Kivelä Outdoor kieltäytyy uuden asekaupan purusta

MaksavaAsiakas

Ostin Rovaniemeläiseltä Kivelä Outdoorilta metsästyskäyttöön UUDEN pienriistakiväärin, joka pettymykseksi käy 10 - 40 cm kasaa / 100 m.

Ase tutkittiin riippumattoman asekauppiaan, sekä asesepän toimesta Etelä-Suomessa. Vika-analyysi oli, että aseessa oli rakenteellinen vika. Tukki nimittäin väänsi piippua ja pahasti.Tämän lähetettiin Kivelä Outdoorille korjattavaksi, kuten kuluttajalaki vaatii.

Kivelä Outdoor korjasi aseen tukkia ja ilmoitti aseen käyvän 2,5 cm kasaa, eli ase oli heidän mielestään hyvässä kunnossa. Kun tarkemmin tutkin Kivelä Outdoorin testausta, kävi ilmi että Kivelä Outdoor oli:

1. ampunut kasan 50 m matkalle, eikä 100 m matkalle, kuten aluksi heidän viestistään ymmärsin,
2. Kivelä Outdoor oli mitannut (kuvan perusteella) n. 15 cm kasan keskeltä 2,5 cm päässä toisistaan olevat osumapisteet. Tämän perusteella Kivälä Outdoor tulkitsi aseen ampuvan 2,5 cm kasaa.

Ilmoitin Kivelä Outdoorille, heidän testaustuloksensa olevan virheellinen. Vaadin myös kaupan purkua ja minulle viallisesta tuotteesta aiheutuneiden kulujen korvaamista, kuten kuluttajansuojalaki sanelee.

Tämän jälkeen kesti n. 2 viikkoa ja Kivelä Outdoor oli palauttanut aseen matkahuoltoon. Kun olin hakenut aseen matkahuollosta, sain Kivelä Outdoorilta sähköpostin, jossa he ilmoittivat aseen rihlauksessa olevan murtuman joka heidän mukaansa oli syntynyt, kun olin asennuttanut äänenvaimentimen toisella asesepällä. Mielenkiitoista, aseen rihlat oli tutkittu ennen kuin ase lähetetty Kivelä Outdoorille Rovaniemelle korjattavaksi. Aseen oli tutkinut ammattiaseseppä, asekauppias, sekä minä. Kukaan meistä ei ollut löytänyt aseen rihloista vikaa.

Kivälä Outdoorin käytös oli vähintäänkin hämmentävää. Ensin he olivat väittäneet korjanneensa aseen ja että se heidän mukaansa toimi virheettömästi. Tämän jälkeen he ilmoittivat että aseessa oli heistä riippumaton vika, jonka takia se on käyttökelvoton. Keskenään täysin ristiriitaisia väitteitä siis. Lisäksi kivelä Outdoor ilmoitti, että aiheesta käydyt sähköpostikeskustelut ovat salaisia, eikä niitä saisi esittää kenellekään. Tarkistin asian viestintävirastosta. Asiakkaan ja kauppiaan väliset viestit eivät ole salaisia asiakkaan puolelta.

Puhelimessa Ilmoitin tekeväni asiasta valituksen Kuluttajansuojaan, johon Kiväelä Outdoor vastastasi seuraavasti: " Tee ihan mikä tahansa valitus kuluttajansuojaan, minä en maksa senttiäkään ilman käräjäoikeuden päätöstä".

Kysynkin nyt, kuinka tälläisessa tilanteessa pitäisi toimia jos haluaa purkaa kaupan ja saada rahansa takaisin? Lisäksi kysyn, onko kenelläkään muulla ollut vastaavia ongelmia Rovaniemeläisen Kivelä Outdoorin kanssa?

39

5219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakolainen

      Juu, meinasin ostaa kiikarin tuolta, mutta en löytänyt firman tiejoa mistään. Taitaa olla huijaripulju.
      Ebay.de toimittaa samat kiikarit 50% halvemmalla viikkoja nopammalla aikataululla.
      Piekkariin ostin Saksasta Walther Sniper putken ja tuli 6-päivässä.

    • Ruukerijussi

      Siis jos piippu makaa tukkiin, on se helposti korjattavissa tekemällä siitä vapaasti värähtelevän, tai vaihtamalla koko tukki vain reilusti uuteen.

      http://www.brownells.fi/Kivaeaerin-osat/Tukin-osat/Kivaeaerin-tukit

      Sun kannattas katsoa myös tämä. Jos siitä olisi hyötyä sinulle ongelmassasi.

      http://oppejatarkka-ammunnasta.blogspot.fi/2015/07/kivaarin-valmistelu-ta-toimintaan.html

      Pitää muistaa että aina kun asetta aletaan modifioimaan vaimentimilla ym. tällöin takuuasiat voivat mennä ongelmallisiksi. Jopa takuu raueta.
      Eli tällöin jää helposti ihmettelemään ongelmaa tai pistää aseen ns. "Kiertoon".

      Kun tuo hajonta on noinkin paljon, vois kokeilla niin, että ampuisi aseella esim gelatiiniin, jotta näkee sen luodin kunnon kun se on sieltä piipusta kulkenut. Ensin ilman vaimenninta sitten vaimentimen kanssa. Luodissa olevat mahdolliset jäljet rihlakuvan lisäksi "juoruaa" mistä vika on peräisin.

      • jälkikirj

        Kokeile myös muita patruunoita. Eri valmistajien ja eri painoisilla luodeilla. Mun aseessa toimii hyvin esim. Remington, Leader ja Sellier & Bellot patruunat. Kun taas Sakon tekee hajontaa kevyemmillä luodeilla, koska rihlan nousu on jyrkempi kuin sakon omissa aseissa. Eli Jenkkipyssy voi olla ronkelimpi.
        Tsemppiä että ongelma selviää.


    • Korsu127

      Hyvä palvelu, ite oon aina saanut tuolta mitä olen tilannut.

    • Copman

      Aivan vastaavia kokemuksia oman asehankinnan kanssa. Asetta ei saanut käymään millään. Lopulta ilmeni, että etutukin hela oli vinossa ja väänsi piippua. Mitään ei kaveri myönnä ja korvauksia on turha kysellä. Ostin aikaisemmin paljonkin tavaraa työpaikalle ko. narikasta, mutta arvaa ostanko enää.

    • Snipper

      Vaimentimen asennuksella voidaan pilata aseen käynti eikä tehastakuu ole silloin voimassa. Oliko tässä tapauksessa ensin lyhennetty piippu ja tehty kierteet? Silloin tuote on jo muunneltu eikä palautusoikeutta ole. Mitä olen itse ostanut tuosta liikkeestä niin kaikki on sujunut aina kuten pitääkin.

    • jerrytt

      Paskahan tollanen palvelu on, boikottiin koko lafka vaan!

    • Reiskapmk

      Hyvätietää että tuommoista palvelua...

    • Palvelupelaa

      Palvelussa tuskin on vikaa, sen sijaan voisi kurkistella peilistä näkyvää maisemaa.

    • Asiakas95

      Hyvä palvelu mitataan sillä miten yritys hoitaa takuuasiat.
      Vastaava "palvelu" harrastaa "Laatuase" sekä "Joensuun sar"

      • mikaelfast

        Onko takuunalainen vika jos käynti pilataan piippua lyhentämällä?


    • turhaninisijätturpakii

      turpakii vit*n r*nkkarit. suomen maan paras ase kauppa. piste

    • Pettynyt_asiakas

      Kuluttajariitalautakunnan suosituksesta Kivelä Outdoor:in olisi pitänyt purkaa kauppa ja maksaa viallisesta tuotteesta aiheutuneet kustannukset.

      Kivelä Outdoor:in Petri Kivelä ilmoitti, ettei aio maksaa senttiäkään ilman käräjäoikeuden päätöstä. Päätti kuluttajariitalautakunta mitä tahansa.

      Oletan (tietääkseni) Kivelä Desig:nin alaisuudessa toimivan Kivelä Outdoor:in päätyvän kuluttajansuojan julkaisemalle mustalle listalle.

