Raksun ja Koffi 6sen ikäraja muuttuu sittenkin jo täksi kesäksi JESJES..
http://www.autourheilu.fi/42431.aspx
Järki voitti
32
546
Vastaukset
- 69eyes
Hyvä juttu. Järki näyttäs vihdoin olevan lisääntymään päin AKK:ssa.
- anttisyvis
Eipäs ole vaan lisenssimaksujen vähentyminen.
- ilkkavaipetri
Ja lajiryhmästä ei tarvinnu vaihtaa kun yli puolet niin alkoi tulla järkeviä päätöksiä
- japadapaduuuuu
Miettinää miten hienosti lajilla menisi jos edeltävä pj ja vpj ei olisi olleet koskaan mukana lajiryhmässä.
- tuomarii
niinpä, autourheilua vahingoittava teko, sanktiolistoista löytyy rangaistuksen taso ja sanktio.
- 144
nyt ei sitte micro-luokkaan ole kuin yksi vuosiluokka eli 9vuotiaat. ei riitä microon osallistujia, että tulis kivaa kisaa. monet turhautuvat ja käytännössä lopettavat.
10vuotiaat eivät kilpailulliseti pysty laittamaan 12-13vuotiaille mitenkään kampoihin kf6 ja raket-luokissa. nämäkin kuskit turhautuvat ja lopettavat.- koffilla_taivaaseen
10-vuotiaat ajavat junioreissa, 11-vuotiaat nousevat yleiseen kesän aikana. Jos junnu lähdössä on joku 12-13 vuotias on hän omantasoistensa seurassa tai vasta lajin pariin tullut. Kukaan ei turhaudu, vaan saadaan hyviä kisoja.
- 100lasis
Kyllä siinä Microssa on vauhtia ihan tarpeeksi 10vuotiaallekin.Jos kuskin taidot on valtaisat ja isillä menee lujaa, niin mikäs siinä.Kukin puntaroi itse hyödyt ja haitat.
- kokokokook
kadetti kulkee saman mitä mikro
- kaneetti
Eihän kulje.Cadetis 84 ratas ja renkaan venytys kielletty.
- kokokokook
nyt et muista että kadettikuskit on kokemattomampia ja nuorempia. otappa hyvä pienikokoinen 10-11v kuski ja kokeile. saattapi olla että vie kadettia monella lyhyellä radalla nopeammin kuin mikroa. joka tapauksessa täysin turha luokka.
- reilumeininki
Microon vähän suurempi kuristin, niin kellään ei olisi kiire Raketteihin.Ei olisi kaasarin säätökään niin pienestä kiinni, kulkeeko vai ei.
- 76576765
reilumeininki kirjoitti:
Microon vähän suurempi kuristin, niin kellään ei olisi kiire Raketteihin.Ei olisi kaasarin säätökään niin pienestä kiinni, kulkeeko vai ei.
Täksi kesäksi tulee 2mm isompi kuristin. Nähtäväksi jää onko micro sillä kympän vai kaks kadettia nopeampi... :p ;)
Imukuristus ois järkevämpi, mutta silti koko luokan tarpeellisuus on kieltämättä kyseenalainen. Ehkä 8-10v niinkuin Ruotsissa? - 186
76576765 kirjoitti:
Täksi kesäksi tulee 2mm isompi kuristin. Nähtäväksi jää onko micro sillä kympän vai kaks kadettia nopeampi... :p ;)
Imukuristus ois järkevämpi, mutta silti koko luokan tarpeellisuus on kieltämättä kyseenalainen. Ehkä 8-10v niinkuin Ruotsissa?nykyisillä harrastajamäärillä luokan tarpeellisuus todellakin kyseenalainen.
hyvä luokkajako vois olla
cadet 7-10v
raket/kf6 10-13v (ei erillistä jakoa junnuihin ja yleisiin)
kfj 13- (ei yläikärajaa)
rotax junnu 13-15
rotax max 15-
aikuisharraste 18-
eli micro, jammut, kf, kz2, raket120 pitäs vaan kylmästi lopettaa, että saatais homma yksinkertaistettua ja täydempiä luokkia. - kilahti
76576765 kirjoitti:
Täksi kesäksi tulee 2mm isompi kuristin. Nähtäväksi jää onko micro sillä kympän vai kaks kadettia nopeampi... :p ;)
Imukuristus ois järkevämpi, mutta silti koko luokan tarpeellisuus on kieltämättä kyseenalainen. Ehkä 8-10v niinkuin Ruotsissa?Hyvä juttu toi kuristimen suurennus, varsinkin jos helpottaa kaasarin säätöä.Tuosta säätämisestä ajon aikana Microssa, voi kans olla monta mieltä.Hieno homma jos se joiltakin onnistuu, mutta mielestäni tuon ikäisellä riittää ohjelmaa ilman ruuvinkin räpläystä.
- josketäänkiinnostaa
76576765 kirjoitti:
Täksi kesäksi tulee 2mm isompi kuristin. Nähtäväksi jää onko micro sillä kympän vai kaks kadettia nopeampi... :p ;)
Imukuristus ois järkevämpi, mutta silti koko luokan tarpeellisuus on kieltämättä kyseenalainen. Ehkä 8-10v niinkuin Ruotsissa?Kyllä sitä eroa (cadet vs micro) viime vuonna mylapsin mukaan oli 1 - 2 sek. riippuen radasta. Varmasti löytyy kisoja missä ero on ollut pienempikin mutta tota luokkaa se oli vaikka Lentola, Jämsä, Tattis tuloksien mukaan missä molemmat luokat olivat samoissa kisoissa samana päivänä. Voi olla että olen väärässä mutta ei se yö uniani vie... Hyvä jos tällä muutoksella saadaan jokin osa harrastajista tyytyväiseksi. Mielestäni 2 sek. per kierros pitäisi olla luokan ero kun sitä vaihdetaan. Voi olla että tässäkin väärässä...
- 34567890987654
josketäänkiinnostaa kirjoitti:
Kyllä sitä eroa (cadet vs micro) viime vuonna mylapsin mukaan oli 1 - 2 sek. riippuen radasta. Varmasti löytyy kisoja missä ero on ollut pienempikin mutta tota luokkaa se oli vaikka Lentola, Jämsä, Tattis tuloksien mukaan missä molemmat luokat olivat samoissa kisoissa samana päivänä. Voi olla että olen väärässä mutta ei se yö uniani vie... Hyvä jos tällä muutoksella saadaan jokin osa harrastajista tyytyväiseksi. Mielestäni 2 sek. per kierros pitäisi olla luokan ero kun sitä vaihdetaan. Voi olla että tässäkin väärässä...
Onko 1-2 sek kadettia nopeamman pari vuotta vanhemman mikrokuskin ranteet samassa rasvassa kuin kadettikuskeilla? Laita sama kuski kadettin ja mikroon, niin eipä juur eroa ole kuin suoran päässä mikron hyväksi. Ja mutkissa kadetin hyväksi.
- josketäänkiinnostaa
34567890987654 kirjoitti:
Onko 1-2 sek kadettia nopeamman pari vuotta vanhemman mikrokuskin ranteet samassa rasvassa kuin kadettikuskeilla? Laita sama kuski kadettin ja mikroon, niin eipä juur eroa ole kuin suoran päässä mikron hyväksi. Ja mutkissa kadetin hyväksi.
Paljonko sitä eroa sitten pitäisi olla? Jos tuo ero ei riitä?
- 34567890987654
Mikä ero? Kun auton vauhdissa eroa ei ole. Kierrosaikojen ero micro vs cadet tulee siitä että kuskit kehittyy. Kyllä siinä autossakin nyt joku ero sais olla.
- karutotuus
kaneetti kirjoitti:
Eihän kulje.Cadetis 84 ratas ja renkaan venytys kielletty.
Jos jotain pitäis kuristaa, niin Cadettia.Siinä luokassa pärjää luisuttelijatkin, jos kone on tikissä.Väännöttömyys opettaa ajamaan.
- skdfufv
Niin kyllähän tää micron tappo. Cadetista pääsee suoraan kuristamattomaan. Nopeet menee varmaan lujaa mutta toivottavasti kukaan ei tapa itteensä, Seuraavaksi alkaakin se valitus kun meidän muksu on niiiiiin nopee mutta ei saa pisteitä eikä pääse sjm;ään. Silloin ennen kun tehtiin NOPEITA kuskeja ajettiin kuristetulla 11 vuotiaaksi ja kuristamattomaan pääsi 12v. Tais tulla aika monta nopeeta kuskia tän polun kautta...........
- kehärakki
Tämä on hyvä ikäjako: Cadetista raksuun tai KF6:een sinä vuonna, kun täyttää 10 ja sieltä KFJ:hin tai junnurotaxiin tai jammuun sinä vuonna kun täyttää 13. Jos ei kyvyt/halut riitä heti siirtyä kun ikä sallisi, on ihan järkevää jatkaa vuosi Cadetissa tai jopa pari 10-12 vuotiaana raksuissa. Pääasia on, että ajaa kykyjensä mukaisessa luokassa, niin silloin ei turvallisuustilanne ole sen parempi tai huonompi kuin ennenkään. Edelliselle nimimerkille voi todeta, että vielä nopeampia kuskeja (Häkkinen, Salo, Järvilehto ym) tuli sellaista reittiä, missä ei ollut kuultukaan kuristetuista koneista.
- 678987654
Nykyään aloitetaankin nuorempana.
- vauhtisokeus
Silloin ei ollutkaan ponttooneita ja takapuskurit oli mitä oli.Oli jonkunlainen pelko ja toisen kunnioittaminen.Nykyään voi ajaa surutta toisen päälle, pelkäämättä että omat varpaat on alimmaisena.
- 2013
Niin, nythän palataan vaan samaan tilanteeseen kuin oli vielä kaudella 2013...ei sen kummempaa muutosta
- 186
678987654 kirjoitti:
Nykyään aloitetaankin nuorempana.
ennen cadet-luokkaa ei aikanaan ollut harrastajaminissä alaikärajaa, kisoissa oli 5 vuotiaitakin.
- jostämänolistiennytniin
Micro-luokka todellakin kuoli.
- tässähajatelmia
kehärakki kirjoitti:
Tämä on hyvä ikäjako: Cadetista raksuun tai KF6:een sinä vuonna, kun täyttää 10 ja sieltä KFJ:hin tai junnurotaxiin tai jammuun sinä vuonna kun täyttää 13. Jos ei kyvyt/halut riitä heti siirtyä kun ikä sallisi, on ihan järkevää jatkaa vuosi Cadetissa tai jopa pari 10-12 vuotiaana raksuissa. Pääasia on, että ajaa kykyjensä mukaisessa luokassa, niin silloin ei turvallisuustilanne ole sen parempi tai huonompi kuin ennenkään. Edelliselle nimimerkille voi todeta, että vielä nopeampia kuskeja (Häkkinen, Salo, Järvilehto ym) tuli sellaista reittiä, missä ei ollut kuultukaan kuristetuista koneista.
Komppaan kovasti kehärakkia. Tässä on järkeä. Seuraava päätös, ei junnuja ei yleisiä, ihan turha keinotekoinen jako, kaikki vain samassa luokassa, kokemattomille debytantti lisenssi isoisten rataluokkien malliin, pari kolme onnistunutta kisaa, lähtöpaikka jonon hänniltä. Ilman kolareita ja sangtioita debytanteissa, sitten pisteiden metsästys alkakoon arvokilpailuissa. Miksi rajata Cadettien, Rakettien ja KF6 yläikärajaa, mikäli taidot ei tosiaankaan riitä ja halu ajaa / kilpailla alemmalla tasolla tämä sallittakoon, samoin KFJ luokassakin vielä. Tällä systeemillä seuratkin sais enempi kisailijoita omiin kilsoihin, vähempi peruttuja luokkia osanottajapulan vuoksi. Kisat kannattavaksi, jäis jotain seurallekin, ilman egujen lypsämistäkin harrastajilta. Nämähän on asioita, mitä harrastajat ja huoltajat haluu.
- minijaraketkunniaan
Seuraavaksi ikäraja on kohta 6 vuotta. Tiedättekö että yhtään uutta harrastajaa tämä ei tuo lajiin. Siitä on turha haaveilla. Käytännössä tulee tarkoittamaan sitä, että kiire raksu luokkaan kasvaa ja vilpit lisääntyy pikkuluokassa. Onnea vain päätökselle. Toki kauppiaat pääsee rahastamaan nopeammin uuden koneen ja rungot, mutta sen myötä lopettaminen tulee nopeampaa kun kustannukset nousee aikaisemmin. Good bye karting.
- iuuiyutyuti
Good bye vaan, kukaan ei jää kaipaamaan tuota asennettasi. Samalla putkella se micro ja raksujunnu vedetään. 10v junnu ei kerää nousupisteitä joten nousee ihan samaan aikaan yleiseen kuin ennenkin.
- haaveissaF1
Näillä säännöillä ja painoilla rungon pitää vaihtaa joka vuosi.Ja moniko tenava viitsii ajaa saman tehoista autoa monta vuotta.Harrastuksen lopettaminen ja rahojen loppuminen vain tulee ennemmin.
- Ikäraja
Micron ikäraja pitäisi pudottaa 8 vuoteen. Silloin 6 vuotiaana Cadetin aloittaneet saa uutta haastetta parin vuoden jälkeen ja microa ehtii ajaa kaksi kesää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220