muovikasvit

titityy

Onko mitään haittaa akvaariolle tai oikeastaan kaloille jos hankkii vain muovikasveja? Olisi ainakin helppohoitoisempia....

9

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallekala

      Älä käytä altaassa muovikasveja, ne ovat luonnottoman näköisiä.
      Oikeat kasvit akvaaiossa ovt tärkeitä sillä ne tuottavat happea ja hajoittavat ravinteita.
      Mikäli intoa akvaarionhoitoon ei senertaa ole että kasveja viitsisi tai jaksaisi hoitaa niin kannattaa olla hankkimatta koko akvaariota.
      Kalat eivät viihdy luonnottomien muovikasvien joukossa, eihän niillä luonnossakaan ole muovikasveja joenpohjalla, miksi sitten akvaariossa?
      Mutta siis kasveilla on tärkeä tehtävä akvaariossa ja jos sinua ei kiinnosta niitä hoitaa niin älä hanki ollenkaan akvaariota.

      • cino

        Olen hieman eri mieltä tuosta sinun täysin tyrmäävästä asenteestasi.
        Kyllä niitä muovikasveja voi hankkia, Ei niitä tarvitse ainakaan hoitaa tms.
        MUTTA olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että kalat luultavammin viihtyvät paremmin oikeiden kasvien seurassa. Ne ovat myös hienomman näköisiä.
        Mutta jos nyt kuitenkin hankkii niitä muovikasveja, niin ei se nyt silti akvaarioharrastuksen loppu ole:)
        Vähän liioittelit mielestäni...

        ps. hommaa vaikka aluksi puolet muovikasveja ja puolet oikeita ja katso kummista pidät enemmän.
        Ei niitä oikeita kasvejakaan nyt "niin paljon" pidä kuitenkaan hoitaa! Kokeilemalla oppii:)


      • Anni
        cino kirjoitti:

        Olen hieman eri mieltä tuosta sinun täysin tyrmäävästä asenteestasi.
        Kyllä niitä muovikasveja voi hankkia, Ei niitä tarvitse ainakaan hoitaa tms.
        MUTTA olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että kalat luultavammin viihtyvät paremmin oikeiden kasvien seurassa. Ne ovat myös hienomman näköisiä.
        Mutta jos nyt kuitenkin hankkii niitä muovikasveja, niin ei se nyt silti akvaarioharrastuksen loppu ole:)
        Vähän liioittelit mielestäni...

        ps. hommaa vaikka aluksi puolet muovikasveja ja puolet oikeita ja katso kummista pidät enemmän.
        Ei niitä oikeita kasvejakaan nyt "niin paljon" pidä kuitenkaan hoitaa! Kokeilemalla oppii:)

        Kaloilla PITÄÄ olla oikeita kasveja!! minulla sattuu olemaan nääs vähän tietoakin asiasta!


      • Kala-Fani
        cino kirjoitti:

        Olen hieman eri mieltä tuosta sinun täysin tyrmäävästä asenteestasi.
        Kyllä niitä muovikasveja voi hankkia, Ei niitä tarvitse ainakaan hoitaa tms.
        MUTTA olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että kalat luultavammin viihtyvät paremmin oikeiden kasvien seurassa. Ne ovat myös hienomman näköisiä.
        Mutta jos nyt kuitenkin hankkii niitä muovikasveja, niin ei se nyt silti akvaarioharrastuksen loppu ole:)
        Vähän liioittelit mielestäni...

        ps. hommaa vaikka aluksi puolet muovikasveja ja puolet oikeita ja katso kummista pidät enemmän.
        Ei niitä oikeita kasvejakaan nyt "niin paljon" pidä kuitenkaan hoitaa! Kokeilemalla oppii:)

        Kyllä olen samaa mieltä.
        Minulla nääs on akvaario, ja siinä ei ole YHTÄÄN
        oikeaa kasvia vaan muovi kasveja. Ja onhan tuo
        Nemo, eli mun kala, niin elossa ollut vieläkin.

        P.s.: Mutta oikea kasvi näyttää kyllä paremmalta.
        * Eikä se kasvi vaikuta happiin*/=/


    • rehuliini

      Fotosynteesin kautta kasvit poistavat hiilidioksidin vedestä ja tuottavat happea kaloille, lisäksi samalla vedestä kuluu ravinteita, jotka liian isoina annoksina ovat pahoja kaloille. Kasvillisessakin altaassa ylijäämänitraattia täytyy vedenvaihdolla poistaa. Eli sinun täytyy kaikki tämä tehdä kasvien puolesta, jotta kalat selviäisivät. itse en kyllä jaksaisi kuunnella hirveetä pulputusta, kun suodattimen täytyy olla vettä hapettaakseen todella tehokas (veen pinta täytyy rikkoa ainakin yöllä) ja vettä saa olla vaihtamassa useammin ja enemmän. Lisäksi kalojakaan et voi pitää niin paljon kun tekniikalla ei luontoa korvata näissä asioissa mitä kasveihin tulee. Sitten luultvasti kun kaikki ravinteet jää leville, saat olla joka viikko repimässä niitä muovinkappaleita irti ja hanan alle, kun peittyvät erilaisiin leviin. Ja odotas kun tulee sinilevää (joka oikeesti on syanobakteeri), sehän on poisonia... Eli päättele tästä, kumpi parempi.

