Millaisia fendereitä isoissa laivoissa käytetään? Pienissä olen nähnyt purilaita tai autonrenkaita laiturin ja laivan välissä aluksesta riippumassa.
Fenderi/lepuuttaja
16
437
Vastaukset
- KapteeniMeri
Oikein isoissa 9 mtr x 4.5 mtr, pikkusen pienemmissa 6 mtr x 3 mtr, ja aina vahintaan nelja kappaletta.
- jungmanni
Mistä materiaalista ne on tehty, ja mitä niissä on täyteaineena, ilmaa ei varmaankaan.
- KapteeniMeri
jungmanni kirjoitti:
Mistä materiaalista ne on tehty, ja mitä niissä on täyteaineena, ilmaa ei varmaankaan.
Kaksi tuumaa paksusta kumista, taytteena ilmaa, 7 baaria painetta ja ulkopuolella kaytetyista lentokoneen laskutelineen renkaista tehty verkko. Ei tosin pisteta noita laivan ja kaijan valiin vaan kahden laivan valiin. Niinkuin "fullastern" kommentoi, kaijoissa on omat fendarit.
- fullastern
Ei isoissa laivoissa käytetä fendareita, ei ole porukkaa niitä ripustamaan;)
Nykyisin kaijassa on jonkinlaiset törmäyssuojat.- jungmanni
Tattis vastauksista.
- yokohama
Onneksi joillain on sentään kraanat että voi ripustaa! https://www.google.fi/search?q=yokohama fenders&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3s82ymPrOAhVpCZoKHSpdDnsQ_AUICCgB&biw=1252&bih=592
- Veganjunkki
Joskus 70 luvulla käytettiin myös fiilareita, eli paksuja puulankun pätkiä köyden päässä.
- kyllon
Noita puu pökkelöitä näkyy vielä esim. Tukholman saaristoliikenteen nostalgisimmissa aluksissa, sopii tyyliin ja ovat ehkä edullisiakin...
- puuri
50-60 - luvulla meikäläiset lemppaili ainakin autonrenkaita yli puurin ennen kaijaa.
- kallekustaa2
Mihin "skönärit" ovat unohtaneet korkkifendarit.
Korkkia oli pyöreän köysistä sidotun tekeleen sisällä. - C6CV2
Nyt pistä kallekustaa2 se korkki kiinni...
- kallekustaa2b
kalle kustaa 2 ei pistä korkkia kiinni, kun ei ole sitä avannutkaan - vielä.
C6CV2 pitäisi tietää edes jotain laivoista ennen kuin laukoo tyhmyyksiä.
"ennen vanhaan" kaikissa laivoissa oli korkkifendareit, niiden kanssa
juostiin sinne missä piti saada jotain valiin, olivat kevyitä kantaa.
et silleen. - Arag
KalleKustaa2b . Joo tälläisillä fendareilla säädettiin laiva kaijaan 70-luvulla . olet oikeassa .Muistako puunuijat jolla hakattiin täkkiä ja muuta jäästä vapaaksi kovana jäätalvena.
- yksexex
Fendari, fiilari ja nykyään lepuuttajakin ovat synonyymeja.
Laitureissa on omanlaisia fendareita, mutta käytetään tarpeen mukaan myös yokohamoja, autonrenkaista tehtyjä, puisia, korkkipusseja sekä muitakin.
Mikä järjenhäivä siinä on, että joku kiistää jonkun ja toinen toisen?
Käytäpä esimerkiksi Antwerpenin slusseissa uppoavia fendareita? Jos enda katkeaa ja joku sen huomaa, niin kivan sakonhan siitä saa. JNE.
Lukekaa, lukekaa ja oppikaa itse kukin.
. - kallekustaa3
Arag kirjoitti:
KalleKustaa2b . Joo tälläisillä fendareilla säädettiin laiva kaijaan 70-luvulla . olet oikeassa .Muistako puunuijat jolla hakattiin täkkiä ja muuta jäästä vapaaksi kovana jäätalvena.
Joo, joo ja joo, kyllä niitä käytettiin 70-luvulla ja taidetaan käyttää jossain vieläkin.
Kerran junkkia käskettiin menemään korkkifendarin kanssa mastoon kun
silta oli niin matala, ei mennyt.
Itse olen ollut "skönö" jo 50 - 60 luvuilla, oli hienoa aikaa.
Satamissa oltiin useita päiviä nykyisten 1-3 tunnin sijaan, eikä pahimpia tauteja silloin vielä ollut. Oi niitä aikoja.
Afrikassakin uskalsi käydä tyttöjä tapaamassa.
- thamesilla
Olin nuori junkki 68 kun tultiin lujaa jonkinlaiseen laituriin sivuttain, huudettiin heittään korrkifendari laivan ja laiturin väliin.
Ottikin iskun vastaan mutta pyöri laivan ja laiturin välissaä että köysi vauhdilla katosi käsistä.
Onneksi en ollut sitä mitenkään köyttänyt käsiini.
Perämies tuli säikähtyneen näkiösenä kattoon että miten kävi.
Ajatteli että meninköhän mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029