Shotwell poistaa päiväyksen.

Tevi

Jos muokkaan jpg kuvaa Shotwell ohjelmalla, niin häviää kuvausajankohta päiväys ja kellonaika. Voiko sitä millään estää?

15

191

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cjyl5V3E

Linuxissa ei ole aikaleimaa tiedoston alkuperäiselle tekoajalle.
      Seuraavat aikaleimat on.
      access viimenen luku
      modify viimeinen muutos
      change viimeinen metadatan muutos (vaikka lukuoikeudet)

Alkuperäinen tekoaika löytyy kuvan exif tiedoista.

• Tevi

Kiitos vastauksesta.

Envaan ymmärrä siitä mitään.

Enkä ymmärrä sitäkään, että kuvan Ominaisuudet ikkunassa välilehdellä Kuva löytyy tiedot kuvasta jossa tämä kuvauspäivämäärä ja kellonaika on. Niin miksi tiedoston alkuperäistä tietoa hävitetään muokkauksen jälkeen?

Mistä ne Exif tiedot löytyy?

• cjyl5V3E

Käyttöjärjestelmä lyö tiedostolle aina uuden aikaleiman kun se luetaan tai kirjoitetaan. Nämä ovat tiedostojärjestelmän juttuja

Exif tiedot taas ovat kuvan sisällä. Ne on kameran tekemiä ja niitä ei muuteta ilman eri käskyä. Tuossa kuva välilehdellä näkyy osa näistä exif tiedoista. Avaa kuva gthumb katseluohjelmalla niin saat kaikki exif tiedot näkyviin kun painat oikeassa reunassa olevaa paperi-kiintoavain kuvaketta

• Tevi

Kiitti taas.
        Exif tiedot löytyi tuolla ohjeella. Aina oppii lisää.
        Harmi vaan, kun häviää se alkuperäinen päivämäärä ja tilalle tulee päiväys jollon kuvaa on muokattu exif tiedoissa se näkyy.

• cjyl5V3E

Minä annan koneen (gthumbilla) viedä vuosi ja kuukausikansioihin. Eli Kuvat kansiossa on jokaiselle vuodella kansio ja niiden sisällä kuvat aina jaettuna kuukauden mukaisiin kansioihin. Hirmuisesti kuvaavalla voi kuukausikansioissa olla päivillekin omat kansionsa.

Joskus kokeilin muuttaa nimet kovanottohetken perusteella muotoon IMG_vvvv_kk_pp-hhmmss.jpg. Työkaluna jhead. Komentorivikammoiselle sitten sopii vaikka pyrename. Itse huomasin että nimeäminen oli turhaa kun käytti tuota kansiojakoa.

Vinkki.
        Jätä aina kamerasta otetut kuvat koskemattomaksi ja tallenna muokatut muualle tai eri nimellä. Muokatessa häviää aina jotain, jota voi myöhemmin tarvita.

• Tevi
        cjyl5V3E kirjoitti:

Minä annan koneen (gthumbilla) viedä vuosi ja kuukausikansioihin. Eli Kuvat kansiossa on jokaiselle vuodella kansio ja niiden sisällä kuvat aina jaettuna kuukauden mukaisiin kansioihin. Hirmuisesti kuvaavalla voi kuukausikansioissa olla päivillekin omat kansionsa.

Joskus kokeilin muuttaa nimet kovanottohetken perusteella muotoon IMG_vvvv_kk_pp-hhmmss.jpg. Työkaluna jhead. Komentorivikammoiselle sitten sopii vaikka pyrename. Itse huomasin että nimeäminen oli turhaa kun käytti tuota kansiojakoa.

Vinkki.
        Jätä aina kamerasta otetut kuvat koskemattomaksi ja tallenna muokatut muualle tai eri nimellä. Muokatessa häviää aina jotain, jota voi myöhemmin tarvita.

Päädyin samanlaiseen ratkaisuun kuvieni kohdalla, koska se on selkeä käyttää (kuvat> vuosi> kuukausi.)
        Työ tekijäänsä opettaa.

• cjyl5V3E kirjoitti:

Vinkki.

MInä käytän nimeämistä, mutta minulla tosin on päivämäärä ensin ja kuvanumero sitten. Näin eri kameroilla otetut kuvat tulevat järjestykseen. Järjestys säilyy myös, jos kuvia kopioi samoihin kansioihin vaikka aihepiirin perusteella. On myös mukava nähdä aika päivä nimestä. Lisäksi jos teettää paperikuvia usein taakse printataan nimi eli myös päivämäärä ja aika.

Wiondowslssa jheadlilla pystyy asettamaan muokkauspäiväyksen: jhead -ft *.jpg. En tosin tiedä toimiiko Linuxissa. Minä yleensä olen tehnyt näin, kun en tee yleensä kuville sellaisia mokauksia, joiden päivämäärä kiinnostaisi.

• jhfjweghtgf

Jos muokkaat kuvaa ja talletat sen tulee siitä "uusi kuva" ja uusi tiedostopäivämäärä.
      Exifissä alkuperäinen aika kuitenkin säilyy, kohdassa Date and Time (digitalized).
      Kuvan originaali kannattaa aina säilyttää, jos vaikka tulee katumapäälle ja haluaa toisenlaisen.

• Tevi

Kokemusta ei vielä ole paljon kertynyt tästä kuvankäsittelystä.

Täältä saaduilla neuvoilla pääsin käsiksi näihin Exif tietoihin ja totesin, että siellä oli muokkauspäivä eikä alkuperäistä löytynyt. Saahan sen sinne kyllä korjattua mieleisekseen.
        Kiitti vastauksesta.

• Tevi kirjoitti:

Kokemusta ei vielä ole paljon kertynyt tästä kuvankäsittelystä.

Täältä saaduilla neuvoilla pääsin käsiksi näihin Exif tietoihin ja totesin, että siellä oli muokkauspäivä eikä alkuperäistä löytynyt. Saahan sen sinne kyllä korjattua mieleisekseen.
        Kiitti vastauksesta.

Exifissä on kuvauspäivä. Siellä on myös paljon muuta tietoa, kuten kameramerkki ja malli sekä valotusarvot. Jotkut ohjelmat saattaa poistaa Exif-tiedot. Kannattaa välttää sellaisia.

• Tevi
        okaro kirjoitti:

Exifissä on kuvauspäivä. Siellä on myös paljon muuta tietoa, kuten kameramerkki ja malli sekä valotusarvot. Jotkut ohjelmat saattaa poistaa Exif-tiedot. Kannattaa välttää sellaisia.

Kyllä. Exifissä on kuvauspäivä jos ei kuivaa ole muokattu.
        Käytän Ubuntu Studio 14.04 Linux pohjaista käyttöjärjestelmää ja gthumbissa kuvan Exif tiedoissa kuvauspäiväys häviää muokkauksen jälkeen.
        Ei hyvä ainakaan minun mielestä. Omituinen ominaisuus.

• cjyl5V3E

Kummallista. Debianin gthumb ei exif tietoihin koske

• Tevi
        cjyl5V3E kirjoitti:

Kummallista. Debianin gthumb ei exif tietoihin koske

Tulin sanoneeksi hiukan epäselvästi edellä.
        Ubuntu Studiossa gthump toimii, mutta tuo shotwell poistaa sen kuvausajankohdan.

• cjyl5V3E

Shotwellissä on valittavissa täppi, jossa lukee "Vie metatiedot". Rasti siihen niin tiedot tallentuu.

• Tevi

Tallenna nimellä avautuvassa ikkunassa ruksi kohdassa
        Vie metatiedot, mutta ei sekään auta.
        Ottoaika häviää silti.
        On käytettävä vaikka gThumb ohjelmaa.

Kiitti vastauksesta kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2175
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      341
      1403
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      94
      1375
    4. 168
      1281
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1061
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      968
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      929
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      920
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      27
      862
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      839
    Aihe