Monta sanaa?

kirjoitan

Tavoitteenani on kirjoittaa tarina, jossa on 22 lukua ja 50 000 sanaa. Aiemmin olen kirjoittanut ilman sanamäärien laskemista aika lyhyitä tarinoita. Luvutkin tuntuivat niissä olevan lähinnä muutaman sadan sanan pituisia. Niinpä nyt mietinkin, että monta sanaa teidän "luvuissa" on? Minulla on nyt 500 sanaa yhdessä luvussa ja tuntuu etten saa enempää asiaa siihen mahtumaan ja eipä siihen enempää tarvitsekaan laittaa, sillä kyseessä on ensimmäinen luku. Haluaisin jotain keskiarvoja kuulla ihan huvikseni. Tiedän, että kirjoittamisessa ei ole kyse sanojen määrästä.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaskupää

Itse lasken kirjoittaessani välilyöntejä sekä käsikarvoja. Molempia on tekstissäni noin 32.000 kappaletta. Mielestäni tekstin sisältö on sivuseikka, kyllä lukija osaa arvostaa enemmän kunnon välilyöntejä.

• kirjoitan

Sain ekaa lukua venytettyä ja siinä on hieman yli 1000 sanaa. Tuntuu oudolta miten jotkut kirjoittavat 300 sivuisia kirjoja!

• sepäsepäse

Minulla on yhdessä kohtauksessa viitisensataa sanaa, ja yhdessä luvussa kohtauksia kolmestä ylöspäin. Mutta määrät ovat ohjeellisia ja vaihtelevat tilanteen mukaan, eli on esimerkiksi 300 sanan kohtauksiakin.

Toimittajan työssäni seurataan sanamäärien sijaan merkkimääriä, ja määrät ovat oiva työkapine. Ainakaan itse en koe, että sanamäärien seuraaminen kahlitsisi luovuutta proosassakaan. Päinvastoin, ne antavat teknisen rungon, jonka varassa voi kertoa tarinaa. Minulla on tällä hetkellä tekeillä toinen julkaistava kirja.

• loveatar

Sanamäärä luvuissa on ihan puhdas tyyliseikka. Toiset kirjoittavat pitkiä ja toiset lyhyitä, mitään standardimäärää ei oikeastaan ole. Minulla sanamäärä on usein 1000 sanaa luvussa.

Kannattaa myös muistaa, että luvussahan voi olla hyvin useampi kohtaus. Eli kun tapahtumapaikka, näkökulmahahmo, tai aika vaihtuu, loppuu kohtaus ja uusi alkaa. Kohtauksista voi sitten rakennella erilaisia kokonaisuuksia.

Sanamääristä en murehtisi vielä tekstin luonnosvaiheessa. Niitä on jotenkin luontevampaa tarkastella editoidessa, kun tekstiä lihotetaan ja leikataan ja järjestellään kenties uudelleen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5335
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      57
      1981
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      138
      1713
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      17
      1689
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      27
      1305
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1290
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1087
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1048
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      887
    Aihe