Koiran kanssa karhunkierrokselle?

Pohjantähti_91

Eli jos jollakin kokemusta koiran kanssa kiertämisestä jollakin noista karhunkierroksen osuuksista niin kiinnostaisi tietää onko mahdollista. Olen kerran kiertänyt pienen karhunkierroksen ja nyt olemme avomieheni kanssa kesällä ajatelleet kiertää 31km pituisen osuuden. Sivuilla luki jotain linja-auto matkasta aloitus- ja päättymispaikoissa. Olisi hienoa, jos koiran voisi ottaa mukaan. Lähinnä mietin yöpymistä ym. Ei ole kyllä koskaan teltassa nukkunut eikä muutenkaan meidän kanssa kulkenut ja sitten miten suhtautuisi muihin vaeltajiin ym.. Eli ihan kaikki aiheeseen liittyvä on tervetullutta!

61

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinkaikkialla

      No ensiksikin koiraa ei saa pitää missään tapauksessa vapaana, vaan kytkettynä taluttimessa.
      Kun tuo sääntö, joka pätee kaikkialla, koiraa ei missään saa pitää vapaana ilman maanomistajan lupaa, ja 1.3-208. välisenä aikana ei edes maanomistaja saa pitää koiraansa vapaana. (Tuo siis lakikirjasta)
      Eli koiran voi ottaa mukaan taluttimessa, mutta autiotupiin ei koiran kanssa ole mitään asiaa.
      Eipä niitä koiria kyllä kenelläkään ole mukana ollut.

      • Onpaahdistavaa

        miksi ihmeessä jos koira on hallinnassa. Koiran voi opettaa jos on kärsivällisyyttä tottelemaan. Oma koirani ei hievahdakkaa vaikka jänis juoksi nokan edestä jos ei ole lupaa


      • vaeltaja1950

        Karhunkierros kuuluu kansallispuisto-alueeseen ja siellä on koira pidettävä kiinni.Suomen retkeilyopas kirjasta löytyy kaikki mahdollinen tieto,joka on tarpeen.


      • josMetsäänHaluatMennäNYT

        Koirat pitää olla aina kytkettyinä metsässäkin,paitsi metsästysaikana kun metsästetään.Niponipo-sääntö jota ei noudateta.


      • HKT
        Onpaahdistavaa kirjoitti:

        miksi ihmeessä jos koira on hallinnassa. Koiran voi opettaa jos on kärsivällisyyttä tottelemaan. Oma koirani ei hievahdakkaa vaikka jänis juoksi nokan edestä jos ei ole lupaa

        Laki on laki ja toki sen sisällön voi kyseenalaistaa, niin kuin monen muunkin lain, mutta silti sitä tulisi noudattaa.

        Koiraa saa pitää irti vain ns. metsästysaikana ja silloinkin tosiaan vain maanomistajan luvalla. Suljetulla ja aidatulla alueella, kuten omalla pihalla tai koirapuistossa saa koira olla vapaana aina.

        Sillä onko koira koulutettu vai ei, ei ole lain suhteen mitään merkitystä.


      • anaalirauhan
        Onpaahdistavaa kirjoitti:

        miksi ihmeessä jos koira on hallinnassa. Koiran voi opettaa jos on kärsivällisyyttä tottelemaan. Oma koirani ei hievahdakkaa vaikka jänis juoksi nokan edestä jos ei ole lupaa

        http://www.iherb.com/super-brands?rcode=mop737


      • Anonyymi

        Vanha keskustelu, mutta kyllä koiran saa viedä autiotupaan jos se on jo siellä olleille retkeilijoille ok.


    • riippusillat

      mielestäni pahimmat ongelmat.Muuten jos on lenkillä normaalistikin niin miksei maastossa.Meillä retkillä mukana kaksi amerikanakitaa uros ja naaras,ei mitään ongelmaa.Reitti vain valittava koirille sopivaksi,eli ei kapeita kävelysiltoja tms.

      • jjdjjdosoosososo

        Riippuu koirasta. Mun saksanpaimenkoira menee kaikkialle minne minäkin, ei mitään epäävarmuuksia pintojen, korkeuksien tmv. kanssa. Toki oman koiran mukaan, jos koiralla on arkuuksia ja heikkouksia, se pitää huomioida sitten.


      • jdjjdjdjdjdjjdjdj

        Riippusiltoihin liittyen siis tuo kommentti. Meille ne ei ole ollut ongelma enkä usko, että on normaaleille koirille.


    • Pohjantähti_91

      Kiitos vastauksista! Tuohan nyt on itsestäänselvyys, että koira pidetään kytkettynä. Lähinnä mietinkin juuri näitä reittivalintoja ja kannattaako riippusillat kiertää. Yöpymisestä mainitsin, että teltassa? Voitaisiinko vastata siihen mitä kysytään.. Eli meidän kannattaa varmaankin lähteä hakemaan lisää tietoa nimenomaan helppokulkuisimmista reiteistä. Ja ihan tiedoksi, jokamiehenoikeudet on tuttuja ja koiran kanssa muutenkin yleinen liikkuminen kaikkien viihtyvyyden takaamiseksi..

      • puistovahti

        Turhaa siinä nyt hapantua jos joku muistuttaa tuosta koiran kytkemisestä. Itse joudun puuttumaan koirakuriin eräällä ulkoilualueella jatkuvasti. Se tuntuu olevan jo pääasiallinen homma, vaikka sen pitäisi olla koiranomistajille selvä asia. Osa käyttäytyy vielä vihamielisesti, vasta poliisille soittaminen rauhoittaa yleensä ne pahimmat. Toki valtaosa kytkee koiransa kun huomauttaa, mutta usein heti seuraavan mutkan takana ne lasketaan taas irti.


      • Pohjantähti_91

        Ymmärrän tämän, tuntuu vaan että ihan sama mitä kirjoittaa mihinkin niin aina on joku pätemässä. Siksi tänne kirjoitinkin, ettei olla menossa muiden riesaksi ja että osataan kyllä ottaa toiset huomioon. Ei tulisi mieleenkään päästää meidän koiraa irti.


      • on_tää

        Huomautus kämpistä on ihan asiallinen. Siinä kirjoittaja jo valisti ajatuksella, että muutkin asioista tietämättömät voivat lukea näitä viestejä, eivätkä ehkä osaa tuota kämppä yksityiskohtaa ajatella. Yleensäkin näissä viestittelyissä kannattaa asennoitua, että mm. kysymyksillä on laajempi yleisö. Tämähän taitaa olla minä minä ja mulle kaikki heti sukupolvelta liikaa vaadittu.


      • Pohjantähti_91

        Vai niin. Tai sitten voitaisiin ensin vastata kysymyksiin asiallisesti ja sitten huomauttaa myös muusta? Kyllä huomasi kirjoittajasta että on sillä kannalla että nyt nuorempia valistamaan!


      • voihyvänenaika
        Pohjantähti_91 kirjoitti:

        Vai niin. Tai sitten voitaisiin ensin vastata kysymyksiin asiallisesti ja sitten huomauttaa myös muusta? Kyllä huomasi kirjoittajasta että on sillä kannalla että nyt nuorempia valistamaan!

        Kovin tuntuu olevan herkkää tuo suhtautuminen muihin kirjoittajiin, vaikka kukaan ei ole pahasti sinulle sanonut.
        Turhaa se on tuollainen asenne, kannattaako edes mitään täältä kysyä, jos nenänpäällä nahka ei kestä mitään ?


      • jjfjfjdkdkdkslsls

        Kyllä minustakin oli outoa tuolta ensimmäiseltä kommentoijalta alkaa paasaamaan ohi aiheen.


      • hmhmhm
        voihyvänenaika kirjoitti:

        Kovin tuntuu olevan herkkää tuo suhtautuminen muihin kirjoittajiin, vaikka kukaan ei ole pahasti sinulle sanonut.
        Turhaa se on tuollainen asenne, kannattaako edes mitään täältä kysyä, jos nenänpäällä nahka ei kestä mitään ?

        No voi hyvänen aika, jos koira joskus vähän juoksee vapaana.

        :o Johan tuolla kairaa piisaa, sopu sijaa antaa.


      • TAASYKSPÖLJÄKE
        puistovahti kirjoitti:

        Turhaa siinä nyt hapantua jos joku muistuttaa tuosta koiran kytkemisestä. Itse joudun puuttumaan koirakuriin eräällä ulkoilualueella jatkuvasti. Se tuntuu olevan jo pääasiallinen homma, vaikka sen pitäisi olla koiranomistajille selvä asia. Osa käyttäytyy vielä vihamielisesti, vasta poliisille soittaminen rauhoittaa yleensä ne pahimmat. Toki valtaosa kytkee koiransa kun huomauttaa, mutta usein heti seuraavan mutkan takana ne lasketaan taas irti.

        No ainakin sinun pitää alkaa jankuttamaan koiran kiinnipitämisestä... Olethan poliisina vahtimassa jossain ulkoilualueella onko koirat kytkettyinä. Käytä sinä energiasi kyttäämiseen, joten menehän ulos vahtimaan ihmisä ja niiden koiria ja lopeta tuo kitinä täällä


      • Koirakoira

        Onneksi en asu Suomessa...


    • Koiravaellus

      Olen kiertänyt koko karhunkierroksen Hautajärveltä Rukalle asti koiran kanssa, eikä ollut ongelmia. Koira kytkettynä, paitsi yhden kerran kivikko kohdassa jyrkässä alastulossa (en muista missä kohden, luultavasti lähellä Rukaa). Ihan turvallisuus syystä, koira sai itse valita reittinsä kivien lomitse. Koira nukkui kanssani teltassa, ja hyvin nukkui, oli väsynyt. Päivämatkat kannattaa arvioida koiran jaksamisen mukaan ja tarkastaa joka ilta koiran tassut ja muutenkin turkki. Meillä pitkäkarvainen koira, ja mahan alle tarttui risuja ja muuta metsän roskaa. Menimme Hautajärvelle Kuusamosta linja-autolla koiran kanssa.

    • Siklitaavi

      Kyllä koiran kanssa Karhunkierrokselle voi mennä. Kesäisin ilman muuta koiran tulee olla kytkettynä. Syksyisin ja varhain keväällä koiraa voi jossain määrin pitää irrallaankin, jos on varma, ettei hauva lähde 20-30 metriä kauemmas. Siis tottelee isäntänsä käskyä. Kämppiinkin koiran voi Karhunkierroksella viedä, mutta se edellyttää, ettei kukaan ole sitä vastaan. Teltan kanssa ei tietenkään ole siinäkään ongelmia.

      • vastuutakantamaan

        Johan on omaa lakitulkintaa taas koiran omistajalla. Koira pitää aina olla kytkettynä, jos ei erillistä lupaa maanomistajalta. Lähinnä se lupa maanomistajalta tulee metsästysvuokrasopimuksen myötä, ei muuten.
        Jo koiraa ei tosiaankaan viedä edes tyhjiin kämppiin yöpymään, koiralle hyvin allergiset ihmiset voivat saada oireita jo siitä, kun koira on tuvassa ollut, ei ne allerlgeenit koiran mukana ulos lähde.


      • Siklitaavi
        vastuutakantamaan kirjoitti:

        Johan on omaa lakitulkintaa taas koiran omistajalla. Koira pitää aina olla kytkettynä, jos ei erillistä lupaa maanomistajalta. Lähinnä se lupa maanomistajalta tulee metsästysvuokrasopimuksen myötä, ei muuten.
        Jo koiraa ei tosiaankaan viedä edes tyhjiin kämppiin yöpymään, koiralle hyvin allergiset ihmiset voivat saada oireita jo siitä, kun koira on tuvassa ollut, ei ne allerlgeenit koiran mukana ulos lähde.

        Koira on pidettävä kytkettynä tai siten että se on välittömästi kytkettävissä. Siis tuo välittömästi kytkettävissä tarkoittanee, että koiraa voi pitää irti, jos se pysyy omistajansa hallinnassa ja välittömässä läheisyydessä, siis on välittömästi kytkettävissä. Vastuu siitä on tietysti koiran omistajalla.

        Tuo lupa koiran viemiseen kämppiin ei ole minun oma keksintöni, vaan on luettavissa Luontoon.fi-sivustoilta. Samoin on useimmissa muissakin pohjoisen autiokämpissä, että koiran voi viedä kämppään, jos kukaan ei vastusta sitä.


      • näinsemenee

        Välittömästi kytkettävissä tarkoittaa sitä, että pystyt tarttumaan koiraan kiinni, jos se on jossain 10m päässä, niin tuo ei täyty.


      • jjjdjdjsjksksk

        Koulutettu koira tulee hippulat vinkuen käskystä luo ja siihen ei mene montakaan sekunttia, kun koira on myös koulutettu niin, ettei se irtaannu kauas omistajastaan. On välittömästi kytkettävissä.


      • tiedoksiteilleurpot

        Sellaista koiraa ei ole olemassakaan, joka on absoluuttisesti omistajansa hallinnassa, niin ettei se kykene missään olosuhteissa itsenäiseen päätöksentekoon.


      • jdhdhhdksksk

        99% riittää. Hihnakin voi nääs katketa. Jos itse on kädetön koirankouluttaja, muut ei välttämättä ole.


      • Enkelikoirani
        tiedoksiteilleurpot kirjoitti:

        Sellaista koiraa ei ole olemassakaan, joka on absoluuttisesti omistajansa hallinnassa, niin ettei se kykene missään olosuhteissa itsenäiseen päätöksentekoon.

        Kyllä sellaisiakin koiria on, jotka ovat 100% hallinnassa, aina! Tiedän, koska olen omistanut sellaisen!


      • Anonyymi
        vastuutakantamaan kirjoitti:

        Johan on omaa lakitulkintaa taas koiran omistajalla. Koira pitää aina olla kytkettynä, jos ei erillistä lupaa maanomistajalta. Lähinnä se lupa maanomistajalta tulee metsästysvuokrasopimuksen myötä, ei muuten.
        Jo koiraa ei tosiaankaan viedä edes tyhjiin kämppiin yöpymään, koiralle hyvin allergiset ihmiset voivat saada oireita jo siitä, kun koira on tuvassa ollut, ei ne allerlgeenit koiran mukana ulos lähde.

        Sivistäppä itseäsi ja mene lukemaan tietoa koira autiotuvassa karhunkierroksella, että kyllä se on salluttua. olen itsekkin yöpynyt niissä rotikkani kanssa ja ei kukaan siitä napissut.


    • aikuiset

      Pohjantähti tuntuu tietävän koirasta ja laista ihan itse, ei sitä tarvitse muiden tolkuttaa kun ei kysynyt. Vai annatteko ajo-ohjeen kysyjälle vastaukseksi tieliikennelakia?

      • Pohjantähti_91

        Kiitos asiallisesti vastanneille. Halusinkin tietää kokemuksia koiran kanssa sinne pääsemisestä, turvallisesta kulkemisesta ja yöpymisestä.


      • jkskskkskspödldo

        Olen tehnyt koirani kanssa pisimmillään 7pvän reissuja. Nukuttu laavussa, teltassa ja taivasalla. Nuorempana esim. laavullla oli hieman levoton eikä osannut asettua lepäämään, mutta nyt kokeneempi eikä ole enää tuota ongelmaa. Keväällä toiminut hyvänä lämmönantajana. Suurin vaiva minusta on koiranruuan kantaminen... koiralle voi hankkia repun, jossa kantaa ainakin osan ruuistaan. Tassujen kunnosta kannattaa pitää huoli ja itse olen tehnyt aina päivän päätteksi tassutarkastuksen. Ja punkkiaikaan punkkialueilla punkkitarkastuksen. Muihin kulkijoihin suhtautuminen samaa kuin muutenkin. Vartioimaan taipuvainen koira voi haluta esim. laavua vartioida, mutta jos sellaisen koiran omistaa, tietää kyllä miten sen saa loppumaan. Yksin vaeltavalle koira on mukava matkakumppani. :)


    • eiongelmaa

      Koira varmaan kulkee niin kuin lenkeillä. Anteeksi mutta en vaan tajua miksi teet numeron teltassa nukkumisesta ? Me on saaressa eletty viikkokin putkeen, nuotio ruokaa ja teltassa, ei käynyt mielessäkään, että pitäisi miettiä mitä koira siitä tuumii, siinä tuo nukkui missä me muutkin. Päivätkin köllötteli milloin missäkin. Eli koira sopeutuu paremmin kuin ihmiset, jos siitä ei tehdä numeroa. Olen muuttanutkin koiran kanssa, ei ongelmaa, nopeammin tottui uuteen kotiin, kuin me ihmiset.

    • koiranauttii

      Tietysti koiran voi ottaa mukaan, kun homman suunnittelee.
      Linja-auto voi olla se kysymysmerkki, pääseekö autoon mukaan.

      Ja turha ottaa tässä pulttia ohjeista, joita satelee, kun ensin kyselee epävarmana ja sanoo, että kaikki neuvot tervetulleita. Kun ne ei sitten olleetkaan.
      Eli reittihän voi olla mikä vaan, jos vaikka pystyt kantamaan koiran yli hankalan paikan, kuten pienen riippusillan, puron yms. Pidät hihnassa. Et yövy tuvalla, vaan teltassa tai laavussa. Varmistat, jos matkaan kuuluu linja-auto-osuus, voiko bussissa kulkea ja miten toimit, jos joku muu bussissa on allerginen ja jäät bussista pois. Ja tietenkin koira on harjoitellut kanssasi liikkumaan samoja matkoja kuin sinä, metsäreiteillä yms. ja varmistut myös ensiapupakista koiralle, jos vaikka tulee tassuongelma. Ja mietit, miten saat koirasi pois tunturista, jos sille repee kivikossa tassu. Jaksatko kantaa, vai onko saatavissa mönkijäkyyti.

      • jshshshsjsskks

        Linja-autolla olen mennyt koiran kanssa lukemattomia kertoja. Koskaan ei ole evätty pääsyä. Periaatteessa se on kuitenkin mahdollista ja sitten vain odottelee seuraavaa bussia. Kesken matkan bussista ei poisteta, kyyti on evättävä siinä vaiheessa, kun matka maksetaan. Selvästi huomaa, että bussilla kulkemaan tottumattomilla on outoja kuvitelmia asiasta. :)


      • EiNytIhanNoinkaan

        Kaikkialla ei kulje ne bussit ihan niin usein kuin teillä päin. Yön yli esim. voi olla abnkeaa odottaa seuraavaa bussia.

        Joillain astmaatikoilla tulee heti kohtaus, jos joutuvat koiran kanssa samaan tilaan.


    • Minulla

      Koira kulkee aina vierellä vapaana, jolloin molempien on huomattavasti helpompi liikkua maastossa. Teltassa nukutaan, ei minnekään "lutikkalinnoihin"(eräkämppiin)mennä yöpymään.

    • Allerginen

      Koira ei kuulu merkityille luonto poluille . On ihmisiä jotka eivät esimerkiksi rakasta sinun piskiä . Avutonta on eläimenkanssa seurustelu .

      • Luonnonpuolesta

        Moni ihminen ei kuulu luontoon. Melutaan ja räyhätään, roskat jätetään luontoon. Parenpi olisi vain kenkien alla olla asfalttia jottei luonnon rauha häiriinny.


      • jdhshjsksksks

        Koiran kanssa saa mennä, ei ole kiellettyä, "Allerginen". Ei tarvitse rakastaa, mutta pakko sietää, kuten meidän koiranomistajien sinua. Elämä on sellaista, ettei aina voi poimia vain kaikkea kivaa ja saada maailma pyörimään oman mielen mukaan.


      • enkuole

        Jos meinaat vedota allergiaan jo ulkona metsässä, niin siihen on hoitokeino, jota en tässä enempää kerro, se on se sama kuin ikuinen tupakkalakko. Olen allerginen siitepölyille, koirille ja minulla on koira, jonka kanssa kuljetaan kesälläkin metsässä...en ole kuollut, päinvastoin astmalääkitystä vähennetty reilusti koiran tulon jälkeen.