      • titityy

        Asia tuli harvinaisen selväksi...kiitokset vastauksista. Ihmetyttää vain, että kaupoissa myydään muovikasveja aika paljon... Minkäköhän takia?
        Olen vasta HARKITSEMASSA akvaarion hankkimista, opiskelen kirjoista ja täältäkin aiheesta. Mulla on yksi tuttu, jolla on ollut akvaario yli 10v. Hän suositteli heti 200 litran akvaarion hankkimista, on helppohoitoinen jne... Ja kyllä se kämppään sopisikin. Kävin kaupassa katselemassa akvaarioita ja myyjä suositteli 99 litran allasta, kertoi ettei siinä kovin iso homma ole hoitaa. Tuttuni oli aivan eri mieltä...

        Ei tämä helppoa ole.....tieto kun on aivan erilaista eri paikoissa....


      • Ainomieli1981
        titityy kirjoitti:

        Asia tuli harvinaisen selväksi...kiitokset vastauksista. Ihmetyttää vain, että kaupoissa myydään muovikasveja aika paljon... Minkäköhän takia?
        Olen vasta HARKITSEMASSA akvaarion hankkimista, opiskelen kirjoista ja täältäkin aiheesta. Mulla on yksi tuttu, jolla on ollut akvaario yli 10v. Hän suositteli heti 200 litran akvaarion hankkimista, on helppohoitoinen jne... Ja kyllä se kämppään sopisikin. Kävin kaupassa katselemassa akvaarioita ja myyjä suositteli 99 litran allasta, kertoi ettei siinä kovin iso homma ole hoitaa. Tuttuni oli aivan eri mieltä...

        Ei tämä helppoa ole.....tieto kun on aivan erilaista eri paikoissa....

        Hieno homma että otat asioista selvää ennen kuin hankit akvaarion, niin eivät kaikki vaivaudu tekemään. Yksi tärkeä vinkki: älä usko kauppiaisiin! Asiantuntevat akvaariokauppiaat ovat harvassa, sen tietää jokainen hiukan kokeneempi harrastaja. Kauppiaat yrittävät usein tyrkyttää asiakkaille älyttömiä määriä kaloja akvaarioon ja väittävät niiden sopivan sinne hyvin. Surullista mutta totta... Sitä suuremmat voitot kaupalle mitä enemmän kaloja myydään. Toisaalta ihan ymmärrettävää koska yrittäjiähän he ovat, ei heidän kauppansa kauaa pysyisi pystyssä jos eivät suostuisi mitään myymään :D

        Kaverisi on kyllä ihan oikeassa siinä että isompi akvaario on helpompi hoitaa. Vesiarvot eivät heittele niin nopeasti. Myös kalastovaihtoehtoja on isompaan altaaseen paljon enemmän. Ja onhan iso allas hienomman näköinen :)

        On totta että tieto on eri paikoissa erilaista. Kirjoissa on periaatteessa ihan hyvää tietoa, mutta monelta osin vanhentunutta. Esim. vedenvaihtotahdiksi suositellaan nykyään vajaa puolet noin viikon välein, ehkä hieman vähemmänkin jos kaloja on vähemmän. Myös kirjoissa mainitut litrasuositukset eri kalalajeille kannattaa tuplata. Myöskään altaan oikeaoppisesta kypsytyksestä kirjat tai kauppiaat eivät usein kerro vaan tyrkyttävät kaupallisia bakteerivalmisteita kypsytykseen. Niiden tehosta ei olla ihan yhtä mieltä...

        Hyviä sivuja joista saa takuulla oikeaa tietoa ovat esim.

        http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/

        http://www.aqua-web.org/forum/

        http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

        Onnea tulevalle harrastuksellesi jos siihen päädyt, varo vain niin kohta hurahdat ihan täysin ja asuntosi nurkat täyttyvät altaista, sanoo nimimerkki "kokemus puhuu" :)


    • fishu

      ..pelkkiä muovikasveja!
      kalat tarvitsevat luonnollisen elinympäristön oikeine kasveineen.
      ja muovikasviesta ei tule veteen happea.

    • affen

      Akvaarioliikkeessä suositeltiin muovikasvien ostamista, mikäli aikoo laittaa akvaarioon kirjoahvenia. Ne nimittäin pilkkoo kuulemma kaikki oikeat kasvit ihan täysin?! Kertokaapa kokemuksia!

      Niin ja sitten jos nyt laittaisin muovikasveja akvaariooni, mistä saisin sinne tarvittavat ravinteet kaloille? Kertokaapa ne joilla on muovikasveja akvaariossa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe