Terppa,
128 litraisessa akvaariossamme on tällä hetkellä 1 piikkisilmä(n.3,5-vuotias),1 seeprakala(n.4-vuotias),5 kirsikkabarbi naarasta ja 4 urosta(n.4-vuotiaita ovat nekin),palettikala pariskunta(naaras n.3-vuotias ja uros vajaan vuoden vanha),2 mustajuovatetraa (n.3-vuotiaita) sekä partamonni pariskunta(n.5-vuotiaita ja kovia ovat kutemaan).
Tästä porukasta on nyt sitten alkanut pikku hiljaa väki vähenemään ihan vanhuuden takia.
Ja uutta kalastoa olisi nyt syytä alkaa harkitsemaan.
Haluaisin akvaarioomme helppohoitoisia,värikkäitä ja suht säyseitä kaloja.
Joista tulisi kiva kokonaisuus.
Ja sitten vielä hiekasta ja kierteissarvikotiloista...Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein jos omistaa näitä kyseisiä jätskitötterön näköisiä kotiloita ei pohjaa tarvitsisi lapota?
meillä on englanninhiekka??pohja ja lappoan sen n.kerran kuussa muuten vaihdan vettä kerran kaksi viikkoon.
Jos niitä siis on onko ok lapota vaikka vain kerran kolmessa kuukaudessa?
kiitosta jo etukäteen =)
128 l seura akvan kalasto?
15
1305
Vastaukset
- Tuota....
Ei yhtään kalaa lisää, altaassa on jo nyt ahdasta. Palettikalapari vaatisi enemmän tilaa, partamonneja tuon kokoiseen ei mahdu ku yksi, piikkisilmä tarvisi lajitovereita ympärilleen samoin seeprakala.
Mikä on mustajuovatetra? Googlekaan ei tunne. Oletettavasti parvikala joten sekin tarvisi parven ympärilleen.
Eka karsit tästä porukasta pois nämä parvettomat yksilöt, sekä palettikalaparin ja toisen partiksen. Tää mun ehdotus... Sitten voit katsoa jotakin kivoja kaloja sinne. Vesiarvot? Niiden mukaanhan se kalasto valitaan.- fishlover
Ai en arvannut että olisi täyttä,kun olen noudattanut akvaariokirjoissa ollutta sääntöä eli
yksi litra yhtä kalan senttiä kohden. Ja kun lasken kalojen pituuden yhteen saan 95 cm.Ja 128 cm olisi varaa.
Näin sanotaan aika monessa kirjassa.
Ja lisäksi olen asioinut jo vuosia tikkurilan akvaario kurjessa jossa on mitä asiantuntevin palvelu ja aina ilmoittanut mitä mulla on ja siellä kyllä uskalletaan asiakkaalle sanoa että mikä sopii ja mikä ei sovi.Enkä ole kuullut kritiikkiä kalastosta.
Tiedän toki että seepra tarvitsisi kavereita ja sillä olikin niitä mutta aika vaatii veronsa ja yksi toisensa jälkeen nei uivat paremmille vesille samoin kävi myös piikkisilmän kaverille.
Myös tetroja on ollut enemmän.
Niin minäkin olen kelannut että uusia ei vielä ehkä kannattaisi hankkia kun on noita yksinäisiä .
Mutta en millään haluaisi luopua partiksista kun ne ovat niin kauan olleet ja kun ostin ne niin mulle sanottiin että hyvin ne voivat 128 litraisessa ja poikasiakin tekevät joten ei niillä huonosti voi asiat olla.
Kun googleen laitan haun palettikaloista sanotaan siellä useammassakin paikassa että palettikalapariskunnan voi laittaa tämän kokoiseen akvaarioon jos runsaasti piiloja ja muut asukit sävyisiä ja leppoisia.ja kun ostin nämä sanottiin mulle että kyllä passaa.
Toki olin itsekin ottanut asiasta etukäteen selvää ja niin asian ymmärtänyt.
Veteni on pehmeää ja hapahkoa.
Kalaston hankkiminen ei ole mikään tässä ja nyt asia.Maltti on valttia.
Ajattelin vain kysyä mitä suosituksia muilla olisi.
Itse kun olen kyllästynyt kirsikkabarbeihin joita jo vuosia olen kasvatellut.Samoin seeprakalat kyllästyttää.
Olisiko kellään kommenttia tuohon kierteiskotilo hommaan?
Ja jos nyt oletetaan että mulla ei olisi kun yksi partis ,eikä palettikaloja ja vain noita kirsikkabarbeja ,niin mitä voisin akvaarioon hommata.Siis helppohoitoista,värikästä ja säyseää sekä samoja vesiarvoja suosivaa kuin kirsikkabarbi?
- tetrako
Olisko "mustajuovatetra" mahdollisesti mustatetra?
Parvikala joka kasvaa melko kookkaaksi, noin niinkuin tetraksi.- fishlover
joo syy miksei googlesta moista kalaa löydy on kai se ettei sellaista varmaankaan ole .Kala joka meillä on mustaneontetra.
- bettaristic
Kierteissarvikotiloita käytetään hiekkapohjalla. Ne möyrivät päivät hiekan seassa kuohkeuttaen sitä samalla. Yöllä ne kömpivät ylös syömään hiekan pinnalle jääneitä jätteitä tai levää kasveista ja laseilta.
Hiekan määritelmä on että kun raekoko on alle 2 mm niin se on hiekkaa, yli sen menevät on soraa.
Kierteissarvikotiloista ei ole sorallakaan haittaa, mutta yhtä lailla se ei ole pohja silloin huoltovapaa. Sorapohja pitää imuroida siitäkin huolimatta, että siellä on kierteisiä.
Kerrohan muuten vesiarvosi, niin vähän helpottaa tulevan kalaston suunnittelussa. Onko sulla lämmitin?
Palettikaloilla on kyllä vielä vähintäänkin saman verran aikaa maapallolla jäljellä kuin nyt ovat olleet ja partikset tulee helposti lähemmäs parikymppisiksi. Piikkisilmälle ei ole mikään ihme että elävä kaksikymppisiksi, eli sillä on vielä paaljon elämää jäljellä. Sääli jos parvikala joutuu elämään koko pitkän ikänsä yksin. Hommaa sille pari kaveria. Muilla parvikaloilla voi olla vielä muutama vuosi jäljellä hyvinkin. Jos meinaat kalastoa vaihtaa, niin luovuta parvikalat jollekin muulle elämään vanhuutensa viimeiset vuodet. Jos odottelet että koko akva tyhjenee, sulla se kestää vielä sen n. 15 vuotta ennen kuin kaikki akvan asukit on kuolleet vanhuuteen.- fishlover
Kiitos vastauksestasi.Joo niin arvelinkin sen verran isoa rouhetta on tuo sora että kyllä sitä joutuu varmaan pikkasen rouhaseen aina välillä.
Lämmitintä mulla ei ole,mutta lämpömittari näyttää varsin tasaisesti 24.Mulla on ainoastaan ph testi,tarvittaessa oon kuskannu eläinkauppaan testattavaksi.Tosin nyt ei ole ollut mitään tarvetta sitä kuskailla(kun kalat voivat hyvin ja poikivat säännöllisesti jos voisivat huonosti eivät kai poikisi)Vai voiko tuollaiseen nyt luottaa?Voisin kai ostaa vaikka tetran neljän testin pakkauksen siinä on kai ne perustestit eikä se niin hirveen hintanenkaan tainnu olla (*muistelee*).Joo oikeessa kyllä oot että piikkisilmälle sais ostaa uuden kaverin /kavereita.Montas niitä kandeis olla?
Meillä ne on kyllä lastenkin ehdottomia suosikkeja.Itse en kyllä haluis luopuu noista paleteista enkä kyllä partamonneistakaan .En ole sitä tyyppiä joka ottaa kaloja ja jakelee sitten veks kun haluaa vaihtelua.
Mitä olet mieltä sellaisesta jos ottaisin piikkisilmälle vaikka 2 kaveria.Ja mustaneon tetroja vaikka 5 kpl.Niin kaikilla olisi kivaa ,paitsi tietty seepralla joka on kyllä soluttautunut kirsikkabarbien jengiin .
Pointti tässä on vaan se kun katselen noita kalojani ne näyttävät tulevan oikein hyvin juttuun keskenään ei riitoja ,runsasta kasvillisuutta,piiloja riittävästi kaikille ,vakiintuneet rutiinit.
Onko tuo muuten nyt sitten ihan aikansa elänyt neuvo :yhtä kalan senttiä kohden yksi litra vettä.
Ja telonko nyt koko akvaarion systeemin jos ostan sinne nuo mainitsemani kaverit? - Vaari-o
fishlover kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.Joo niin arvelinkin sen verran isoa rouhetta on tuo sora että kyllä sitä joutuu varmaan pikkasen rouhaseen aina välillä.
Lämmitintä mulla ei ole,mutta lämpömittari näyttää varsin tasaisesti 24.Mulla on ainoastaan ph testi,tarvittaessa oon kuskannu eläinkauppaan testattavaksi.Tosin nyt ei ole ollut mitään tarvetta sitä kuskailla(kun kalat voivat hyvin ja poikivat säännöllisesti jos voisivat huonosti eivät kai poikisi)Vai voiko tuollaiseen nyt luottaa?Voisin kai ostaa vaikka tetran neljän testin pakkauksen siinä on kai ne perustestit eikä se niin hirveen hintanenkaan tainnu olla (*muistelee*).Joo oikeessa kyllä oot että piikkisilmälle sais ostaa uuden kaverin /kavereita.Montas niitä kandeis olla?
Meillä ne on kyllä lastenkin ehdottomia suosikkeja.Itse en kyllä haluis luopuu noista paleteista enkä kyllä partamonneistakaan .En ole sitä tyyppiä joka ottaa kaloja ja jakelee sitten veks kun haluaa vaihtelua.
Mitä olet mieltä sellaisesta jos ottaisin piikkisilmälle vaikka 2 kaveria.Ja mustaneon tetroja vaikka 5 kpl.Niin kaikilla olisi kivaa ,paitsi tietty seepralla joka on kyllä soluttautunut kirsikkabarbien jengiin .
Pointti tässä on vaan se kun katselen noita kalojani ne näyttävät tulevan oikein hyvin juttuun keskenään ei riitoja ,runsasta kasvillisuutta,piiloja riittävästi kaikille ,vakiintuneet rutiinit.
Onko tuo muuten nyt sitten ihan aikansa elänyt neuvo :yhtä kalan senttiä kohden yksi litra vettä.
Ja telonko nyt koko akvaarion systeemin jos ostan sinne nuo mainitsemani kaverit?Oliskos muuten hieman liian viileää vetesi, mieluusti nostaisin sitä asteella parilla.
Kerroppas niitä hoito rutiineita miten ne teillä sujuu, osalllistuuko muksutki harrastukseen?
Mielestäni eläin KAUPPA on aina kauppa jossa pääasia on kuitenkin tuotteen myyminen.
Oli hyvä että aloit ottamaan asioista selkoa edes tämän foorumin kautta!
Seran testit tulee pitkän päälle halvemmiksi vaikkas 7-9 egen hinta taitaa vähän kirpasta?
partiksia ON oikeesti liikaa, yksi komee uroskoiras olisi mun valinta ja loput vaikkas sinne tiksin akvaliikkeeseen.
Muistakko Bettaristic kuuluuko seeprat ja mustaneonit erilaisiin vesi olosuhteisiin?
Kalatilavuus lasku säännöstä voisin käyttää sellaista mittasuhdetta; akvaarion tilavuus jaettuna täysikasvuisen kalan pituudella, jolloin sain tulokseksi tuolla kalastolla 1.3. Odotas ny?
Samalla kaavalla voisi siis laskea että mustaneoneita voisi pitää 30 kalan parvea, ainoastaan mustaneoneita.
Elikkäs tuo akvasi on NYT tupaten täynnä!
Mun laskuoppini mukaan??????????????? ;/ - bettaristic
Vaari-o kirjoitti:
Oliskos muuten hieman liian viileää vetesi, mieluusti nostaisin sitä asteella parilla.
Kerroppas niitä hoito rutiineita miten ne teillä sujuu, osalllistuuko muksutki harrastukseen?
Mielestäni eläin KAUPPA on aina kauppa jossa pääasia on kuitenkin tuotteen myyminen.
Seran testit tulee pitkän päälle halvemmiksi vaikkas 7-9 egen hinta taitaa vähän kirpasta?
partiksia ON oikeesti liikaa, yksi komee uroskoiras olisi mun valinta ja loput vaikkas sinne tiksin akvaliikkeeseen.
Muistakko Bettaristic kuuluuko seeprat ja mustaneonit erilaisiin vesi olosuhteisiin?
Kalatilavuus lasku säännöstä voisin käyttää sellaista mittasuhdetta; akvaarion tilavuus jaettuna täysikasvuisen kalan pituudella, jolloin sain tulokseksi tuolla kalastolla 1.3. Odotas ny?
Samalla kaavalla voisi siis laskea että mustaneoneita voisi pitää 30 kalan parvea, ainoastaan mustaneoneita.
Mun laskuoppini mukaan??????????????? ;/Mä olen partiksista samaa mieltä. Ei ole oikein tilaa molemmille ja jos siellä oikein olisi hyvät oltavat niille, niin poikasia tulisi n. 50kpl/kk. Eli ihan mahrottomasti. Kannattaisi antaa toinen pois, sillä poikasille ei ole tilaa kasvaa eikä niitä oikein kukaan halua kun ylitarjonta on valtavaa.
Seeprat ja mustaneonit menee samoissa vesiarvoissa. Oikeasti seeprat viihtyy vähän viileämmässä, mutta 24 on niille vielä ihan ok. Mustaneoneillekin se passaa, laji ei ole myöskään ollenkaan ronkeli veden suhteen. Samoin kirsikkabarbit menee 24 asteessa vaikka niille pari astetta enemmän olisi parempi.
Kalaston tilavuutta mä olen laskenut ihan sen perusteella että minkä kokoinen ensinnäkin on aikuisena ja miten käyttäytyy tai tuottaa biojätettä. Enemmän litroja per sentti jos on liikkuvaista sorttia ja paskoo paljon.
Esim neppareille menis 0,5 litraa per sentti kun taas hunajarihmalle 1 litra/sentti. Levikselle 2-3 litraa/sentti, kultakalalle 4-5 litraa/sentti. Reviiritietoiselle alle 10 cm kirjoahvenelle 1,5 litraa/sentti ja alle 15 cm 2,5 litraa/sentti. Ymmärsit varmaan idean. Sitten vielä jos on liikkuvainen kala, niin akvaarion pituus saisi olla n. 10 kertaa kalan aikuispituus.
Sitten fishloverille. Lisääntyminen ei aina kerro viihtyvyydestä. Joillain lajeilla vuodenajan vaihtelu laukaiseen kudun. Eli voi olla että kalat pamauttavat kudun vain silloin kun eläminen käy sietämättömäksi ja yrittävät näin turvata lajin jatkuvuutta. No, jos siellä tetratkin lisääntyvät niin silloin on ok, ne vaatii kuitenkin just hyvät olot että lisääntyvät. Kirsikoista olisin huolissani jos ne eivät lisääntyisi. Ainakin ne kirsikat mitä meillä asui, eivät muuta tehneetkään kuin söivät ja harrastivat sitä.
Mä kyllä ottaisin samantien piikkisilmiä 2-3 kpl lisää. Mustaneoneja kanssa voisi jonkun 2-4 kpl ottaa. Muistaa vaan pitää huolta viikottaisista veden vaihdoista (50% kerralla vaihtoon), koska akvassa on aika paljon hulinaa. Parempi kuitenkin pieni ylikansoitus kuin parvikalat säikkymässä/stressaantumassa ilman parviaan...mun mielipide. - fishlover
Vaari-o kirjoitti:
Oliskos muuten hieman liian viileää vetesi, mieluusti nostaisin sitä asteella parilla.
Mun laskuoppini mukaan??????????????? ;/ok,eli lämppärin ostoon siis.
Ei lapset juurikaan osallistu,toisinaan annan
lapsen valvotusti tipauttaa kaloille ruokaa mutta muuten eivät osallistu.
Kyllä tää lähinnä perheen emännän hommaa on ollu vaikka mies tämän aluksi halusi.
Eikä tää saa nyt kuulostaa taakalta koska nautin puuhasta ja katselen asukkien eloa toisinaan monta tuntia päivässä.
vettä vaihdan n.40 litraa suunnilleen viikon välein.
silloin pesen suodattimen tai lähinnä poistamassani vedessä puristelen suurimmat kakat ja kököt veks ja huuhtelen roottorin hana vedessä jos vaikuttaa tukkoselta.
Sera testit?en oo kuullut tai ainakaan ei vaikuta tutulta.No ei se kyllä kirpase jos siinä on ne kaikki tarvittavat.
Onneksi kaloillamme on oma ns.säästötili josta otetaan rahaa jos ne jotain tarvii.
saako noita seran testejä useimmista kaupoista?
Siis ymmärsin varmaan jotenkin väärin kun laitoit että pitäisin uroksen ja laittaisin loput liikkeeseen??
Ja kyllä olet varmaan oikeassa mustaneonit ja seepra vaativat hiukan eri oloja ,mutta sen tähden en rupea yhtä vanhaa seepraa tilsimään jos voivat hyvin.Enkä aio seeproja enää ostaakaan.
Ja totta on varmaan sekin että kauppoja kiinnostaa loppukädessä kauppansa myyntikate eikä se saavatko kalat loppukädessä juuri oikeanlaisen asuinympäristön.
Siinä mielessä myönnän kai olleeni turhan sinisilmäinen ja naivi.Kiitos ojennuksesta taisi tulla tarpeeseen.
No neuvokaa nyt sitten keltanokkaa joka ei haluaisi näistä kaloistaan luopua,miten saan niille parhaat mahdolliset olot?
Isosta naaras monnista voisin kyllä luopua ja sille varmaan olisi paikkakin ystävän 250 litraisessa altaassa.Auttaisiko se mitään?Mutta muista en millään hennoisi luopua. - fishlover
bettaristic kirjoitti:
Mä olen partiksista samaa mieltä. Ei ole oikein tilaa molemmille ja jos siellä oikein olisi hyvät oltavat niille, niin poikasia tulisi n. 50kpl/kk. Eli ihan mahrottomasti. Kannattaisi antaa toinen pois, sillä poikasille ei ole tilaa kasvaa eikä niitä oikein kukaan halua kun ylitarjonta on valtavaa.
Seeprat ja mustaneonit menee samoissa vesiarvoissa. Oikeasti seeprat viihtyy vähän viileämmässä, mutta 24 on niille vielä ihan ok. Mustaneoneillekin se passaa, laji ei ole myöskään ollenkaan ronkeli veden suhteen. Samoin kirsikkabarbit menee 24 asteessa vaikka niille pari astetta enemmän olisi parempi.
Kalaston tilavuutta mä olen laskenut ihan sen perusteella että minkä kokoinen ensinnäkin on aikuisena ja miten käyttäytyy tai tuottaa biojätettä. Enemmän litroja per sentti jos on liikkuvaista sorttia ja paskoo paljon.
Esim neppareille menis 0,5 litraa per sentti kun taas hunajarihmalle 1 litra/sentti. Levikselle 2-3 litraa/sentti, kultakalalle 4-5 litraa/sentti. Reviiritietoiselle alle 10 cm kirjoahvenelle 1,5 litraa/sentti ja alle 15 cm 2,5 litraa/sentti. Ymmärsit varmaan idean. Sitten vielä jos on liikkuvainen kala, niin akvaarion pituus saisi olla n. 10 kertaa kalan aikuispituus.
Sitten fishloverille. Lisääntyminen ei aina kerro viihtyvyydestä. Joillain lajeilla vuodenajan vaihtelu laukaiseen kudun. Eli voi olla että kalat pamauttavat kudun vain silloin kun eläminen käy sietämättömäksi ja yrittävät näin turvata lajin jatkuvuutta. No, jos siellä tetratkin lisääntyvät niin silloin on ok, ne vaatii kuitenkin just hyvät olot että lisääntyvät. Kirsikoista olisin huolissani jos ne eivät lisääntyisi. Ainakin ne kirsikat mitä meillä asui, eivät muuta tehneetkään kuin söivät ja harrastivat sitä.
Mä kyllä ottaisin samantien piikkisilmiä 2-3 kpl lisää. Mustaneoneja kanssa voisi jonkun 2-4 kpl ottaa. Muistaa vaan pitää huolta viikottaisista veden vaihdoista (50% kerralla vaihtoon), koska akvassa on aika paljon hulinaa. Parempi kuitenkin pieni ylikansoitus kuin parvikalat säikkymässä/stressaantumassa ilman parviaan...mun mielipide.joo noi partikset tekee poikasia aivan mahdottomasti oli pakko poistaa niiltä kookoksen kuoret kun jatkuvasti olivat täynnä poikaisia joten nyt meno hiukan rauhoittunut.
Ei meillä noi tetrat ole poikasia tehneet ja jos on niin palettikala on varmaan ne syönyt sen sijaan kirsikkabarbeilla on meno aina päällä.Mutta harva niistäkään on aikuisikään päässyt kun palettikalat napsii.
Kaunis kiitos kommentistasi.
Eli nyt kun menen kauppaan ostan lämmittimen,seran testejä,piikkisilmiä,mustaneoneita ja koitan saada naarasmonnille uuden kodin.
Onko vinkkejä mitä tulisi ottaa huomioon lämppärin ostossa? - Vaari-o
fishlover kirjoitti:
ok,eli lämppärin ostoon siis.
Ei lapset juurikaan osallistu,toisinaan annan
lapsen valvotusti tipauttaa kaloille ruokaa mutta muuten eivät osallistu.
Kyllä tää lähinnä perheen emännän hommaa on ollu vaikka mies tämän aluksi halusi.
Eikä tää saa nyt kuulostaa taakalta koska nautin puuhasta ja katselen asukkien eloa toisinaan monta tuntia päivässä.
vettä vaihdan n.40 litraa suunnilleen viikon välein.
silloin pesen suodattimen tai lähinnä poistamassani vedessä puristelen suurimmat kakat ja kököt veks ja huuhtelen roottorin hana vedessä jos vaikuttaa tukkoselta.
Sera testit?en oo kuullut tai ainakaan ei vaikuta tutulta.No ei se kyllä kirpase jos siinä on ne kaikki tarvittavat.
Onneksi kaloillamme on oma ns.säästötili josta otetaan rahaa jos ne jotain tarvii.
saako noita seran testejä useimmista kaupoista?
Siis ymmärsin varmaan jotenkin väärin kun laitoit että pitäisin uroksen ja laittaisin loput liikkeeseen??
Ja kyllä olet varmaan oikeassa mustaneonit ja seepra vaativat hiukan eri oloja ,mutta sen tähden en rupea yhtä vanhaa seepraa tilsimään jos voivat hyvin.Enkä aio seeproja enää ostaakaan.
Ja totta on varmaan sekin että kauppoja kiinnostaa loppukädessä kauppansa myyntikate eikä se saavatko kalat loppukädessä juuri oikeanlaisen asuinympäristön.
Siinä mielessä myönnän kai olleeni turhan sinisilmäinen ja naivi.Kiitos ojennuksesta taisi tulla tarpeeseen.
No neuvokaa nyt sitten keltanokkaa joka ei haluaisi näistä kaloistaan luopua,miten saan niille parhaat mahdolliset olot?
Isosta naaras monnista voisin kyllä luopua ja sille varmaan olisi paikkakin ystävän 250 litraisessa altaassa.Auttaisiko se mitään?Mutta muista en millään hennoisi luopua.Vaihda n. puolet vettä kerran viikossa.
Pese suodatinta VAIN tarpeen vaatiessa kun huomaat että puhallus teho on radikaalisti heikentynyt. ÄLÄKÄ pese koskaan suodatinta sisäpuolelta eikä samaan aikaan veden vaihdon kanssa. Elämän hyvin voinnille hyödylliset bakteeri kannat kärsii huomattavia tappioita ja se taas aiheuttaa negatiivisesti kalojen terveyteen, nitriitit yms. muut loiset saattaa päästä valloilleen.
Seran testit siis yksi testi maksaa sen 7-9 eeroo joten joudut ostamaan ainakin; Ph, NO2, NO3 ja KH testit. Eli kirpasee vähän.
Joo, partamonni uros ku se on niin komee jäis sulle ja natu ja poikaset liikkeeseen jos huolii?
Betta antoikin jo hyviä vihjeitä kalaston suhteen, jotenka...
MORONÄÄS !, JA OIKEEN HUBAA VIIKOLLOPPUA KAIKILLE LAJITOVEREILLE VAAN TASAPUOLISESTI, niinku meillä täällä Nokialla on tapana sanoa. - bettaristic
fishlover kirjoitti:
joo noi partikset tekee poikasia aivan mahdottomasti oli pakko poistaa niiltä kookoksen kuoret kun jatkuvasti olivat täynnä poikaisia joten nyt meno hiukan rauhoittunut.
Ei meillä noi tetrat ole poikasia tehneet ja jos on niin palettikala on varmaan ne syönyt sen sijaan kirsikkabarbeilla on meno aina päällä.Mutta harva niistäkään on aikuisikään päässyt kun palettikalat napsii.
Kaunis kiitos kommentistasi.
Eli nyt kun menen kauppaan ostan lämmittimen,seran testejä,piikkisilmiä,mustaneoneita ja koitan saada naarasmonnille uuden kodin.
Onko vinkkejä mitä tulisi ottaa huomioon lämppärin ostossa?W/litra on hyvä nyrkkisääntö. Sulle voisi riittää jopa 50W lämppäri, mutta ota nyt varkoiksi 100 W kun jos joskus intoudut hankkiin rihmakaloja tms. lämpöisen veden sinttejä.
Se 24 on nykyiselle kalastolle ihan passeli. Älä nosta sitä ainakaan paljon ennen kuin seeprakala on joko siirtynyt autuaammille uimavesille tai jonkun muun akvaarioon. Seeprakalat viihtyvät viileässä joskaan ei se nyt hernettä vedä sieraimeen vaikka joutuisi lämpöisemmässäkin olemaan.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=153
Lämppäri auttaa pitämään veden tasaisena yötä päivää. Pienemmissä akvaarioissa valaisin lämmittää päivällä veden jopa parikin astetta lämpöisemmäksi kuin mihin se yöllä putoaa. - fishlover
Vaari-o kirjoitti:
Vaihda n. puolet vettä kerran viikossa.
Pese suodatinta VAIN tarpeen vaatiessa kun huomaat että puhallus teho on radikaalisti heikentynyt. ÄLÄKÄ pese koskaan suodatinta sisäpuolelta eikä samaan aikaan veden vaihdon kanssa. Elämän hyvin voinnille hyödylliset bakteeri kannat kärsii huomattavia tappioita ja se taas aiheuttaa negatiivisesti kalojen terveyteen, nitriitit yms. muut loiset saattaa päästä valloilleen.
Seran testit siis yksi testi maksaa sen 7-9 eeroo joten joudut ostamaan ainakin; Ph, NO2, NO3 ja KH testit. Eli kirpasee vähän.
Joo, partamonni uros ku se on niin komee jäis sulle ja natu ja poikaset liikkeeseen jos huolii?
Betta antoikin jo hyviä vihjeitä kalaston suhteen, jotenka...
MORONÄÄS !, JA OIKEEN HUBAA VIIKOLLOPPUA KAIKILLE LAJITOVEREILLE VAAN TASAPUOLISESTI, niinku meillä täällä Nokialla on tapana sanoa.siis joo ei vedenvaihdon yhteydessä.
Entäs sitten kun se menee ihan tukkoon se kone puoli suodattimessa siis niin että siellä on levää ja törkyä ja kotiloita?
Voinkon silloin avata koko masiinan ja hinkata puhtaaksi hanan alla?
Entäs suodatin patruunan vaihto?
Suodatin paketissa luki että mahdollisuus myös aktiivihiekan käyttöön esim lääkityksen jälkeen ?
Mitä se tarkoittaa ja onko siitä aktiivihiekasta muutoinkin apua suodatuksessa? olisiko sitä siis muutoinkin hyvä käyttää?
Paljon tyhmiä kysymyksiä varmaan teidän mielestä mutta haluan olla varma etten enempää aiheuta hallaa kaloilleni.
- thapsus
Jos haluat etsiä esim. seeprakalalle kodin, jossa sillä olisi omankin lajin tovereita niin suosittelen ehdottomasti osoitetta www.aqua-web.org/forum
Siellä on aktiivinen myydään/lahjoitetaan palsta. Muutenkin tuo foorumi on tiedon etsijälle kuningas sivusto. - fishlover
jees eli monnipariskunta sai uuden kodin erään ystävättäreni 250l altaasta.Piikkisilmä sai 2 uutta pientä kaveria ja uudet pehmoiset hiekat millä tonkia ja luikerrella.
eli nyt on sitten pieniparvi kirsikkabarbeja sekä pieniparvi mustaneontetroja ,3 piikkisilmää ja palettikalapariskunta.Akvassa on myös 1 seepra mutta sitä en nyt mihinkään anna se saa elää elonsa loppuun meillä.
Lisäksi ostin seran ph testin alku sekin on parempaan suuntaan.se näytti neutraalia (7).
Kalat voivat hyvin,kasvit voivat hyvin mutta johtuen hiekan vaihdosta(katso kohta bilteman hiekat)niitä seurailen nyt silmä kovana.
Lämmitimen käyn hakemassa viikonloppuna tai ensiviikolla ja nitriitti testi ja muuta sen sellaista.
Eli parempaan suuntaan ollaan menossa(?)
vai onko vielä vinkkiä kalaston suhteen ja sen suhteen mitä voin parantaa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821