    • PutinVladimir

      Kuluttajalautakunnissa on usein mallikkojäseniä jotka suosittavat jotakin kompromissia jos ei ole substanssiosaamista. Käräjillähän on hyvä selvittää asioiden oikea laita eikä huudella täällä. Minä epäilen, että tässä oli ensin tehty kierre, pilattu aseen käynti ja sitten itketään ettei osu. Aseiden tarkkuustakuuhan tehtaan osalta on finito jos piippua ronkitaan, lyhennetään, lämmitetään jne. Koska aseen tarkkuuden voi kokeilla vain ennen operaatioita niin käräjöinti sata varmasti koituu asiakkaan tappioksi. Ja jos aseella ei ole osunut niin miksi sitä lähdettiin sitten ronkkimaan? Täällä keskustelu on yksipuolista ja varmasti vääristelevää. Jos on pikkulapsesta saanut kaikki periksi niin kyllähän se ahdistaa kun aikuisena kaikki ei mene kuin elokuvissa.

    • lintubongari007

      Tuo aseen käynti johtuu ampujasta,laukaisuvirheistä,aseesta ja jos raudat makaa tukissa kiinni on turha odottaa käyntiä.Omistin aikoinaan sakon 22lr joka rupesi lämmettyään viemään oikealle vika tukissa raudat pois avartamaan tukkia raudat kiinni ja toimi.

    • KiveläänPettynytAsiakas

      Ase on testattu usean kokeneen ampujan ja asesepän toimesta. Mahdolliset tukin ja rihlauksien aiheuttamat virheet on tutkittu. Vika ei ole niissä.

      Vaikka kuluttajariitalautakunta pääsääntöisesti koostuu maallikkojäsenistä heillä on käytettävissään asiantuntija-apua.

      Ei kuitenkaan tarvitse olla asiantuntija ymmärtääkseen että jos uutena pienriista-ase käyttöön myyty ase käy n. 40 cm/100 m:in matkalle, ase on käyttökelvoton.

      Kivelä Outdoorista saamani kokemuksen perusteella olen poääsääntöisesti siirtynyt isojen kauppaketjujen, kuten XXL:n asiakkaaksi. Niissä takuuasiat hoidetaan kunniallisesti.

    • Kyllästynyt_ja_ent_as

      Samaa ko putiikki harrastaa muiden tavaroidenkin suhteen, aina vika on kuluttajassa.

    • kdjökajöfldkaj

      Aika yleistä on, että käynti pilataan äänenvaimentimen asennuksella. Tarkkuuden kannalta erittäin tärkeä osa piippua, ns kruunu, leikataan tylysti pois. Joskus yritetään tehdä uusi tilalle, joskus ei.
      Aseen käynti pitäisi siis testata ennen vaimentimen asennusta jos haluaa olla varma siitä, että vika on tehtaalta lähteneessä aseessa.
      Itse olen onnistunut pilaamaan alle 25 mm kasaa tehneen Tikan "ammattilaisen" asentamalla vaimentimella niin, että se alkoi tehdä noin 15 cm "kasaa".

    • vakioasiakas

      Joo on ihmeellistä itkua jos itse pilataan käynti. Itsellä oli yhden tuotteen kanssa takuuasia ja homma hoidettiin erittäin nopeasti kuntoon. Pitää kai se ymmärtää ettei itse aiheutettu vika ole takuu asia.

    • Rovaniemen_huijjaus

      Samoja kokemuksia täälläki Kivelä Outdoorin toiminnasta. Nyt näkyy itse Kivelä täällä kirjoittelevan puolustusviestejä eri nimimerkeillä.

    • voinollarobotti

      Piti oikein kysyä Kivelältä. Kysehän on siitä, että aseen kuin aseen käyntitakuu raukeaa kun siitä katkaistaan piippua. Tässä oli irroitettu lämmittämällä etujyvä ja sitten katkaistu piippu, tehty kierre ja kruunaus. Kivelä oli tarjoutunut tästä huolimatta ottamaan aseen takaisin ja maksamaan jopa kierteen valmistamisen kulut ja aseen hinnan lähetyksineen. Kivelä käytti asetta Rovaniemiläisellä aseseppä Hyvärisellä, joka oli myös todennut asennuksen tason. Tämä yo. sovitteluesitys ei ollut kelvannut asiakkaalle. Nyt vähän ihmetyttää, jos ase kerran kävi huonosti, miksi sitä ei palautettu heti vaan oli viety jollekin ilmeisen arveluttavalle asesepälle katkaistavaksi?
      Riita olikin koskenut sitä kun asiakas vaati takaisin pensa- patruuna jne. kuluja ilmeisen raskaalla kädellä.

    • MaksavaAsiakas

      Aseen viat on nyt korjattu. Ei ollut halpaa, mutta nyt ase käy niinkuin sen pitää. Aseen piipussa ei ollut vikaa. Ts. vaimenninkierteen asentaminen hyvämaineisen asekaupan kautta Etelä-Suomessa ei aiheuttanut ongelmia.

      Kauppalain mukaan myyjä osapuoli on vastuussa viallisen tuotteen aiheuttamista kustannuksista. Tästä vastuusta Petri Kivelä luisti täysin. Kuvaavaa on että Petri Kivelä ongelma tilanteessa jättää asiakkaan oman onnensa nojaan ja toteaa, ettei maksa yhtään mitään ilman käräjäoikeuden päätöstä.

      Kuvaavaa on myös se että Kivelä Outdoorin Petri Kivelä lähti heti syyttelemään muita osapuolia, asekauppiaita ja jopa ammatti aseseppiä vaivautumatta tutkimaan koko asetta lävitse.

      Petri Kivelän ammattitaito riitti aseen tukin öljyämiseen ja tähän hän myös vetosi kuluttajansuojalle tekemässään selvityksessä. Tällä näytöllä en kuitenkaan lähtisi Peri Kivelänä arvostelmaan ammattitaitoisia asekauppiaita, tai aseseppiä!

      Edellisen lisäksi Petri Kivelä vetoaa kuluttajasuojaviranomaisille tekemässään selvityksessä olevansa kahden lapsen isä. En tiedä mitä Petri Kivelä tavoittelee selvityksessään vetoamalla lapsiinsa. Ongelmatilanteessa omien lasten "hameenhelmoihin piiloutuminen" ei kuitenkaan taida olla ihan sankariaineksen käyttäytymistä? Tätä ajatusta jatkaen, voisin vain kuvitella Petri Kivelän lasten häpeän tunteen syvyyttä, mikäli heille selviäisi kuinka heidän oma isä on toiminut.

      Mielestäni on lähinnä surullista että Petri Kivelän kaltainen persoona voi toimia asealalla. Ampumaurheilu ja metsästys on muutenkin kovassa vastatuulessa.

      • Anonyymi

        Väärin laskee lapsensakkin 😀


    • Supe_on_kingi

      Reppukauppias on rehti mies. Ei saa moittia!

    • EtelänMies2

      Ei kannata käydä kauppaa lappalaisten kanssa, jos et itse asu samalla paikkakunnalla.

    • EtelänMies2018

      Uusi
      Ei kannata käydä kauppaa lappalaisten kanssa, jos et itse asu samalla paikkakunnalla.

    • tsuihai

      Mikä siinä aseessa tarkalleen oli vikana ja miten se on korjattu?

    • Sakomies

      Olisit ostanut Sakon aseen. On vaimenninkierre valmiina ja tekee 100m 5mm kasaa...

    • Joskusampunuttarkasti

      Toz paksupiipuinen ampuu 100m samaan reikään 5 kuulaa. 6. leikka millin reijän vasemmasta reunasta. Tietenkin tuo riippuu paljolti ampujasta.

    • R.Roiha

      Omistan pienoiskiväärin jonka piipun pituus on isku pohjasta 67 senttiä on Suomalainen ase ,jonka päällä on Swarovski 3-9 - 36 tuuman putkella ja optilokin jalat , ja kyllä pelittää , samalla tähtäys pisteellä ammun 20 metriin , 40 metriin ja 60 metriin kahden euron kokosia kasoja viidellä laukauksella tyvenessä kelissä.patruuna on saksalainen nopeus 400 metriä sek , sitten olen ampunut 80 metriin samalla tähtäys pisteellä , kyllä tippuu roimasti , joten 60 metriä on maksimi tällä aseella , onhan tuolla pakkasessa Riekkoja talven varalle. niin nää laukaukset on ammuttu makuulta hyvältä tuelta eikä haavakoita ole tullut.

      • iso_kasa

        No eipä ole kasoissa kehumista jos n.26mm on kasan koko tuelta ammuttuna. Piekkarilla pitäisi päästä n. 10mm kasoihin, että pääsee asetta kehumaan.


    • Kokemustaon

      Itse olen pitkään toiminut maahantuonnin saralla, valikoimassa noin 5000 tuotenimikettä. Kaikilla valmistajilla ympäri maailman on sama periaate, jos tuotetta on itse korjattu/muutettu jotenkin, takuu päätyy siihen.

      • Anonyymi

        Takuu voi päättyä, mutta valmistajan myöntämä ylimääräinen takuu ja suomalaisen myyjän virhevastuu ei ole sama asia. Jos aseessa oleva virhe on muualla kuin vaimentimen asennuksessa, niin myyjä on siitä vastuussa.


    • Rekyylikyl

      Aika vaikeeta sitä on enää vaatia rahoja takaisin jos on omaa asetta jo sepällä muokannut. Sulla ois saumat kaupan purkuun jos ase ois samassa kunnnossa kun ostettaessa mutta tuskin onnistuu kun tuotetta on jo muokattu.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa vika oli täysin eri paikassa, kuin mitä aseseppä oli muokannut. Takuu on siis voimassa.

      Asia meni kuluttariitalautakunnan käsiteltäväksi. Ko. lautakunta suositteli kaupan purkua ja korvausten maksua aiheutuneesta haitasta asiakkaalle.

      Petri Kivelä kieltäytyi kaupan purusta ja korvausten maksusta kuluttajariitalautakunnan päätöksestä huolimatta.

      • Anonyymi

        Yksipuolista narsistin kehittämää mustamaalaamista. Jos aseen piippu on raiskattu niin tuotehan on silloin muunneltu - aseen kyseessä ollessa aivan avaintekijöistään. Se jo yksinään romuttaa takuun nimenomaan tarkkuuden suhteen. Sama asia jos katkotaan itse minkä tahansa Sakon tai Tikan piipun ja valitetaan vasta sen jälkeen tarkkuutta. Ei ollut kanttia mennä käräjäoikeuteen. Kantajalla on myös näyttötaakka - oliko aseen tarkkuus kunnossa tehtaan jäljiltä. Sekin mahdollisuus oli ja meni.


    • Anonyymi

      Empä ala asettani kehumaan sen kummemmin kun en ole sitä itse tehnyt , mutta hyvä peli ei ole Riekko metsällä haavakoita tullut , tietenkin jos on sakiaa risukkoa niin Haulikko on parempi .Pienarin maksimi ampuma matka on 60 metriä jos meinaa euron kokosia kasoja saada , menkää radalle kokeileen , neljä taulua , ensimmäinen 20 metrin päähän , toinen 40 metrin päähän , kolmas 60 metrin päähän , neljäs 80 metrin päähän , viis laukausta per taulu . samalla tähtäys pisteellä , tietysti huippu ampujat on sitten erikseen , niin ja pienari ei kestä sivutuulta . kokeilkaa ja testatkaa niin kuin minä olen tehnyt ettei tarvi lässyttää tyhjää ------. niin ja hirvi metällä viime syksynä koiran haukkuun viisi hirviä ja viisi patruunaa , Asetta ja kiikaria en ala mainostaa kun en ole niitä itse tehnyt . r roiha .

    • Anonyymi

      Vanha kirjoitus, mutta ainakin minulle tehtiin selväksi että jos ostamaani Sakon kivääriin teetetään vaimenninkierteet missä tahansa muualla kuin Sakon tehtaalla, niin takuu päättyy siihen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe