Hei,
aloitetaan uutta viestiketjua veneen säilyttämisessä jäissä. Minulla on pieni 26 jalkainen purjevene ja olen miettinyt jos jättäisin sen jäihin ja nostaisin vain joka kolmas vuosi. Venepaikkani on sellainen, että jäät eivät sielä kovin paljoa liiku.
Mitä kannattaisi huomioida?
- Venttiilit tyhjäksi ja täyteen glykolivettä
- Keula riittävän kauaksi rannasta
- Pieni lämmitin sisällä talven
Mitenkäs s-vetolaite? Mitä tykkää jäissä talvehtimisesta?
Veneen säilytys jäissä
14
4493
Vastaukset
- Frankki
Mitä etua tavoittelet säilyttämällä veneesi talvet jäissä?
- villeva
Ei tarvitsisi nostaa ja kaataa mastoa. Rannassamme käy sen verran pienet koneet, että masto pystyssä ei voi nostaa. No eihän se maston kaato ole iso asia hiabilla mutta kuitenkin =)
Sitten vene olisi heti jäiden lähdön jälkeen käytettävissä. Myös syksyllä pystyisi hyvin veneilemään jäiden tuloon asti.- Miksijäihin
Ja kyse on 26-jalkaisesta eli Folkkarin kokoisesta veneestä...?
Folkkarin maston poisto ja veneen nosto trailerille kestää esim. Hangon Itäsataman pikkuisella HIAB-nosturilla yhteensä n. 20 minuuttia. Kokemusta on.
- Bossu
Tällaisena talvena se varmaan onnistuisikin. Ongelma on vain siinä, ettei etukäteen tiedä millaiset jäät tulee. Jos tulee 50 senttiä jäätä, niin siinä on runko kovilla, kun jää laajenee ja supistuu. Kovan riskin siinä ottaa, kun vaarana on murtumien tulo runkoon vähän sinne sun tänne. Läpivienneistäkään kun ei tiedä. Minulla on nyt yksi kuidutettu fiskaripaatti vesillä, mutta se on sillan kupeessa, jossa jäätä ei kovanakaan jäätalvena ole käveltäväksi asti. Sitäkään en uskaltaisi pitää koko talvea, kun ei ole varmuutta kestääkö vaikkapa moottorin jäähdytysveden läpivienti -30 asteen lämpötiloja, jos siinä on vettä sisällä. Enää niitä ei taida tulla, eikä veneen arvokaan ole kummoinen. Yli 1000 euron veneessä en uskaltaisi ottaa riskiä. Tuskin vakuutuskaan korvaisi tuollaista vahinkoa.
- Pyöreänsorttinen
Vene siis sellainen, joka jäiden puristuksessa karkaa ylöspäin talvehtii kyllä. Kipukohdat on läpiviennit, jos niitä on vesirajan alapuolella eikä auta vaikka olisivat jäätymisrajan alapuolella, jos sisällä menee pakkaselle. Hana kiinni ja glögiä (hehee iPad) ei välttämättä auta, jos jää rikkoo runkokappaleen. Tulppaus ulkoa ja sitten glykolit? Akseliveto ja varsinkin vetolaite - en kokeilisi ilman sisäpuolen lämpöjä...
Lämpimille vesille:-) - Kokeillemmeko
Näytti olevan Tukholman jollain (mahdollisesti kuninkaallisella) pursiseuralla veneet vedessä talvisäilytyksessä, pressut oli kuitenkin viitsitty päälle viritellä.
Vesi oli nyt sulana (palvelusväki käy varmaan hämmentämässä aika ajoin), mutta Tukholman ränni kaiketi talvisin yleensä jäähän menee. Aika huoletonta, eivät näyttäneet halpiksilta.
Mistä johtuukin mieleeni: onko tässä jokavuotisessa nostoruljanssissa jokin muukin idea kuin ikiaikainen perinne?- seppomartti
Ruotsissa ja Hollannissa veneitä jätetään jäätyvään veteen. Sisälämmittimellä ei ole mitään tekemistä rungon jäätymisen kanssa. Peräsin ja köli välittävät kylmyyden heti jäätymisen alkaessa syvälle pintajään alapuolellekin. Muovirunko kyllä kestää jäätymisen. Itäisellä Suomenlahdella kalastajat pitivät menneinä vuosikymmeninä isoja puuveneitään vedessä kunnes se jäätyi niin paksuksi, että vene nostettiin talvehtimaan jään päälle. Jos haluaa pitää virtaamattoman veden sulana niin pieni sähköllä toimiva propelli tai ilmaletku pohjaan pitämään veden liikkeellä. Rungon peittelyn tarveei kiitenkaan vähene.
