INR MITTARI

Mittari

Onko kellään omaa mittaria inr arvon mittaukseen. Miten sellaise saa ja mistä. Olen ymmärtänyt ,että jotkin kunnat antavat mittarin lainaksi ja myös liuskat saa tk.n kautta ilmaiseksi. Meillä täällä peräkylillä ei osata edes neuvoa näistä asioista. Olisin valmis vaikka ostamaan oman mittarin,mutta saako ne liuskat sitten tk.sta.

Ilmeisesti paikkakuntakohtaisia eroja.

11

2311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulppa-nainen

      Sydänliitto myy INR mittareita, joten soita lähimpään Sydänliiton toimistoon. Helsingissä ainakin Stockan Instrumentarium myy niitä myös. Helsingin kaupunki ei lainannut minulle mittaria eikä antanut liuskoja, joten olen joutunut ostamaan ne itse. Ovat kalliita sekä laite että liuskat.

      Mittari on muuten kyllä loistojuttu, paitsi hinta siis. Sen avulla olen pystynyt pitämään INR arvon tasaisena. Minulla meinaa INR arvo äkkiä lähteä joko nousemaan tai laskemaan, joten mittari on oikein hyvä. Minun ei tarvitse käydä laboratoriossa mittaamassa kuin kaksi kertaa vuodessa.

      • Piikkikädessä

        Kerro tarkemmin, milloin sinulla INR-arvo alkaa vaihdella? Esim. mitä silloin syöt jne.


      • Tulppa-nainen

        Ensiksikin, terveydenhuollosta mukaan saatu ohjeistus annosten nostosta ja laskusta ei sovi minulle. Ohjeistuksen mukaan pitäisi tehdä liian isoja nostoja tai laskuja, seurauksena minulla oli vuoristorata. Sitä vuoristorataa oman mittarin kanssa onneksi pystyin jotenkin hallitsemaan, mutta piti mitata joka viikko ja joskus kaksikin kertaa viikossa. Tuli kalliiksi.

        Nyt olen löytänyt oikean annostuksen itselleni, mutta se vaati puolentoista vuoden etsimisen. Monilla muilla on paljon helpompaa ja INR pysyy tasaisena helpommin. Marevan -herkkyydessä on geneettistä vaihtelua.

        Jos syön paljon K-vitamiinia sisältäviä vihanneksia (esim. salaatinlehtiä), niin INR laskee. Voin rauhassa syödä jonkin verran vihreitä vihanneksia, ja syönkin joka päivä, mutta en voi 'mässäillä' vihreillä salaatinlehdillä. INR arvoa taas nostaa minulla esimerkiksi pihlajanmarjahyytelö. Karpaloa en ole uskaltanut kokeilla, kun pihlajanmarjahyytelöä kokeilin kaksi kertaa, ja INR nousi heti paljon.

        Marevanin kanssa on yksilöllistä moni asia. Kannattaa itse alussa olla tarkkaavainen.


    • Läpänheittoa

      Tosoin, esim. kysissä eivät ennen tiettyjä toimenpiteitä luota tuon mittarin tarkkuuteen. Mutta toki se helpottaa varmasti jos varsinkaan tk ei ole ihan lähellä niinkuin on täällä kaupungissa asuvilla. Meinasin itsekin sitä hommata pari vuotta sitten, mutta omalla kohdalla tk:n homma toimii niin kätevästi että säästipähän senkin rahan.

      • Inri

        Minulle Kysin Anu Turpeinen suositteli omaa INR laitetta (coaqu ceck) jonka sittemmin hankinkin. Ollut käytässä yli 5 vuotta ja toimii hienosti. Yksiölöllisiä eroja varmaan on.


    • Tulppa-nainen

      Mittarin käyttö pitää ensin opetella. Jos ap ostat mittarin niin pidä huolta, että saat tarvittavan ohjeistuksen. Sitten kun on rutiini niin on kyllä helppoa. Mittarin mukana tulee paperinen ohjekirja, mutta se on kauhean laaja ja tekee asiasta turhan monimutkaisen. Jotkut terveyskeskukset järjestävät nk. 'INR- ajokortteja', joissa opetetaan.

    • Reppz

      Mittareita ja myös liuskoja saa huomattavasti halvemmalla Ebaysta. Esimerkiksi Saksasta ja Briteistä. Kyseessä sama mittari ja liuskat kuin mitä täällä myyvät. Liekö tilaavat samasta paikasta ja vetävät satkuja välistä.

    • Läpänheittoa

      Toki mittarin käyttö pitää opetella mutta ei se silti tulosta yhtä tarkaksi ja luotettavaksi tee kuin labran testi. Itselläni heitto oli muistaakseni 0,7 sillä kerralla kun otettiin sekä pika että labra. Se on jo merkittävä. Ja molemmat toki asianosaavien ottajien käsissä. Mutta kuten sanottua, helpottaa varmasti monille.

    • Meros9

      Minulla on ollut oma mittari alusta lähtien käytössä. INR arvon säätäminen kohdalleen kesti noin kolme viikkoa, jona aikana kirjasin ylös kaikki syödyt k-vitamiinipitoiset ruuat, sekä arvoa suurentavat happamat. Pienellä järjen käytöllä (ei liikaa mitään) arvo tasaantui ja sen jälkeen pysynyt lähes täysin rajojen sisällä. Mittarin käytön opettelu kesti puolisen tuntia testeineen, ja saatu arvo on 0,1 tarkkuudella sama kun laboratorion arvo (tarkistettava vuosittain tms). Liuskoja saa netistä, mutta senhän tuo käyttö vaatii että ottaa itse omasta tilanteestaan vastuun ja haluaa hoitaa itseään ja olla vastuussa. Tai sitten hakee sen kunnallisesti, ja lähettelee heille tietoja ja numeroita, ja he ottavat osan vastuusta. Jokainen päättää itse. Mittarin osto voi olla suomesta vaikeeta, mutta niitä myydään maailmanlaajuisesti, joten jos labrassa juokseminen nyppii, eikä luotto arvauskeskuksen hoitsuihin ja heidän ohjeistukseensa ole kummoinen, se on pieni investointi omaan terveyteen.

    • Tulppa-nainen

      Mittareita myydään kyllä Suomessa, esimerkiksi Sydänliitot ja Helsingin Stockmann. On vain tarvikkeineen kallis. Jotkut kunnat antavat lainaksi.

      Minulla on ero laboratoriossa otettuun arvoon ollut vain 0,1 - 0,2. Tämä mahtuu satunnaisvaihteluun, joten minulle mittari on ollut tarkka.

      Totta että vastuuta pitää ottaa itse. Kannattaa varmaan alussa tehdä sopimus kunnan kanssa, että lähettää sinne arvoja ja he kommentoivat.

    • läpyttäjä

      Itse käyn parin viikon välein nykyään, labrassa siis. Ja aamulla kun käy niin päivällä saa soiton ja ohjeet. Jos labra olisi kauempana niin varmaan olisi helpompi se oma mittari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe