Miten pääsen yli mustasukkaisuudesta?

IrtiMustistasukista

Olen seurustellut pian 4v nykyiseni kanssa. Rakastan häntä ja hän minua. Alusta asti meillä on mennyt ns. hyvin. Ennen seurustelun alkua tunsimme 4-5v (netissä). Tuona aikana hän seurusteli useamman kerran, mutta palasi lopulta aina juttelemaan minulle ja kertoi tajunneensa, kuinka edelleen haluaa minut jne. Huonon itsetuntoni vuoksi en uskonut, että joku voisi koskaan kiinnostua minusta tai jos joku osoitti kiinnostusta, ajattelin sen olevan vain tapa yrittää nöyryyttää ja lytistää minua (niinkuin kiusaajani tekivät minulle muiden edessä).

Viimeisimmän exän kohdalla hän tuli taas juttelemaan minulle ja kertoi useaan otteeseen kuinka menen sinkkuna hukkaan. Myöhemmin hän sanoi, että aikoo lopettaa suhteen, koska parempaakin on tarjolla ja että hän haluaa minut edelleen, niinkuin sieltä 15 kesäisestä asti oli halunnut. En voinut ymmärtää tätä. En ollut mielestäni erityisen kaunis, olin ujo, olin neitsyt, enkä koskaan seurustellut.

Lopulta seurustelu alkoi. Olin mustasukkainen hänen existään, naisesta hänen luokallaan, hänen naispuolisista ystävistään. Mikä on varmaan tässä kohtaa selvä: olin epävarma itsestäni. Välillä sanoin olevani mustasukkainen. Suurimmaksi osaksi kiehuin sisälläni ja nielin sen kaiken mustasukkaisuuden. Päätin, että luotan ja järkeilen ja pääsen inhottavien tunteiden yli. Lopulta pääsinkin.

Koska elimme etäsuhteessa emme nähneet usein, eikä suhde kehittynyt niin nopeasti seksin saralta. Mutta molemmat ilmaisivat halunsa ja valmiutensa jokaisella tapaamiskerralla. Olin täysin valmis menettämään neitsyyteni hänelle, mutta kuinka ollakaan. Ennen kuin se ehti tapahtua sain kokea toisen miehen, jouduin raiskatuksi. Olin varma, että siitä seuraa ero, koska olinhan minä pilalla. Yksi miehiä houkuttelevasta osasta oli riistetty. Mutta eroa ei tullut. Sain vain paljon rakkautta ja tukea. Ja rakastuin ja luotin päivä päivältä enemmän.

Nyt kun suhde on juuri muuttunut lähisuhteeksi, hänen äitinsä kertoi olevansa tekemisissä paljonkin poikaystäväni exän kanssa. En välittänyt. Mutta aivan yllättäen uusien tuttavieni (minua nuorempia) puhuttua existään alkoi mieltäni jäytää kokemattomuuteni ja tunsin itseni riittämättömäksi. Olen mustasukkainen poikaystäväni existä, vaikka tiedän, että hän haluaa minut ja rakastaa minua ja olen hänen pisin suhteensa. Minua alkoi inhottaa ajatus siitä kuinka hän on harrastanut seksiä muiden tyttöjen kanssa. Vieläpä kerran pari ilman kondomeja, minkä nimeen hän on aina vannonut. Mikään tällainen ei ole aiemmin häirinnyt. Ainoastaan olin kateellinen siitä, että muut saivat olla hänen lähellään, kun itse olin 500km päässä. En tiedä mitä teen, että pääsisin yli tästä? Muutenkin veljen tuore kuolema ja parin vuoden takainen raiskaus jäytävät mieltä vielä..

4

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkkistytsy

      Mielestäni tekstisi vastaa omaan kysymykseesi aika hyvin: Kaikki on kiinni itsetunnosta. Silloin kun parisuhteessa toinen ei ole antanut minkäänlaisia merkkejä uskottomuudesta/syytä olla mustasukkainen, mustasukkaisuus on useimmiten kiinni huonosta itsetunnosta. Pahin, mitä voit tilanteessa tehdä on tehdä se mitä itse tein, eli toteutin käytännössä tätä mustasukkaisuutta kontrolloimalla ja "angstaamalla" baarireissuista jne. Vasta tajuttuani, kuinka huonossa arvossa pidin itseäni, ymmärsin omaa mustasukkaisuuttani. Lähde lenkille/tee kaverien kanssa jotain kivaa, harrasta asioita ja pidä oma elämä pystyssä. Opettele rakastamaan itseäsi ja ymmärrä se, ettei kiusatuksi tai raiskatuksi joutuminen huononna sinua milllään tavalla, uskalla puolustaa itseäsi äläkä hyväksy paskaa. Tee itsestäsi se ihminen, joka haluat olla ja joka uskoo olevansa rakastamisen arvoinen. Ei sun poikaystävä oo neljää vuotta kattellu sua ihan vaan sen takia ettei oo parempaa tullut vastaan, se on sun kanssa sun takia. Se näkee sen mitä itse et nää. "jotta voi rakastaa toista täytyy ensin rakastaa itseään", eikös?

    • kukaitsensäylentää

      Ööh ei kaikki miehet todellakaan halua mitään kokematonta akkaa, vaikka se oiskin neitsyt. Olet varmaan joku lestadiolainen ja miellät itsesi ylemmäksi vain koska olit pitkään neitsyt eikä kukaan halunnut panna sua.

      Kuulostais et miehellä on muitakin. Enkä ihmettele.

    • Gtyh

      Fyysisiä asioita tärkeämpiä ovat lopulta tunteet, niin miehille kuin naisillekin. Ehkä jossakin toisessa kulttuurissa voidaan ajatellakin raiskaamisen pilaavan naisen, mutta ei länsimaissa, ei 2010-luvun Suomessa. Jos mies olisi osoittanut olevansa poikkeus tästä, hän olisi sen jo osoittanut. Nyt hän on vain osoittanut tukensa. Syytä suruun ei siis ole. Surra kyllä voi syyttäkin, mutta se on jo kiinni omasta mielestäsi, ei kytköksissä todellisuuteen. Mitä aikuisemmaksi ihmiset tulevat, sitä enemmän löytyy ymmärrystä sille, että elämässä tapahtuu paljonkin asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Nuoren ihmisen ehdottomuus karisee ja tilalle tulee uutta varmuutta: Vaikka mennyttä ei voi muuttaa, siitä pitää oppia. Jos et koskaan kokisi mitään, olisit vielä aika raakile ihmiseksi.

      Mustasukkaisuus on olemassaoleva piirre, ja sitä voi olla myös toisinpäin. Voi kokea mustasukkaisuutta esimerkiksi sitä kokematonta osapuolta kohtaan, niin hölmöltä kuin se tuntuukin. Älä siis takerru fyysisiin asioihin liiaksi. Ajattele vaikka näin: Olet varmasti kätellyt ihmisiä paljonkin, mutta et enää muista vuosien, ehkä kuukausien takaisiakaan kättelyitä. Ne eivät ole sinulle tärkeitä, koska niihin ei liity sen kummempaa tunnesidettä. Voit ajatella noita nuoren miehen lyhyitä suhteita ikään kuin kättelemisinä: Hän on tunnetasolla ollut kiintynyt sinuun koko ajan. Se on hyvä merkki.

      Muista myös arvostaa itseäsi. Sinussa on paljon hyvää ja arvokasta, ja poika-/miesystäväsi näkee sen. Älä siis väitä liian kovaa vastaan, anna tilaa rakkaudelle. Nauti siitä, kun sitä saat, ota tietoisesti lomaa mustasukkaisuudesta.

    • dpokpokr

      Sinulla on henkisellä puolella nyt itselläsi vaikeaa. Huono itsetunto ja ikävät kokemukset. Nämä sitten otat mukaasi parisuhteeseen ja ne ilmenevät mustasukkaisuutena. Ymmärrätkö, ettei poikaystäväsi ole tehnyt mitään väärää? Sinulla ei ole syytä mustasukkaisuuteen?

      Et menetä poikaystävääsi millekään menneelle, eikä sinun tarvitse menneen kanssa kilpailla. Mutta mustasukkaisuudellasi saatat aiheuttaa sen, että sinä itse et vaikuta enää niin houkuttelevalta kumppanilta, johon tekee mieli sitoutua. Sellaisessa tilanteessa poikaystävän välittäminen sinua kohtaan voi vähentyä, ja hän miettii jotakin uutta elämäänsä.

      Unohda siis ne menneet, exät. Ja mieti mitä haluat tulevaisuudelta. Jos haluat elää miehen kanssa, niin ole hyvä kumppani. Se ratkaisee sen, miten suhteelle käy. Ei aiemmat kokemukset ja kokemattomuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe