SSRI ja itsetuhoisuus

Olen syönyt Escitalopram actavista nyt marraskuusta asti pikkuhiljaa annosta nostaen 15mg asti. Lääke on minulle määrätty ahdistukseen ja sos. tilanteiden pelkoon ja on auttanut hyvin näihin oireisiin. Ennen käytin satunnaisesti rauhoittavaa kun tiesin että edessä on joku tiukka paikka mutta nyt olen selvinnyt ilman niitä.
Joku kymmenen vuotta sitten tää ahdistushässäkkä mulla alkoi ja oli niin paha etten kaupassa pystynyt käymään linja-autolla matkustelusta puhumattakaan.
Silloin minulla jäi useita koulu- ja työpaikka yrityksiä kesken ja käytin paljon alkoholia.
Pahin paniikkikohtaus vei kirjaimellisesti jalat alta, kun päässä pimeni ja luulin että kuolen ja soitin, oikeasti soitin itselleni ambulanssin.

Vuosien mittaan kokeilin eri lääkkeitä, siis näitä SSRI ja SNRI. Joistain sain kamalan ihottuman ja joistain tuli kuukautishäiriöitä, toisten jättäen edes haittavaikutusten ilmaantumisen sikseen. Nyt opiskelen, pärjään hienosti enkä todellakaan ole keskeyttämässä hyvin menneitä opintojani. On helpompi myös sietää pettymyksiä joita aiheuttavat luokkakaverit kun ennen olisin saattanut jäädä viikkojen saikulle tai lopettaa koko p****n kun en sietänyt pettymyksiä ja jännitin. Nykyään mulla ei ole mitään hävettävää, ja kaikki esiintymistilanteet sun muut ruokailut sujuu ilman miettimisiä ja panikointia.

Nyt on vaan tullut tämä ihmeellinen väsymys ja kuoleman ajatukset. Olen ennenkin kuolemaa ajatellut paljon ei siinä, mutta nyt se on saanut sävyn helpotuksen tuojana ja oman käden kautta. Saatan miettiä itsemurhaa kuinka sen tekisin ja milloin ja mitä pitää ottaa huomioon ym.. Ajattelin myös kuinka sen saisi näyttämään onnettomuudelta.
Puoli vuotta sitten eräs tuttuni teki itsemurhan joten tajuan kyllä millainen shokki se on lähipiirille, en silti saa ajatuksia pois. Onko tämä ohimenevää vai olisiko aika soittaa vaikka psykiatriseen?
Rauhoittavia oon syöny sen verran vuosien mittaan etten viitsi enää edes pyytää.
Jos jollain on vastaavaa kokemusta niin kerro ihmeessä kuinka päästä tästä ajatuskierteestä pois!
2579
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Hei! Itselläni myös samanlaista ahdistusta ja pelkoa. Haluaisinkin kysyä että oliko tuo escitalopram actavis ensimmäinen masennuslääke mikö auttoi noihin pelkotiloihin ja ahdistukseen? Itse kamppailen lääkkeitten kanssa kun tuntuu ettei mikään auta ja siksi olen työkyvytön enkä pysty opiskelemaan.. jos jotenkin yrittäisin vielä vastata kysymykseesi niin saattaa olla että tämä vuoden aika tai erilaiset vastoinkäymiset elämässä saattaa tuoda tollaisia ajatuksia, ainakin itsellä niin..

Äänestä

Moi! No pari vuotta sitten söin cipralexia mikä on kai periaatteessa sama lääke.. tuntui kans auttavan mutta lopetin kun elämäntilanne oli silloin tosi hyvä. Ahdistus ja paniikit iski kuitenkin takaisin ja menin siitä pitkään pelkän rauhoittavan kanssa kunnes nyt tämä escitalopram. Muut lääkkeet (optibar, seroxat jne ei tuoneet apua..)

Äänestä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta


pspspsppsspspspsps kirjoitti:

Olen syönyt Escitalopram actavista nyt marraskuusta asti pikkuhiljaa annosta nostaen 15mg asti. Lääke on minulle määrätty ahdistukseen ja sos. tilanteiden pelkoon ja on auttanut hyvin näihin oireisiin. Ennen käytin satunnaisesti rauhoittavaa kun tiesin että edessä on joku tiukka paikka mutta nyt olen selvinnyt ilman niitä.
Joku kymmenen vuotta sitten tää ahdistushässäkkä mulla alkoi ja oli niin paha etten kaupassa pystynyt käymään linja-autolla matkustelusta puhumattakaan.
Silloin minulla jäi useita koulu- ja työpaikka yrityksiä kesken ja käytin paljon alkoholia.
Pahin paniikkikohtaus vei kirjaimellisesti jalat alta, kun päässä pimeni ja luulin että kuolen ja soitin, oikeasti soitin itselleni ambulanssin.

Vuosien mittaan kokeilin eri lääkkeitä, siis näitä SSRI ja SNRI. Joistain sain kamalan ihottuman ja joistain tuli kuukautishäiriöitä, toisten jättäen edes haittavaikutusten ilmaantumisen sikseen. Nyt opiskelen, pärjään hienosti enkä todellakaan ole keskeyttämässä hyvin menneitä opintojani. On helpompi myös sietää pettymyksiä joita aiheuttavat luokkakaverit kun ennen olisin saattanut jäädä viikkojen saikulle tai lopettaa koko p****n kun en sietänyt pettymyksiä ja jännitin. Nykyään mulla ei ole mitään hävettävää, ja kaikki esiintymistilanteet sun muut ruokailut sujuu ilman miettimisiä ja panikointia.

Nyt on vaan tullut tämä ihmeellinen väsymys ja kuoleman ajatukset. Olen ennenkin kuolemaa ajatellut paljon ei siinä, mutta nyt se on saanut sävyn helpotuksen tuojana ja oman käden kautta. Saatan miettiä itsemurhaa kuinka sen tekisin ja milloin ja mitä pitää ottaa huomioon ym.. Ajattelin myös kuinka sen saisi näyttämään onnettomuudelta.
Puoli vuotta sitten eräs tuttuni teki itsemurhan joten tajuan kyllä millainen shokki se on lähipiirille, en silti saa ajatuksia pois. Onko tämä ohimenevää vai olisiko aika soittaa vaikka psykiatriseen?
Rauhoittavia oon syöny sen verran vuosien mittaan etten viitsi enää edes pyytää.
Jos jollain on vastaavaa kokemusta niin kerro ihmeessä kuinka päästä tästä ajatuskierteestä pois!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu