Minun kotiseutuni maisemat

Kukkahame

Kertoisitteko oman kotiseutunne kauneudesta tai vaikka mitä haluatte kertoa.
Minun kotikuntani on kauneimpia etelä-Suomessa, täällä on asutusta ollut kauan ja joka päivä vieläkin muuttaa tänne uusia asukkaita, lähikaupungeista ja kaukaakin.
Rakenteilla valtavia isoja alueita omakotitaloja rivi- ja kerrostaloja, asuinympäristöt ovat rauhallisia ja lapsiystävällisiä.

Maisemat vaihtelevia ja silmänruokaa löytyy joka suunnalta, ajelin tänään Lintumetsässä ja Lepsämässä missä ne kuuluisat tuppeensahatut koivulaudat on varmaankin jo käytännössä paikoilleen asennettu ja naulattu.
Maisemallisesti seutu voisi olla vaikka lapista, korkeuseroja, kallioita, siistittyä metsää ja suunnattoman kauniita taloja ei kylki kyljessä vaan pienillä välimatkoilla, ilmatilalla.

Avaria viljelystiloja asutuksien välimaastoissa, kaunista on näin talvellakin, kesällä vielä kauniimpaa.

Nyt kun ojan penkereiden risu runsaus on lehdetön näkee matalastakin autosta tätä Luojan luomaa ja ihmiskäden rakentamaa.

Tontin aidalla viisi kyyhkyä marssii edestakas menenkin viemään siemeniä, mittarissa 2C,
taitaa laskutaitoni falskata, en saanut oikeaa tulosta 3 8, laitoin 13??

Kauneutta päiväänne.

20

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häuuvasu

Täälläkin on ollut asutusta kauan, ehkä kauemmin kuin Nurmijärvellä. Jokilaaksot, metsät ja järvet kuuluvat maisemaan. Suomen valtaväylä halkoo maiseman ja tuo esille kalliot. Muistan kuinka lapsena koimme kallion suurena nähtävyytenä, oman metsän yhdessä nurkassa oli pieni kallio, naapurin metsässä vähän isompi. Täällä näitä kallioita riittää samoin kuin edellisellä asuinpaikkakunnallani itäisellä Uudellamaalla.

• Syntymäkotini maisema ei ollut kummoinenkaan, peltiaukio metsän keskellä. Asuinrakennus iso, hirsistä rakennettu v. 1889.
      Iso tupa. Sisäpuolella seinillä tummentunut pinkopahvi. Talossa ei ollut sähköä joten pärevalostakin ehkä tummaksi jäänyt,

Tervakapankokoisena joskus pimeän aikaan lähteen puolelle, kauas rakennuksesta metsän ylle nousi pimeänä vuoden aikana maailmani suurin ihme - täysi kuu.
      Sen ihailusta pikku santulle ei tullut loppua. Kesäisin pihanurmella saattoi joksennella. Kanan jätöksiä pitä pyyhkiä jalkapohjista nurmeen pyyhkimällä.
      Edes samalla puolella kesäisin sateella näkyvä sateenkaari ei vetänyt vertoja täysi kuulle. Huijausta koko kaari, häipyi huijari kun lähemmäksi juoksi.
      Sammakkopuro, jossa rämpimällä variksensaappaat saimme, kuivui helteiksi ruosteiseksi noroksi.
      Ison koivun latvaan keväällä lensi isän mukaan "vanhalintu" laulamaan. Muistan sen äänen. Sanovat sitä keltasirkuksi.

Isä teki poikakatraalle uimapaikan kesäksi. Patosi savenottopaikan ehkä aarin kokoiseksi lammeksi. Siellä usein kävimme rypemässä.

• häuuvasu

Pihanurmikkoa meilläkin riitti ja puro luikerteli lapsuuskodin vieressä. Kanat olivat vapaana ja niiden jjätöksiä oli nurmella. Puro oli hyvä leikkipaikka. Iilimadot nousivat ottamaan aurinkoa savisille reunoille veden alle. Kotona oli aluksi vain yksi huone, myöhemmin rakennettiin lisää. Lapsuuskodissani voisin vieläkin asua, omistan osan. On minulle liian syrjässä, tullee lähiaikoina myyntiin.

• Kukkahame

Kertomastasi saven otto paikasta palasi mieleeni meidän mudanottopaikka siitä tehtiin pyykkipaikka.
      Kesäisin siellä pestiin pyykkiä oli hienoa huuhtoa laiturilta ja paalujen päälle valumaan isot lakanat, verhot ja sängympeitot.
      Lammikon lähellä oli vaivaispajupuskassa pienen pienen linnun pesä, en tiedä mikä lintu oli, mutta paikoillaan oli tuntitolkulla.

Kun maalla elin lapsuuteni aloin eläköidyttyä haluta takaisin luonnon rauhaan, viime kesänä tei vihtoja sähkölinjoilla oman tarpeen, siellä on hyvää vihta-ainesta ja mikä kesän tuoksu kun sen hautoo kylventä kuntoon.

Täällä liikun kesäisin paljon noilla kallioilla ja kukkuloilla, kuvaan ja nautin vapaasta helposta elämästä, onhan sitä uurastettu ja urakoitu ainakin omasta mielestä.

• häuuvasu

Haluan asua taajamassa, mutta minulla on vajaan 10 km:n matka "maalle", missä mantua riittää vaellella. Tänäänkin kävin. En ottanut suksia esille, koska tuuli oli voimakas. Olen tottunut siihen, että kotiovelta pääsee hiihtämään. Se onnistuu täälläkin naaapurin pellolla.

• Kotini, ja synnyinseutuni on katuja, talojen korkeita seinämiä ikkunoineen, kivijalkakauppoja sekä läheisten puistojen vehmaita puita, Agrikolan kirkon tornin kohotessa maiseman ylle. Rakennuksista kaunein oli silloin Betanian talo, jossa kirjasto sijaitsi.
      Snellmannin 5 kerroksisen kansakoulun kuluneet kiviportaat, kertoivat tuhansien oppilaiden askelista ennen minua.

Toisella kymmenellä ollessani, oli ympäröivä saaristo jo tuttu, kalliopaadet uimarantojen vaaleat hiekat,... meri, joka muodostui jokapäiväiseksi näkymäksi koulutien varrella. Kotikaupunkini keskustan tuttuus, tänäkin päivänä on vielä osa itseäni, maamerkit ja rakennukset, ne on piirtyneet muistiini vuosikymmenien ajan, ....en vaihtaisi rakkaita muistojani mihinkään muihin.

• häuuvasu

Asuin kolmisen vuotta talossa, missä Leninkin on asunut Viiskulman lähellä eli lähellä lapsuuskotiasi. Pinoaron autokoulussa kävin autokoulun. Paikka oli siitä hyvä, että kävellen tai julkisilla pääsi nopeasti moneen paikkaan.

• tuttukylä
        häuuvasu kirjoitti:

Asuin kolmisen vuotta talossa, missä Leninkin on asunut Viiskulman lähellä eli lähellä lapsuuskotiasi. Pinoaron autokoulussa kävin autokoulun. Paikka oli siitä hyvä, että kävellen tai julkisilla pääsi nopeasti moneen paikkaan.

Lenin asui Hakaniemen hallin kulmalla olevassa keltaisessa talossa jonka seinässä on laattakin todistamassa asiaa.
        Asuin hesassa minäkin ja enemmän kuin kolmisen vuotta, eli melkein kaiken koetun olen siellä kokenut. Tuttu kylä jo ennen Ympyrätalon suunnitteluakin. Siellä kalloilla kuivattiin ennen pyykkiä ulkona naruilla, puutaloja joista on vain muistot.

• Kukkahame

Tuttu on Helsinki -56 muutin opiskelemaan, siitä kaupunki on kasvanut valtavasti.
        Alppilan lavalla tansseissa tuli käytyä jos kassavarantoja kertyi, siellä musisoi Dallapekin joskus.
        Kävellen mentiin melkein aina jos jonnekin lähdettiin rahaa ei ollut ratikoihin, niin ja johdinbusseja oli myös muutama.
        Sitten löysin iltatyötä ja elämä kirkastui kummasti, oli rahaa mennä elokuviin Liisankadulle SuomiFilmin studiotalossa oli Bio Aula, se tuli tutuksi ja matkaa oli vain yksi kadunkulma.
        Muistaakseni niihin aikoihin tuli Sissi-elokuvat, ainakin Aulassa ne katsoin, silloin olivat ihania ja nyt nynnyjä.

Olavi Virta asui samassa korttelissa Meritullinkadun puolella ja hänelle soitimme ja pyysimme laulamaan, ja hän lauloi puhelimen välityksellä, voi sitä tunnetta!

Johan tulikin muisteltua tuota opiskeluaikojen elämää, silloin oli Kruununhaka 'kotiseutuani'.

• häuuvasu
        tuttukylä kirjoitti:

Lenin asui Hakaniemen hallin kulmalla olevassa keltaisessa talossa jonka seinässä on laattakin todistamassa asiaa.
        Asuin hesassa minäkin ja enemmän kuin kolmisen vuotta, eli melkein kaiken koetun olen siellä kokenut. Tuttu kylä jo ennen Ympyrätalon suunnitteluakin. Siellä kalloilla kuivattiin ennen pyykkiä ulkona naruilla, puutaloja joista on vain muistot.

Laatta on myös Laivurinkadun ja Vuorimiehenkadun risteyksessä.

• Sinne meni avaruuteen kotiseutuni, ei kelvannut rekatulla eikä susmorilla.

• Kukkahame

On pari samankaltaista kokemusta, onkohan niin ettei tämä ''juttu'' ole vielä valmis?

Onhan se harmi jos et yritä uudestaan, juttusi luen aina sinulla on tyyli kohillaan kirjoituksissasi!

• Kiitos kh, yritänpä päästä samaan tunnelmaan, joka kadonneessa oli.

