Censur i Pippi Långstrumpböckerna.

justjust00

Pippis pappa är nuförtiden Söderhavskung.

16

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • läckra

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.


      • N-bollar

      • läckra kirjoitti:

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.

        Jag menade faktist bara att gammal litteratur bör låta vara som den är, det är ju historia, som visar hur man skrev på den eller den tiden. Tiderna ändras, men på grund av det bör man inte ändra gammal litteratur. När man gör ändringar, kommer dom kommande generationerna inte få veta hur man skrev förr i världen. Synd. Det är precis som att man vill inte att dom kommande generationerna skall veta att tiderna förr var annorlunda.


      • SkärdgårdsboFinsk
        läckra kirjoitti:

        Här i Borgå får vi inte mera köpa Brunbergs "negerkyssar " heller.

        Och på Åland de är Krusbollar :(


    • Perkel

      Sorgligt när man ente längre kan kalla människor för vad di faktiskt är: Neger, tattare, städerska , rusnare etc. :(

      • pappabetalar23

        Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.


      • Perkel

        Du gömde visst "Finnjävlar" :D


      • rantaruotsalainen
        Perkel kirjoitti:

        Du gömde visst "Finnjävlar" :D

        Finnjävlar har jag inte hört på länge,kanske populärare i Sverige ?


      • pappabetalar23 kirjoitti:

        Svenskspråkiga får man ännu kalla till hurrit.

        Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?


      • filifjonkan
        seijaah kirjoitti:

        Självklart skall man inte kalla folk med vissa öknamn i dagens samhälle. Men anser faktist att det är fel att ändra gamla böcker. Skäms dom, eller vad?

        Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.


      • filifjonkan kirjoitti:

        Kanske man ändå kunde ha en liten notis om vad originalbenämningen var i böckerna.När månne Snusmumriken i Muminböckerna blir omdöpt ?Tobaksprodukter får inte göras reklam för.

        Notis skulle vara bra, så att kommande läsare ser att man har sensurerat och ändrat orden på vissa ställen. Men allra bäst vore att inte alls göra några ändringar. Det är ju inte brukligt att ändra gamla litteraur böcker. Tycker att Sverige går alldeles för långt.


    • SkärdgårdsboFinsk

      Jag bara väntar när "Sensuuri" kräver att Mormons måste ändras deras biblia. Många år sedan fick alla som vill vara gäster i Esbo, i Albergas Mormontempel och vi fick också deras biblia. Jag läste några sidor och där stor att "...God delade folk för 2 olika grupp och de elak och dåliga människor fick svart hud; därför de snälla kan vet vilka människor är lastbar, osedlighet och värst."
      Kul! Eller hur... :)

      • bevareoss

        Nej,det kan väl inte stämma ?Är alla mormoner då vita ?


      • SkärdgårdsboFinsk

        vet inte är de alla vita men likasom jag skrev, jag hittade den text i deras biblia.


      • Perkel

        Flera fruar har di väl :-*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe