Hei, voisitteko kertoa kokemuksia tai suositella sähköremontin tekijöistä pk-seudulla? Olen koittanut etsiä tekijöitä mm. netistä, mutta olen löytänyt vain muutamia. Jos joku haluaa "tarttua tilaisuuteen" tämän viestin perusteella, niin vaihdetaan tarvittaessa yhteystietoja.
Oma projekti on seuraava, uskoakseni aika "perinteinen tilanne": Kyseessä on n. 30 v vanha 24 jalkainen purjevene, jossa sähköt toimii, mutta on edellisten omistajien toimesta "tee se itse tasoa". Veneessä on normaali valaistus sisällä ja ulkona, invertteri, wallas, radio, ja viime kesänä asentamani Nexus mittaristo. Akkuja on kaksi, toinen sitlootan alla ja toinen keulapiikissä.
Tavoite: vanhojen sähköjen purkaminen ja sähköistyksen uusiminen turvalliselle tasolle. Varustetasoa ei ole tarpeen lisätä nykyisestä, eli millekään jääkapeille tms ei ole tarvetta. Maasähkö voisi tulla kyseeseen kuitenkin.
En ole peukalo keskellä kämmentä kaveri, mutta haluaisin sähkötöihin asiantuntevan kaverin/tekijän. Eli voisin itse tehdä v-mäiset jutut (vanhojen sähköjen purku, uusien johtovedot, rakenteiden purkamiset/kasaamiset), kunhan ammattimies tekisi sähkösuunnitelman ja kytkennät jne, eli kertoisi kuinka ja millä palikoilla homma tehdään ja katsoisi perään.
Voisitteko suositella tekijää / jelppaajaa pk-seudulta? Paatti on satamassa Espoossa ja veneen vieressä on käytössä lämmintä tilaa / virtaa. Jos joltain asiaan vihkiytyneeltä harrastajalta löytyy intoa (vaihtoehto ammattiliikkeen käyttämiselle), niin korvauksesta toki sovitaan.
Sähköremontin tekijät
48
826
Vastaukset
- Pilsboy
http://www.goodoldboat.com/pdfs/gob74_rewiringawestsail32.pdf
Lue tosta juttua.. Satsaa hyvään sähkötauluun ( blue sea tai bep) ja tinattuihin liittimiin (esim. elfa). Amazon.de löytyy knipexin puristuspihtejä abikoille ja pääteholkeille. Ei pahan hintasia. Jos on sisäkone niin käynnistysakku solenoidin lähelle ja kaapelit paksua hitsauskaapelia 70mm2. 2-akuston ja starttiakun erotus releellä (blue sea tai bep), jos on sisäkone. Siitä se lähtee. Elfalla on edullinen 50a 230v laturi (n 300 eur). Noista osista teen oman sähköremontin jahka kelit vähän lämpenee. Paksusta kuparitangosta voi tehdä jako(rasioita) tekemällä kierteet ja laittamalla rosteriruuvit. Hain protoshopista läjän jämäpätkiä 6 eurolla. Bluesean vastaavat aika kalliita. Motonetissä oli edullisia boschin 180 ah akkuja.- 10-14
Minusta sulakerasiassa ei kannata säästää ja muita jakorasioitahan ei tarvitakaan. Bluesealla on oikein hvyä muistaakseni 12-paikkainen koppa, jossa on myös paluujohdoille omat paikat. Aloittajalle riittää varmaan yksi sellainen.
Homma ei ole kovin vaativa noin pieneen veneeseen. Ennakkosuunnittelua ja huolellisuutta. Ja kunnon kaavio pitää piirtää ja laittaa sähkökeskuksen luo, että aina tietää, mikä johto on mikin. - Panelman
Itselleni isompaan paattiin ja järeämpään systeemiin oon suunnitellu blue sean budgettipaneeleita. Noin 50 eur/6 automaattisulaketta. Ei oo paha hinta. Löytyy kotimaisista verkkokaupoista. Pelkät plussaliittimet. Siistin näkönen tulee kun vetää maadotukset omaan kuparilevyyn johon poraa reiät ja ruuvaa johdot kiinni. Kattele blue sean sivuilta kuvia.
- Panelman
10-14 kirjoitti:
Minusta sulakerasiassa ei kannata säästää ja muita jakorasioitahan ei tarvitakaan. Bluesealla on oikein hvyä muistaakseni 12-paikkainen koppa, jossa on myös paluujohdoille omat paikat. Aloittajalle riittää varmaan yksi sellainen.
Homma ei ole kovin vaativa noin pieneen veneeseen. Ennakkosuunnittelua ja huolellisuutta. Ja kunnon kaavio pitää piirtää ja laittaa sähkökeskuksen luo, että aina tietää, mikä johto on mikin.Valaistuksessa isommassa veneessä tulee tietenkin jakorasioita. Samoin kun jaetaan 24 h virtapiirejä suoraan akulta pääkytkimen ohi. Isot virrankäyttäjät kuten keulapotkuri tarvii jakorasioita. Suoraan sanottuna kumma kommentti. Automaattisulakkeet on vähän hinnakkaita vetää joka mittarille ja lampulle omansa isossa veneessä...
- 10-14
Mitenkähän isosta veneestä puhut? Aloittaja puhui 24-jalkaisesta. Minulla on omaa sähköremppakokemusta 26- ja 35-jalkaisesta. Kummassakaan ei mitään jakorasioita tarvita 12V järjestelmään. Keulapotkurista ei ole kokemusta, mutta ainoassa läheltä näkemässäni oli erillinen akku keulapotkurille.
Tuossa nykyisessä ei ole yhtään pääkytkimen ohi virtaa saavaa laitetta. - manson
Tarkoitatko Pilsboy, kiinalaista Mansonin laturia?
Voiko tuollaisen kytkeä akustoihin "ja unohtaa" vai keittääkö tuo akut pilalle? Kuinka tuollainen eroaa laadultaan Mastervoltista tai muista ns paremmista? Ainakin ero hinnassa tekee siitä mielenkiintoisen. - Pilsboy
10-14 kirjoitti:
Mitenkähän isosta veneestä puhut? Aloittaja puhui 24-jalkaisesta. Minulla on omaa sähköremppakokemusta 26- ja 35-jalkaisesta. Kummassakaan ei mitään jakorasioita tarvita 12V järjestelmään. Keulapotkurista ei ole kokemusta, mutta ainoassa läheltä näkemässäni oli erillinen akku keulapotkurille.
Tuossa nykyisessä ei ole yhtään pääkytkimen ohi virtaa saavaa laitetta.Paras tapa jakaa virtaa ovat niin sanotut bus barit eli kuparilatat, joihin tehdään kierteet rosteriruuveille. Näihin voi vetää reilun kokosella 25 mm2 kaapelilla virrat akuilta. Tulee selkeän näköistä ja jännitehäviöt pienenee. Kannattaa liittää vain 1 kaapeli/pultti, jotta selkeys säilyy ja kontakti on paras mahdollinen.Valaistuksessa voi jakaa sb ja bb valot omilta automaattisulakkeilta. Näistä sitten jakaa jakorasioiden kautta kaikille valopisteille.
Vanhat johdot ovat ihan käyttökelpoisia. Muista, että paneelin sulake mitoitetaan johdon lämmönkeston mukaan eli 2,5 mm2 on minimi. Jos vanhat johdot ovat sen kokoisia, kannattaa ne säästää. Ei ne hapetu siellä kuoren suojassa. Isoille virrankäyttäjilke ja pitkille vedoille riittävän paksut johtimet. 12 v järjestelmä poikkeaa 230 v järjestelmästä siinä, että isotehoisilla vehkeillä tulee sähkölle ahdasta johdossa. Se lämpenee ja jännitettä kuluu lämmönmuodostukseen. Mitä pienempi poikkipinta ja korkeammat virrat, sitä enemmän tulee lämpöä. Siksi suurille virrankäyttäjilke kuten keulapotkurille laitetaan oma akku potkurin lähelle ja siitä paksut johtimet laitteelle. Ohjaus tapahtuu releellä. Katso aditan sivuilta jännitehäviölaskuri. Ei sulla toisaalta oo mitään isoa vorrankäyttäjää, joten tämä ei itseasiassa liitt alkuperäisen kysymykseen.
Biltsusta saa halvalla maasähkökytkentään hyödyllisen vikavirtasuojan. Siellä oli myös halpoja cee liittimiä. Maasähkö vedetään siitä vaikka jatkoroikalla akkulaturille. - Jjjgffkkkddi
Pilsboy kirjoitti:
Paras tapa jakaa virtaa ovat niin sanotut bus barit eli kuparilatat, joihin tehdään kierteet rosteriruuveille. Näihin voi vetää reilun kokosella 25 mm2 kaapelilla virrat akuilta. Tulee selkeän näköistä ja jännitehäviöt pienenee. Kannattaa liittää vain 1 kaapeli/pultti, jotta selkeys säilyy ja kontakti on paras mahdollinen.Valaistuksessa voi jakaa sb ja bb valot omilta automaattisulakkeilta. Näistä sitten jakaa jakorasioiden kautta kaikille valopisteille.
Vanhat johdot ovat ihan käyttökelpoisia. Muista, että paneelin sulake mitoitetaan johdon lämmönkeston mukaan eli 2,5 mm2 on minimi. Jos vanhat johdot ovat sen kokoisia, kannattaa ne säästää. Ei ne hapetu siellä kuoren suojassa. Isoille virrankäyttäjilke ja pitkille vedoille riittävän paksut johtimet. 12 v järjestelmä poikkeaa 230 v järjestelmästä siinä, että isotehoisilla vehkeillä tulee sähkölle ahdasta johdossa. Se lämpenee ja jännitettä kuluu lämmönmuodostukseen. Mitä pienempi poikkipinta ja korkeammat virrat, sitä enemmän tulee lämpöä. Siksi suurille virrankäyttäjilke kuten keulapotkurille laitetaan oma akku potkurin lähelle ja siitä paksut johtimet laitteelle. Ohjaus tapahtuu releellä. Katso aditan sivuilta jännitehäviölaskuri. Ei sulla toisaalta oo mitään isoa vorrankäyttäjää, joten tämä ei itseasiassa liitt alkuperäisen kysymykseen.
Biltsusta saa halvalla maasähkökytkentään hyödyllisen vikavirtasuojan. Siellä oli myös halpoja cee liittimiä. Maasähkö vedetään siitä vaikka jatkoroikalla akkulaturille.Johdot hapettuu kyllä sieltä eristeen sisältäkin ja usein vielä käytetään tavallista tinaamatonta johtoa joka ei kestä korroosiota niin hyvin kuin tinattu johto. Parasta on repiä kaikki vanhat johdot yms. pois ja laittaa kaikki uusiksi.
Tavallisia muovieristeisiä abikoja ei pidä koskaan käyttää missään muualla kuin hätäkorjauksissa. Liitoksia ei myöskään tehdä juottamalla.
Bilteman vikavirtasuojaan en luottaisi, eikä sähkömiehet yleensä suostu niitä edes kytkemään. Kunnollista tavaraa ei biliksestä löydy.
Virtakiskot on hyviä ja ne voi toki askarrellapaskarrella itse kuparista, mutta eipä maksa vaivaa kun valmiina löytyy, eikä ne niin kalliita ole. - 10-14
Jaa, useampi kuin yksi minun tuntemani sähkömies on nimenomaan sanonut kysyjille, että hae Biltemasta ja he kyllä asentaa.
Samoin tuo, ettei normiabikoja pidä koskaan käyttää, on kyllä aikamoista hifistelyä. Jälleen voin sanoa tuntevani monta sähkäriä, joilla on niitä omissa veneissään.
Tuohon jakorasiajuttuun edelliselle: en tiedä, miten nyt on uusissa veneissä, mutta vähänkin vanhemmissa ei yleensä mitään jakorasioita ole. Tyypillinen tapa on tehdä eräänlainen ohituskytkentä sokeripalalla tai huppuliittimellä tai suoraan katkaisijan liittimelle. Se voi kieltämättä olla hiukan hämmentävän näköinen ensikertalaiselle: miksi ihmeessä tähän tuntuu tulevan kaksi plus- ja kaksi miinusjohtoa? - Pilsboy
Jjjgffkkkddi kirjoitti:
Johdot hapettuu kyllä sieltä eristeen sisältäkin ja usein vielä käytetään tavallista tinaamatonta johtoa joka ei kestä korroosiota niin hyvin kuin tinattu johto. Parasta on repiä kaikki vanhat johdot yms. pois ja laittaa kaikki uusiksi.
Tavallisia muovieristeisiä abikoja ei pidä koskaan käyttää missään muualla kuin hätäkorjauksissa. Liitoksia ei myöskään tehdä juottamalla.
Bilteman vikavirtasuojaan en luottaisi, eikä sähkömiehet yleensä suostu niitä edes kytkemään. Kunnollista tavaraa ei biliksestä löydy.
Virtakiskot on hyviä ja ne voi toki askarrellapaskarrella itse kuparista, mutta eipä maksa vaivaa kun valmiina löytyy, eikä ne niin kalliita ole.Kokeilin katkaista vanhan akkukaapelin (30 v) vähän liitoksen jälkeen. Kupari kiilteli oikein hienosti. Hapettuminen johdon sisältä on täyttä huuhaata. Abikoja ne ammattilaisetkin käyttävät. Tinattuja tietenkin kannattaa ostaa ja rengaspäillä, jotta saa ruuvatut liitokset. Työnnettävät toimivat kuitrnkin täysin yhtä hyvin. Sokeripaloja ei kannata käyttää. Ne kyllä toimivat, mutta eivät ole kovin luotettavia liitoksen lujuuden ja hapettumisen suhteen. Suuremmille virroille (500a)tarkoitetut virtakiskot ovat tosi kalliita (100 eur). Sen askartelee muutamalla eurolla. Naurettava väite, ettei kannata tehdä itse. Sisäkoneellisessa venessä suuren virran kiskoja tarvitaan starttikaapeleille.
- 10-14
Nyt mina ei jummarra. Miksi starttikaapeleille tarvittaisiin kiskoja? Yleensähän starttikaapelit vedetään suoraan starttiakun navoille.
Sorry nyt vaan. En halua väittää, että juttusi ihan huuhaata olisivat, mutta tuntuu siltä, että sinä puhut reilusti tavallista isommasta veneestä. Minkäkokoiseen olet rakennellut? - Pilsboy
10-14 kirjoitti:
Nyt mina ei jummarra. Miksi starttikaapeleille tarvittaisiin kiskoja? Yleensähän starttikaapelit vedetään suoraan starttiakun navoille.
Sorry nyt vaan. En halua väittää, että juttusi ihan huuhaata olisivat, mutta tuntuu siltä, että sinä puhut reilusti tavallista isommasta veneestä. Minkäkokoiseen olet rakennellut?Kuparikiskot mitoitetaan poikkipinta-alan mukaan. 95 mm2 kaapelille väh. 20x5 mm kiskoa. Käytännösä laitoin vielä järeämpää, kun ei se kupari juuri mitään maksanut. Maakapelit vedin koneelta kiskoon ja siitä startti ja käyttöalulle omat lähdöt. Ei huuhaata vaan jännitehäviöiden minimoimista ja pidän kaapeleiden lämpenemisen kurissa. Plussakaapeli menee päävirrakytkimen ja 400a sulakkeen läpi starttiakulle.
- todettua
Pilsboy kirjoitti:
Kokeilin katkaista vanhan akkukaapelin (30 v) vähän liitoksen jälkeen. Kupari kiilteli oikein hienosti. Hapettuminen johdon sisältä on täyttä huuhaata. Abikoja ne ammattilaisetkin käyttävät. Tinattuja tietenkin kannattaa ostaa ja rengaspäillä, jotta saa ruuvatut liitokset. Työnnettävät toimivat kuitrnkin täysin yhtä hyvin. Sokeripaloja ei kannata käyttää. Ne kyllä toimivat, mutta eivät ole kovin luotettavia liitoksen lujuuden ja hapettumisen suhteen. Suuremmille virroille (500a)tarkoitetut virtakiskot ovat tosi kalliita (100 eur). Sen askartelee muutamalla eurolla. Naurettava väite, ettei kannata tehdä itse. Sisäkoneellisessa venessä suuren virran kiskoja tarvitaan starttikaapeleille.
En puutu noihin systeemeihisi, mutta älä levitä tuota mielipidettäsi kuparikaapelin hapettumisesta eteenpäin.
Tavallinen kuparijohto hapettuu merikäytössä - ei heti eikä vuoden päästä, mutta jauhoksi muuttuu - eikä päältä aina huomaa. Toistettaan vielä kerran, veneeseen aina tinattuja kaapeleita, mutta ei tinattuja liitoksia. - 10-14
Pilsboy kirjoitti:
Kuparikiskot mitoitetaan poikkipinta-alan mukaan. 95 mm2 kaapelille väh. 20x5 mm kiskoa. Käytännösä laitoin vielä järeämpää, kun ei se kupari juuri mitään maksanut. Maakapelit vedin koneelta kiskoon ja siitä startti ja käyttöalulle omat lähdöt. Ei huuhaata vaan jännitehäviöiden minimoimista ja pidän kaapeleiden lämpenemisen kurissa. Plussakaapeli menee päävirrakytkimen ja 400a sulakkeen läpi starttiakulle.
Sorry, ei mene vieläkään jakeluun. Mitä ihmeen etua siitä välissä olevasta kiskosta on siihen nähden, että starttikaapelit on vedetty suoraan starttiakun ja moottorin välille riittävän paksuina ilman mitään välivermettä?
- Pilsboy
todettua kirjoitti:
En puutu noihin systeemeihisi, mutta älä levitä tuota mielipidettäsi kuparikaapelin hapettumisesta eteenpäin.
Tavallinen kuparijohto hapettuu merikäytössä - ei heti eikä vuoden päästä, mutta jauhoksi muuttuu - eikä päältä aina huomaa. Toistettaan vielä kerran, veneeseen aina tinattuja kaapeleita, mutta ei tinattuja liitoksia.Kaapelin hapettumattomuus ei ole mielipide, vaan fakta. ennen kaikkien johtojen tyjänpäiväistä uusimista on hyvä leikata vanha poikki liitoskohdan läheltä. Jos kupari kiiltää nätisti, ei ole syytä ostaa uusia.
- Pilsboy
10-14 kirjoitti:
Sorry, ei mene vieläkään jakeluun. Mitä ihmeen etua siitä välissä olevasta kiskosta on siihen nähden, että starttikaapelit on vedetty suoraan starttiakun ja moottorin välille riittävän paksuina ilman mitään välivermettä?
Starttikaapeleilla on monenlaista lisävermettä koneen ja akun välillä, joista jo aiemmin mainitsin. Starttiakulta lähtee 2-akkusysteemissä kaapeleita moneen paikkaan. Kaiken järjestelemiben nätisti vaatii kiskoja.
- tumpelotumppi
Tinattuihin johtoihin vielä senverran, ettei niitä tunnu löytyvän suomalaisista venetarvikeliikkeistä mistään, eikä autosähköliikkeistäkään. Biltema ainakin myy ohutta, Svb Saksasta sekä Hjertmanssilta Ruotsista sitä tuntuu jo löytyvän. Onkohan niin että Suomessa eletään suolattomien vesien äärellä, ja siksi niitä ei täältä tunnu olevan?
- Pilsboy
Pilsboy kirjoitti:
Starttikaapeleilla on monenlaista lisävermettä koneen ja akun välillä, joista jo aiemmin mainitsin. Starttiakulta lähtee 2-akkusysteemissä kaapeleita moneen paikkaan. Kaiken järjestelemiben nätisti vaatii kiskoja.
http://m3.i.pbase.com/o3/84/622984/1/133431843.xbfgf5ag.BatteryCompartmentS341paint.jpg
Vähän vei aikaa etsiä systeemi, mtts tässä maakisko. Siitä jaot shuntin kautta hupiakku, koneen kylkeen, starttiakku, paneelille, 24 h virtapireille ym. Mielestäni selkein tapa jakaa maadoitukset veneessä.'jotkut laittaa kaikki yhhdestä pultista, myös ns. Skandinaaviset lastuveistämöt. Näissä jenkit ovat olleet aina valovuoden edellä - varmistaja
Toista vielä tyhmälle. Eli vasenpuoleisin miinusjohto moottoriin, sitten kytkinpaneeliin, sterttiakulle. Sen jälkeen shuntti ja hupiakulle?
- varmistaja
Kysyin tätä siksi, että olen uusimassa sähkösysteemiä ja mietin juuri miten miinuspuolen laitan. Ensiksi ajattelin laittaa kaikki suoraan moottorin kylkeen, kuten aiemminkin ollut, mutta tämä systeemi näyttää selkeältä ja hyvältä.
- 10-14
Pilsboy kirjoitti:
Starttikaapeleilla on monenlaista lisävermettä koneen ja akun välillä, joista jo aiemmin mainitsin. Starttiakulta lähtee 2-akkusysteemissä kaapeleita moneen paikkaan. Kaiken järjestelemiben nätisti vaatii kiskoja.
Ja edelleenkään ei välkytä. Miksi 2-akkusysteemissä starttiakulta lähtisi kaapeleita moneen paikkaan? Starttiakun ainoa virransyöjä pitäisi nimensäkin perusteella olla moottori. KAIKKI muu hupiakulle. Siten varmistetaan, ettei starttiakku tyhjene vahingossa.
Paneeli tuossa kuvassa viitannee moottorin mittaripaneelin, mutta sehän maadoittuu normaalisti moottorin oman johdinsarjan kautta eli moottorin kyljestä tuleva miinusjohto riittää siinäkin.
En nyt vain kerta kaikkiaan näe mitään hyötyä tuollaisen rakentelusta. - varmistelija
Yleensä sähkökuvissa esim. Blue sea systemin kuvassa miinusjohdot johdetaan samaan kiskoon josta yksi johto moottoriin.
http://assets.bluesea.com/files/resources/wiring_diagram/7610QuickInstall-w-BatteryCharger.png - joomutei
Pilsboy kirjoitti:
Kokeilin katkaista vanhan akkukaapelin (30 v) vähän liitoksen jälkeen. Kupari kiilteli oikein hienosti. Hapettuminen johdon sisältä on täyttä huuhaata. Abikoja ne ammattilaisetkin käyttävät. Tinattuja tietenkin kannattaa ostaa ja rengaspäillä, jotta saa ruuvatut liitokset. Työnnettävät toimivat kuitrnkin täysin yhtä hyvin. Sokeripaloja ei kannata käyttää. Ne kyllä toimivat, mutta eivät ole kovin luotettavia liitoksen lujuuden ja hapettumisen suhteen. Suuremmille virroille (500a)tarkoitetut virtakiskot ovat tosi kalliita (100 eur). Sen askartelee muutamalla eurolla. Naurettava väite, ettei kannata tehdä itse. Sisäkoneellisessa venessä suuren virran kiskoja tarvitaan starttikaapeleille.
Jos jossain paljas kupari näyttää hyvältä vielä pitkänkin ajan jälkeen, se ei todista mitenkään, että niin olisi aina. Itsekin olen vaihtanut veneessä päältäpäin virhettömän piuhan, jonka sisällä oleva vihreä jauho ei johtanut enää sähköä. Abikoja on monenlaatuisia, biliksen sellaiset ovat heikommasta päästä. Rengasliitin ja ruuvi ovat paljon laattaliitintä suositeltavammat, mutta laattaliittimiä on vaikea välttää, niin monessa laitteessa ja komponentissa ne ovat vakiona.
Sokeripalta ovat kahtalainen juttu. Tavallisissa sokeripaloissa on aina teräsruuvit, jotka ensin ruostuvat jumiin, sitten olemattomiin. Kunnon riviliittimissä, kuten Phönix ta Wago sisukalut ovat korroosionkestävää tavaraa. Ja niitä saa yksittäispaloina, joista voi koota kuhunkin paikkaan sopivan pituisia pätkiä. Noista kahdesta Wagon jousikuormitteiset ovat vielä vähän parempia.
Virtakiskoja tarvitaan jakamaan sähköä eri kohteille. Starttimoottoreita on vain yksi, miksi sille olisi kisko? Blue Sean kiskoja kulutuskohteille sopivalla mitoituksella saa parilla kympillä. Ne toimitetaan kiinnikkeineen päivineen ja niklattuina. Vaikka minullakin on käytettävissä kuparikiskoa ja hyvät työkalut, ostan ne kiskot kuitekin valmiina, ellei asennuspaikalla ole jotain erityisiä muoto- tai muita tarpeita. Jopa varakappaleita on ollut varaa pitää tulevia tarpeita varten. - 10-14
Selitys tuollaisen kiskon käytölle saattaisi olla siinä, että kuvaan on liitetty vielä koko systeemin maadoitus johonkin maadoitusblokkiin. Käytännössä se on aika harvinaista. Venesähköasiantuntijat tuntuvat olevan eri mieltä sen hyödyllisyydestä/tarpeellisuudesta. Silloin, kun maadoitusblokkia käytetään, neuvotaan usein, että myös mahdollinen verkkovirta pitäisi maadoittaa sinne, mutta ainakin minun tuntemani ammattisähkömiehet ovat olleet lujasti vastaan ja sanoneet, etteivät näe kerta kaikkiaan mitään järkeä sekoittaa sillä tavoin 230V ja 12V -systeemeitä toisiinsa.
Ei kiskosta mitään erityisempää haittaa kai ole, mutten edelleenkään näe siitä olevan mitään hyötyäkään. - Kuparikiskoa_etsimässä
Pilsboy kirjoitti:
Kuparikiskot mitoitetaan poikkipinta-alan mukaan. 95 mm2 kaapelille väh. 20x5 mm kiskoa. Käytännösä laitoin vielä järeämpää, kun ei se kupari juuri mitään maksanut. Maakapelit vedin koneelta kiskoon ja siitä startti ja käyttöalulle omat lähdöt. Ei huuhaata vaan jännitehäviöiden minimoimista ja pidän kaapeleiden lämpenemisen kurissa. Plussakaapeli menee päävirrakytkimen ja 400a sulakkeen läpi starttiakulle.
Pilsboy,
Voisitko kertoa mistä hankit kyseiset kuparikiskot. Minä en ole niitä löytänyt millään...
Kiitoksia jo etukäteen! - Pilzboy
Kuparikiskoa_etsimässä kirjoitti:
Pilsboy,
Voisitko kertoa mistä hankit kyseiset kuparikiskot. Minä en ole niitä löytänyt millään...
Kiitoksia jo etukäteen!Hae otaniemen protoshopin romulaarista
- Pilsboy
10-14 kirjoitti:
Ja edelleenkään ei välkytä. Miksi 2-akkusysteemissä starttiakulta lähtisi kaapeleita moneen paikkaan? Starttiakun ainoa virransyöjä pitäisi nimensäkin perusteella olla moottori. KAIKKI muu hupiakulle. Siten varmistetaan, ettei starttiakku tyhjene vahingossa.
Paneeli tuossa kuvassa viitannee moottorin mittaripaneelin, mutta sehän maadoittuu normaalisti moottorin oman johdinsarjan kautta eli moottorin kyljestä tuleva miinusjohto riittää siinäkin.
En nyt vain kerta kaikkiaan näe mitään hyötyä tuollaisen rakentelusta.Kommenttisi osoittaa vähäiset tietosi venesähköjärjestelmästä. En jaksa enää jankuttaa sinulle. Tee miten hyväksi näet.
- Pilsboy
joomutei kirjoitti:
Jos jossain paljas kupari näyttää hyvältä vielä pitkänkin ajan jälkeen, se ei todista mitenkään, että niin olisi aina. Itsekin olen vaihtanut veneessä päältäpäin virhettömän piuhan, jonka sisällä oleva vihreä jauho ei johtanut enää sähköä. Abikoja on monenlaatuisia, biliksen sellaiset ovat heikommasta päästä. Rengasliitin ja ruuvi ovat paljon laattaliitintä suositeltavammat, mutta laattaliittimiä on vaikea välttää, niin monessa laitteessa ja komponentissa ne ovat vakiona.
Sokeripalta ovat kahtalainen juttu. Tavallisissa sokeripaloissa on aina teräsruuvit, jotka ensin ruostuvat jumiin, sitten olemattomiin. Kunnon riviliittimissä, kuten Phönix ta Wago sisukalut ovat korroosionkestävää tavaraa. Ja niitä saa yksittäispaloina, joista voi koota kuhunkin paikkaan sopivan pituisia pätkiä. Noista kahdesta Wagon jousikuormitteiset ovat vielä vähän parempia.
Virtakiskoja tarvitaan jakamaan sähköä eri kohteille. Starttimoottoreita on vain yksi, miksi sille olisi kisko? Blue Sean kiskoja kulutuskohteille sopivalla mitoituksella saa parilla kympillä. Ne toimitetaan kiinnikkeineen päivineen ja niklattuina. Vaikka minullakin on käytettävissä kuparikiskoa ja hyvät työkalut, ostan ne kiskot kuitekin valmiina, ellei asennuspaikalla ole jotain erityisiä muoto- tai muita tarpeita. Jopa varakappaleita on ollut varaa pitää tulevia tarpeita varten.Säkin olet varsinainen jankuttaja. Käskin tarkistamaan vanhat johdot sen varalta, että ne voivat olla hyvässä kunnossa. Omalla kohdalla yllätyin kuknka hyvät voi vanhat tinaamattomat johdot olla. Tee ihan kuten haluat. Nyt en jaksa enää jankuttaa tästä.
- 10-14
Pilsboy kirjoitti:
Kommenttisi osoittaa vähäiset tietosi venesähköjärjestelmästä. En jaksa enää jankuttaa sinulle. Tee miten hyväksi näet.
No, minä olen vain kahden veneen sähköjärjestelmät uusinut, joten enhän minä niistä voi mitään tietää. Toisesta sanoi ammattisähkömies, että "tää on helvetin hieno, sä oot selvästi väärällä alalla!"
Minusta sinä vain et ole perustellut kuvaamasi systeemin tarvetta. Ja aivan erityisesti olen sitä mieltä, että jos todella kytket starttiakkuun muita kuluttajia kuin moottorin ja suoraan siihen liittyvät laitteet, niin teet tyhmästi. - jankuttaja
Pilsboy kirjoitti:
Säkin olet varsinainen jankuttaja. Käskin tarkistamaan vanhat johdot sen varalta, että ne voivat olla hyvässä kunnossa. Omalla kohdalla yllätyin kuknka hyvät voi vanhat tinaamattomat johdot olla. Tee ihan kuten haluat. Nyt en jaksa enää jankuttaa tästä.
Ja miten ihmeessä ihmeessä vanhat johdot tarkastetaan? Jos yhdestä kohtaa on kiiltävää, voi vähän matkan päässä olla pelkkää jauhoa. Todennäköisimmin se jauhopaikka löytyy jostain alaspäin olevasta mutkasta, mutta silloinkin johtonipusta yksi voi olla jauhoa, muut kiiltäviä. Minullakin on edelleen veneessä paljon tinaamatonta johtoa ja suurin osa siitä kirkasta kuparia ja toistaiseksi vasta yksi jauhottunut. Jos suuremman uusinnan tekisin, vaihtuisi kaikki tinattuihin kerralla.
Yhdelläkin kommentilla näköjään pääsi jankuttajaksi. Ja toden totta, teen niin kuin haluan. Haluamiset on opittu useamman veneen sähköistä ja hyvin usean kenttäkäyttöisen tutkimuslaitteen kokemuksista. Aivan alan vaihtoa ei minulle ole suositeltu, mutta todettu kyllä asennusten olevan poikkeuksellisen hyvin tehtyjä. - varmistelija
Koitan vielä itsekkin änkeä tähän keskusteluun vielä kerran. Nim. Pilspoyn kuvassa miinus johdot meni samaan kiskoon. itselläni startti- hupi ja kulutuspuolen miinukset meni aiemmin kaikki suoraan moottorin runkoon. Onko huonoa jos teen saman uudessakin systeemissä, ilmeisesti ei
- 10-14
Valtaosassa veneistä se tehdään niin. Tai tarkemmin sanoen: yleensä on hupipuolelle oma miinuskisko sähkökeskuksen luona ja sieltä juoksee sitten yksi miinuskaapeli siihen samaan pulttiin, joka on kiinni molempien akustojen miinuspuolessa.
En keksi oikeastaan mitään etua tuosta Pilsboyn kuvaamasta ratkaisusta.
- Uudetsähköt24ft
Kiitoksia vastauksesta. Itsellä ihan perämoottori, eli homma on vielä ehkä hiukan yksinkertaisempi. Toki moottorissa on laturin ulostulo, mutta tulee niin vähän ajettua koneella, että ole käyttöä.
Vielä kaipailisin mahdollisista tekijöistä suosituksia, jos teillä on kokemuksia. - kokeile_tätä
Koitapa tuota: TH-Huolto Tmi
Se kaveri ainakin osaa asiansa. - öljyonhalvempaa
mä suosittelisin kyllä tohon öljypoltints...ku se on nykyää aika halpaakin.....tekijöitä löytyy vaikka kuinka paljon....
- Piirrä_kuva
Olisiko kuitenkin parasta, että tilaisit joltain sähkösuunnitelman ja toteuttaisit sen itse?
Suurin osa ajasta menee juurikin johtojen vetämiseen hankaliin paikkoihin ja veneessä kaikki paikat on hankalia paikkoja.
Homma vaatii kaikkien verhoilujen purkamisen ja jos et ole tyystin vapaalla, niin et saa sitä valmiiksi kesään mennessä.
Ehkä kuitenkin ensimmäiseksi kannattaa tehdä kuva sähköistä sellaisina kuin ne nyt ovat. Ensinnäkin voit käyttää vanhoja vetoja, johdot ovat todennäköisesti ihan kunnossa ja toiseksi sähköt voivat näyttää ihan järkeviltä ja vaatia vain pientä ehostusta ja ehkä piilottamista verhoiluun.
Olen tehnyt tuon homman kahdesti ensin vetämällä johdot uusiksi ja toisella kerralla tutustumalla olemassa oleviin johtoihin ja viimeistelemällä ne. Jälkimmäinen oli työläämpi alussa, mutta lopulta työ oli paljon helpompaa koska johdotuksessa oli lopulta vain vähän säädettävää. - 12V
Tein pari vuota sitten omaan purkkariini kattavan sähköjen uusimiset ja muutenkin tekniikan päivitystä (mm. aurinkopaneeli lataussäädin, waecon kompuraboxi, plotteri, valot ledeille, uusi kytkinpaneeli, kaikki piuhat uusiksi, 2-akkusysteemi jne..). Mulla oli jonkinverran aikaisempaa kokemusta sähköjen ja elektroniikan kanssa näpräämisestä, ja pari vuotta sitten oli venemestari-lehdissä aika hyvät artikkelit lähes kaikesta oleellisesta.
Mulla vene talvehtii surullisella suomenojan telakalla, kesäki siirtyy nuottaniemeen, saa tulla vilkaisemaan miten toteutin ja voin pientä korvausta vastaan jeesailla.. Kelien vähän lämmettyä alan puuhailla joka tapauksessa veneelläni, lähinnä jotain puu-juttuja..
Missä päin espoota alkuperäisen kysyjän veneen sähköjä on tarkoitus päivittää? - Uudetsähköt24ft
Moro, alkuperäisen kysyjän purkkari on Haukilahdessa. Voisi olla hyvä tuo, että joku osaava tekisi suunnitelman ja määrittäisi tarvittavat palikat ja johdot. Voisin sitten vedellä johdot jne, ja joku osaava saisi sitten tehdä liitokset ja kytkennät.
- 12V
Jos apu kelpaa pientä korvausta vastaan, niin käydään kattomassa veneesi sähköjen tilannetta, piirrellään sen perusteella uusi suunnitelma ja kytkentäkaava, tehdään listaa hankittavista kilkkeistä ja eikun vetelet näiden perusteella uudet johdot ja tehdään talkoilla liitännät yms.. Jos tarttee tehdä jotain sahauksia, jyrsintöjä tms, niin nekin hoituu ja työkaluja löytyy..
Olen aika noviisi toimimaan tällä palstalla, miten kannattaa ottaa (turvallisesti) yhteyttä, täällä kun näyttää olevan monenlaista veijaria ja huijaria (jos ehdotukseni yleensäkään kiinnostaa)?
- Sebastian14
yacht service finland, toimii pääosin pk seudulla. Ollut nopeaa ja luotettavaa.
info(at)ysf.fi - tarkkana
Ei viitsi anonyyminä julkisesti haukkua yrittäjää, mutta eräs pk-seudulla sähkö- ja muita venetöitä tekevä veijari oli olevinaan ammattimies, mutta lopputulosta sai korjailla aika paljon. Jälkikäteen ajateltuna olisi ehdottomasti pitänyt tehdä itse tai sitten valvoa sähkäriä jatkuvasti ja vaatia parempaa viimeistelyä. Eli jos ottaa ammattilaisen niin ei kannata luottaa kovin laadukkaaseen työhön.
- 12V
Niinkuin alkuperäinen kysyjä huomaa, niin keskustelu näillä palstoilla tahtoo rönsyillä sivuraiteille?! Edelleenkin voin avustaa veneesi sähköjen päivityksessä, voidaan kurkata miten omassani toteutin, tai voin laittaa jonkun kuvan? Varsinkin kun kyseessä ei vaikuta olevan hirveän monimutkainen kokonaisuus.. Oman veneeni sähköt laitoin 2013 ja viime kesänä tuttavani kanssa hänen 27-jalkaiseen purkkariin.. Piis of keik!
- Anonyymi
Sähköremontti yritykset eivät jotkut ole vain sitä rehellisintä porukka. Munkin luona kävi sähkötyöt tekemässä Varux Oy, mutta laskutti työtunneista yli 30 h, vaikka paikan päällä oltiin kolme kertaa eli 2 h, 4 h ja toisena päivänä 8 h. Mihin kului ne muut tunnit, ihan oikeasti mukamas jos laskee automatkat ja muut sähkö tarvikkeiden hintojen osto? Ja laskutti sähkö tarvikkeista kolmen kertaisen hinnan. Mutta ei mitään erittelyä työtunneista tai sähkötarvikkeista? Vetävät ihan hatusta näitä hintoja.
- Anonyymi
Minulle yksi firma asensi väliaikaisen sähköpääkeskuksen. Erikseen laskuttivat keskuksen kuljetuksesta 50 euroa, vaikka se keskus tuli samalla kyydillä pakussa kuin ne asentajat. Ei tule enää mun tontille tuo firma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle yksi firma asensi väliaikaisen sähköpääkeskuksen. Erikseen laskuttivat keskuksen kuljetuksesta 50 euroa, vaikka se keskus tuli samalla kyydillä pakussa kuin ne asentajat. Ei tule enää mun tontille tuo firma.
Tuliko oikein 3x63 A keskus keskilaivaan?
- Anonyymi
PK-seudun venesähköasentajilla on keskinäiset reviirit, eivät astu toistensa tonteille.
Ja kysymättä hintaa ei kannata teettää mitään.
On meinaan niin, että 150-neliöisen talon sähkötyöt ilman tarvikkeita maksoivat vähemmän kuin 29-jalkaisen veneen sähköjen uusiminen vuonna 2019.
Ja tämä tarina on tosi - opin sen, että MITÄÄN venehommia ei kannata teettää ilman sitovaa arviota hinnasta. Jos sellaista ei anneta, on parasta jättää tekemättä tai etsiä kokonaan toiselta paikkakunnalta joku tekemään.
Ajat ovat tällaiset. Kusetetuksi tulee hyvin helposti ja hyväuskoista vedetään kakkoseen kanelin kera.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313984- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302363
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122220- 381949
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481582- 1411487