"Mieletönnä ma metsään juoksin, painaen pääni sammaleen...." Kotiseutuniko, kokonainen Suomi, kuvia sieltä täältä. Ensimmäisinä laakeat sileät kalliorannat, meri ja rajan pinnassa vuolaana virtaava Jänisjoki, jossa isoveljeni kanssa jäälautalla seikkailimme. Erämaametsät, Jongunjoki kuikan huutoineen, suden ulvonta, humisevat mäntymetsät, kuusimetsät salaperäisyyksineen.. Marja- ja sienimetsät, isäni lukemattomat paikatut kalaverkot, joista jo pienestä pitäen opimme kalat irrottamaan koskematta itse kalaan. Savusaunan tuoksu.

Missä minun kotiseutuni, täälläkö Hervannassa vihdoin....vai kaipuunko sinisessä maassa.

• Kukkahame

Ja tämänkö olisit jättänyt kirjoittamatta, kiitos että viestitit uudelleen!
        Olen googlettanut nuo mainitsemasi joet nehän ovat kuin kansallisaarteita monivivahteisessa maisemassa virtaavat runsasvetiset joet.
        Moni on huomannut nämä, kuvannut ja antanut mahdollisuuden meillekin ihailla rakkaan Suomemme korpimaisemia.
        Jompi kumpi joki polveilee Ilomantsin korvessa, varpaat on tullut siellä pestyä suon värjäämässä mutta kirkkaassa vedessä, jossain Hattuvaarasta idän suuntaan.

Paljon on kuvissa katselemista ihailtavaa, kauniita puusta valmistettuja siltoja, laavuja ja grillipaikkoja, kunpa vielä joskus???

• Ramoona

Kotiseutunani pidän tätä Uudemaan rannikkoseutua, jssa olen koko aikuisikäni asunut. Tulin Helsinkiin opiskelemaan, löysin elämänkumppanin ja sillä tielläni olen. Mereen rakastuimme koko perhe, saaristosta tuli veneillen tärkeä osa elämänpiiriä. Koko tämä vanha kulttuurimaisema peltoineen, kartanoineen, ruukkialueineen on silmää ja mieltä hoitavaa. Metsiä, luonnonpuistoja ja -suojelualueita on retkeilijälle, rehevistä lehdoista kallioluotoihin. En vaihtaisi tätä mihinkään, ja lasten perheetkin ovat jo tänne juurtuneet.

Oma nykyinen ( ja toivon mukaan vii einen) asuinalueeni on melko nuorta, pääosin puisia perinnetalon mallisia omakotitaloja. Mutta mahtuu tänne täysin modernejakin luomuksia , kunhan ne on sulautettu entiseen rakennuskantaan ja ympäristöönsä. Kesällä on kiva katsella naapuruston puutarhoja, saa välillä kutsun maistiaisiin ja voi vaihtaa kasveja. Näin kevättalvella odotan ennenkaikkea jäitten lähtöä, ja tätä menoa merenlahti vapautuu huhtikuussa. Sitten alkaa vesilintujen kevätmuutto, joka on aina yhtä huikea näytelmä, siinä itsekin virkoaa kuin uudestisyntynyt.

Nyt metsäkävelyt hoitavat mieltä ja kroppaa, jäät ovat liian arvaamattomat tänä talvena. Löysin UPM:n testit, joissa saa testata, mikä puu tai metsälintu olisit. Puuna olisin tammi, metsälintuna valkoselkätikka. Kumpikaan ei kuulu ihan suosikkilistojeni kärkeen, mutta mikäs siinä, kyllä niissä jotain tuttuakin on. :)

https://www.metsamaailma.fi/fi/ForestInformation/Sivut/mika-lintu-olet.aspx

• he-heh

Olen metsälehmus ja teeri.

• sielunsiskoko

Sama puu, sama lintu. En muistakkaan, milloin olisin valkoselkätikan nähnyt. Tykkään punaisesta väristä, joten ihan hyvä tulos. Kiitos linkistä Ramoona !!

• Ihana on ollut lukea monien kotiseutunsa kuvauksia! Itselläni kun muutto on jossakin vaiheessa edessä, samaistun myös kaipuun siniseen kukkaan, tietäen vielä löytäväni uuden kodin, missä sitten lieneekään.

Rauduskoivu oli tyyppipuuni, koivuja suorastaan rakastan , vaan tiputestiä en sitten huomannutkaan.

• Kukkahame

En minäkään sitä lintujuttua huomannut ja puuna olen metsälehmus.
        Tottakai sinä löydät uuden kodin, kaikki aikanaan.
        Pidetään sulle peukkuja, nyt on ostajien markkinat.

Orava tuli aamiaiselle, turkki alkaa jo muuttamaan väriään kevättä se tietää.

• katsellut

"Orava tuli aamiaiselle, turkki alkaa jo muuttamaan väriään kevättä se tietää."
      Siksiköhän meidän harmailla oravilla on punaruskea häntä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3252
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1342
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      110
      1029
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1017
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      991
    Aihe