- Lämmitinköturhaan
"Sisälämmittimellä ei ole mitään tekemistä rungon jäätymisen kanssa. Peräsin ja köli välittävät kylmyyden heti jäätymisen alkaessa syvälle pintajään alapuolellekin."
Siis jos rungon sisällä on lämpö päällä? Mitä? - teräsveneilijä
Asia on kylläkin niin päin, että köli ja peräsin ovat sulassa vedessä ja johtavat lämpöä veneen sisälle päin. Itse säilytän veneeni joka talvi jäissä eikä koskaan ole pilssissä vesiastia jäätynyt vaikka en veneessäni mitään lämmitystä olekkaan pitänyt.
- seppomartti
Asia on juuri kuten sanoin. Kerran nostin H- veneen noin 10cm:n kiintojäästä n. 10 asteen pakkasessa. Köli oli jäätynyt alaosaan asti monen sentin kristallimaisiin jäätikkuihin vaikka siis oli sulassa vedessä. Toisen kerran pakkasessa hajoitin VP MD5 vaihdelaatikon. Vene oli sulassa virtaavassa vedessä mutta muutaman asteen pakkasessa. Moottorìn tyhjennyksen jälkeen vaihteestoon jäänyt vesi hajoitti vaipan.
Voisi olettaa, että vedestä lämpö välittyisi veneeseen. Yhtä lailla kylmä välittyy veneeseen ja jopa veden alle. Lämpömäärät tilanteen muuttamiseksi koko pakkaskauden ajaksi olisivat niin valtavat, ettei siinä kaavailussa ole mitään järkeä.
Helsingissä metalliveneen pilssivesi varmaan on monena vuonna ollut sulana. Tänä talvena myös maissa muoviveneen pilssivesi on ollut yleensä sulaa. - teräsveneilijä
seppomartti kirjoitti:
Asia on juuri kuten sanoin. Kerran nostin H- veneen noin 10cm:n kiintojäästä n. 10 asteen pakkasessa. Köli oli jäätynyt alaosaan asti monen sentin kristallimaisiin jäätikkuihin vaikka siis oli sulassa vedessä. Toisen kerran pakkasessa hajoitin VP MD5 vaihdelaatikon. Vene oli sulassa virtaavassa vedessä mutta muutaman asteen pakkasessa. Moottorìn tyhjennyksen jälkeen vaihteestoon jäänyt vesi hajoitti vaipan.
Voisi olettaa, että vedestä lämpö välittyisi veneeseen. Yhtä lailla kylmä välittyy veneeseen ja jopa veden alle. Lämpömäärät tilanteen muuttamiseksi koko pakkaskauden ajaksi olisivat niin valtavat, ettei siinä kaavailussa ole mitään järkeä.
Helsingissä metalliveneen pilssivesi varmaan on monena vuonna ollut sulana. Tänä talvena myös maissa muoviveneen pilssivesi on ollut yleensä sulaa.Oma veneeni ei ole helsingissä vaan länsirannikolla ja ollut 18 vuotta vesillä vuodet ympäriinsä, pohjahuoltoa lukuun ottamatta. Koskaan ei ole vesiastia pilssissä jäätynyt, joten kyllä se sieltä alhaaltapäin sitä lämpöä pilssiin ajaa. Eikä syväys ole kuin 1,5 metriä. PS: Pidän sitä vesiastiaa pilssissä juuri siksi että näen jäätyykö pilssi talvella
- Anonyymi
Läpiviennit voi jäätyä jos tulee reilu metri jäätä. Läpivienteihin ilmanpuhallus . Ilmanpuhalluskin voi jäätyä jos pakkasta yli 20 astetta pitkään. Läpivienteihin lämmitys. Läpiviennit voi myös täyttää solukumilla tai silikonilla jolloin jää ei pääse puristamaan silloin ei kulu sähköä. Tosin esimerkiksi akvaariossa käytettävät ilmapumput vie vain muutaman watin . Läpivienti tarvitsee vain muutaman watin lämmityksen . Vannasputki tuskin jäätyy mutta voihan sitäkin lämmittää. Ikäänkuin vakuutuksena
- Anonyymi
Raision rannassa (hahdenniemi) ollut jo muistaakseni useampana kautena +40 jalkainen HR ja ei ainakaan ole uponnut koskaan.
- Anonyymi
Kylmä ei koskaan liiku lämpimään päin, vaikka siltä voisi tuntua. Lämpö siirtyy aina kylmään päin. Sula vesi on valtava lämpöpatteri josta riittää energiaa loputtomiin. Kalastajat esim. pitävät perämoottoria syksyisin veteen laskettuna jolloin vesi lämmittää sitä. Veden lämpö siirtyy metallisen kölin kautta veneeseen. Jäätymistä se ei välttämättä pysty estämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!932194- 841945
- 511523
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481476- 1521450
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481364Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441284Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261146Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251074- 1061070