Pippis pappa är nuförtiden Söderhavskung.
Censur i Pippi Långstrumpböckerna.
16
97
Vastaukset
Astrid skrev så som man skrev på den tiden. Numera använder man inte vissa ord, som i nytid anses rasistisk. Därför har man ändrat Astrids vissa ord.
Tycker det är fel att ändra på Astrids ord. Alla vet ju att Astrid var inte rasist, utan hon skrev så som man skrev på den tiden.
Astrid var inte rasist
http://nyheter24.se/debatt/778748-har-ar-bevisen-for-att-astrid-lindgren-avskydde-rasism- läckra
Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.
läckra kirjoitti:
Jag menade faktist bara att gammal litteratur bör låta vara som den är, det är ju historia, som visar hur man skrev på den eller den tiden. Tiderna ändras, men på grund av det bör man inte ändra gammal litteratur. När man gör ändringar, kommer dom kommande generationerna inte få veta hur man skrev förr i världen. Synd. Det är precis som att man vill inte att dom kommande generationerna skall veta att tiderna förr var annorlunda.
- SkärdgårdsboFinsk
läckra kirjoitti:
Och på Åland de är Krusbollar :(
- Perkel
Sorgligt när man ente längre kan kalla människor för vad di faktiskt är: Neger, tattare, städerska , rusnare etc. :(
- pappabetalar23
Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.
- Perkel
Du gömde visst "Finnjävlar" :D
- rantaruotsalainen
Perkel kirjoitti:
Du gömde visst "Finnjävlar" :D
Finnjävlar har jag inte hört på länge,kanske populärare i Sverige ?
pappabetalar23 kirjoitti:
Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.
Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?
- filifjonkan
seijaah kirjoitti:
Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?
Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.
filifjonkan kirjoitti:
Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.
Notis skulle vara bra, så att kommande läsare ser att man har sensurerat och ändrat orden på vissa ställen. Men allra bäst vore att inte alls göra några ändringar. Det är ju inte brukligt att ändra gamla litteraur böcker. Tycker att Sverige går alldeles för långt.
- SkärdgårdsboFinsk
Jag bara väntar när "Sensuuri" kräver att Mormons måste ändras deras biblia. Många år sedan fick alla som vill vara gäster i Esbo, i Albergas Mormontempel och vi fick också deras biblia. Jag läste några sidor och där stor att "...God delade folk för 2 olika grupp och de elak och dåliga människor fick svart hud; därför de snälla kan vet vilka människor är lastbar, osedlighet och värst."
Kul! Eller hur... :)- bevareoss
Nej,det kan väl inte stämma ?Är alla mormoner då vita ?
- SkärdgårdsboFinsk
vet inte är de alla vita men likasom jag skrev, jag hittade den text i deras biblia.
- Perkel
Flera fruar har di väl :-*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082