä kun olen vaan tälläinen tietämätön typerys, jolla ei ole muita vaihtoehtoja kuin kuunnella mitä muut sanovat.


      • kokemusta on

        Ajettu vuosia ja satotuhansia kilsoja bilteman öljyillä sekä suotimilla,ei mitään ongelmia.Mainokset ei hämää!


      • useimmilla
        Typerys... kirjoitti:

        "joka öljyistä jotain oikeasti tietää, niin ei autoonsa mobilin ykköstä laita!"

        Miksi?

        En tiedä juuri tuon luokituksia, mutta ainakin yleensä Mobilin öljyillä on ollut ihan hyvät luokitukset, jopa niillä vähän halvemmilla mineraaliöljyillä.

        Mutta kun sinä ilmeisesti tiedät jotain mitä luokituslaitokset eivät tiedä, niin odotan innolla miten kantasi perustelet... Minä kun olen vaan tälläinen tietämätön typerys, jolla ei ole muita vaihtoehtoja kuin kuunnella mitä muut sanovat.

        Mobilissa tökkiä vain hinta, itsekään en käytä sitä lähinnä kovan hinnan vuoksi.


      • Typerys...
        useimmilla kirjoitti:

        Mobilissa tökkiä vain hinta, itsekään en käytä sitä lähinnä kovan hinnan vuoksi.

        "Mobilissa tökkiä vain hinta, itsekään en käytä sitä lähinnä kovan hinnan vuoksi."

        Haeskelin netistä hieman viitteitä mobilin kovista hinnoista, ja tässä tulos:

        "VW GOLF 1,6 bensiinimoottori vm 1988-95:
        -Paras moottoriöljy Mobil 1 0W-40 vaihdettuna
        -Öljynsuodatin vaihdettuna
        -Pohjatulpan tiiviste vaihdettuna
        -Jätteet hävitettynä

        Mobil 1 0W-40 4L x 13.60 €/L = 54.40 e
        Öljynsuodatin 1 kpl 10.30 e
        Tiiviste 1 kpl 1.50 e
        Jätteiden hävitys 1 kerta 2.00 e

        Kaikki yhteensä 68.20 €"

        Tiedot löytyivät tuollaisesta osoitteesta : http://www.rantatienoljykeskus.fi/sivu6.html

        "Asiaa
        Kirjoittanut: mönkijä 26.11.2004 klo 16.20    
        Olen ajellut nyt reilut pari vuotta Toyota LJ70:llä, noin 50000km:iä. 5000km:n välein olen vaihtanut moottoriin öljyt ja suodattimen, pääasiallisesti olen käyttäny Bilteman osasynteettistä. Hyvin on kottero pelannut, jopa kesäisin asuntovaunun vetotehtävissä."

        Tuosta voi hakea vähän jonkinlaista viitettä öljyn vaihtoväleille, ja kaikesta päätellen tuo ei ole mikään "long-life"...

        "Kaikki yhteensä 68.20 €"

        Jos oletetaan, että öljyt vaihdetaan 5000 km välein, ja öljyn vaihdon materiaali kustannukset ovat 68.20 e, niin öljyn vaihtojen kulut ajokilometriä kohden ovat:

        n. 1,36 snt/km, tai 13,64 e / 1000 km.

        "20 e / 4 l...
        Kirjoittanut: laskutaitoinen... 26.11.2004 klo 23.51

        ....

        Esimerkiksi jos polttoaineen kulutus olisi 10 litraa / 100 km, niin tuolla matkalla menisi jo 100 litraa polttoainettakin, jos kyseessä on diisseli, niin polttoaine maksaa noin 0,9 e, eli polttoaineeseenkin menisi yli 90 euroa.."

        90 e 13,64 e = 103,64 e

        13,64 / 103,64 = n. 0,132... eli noin 13,2 % käyttökuluista, jos käyttökuluiksi lasketaan vain öljynvaihdot, ja polttoaine.

        Kun tuota laskee ja arvioi, niin öljyn hinnasta ei saa kovin merkittävää tekijää sitten millään...


      • varaa haukkua muita
        Typerys... kirjoitti:

        "Mobilissa tökkiä vain hinta, itsekään en käytä sitä lähinnä kovan hinnan vuoksi."

        Haeskelin netistä hieman viitteitä mobilin kovista hinnoista, ja tässä tulos:

        "VW GOLF 1,6 bensiinimoottori vm 1988-95:
        -Paras moottoriöljy Mobil 1 0W-40 vaihdettuna
        -Öljynsuodatin vaihdettuna
        -Pohjatulpan tiiviste vaihdettuna
        -Jätteet hävitettynä

        Mobil 1 0W-40 4L x 13.60 €/L = 54.40 e
        Öljynsuodatin 1 kpl 10.30 e
        Tiiviste 1 kpl 1.50 e
        Jätteiden hävitys 1 kerta 2.00 e

        Kaikki yhteensä 68.20 €"

        Tiedot löytyivät tuollaisesta osoitteesta : http://www.rantatienoljykeskus.fi/sivu6.html

        "Asiaa
        Kirjoittanut: mönkijä 26.11.2004 klo 16.20    
        Olen ajellut nyt reilut pari vuotta Toyota LJ70:llä, noin 50000km:iä. 5000km:n välein olen vaihtanut moottoriin öljyt ja suodattimen, pääasiallisesti olen käyttäny Bilteman osasynteettistä. Hyvin on kottero pelannut, jopa kesäisin asuntovaunun vetotehtävissä."

        Tuosta voi hakea vähän jonkinlaista viitettä öljyn vaihtoväleille, ja kaikesta päätellen tuo ei ole mikään "long-life"...

        "Kaikki yhteensä 68.20 €"

        Jos oletetaan, että öljyt vaihdetaan 5000 km välein, ja öljyn vaihdon materiaali kustannukset ovat 68.20 e, niin öljyn vaihtojen kulut ajokilometriä kohden ovat:

        n. 1,36 snt/km, tai 13,64 e / 1000 km.

        "20 e / 4 l...
        Kirjoittanut: laskutaitoinen... 26.11.2004 klo 23.51

        ....

        Esimerkiksi jos polttoaineen kulutus olisi 10 litraa / 100 km, niin tuolla matkalla menisi jo 100 litraa polttoainettakin, jos kyseessä on diisseli, niin polttoaine maksaa noin 0,9 e, eli polttoaineeseenkin menisi yli 90 euroa.."

        90 e 13,64 e = 103,64 e

        13,64 / 103,64 = n. 0,132... eli noin 13,2 % käyttökuluista, jos käyttökuluiksi lasketaan vain öljynvaihdot, ja polttoaine.

        Kun tuota laskee ja arvioi, niin öljyn hinnasta ei saa kovin merkittävää tekijää sitten millään...

        Onneksi maailmassa on teitä muita parempia!!!
        UH!!!
        ELÄKÖÖN JUPPIHOMOT!!!


      • Typerys...
        varaa haukkua muita kirjoitti:

        Onneksi maailmassa on teitä muita parempia!!!
        UH!!!
        ELÄKÖÖN JUPPIHOMOT!!!

        "Hyvä kun sulla on varaa haukkua muita"

        Täh?

        Minä? Haukkunut? Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä?

        Kunhan vaan ihmettelen ja laskeskelen... Ei ollut ainakaan tarkoitus haukkua ketään.

        En ole edes itseäni väittänyt yhtään sen viisaammaksi kuin kukaan muukaan...


      • käsitys!!!
        Typerys... kirjoitti:

        "Hyvä kun sulla on varaa haukkua muita"

        Täh?

        Minä? Haukkunut? Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä?

        Kunhan vaan ihmettelen ja laskeskelen... Ei ollut ainakaan tarkoitus haukkua ketään.

        En ole edes itseäni väittänyt yhtään sen viisaammaksi kuin kukaan muukaan...

        Nyörin anteeksi pyyntöni.
        ANTEEKSI!!!


    • Anglia,

      Autokorjaamot ei suostu laittamaan Bilteman öljyjä moottoriin. Syytä en siihen osaa sanoa. Kuka tietäisi mistä tämäkin johtuu?

      • maasturi

        Tuo oli kyllä raju yleistys ettei kukaan suostuisi laittamaan. Itse olen kokeillut Bilteman (Suomessa olo) historian aikana erittäin montaa autoon liittyvää tarviketta ja varaosaa ja sillä tuloksella, että pikkuhiljaa usko kaikkiin auton varaosiin siellä horjui ja rupesin hakemaan muita edullisia vahtoehtoja. Öljyjen kohdalla kyse on siitä, että pelätään samaa kusetusta kun muissakin heikkolaatuisissa autotarvikkeissa. Poikkeuksena ovat mielestäni olleet eräät kohtuu laadukkaat työkalut.

        Nythän ketju on viisastunut ja pikkuhiljaa ajanut alas koko autotarvike puolta.


    • hemmo

      Ladassa joskus käytin Bilteman öljyjä, ihan ainakin siinä toimivat. Takaveto-Ladaan sai ennen Biltemasta edullisen ja tosi hyvän jännitteensäätimen, muuten kokeilemani varaosat olleet aika huonoja.

      Bongasin tänään Prismasta Champion-merkkisiä öljyjä, aika hyvät API-luokitukset oli kirjattu purkin kylkeen. 5W/40 täyssynteettinen maksoi vain 15.90/4litraa.
      Toimis varmaan ihan hyvin miltei kymmenvuotiaassa japsissa 5000km:n vaihtovälein.

      • katselin

        robbarin mainosta, niin siellä oli Shell Helix Ultra 10W40 hintaan 19,90 4l. Aika halvallakin noita hyviäkin nykyään löytyy.


      • viskositeetit
        katselin kirjoitti:

        robbarin mainosta, niin siellä oli Shell Helix Ultra 10W40 hintaan 19,90 4l. Aika halvallakin noita hyviäkin nykyään löytyy.

        Kotkan robbarissa se ainakin on Helix Ultra 5W-40, hinta on sama.


      • oilimanni
        katselin kirjoitti:

        robbarin mainosta, niin siellä oli Shell Helix Ultra 10W40 hintaan 19,90 4l. Aika halvallakin noita hyviäkin nykyään löytyy.

        Jos näillä keleillä hienojen autojen huohotin jäätyy,niin yleisen käsitksen mukaan Shellin öljyt käytntilämpötiloissa muita ohuempa,lentävät yllätteän pihalle mittatikun reiästä,tiivisteistä-tietää talvikävelyä,koneen pesua,mahdollista koneremppaa ja autottomia kuukausia-selaaq näitä sivuja "huohotinputki" haulla


      • mistähän
        viskositeetit kirjoitti:

        Kotkan robbarissa se ainakin on Helix Ultra 5W-40, hinta on sama.

        mä ton 10W:n tohon sain? Nimenomaan 5W40 se oli, niinkuin sanoitkin! Hyvä kun korjasit.


      • paude
        oilimanni kirjoitti:

        Jos näillä keleillä hienojen autojen huohotin jäätyy,niin yleisen käsitksen mukaan Shellin öljyt käytntilämpötiloissa muita ohuempa,lentävät yllätteän pihalle mittatikun reiästä,tiivisteistä-tietää talvikävelyä,koneen pesua,mahdollista koneremppaa ja autottomia kuukausia-selaaq näitä sivuja "huohotinputki" haulla

        elävä kaupunkilegenda!?


      • käsitys
        oilimanni kirjoitti:

        Jos näillä keleillä hienojen autojen huohotin jäätyy,niin yleisen käsitksen mukaan Shellin öljyt käytntilämpötiloissa muita ohuempa,lentävät yllätteän pihalle mittatikun reiästä,tiivisteistä-tietää talvikävelyä,koneen pesua,mahdollista koneremppaa ja autottomia kuukausia-selaaq näitä sivuja "huohotinputki" haulla

        Fakta on että osassa autoista kampikammion tuuletus voi talvella häiriintyä ja syntyvä ylipaine voi aiheuttaa öljyvuodon yllättävästä paikasta. Silloin tulee ulos öljy kuin öljy.

        Mitenkä sitten Shell tähän liittyy? Ei mitenkään. On vain olemassa ihmisryhmä joka uskoo kaiken mitä ei ymmärrä tai mikä sopii rajoittuneeseen käsityskykyyn. Samaiset tyypit levittävät sitten näitä juttuja. Heille se on yleinen käsitys. Sama porukka uskoo kaikkeen muuhunkin nettipaskaan ja levittää sitä.


      • mottimies
        oilimanni kirjoitti:

        Jos näillä keleillä hienojen autojen huohotin jäätyy,niin yleisen käsitksen mukaan Shellin öljyt käytntilämpötiloissa muita ohuempa,lentävät yllätteän pihalle mittatikun reiästä,tiivisteistä-tietää talvikävelyä,koneen pesua,mahdollista koneremppaa ja autottomia kuukausia-selaaq näitä sivuja "huohotinputki" haulla

        Parempi pistää rättiä nokalle ja putkieristettä huoharin ympärille,kuin arpoa öljyjä


      • 360V8
        oilimanni kirjoitti:

        Jos näillä keleillä hienojen autojen huohotin jäätyy,niin yleisen käsitksen mukaan Shellin öljyt käytntilämpötiloissa muita ohuempa,lentävät yllätteän pihalle mittatikun reiästä,tiivisteistä-tietää talvikävelyä,koneen pesua,mahdollista koneremppaa ja autottomia kuukausia-selaaq näitä sivuja "huohotinputki" haulla

        Juu, isäni jo tiesi et Shellin öljyä ei tarvi pakkasella moottoriin laittaa (oli Shellillä huoltomiehenä 50-luvulla), ja sama sääntö pitää tähän päivään saakka. Pirunmoista valkosta vaseliinia tulee venttiilikansiin ja öljykorkkiin.

        Mutta ei se Motorcraftikaan kaksista öljyä ole, ei ainaka laadukasta. Siitä tulee mustaa tatinaa öljypohjaan, kaveri epäili että siinä olis tuhkaa...enpä tiedä.

        Bilteman öljyistä ei oo paljon kokemuksia, toisinsanoen: en hauku ja aattelin kokeilla millai kasin voitelee.


      • unknown
        360V8 kirjoitti:

        Juu, isäni jo tiesi et Shellin öljyä ei tarvi pakkasella moottoriin laittaa (oli Shellillä huoltomiehenä 50-luvulla), ja sama sääntö pitää tähän päivään saakka. Pirunmoista valkosta vaseliinia tulee venttiilikansiin ja öljykorkkiin.

        Mutta ei se Motorcraftikaan kaksista öljyä ole, ei ainaka laadukasta. Siitä tulee mustaa tatinaa öljypohjaan, kaveri epäili että siinä olis tuhkaa...enpä tiedä.

        Bilteman öljyistä ei oo paljon kokemuksia, toisinsanoen: en hauku ja aattelin kokeilla millai kasin voitelee.

        mikä sitten on hyvä öljy sinun mielestäsi?


    • TkT

      Moottoriöljyn tärkein tehtävä on moottorin sisäinen JÄÄHDYTTÄMINEN ! Eli lämmönsiirto. Toinen tärkeä tehtävä on moottorin sisäinen puhtaus, eli öljy sitoo itseensä läpipuhalluksen seurauksena sisätiloihin joutuneet epäpuhtaudet, kuin myöskin muuta kautta ulkoilmasta peräisin olevat epäpuhtaudet. Tietenkin VOITELEMINEN, eli kahden toisiinsa nähden liikkuvan metallipinnan väliin muodostuneen öljykalvon kitkaa alentava vaikutus on myös oleellinen. Öljykalvon "rikkoontuminen" itse öljyn laadusta johtuen on harvoin moottorivaurion syy. Öljykalvo rikkoontuu yleensä epänormaaleista käyntiolosuhteista johtuen. Näitä ovat: ylikuumeneminen (paikallisesti tai koko moottoria käsittävät) ylimääräiset epäpuhtaudet liikkuvien metallipintojen välissä, epätavallisen suuret pintapaineet jne.
      Kaikilla öljyillä tulee "katto" vastaan epänormaalien käyntiolosuhteiden vallitessa. Rajatapauksissa saattaa huippulaatuinen öljy mahdollisesti pelastaa, mutta tosi harvoin käytännössä on näin.
      Normaaliliikenteessä meidän nopeusrajoituksilla teknisesti terveessä moottorissa käyntiolosuhteet eivät yllä sellaisiin ääriolosuhteisiin että öljyn laadulla olisi suoranaista vaikutusta, olettaen että öljy täyttää "normaalit" laatuvaatimukset.
      Öljy-yhtiöt, kuten autoliikkeetkin, tekevät suuren osan katteestaan nykyään öljyn ja tarvikkeiden hinnalla. Se on jo selvästi havaittavissa vertaamalla saman merkkisten ja laatuisten öljyjen ja tarvikkeiden hintoja autoliikkeessä ja autotarvikeliikkeessä.
      30 000 km:n huolto- ja öljynvaihtoväliä pidän liian suurena. En ajattele öljyn laatua, vaan lähinnä öljyn lisäämistarvetta/pinnan laskemista. 50% halvempaa öljyä on vara vaihtaa 15 000 km:n välein ja moottorivaurion riski liian vähästä öljymäärästä johtuen on alhaisempi. Lisäksi useammin vaihdettu suodatin ja öljy pitävät moottorin sisätilat puhtaana.
      Siksi en epäile käyttää BILTEMAn tai kenekään muunkaan valmistajan moottoriöljyä, kunhan sen laatuluokka ja viskositeetti indeksi ovat moottorin/autonvalmistajan suositusten mukaiset.
      Öljy-yhtiöt rakentavat BRANDiään suurella mainosbudjetilla ja myyvät ILLUUSIOITA kuten kosmetiikkayhtiöt voiteiden muodossa naisille. Kun käytät LUMENEa ei tule RYPPYJÄ :)

      • fireblade

        Moi

        Moottoriöljyn tärkein tehtävä on kylläkin toi voiteleminen, ei sisäinen jäähdyttäminen.

        Eli juuri tuo öljykalvon säilyttäminen, ettei leikkaa, jolloin kuluu tai narahtaa kiinni.

        Näin se vaan on.

        Toi lämmön siirto sinänsä on kyllä tärkeätä joissain moottoreissa, esim. öljyjäähdytteisissä peleissä: Suzuki GSX-R 1100 moottoripyörässä, jossa öljyjäähdytys se on jopa todella tärkeä pointti. Nyt puhutaan vuosimalli -86 vehkeestä, jossa turbo ja muuta kivaa....no erikoisvekotin mutta fysiikan lait pätee siihenkin, etten sanoisi, varsinkin siihen.

        Meni vähän asian vierestä, mutta halusin, että ymmärrät mitä ajan takaa.

        Muuten olet kylläkin oikeassa. Jep, oikeassa.

        Eihän tollaseen nykyaikaiseen hydraulisella venttiilinvälyssäädöllä olevaan "nakuttavaan" vehkeeseen voi laitaa, voi laittaa, voi laittaa, voi laittaa jotain 10W-30 öljyjä ja vaihtaa ne sitten pari kertaa 1000-2000 kilsan välein ihan vaan kokeilumielessä....sehän menee rikki....kun ei luokitukset riitä.....tai sitten ne öljyt vaan pesee konetta ja se hiljenee kummasti.

        Kumma juttu....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      143
      6196
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2180
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2049
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1203
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1171
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1037
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1027
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      942
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      917
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      785
    Aihe