      • yhdenkoiranyö

        Erittäin avutonta olisi elämä ilman eläimiä ja luontoa.
        Itsekin astmaatikkona ja allergisena olen retkeillyt nyt jo edesmenneen koirani kanssa, en tosin karhunkierrosta.
        Koira sopeutui hyvin vaihteleviin olosuhteisiin, nukkui väsyneenä hyvin teltassa. Kulki vapaana erämaassa, peruskoulutettu, aina hallinnassa. Vastaantulijoita kävi tervehtimässä, omaa leiriä vahti, ilmoitti lähestyvistä ihmisistä.
        Eskimoilla(?) on sanonta pakkasesta: Kolmen koiran yö.


      • Hankkikaaelämä
        Luonnonpuolesta kirjoitti:

        Moni ihminen ei kuulu luontoon. Melutaan ja räyhätään, roskat jätetään luontoon. Parenpi olisi vain kenkien alla olla asfalttia jottei luonnon rauha häiriinny.

        No voi h....tti näitä "Allergisia"! Loputon vinkuminen allergiasta! Minä, minä, minä allergikot tekevät allergiastaan niin suuren numeron, etteivät edes huomaa, että ovat allergisia omalle "Allergialleen", ja tuovat sitä joka käänteessä esille omaa itseään esille tuodakseen ja ovat näin sairautensa vankeja, joko kuvitellun tai todellisen!


      • Anonyymi

        Eläimen kanssa seurustelu on huomattavasti antoisampaa kuin monen ihmisen, allergikko itse suunnittelee elämänsä sen mukaan, että pystyy elämään miksi muiden ihmisten niiden mukaan pitäisi pomppia?


    • Reissumiehet

      Koiran kanssa voi hyvinkin tehdä monenlaisia retkiä. Se on molemmille hyväksi koiralle ja omistajalle. Itse retkeilen paljon koirani kanssa. vaeltaen ja meloen. Meloessa on se mukava puoli että tarvikkeet eikä ruoka "paina". tosin meloessa koiran liikunta jää vähemmälle. Yövymme teltassa, kylmiä ilmoja varten pidän matkassa koiran talviasua lisäksi makuualustaa moni koira koirat kyllä pärjää ilman niitäkin. Koiralle myös ensiapu tarvikeet mukaan esim. -silmänhuuhteluvesi, antibioti, sideharsoa ym... Lääkäriin kun ei ihan heti korvesta pääse.

    • irtokarvat

      koiran kanssa onkin huva lähtivä kierrokselle, ja jos ompi nuori ja halvempi koira
      missä ei ole navigaattoria ,,se samoilee hyvänkin aikaa ennen kuin löytänee perille

    • Koira tulee siinä mukana. Mun kaverina on Länsi-Siperian laika, 10 v. uros. Totta kai koira täytyy pitää hallinnassa. Tämä on vain niin riistaverinen, että kiinni koko ajan. Pesintäaikaan kaikki kytkettynä, pysyy hallinnassa muuten tai ei. Koirasta on paremmin hyötyä ja turvan tunnetta, kun vahtii nukkuessa. Siinä se nukkuu ja menee muitten mukana. Isompi koira syö enemmän, mutta voi opettaa itse kantamaan ruoka-, ym tavaroita. En edes voisi ajatella, että jättäisin koiran pois kun lähtisin luontoon reissuun.

    • Vaeltaja688

      Pidä ihmeessä koira kiinni, jos haluat sen välttämättä ottaa mukaan vaellukselle. Minä ainakin pelkään koiria ja kaiken lisäksi minulla on eläinpölyallergia että älä nyt ainakaan autiotupaan koiraa päästä.

    • OlliTölli

      Tuon eli sanan voisit jättää käytöstä kokonaan pois. Kuulostaa niin naivilta ajatukselta. Elin ja olin...

    • Karhunkierros on todella kulunut paikka, en suosittele. liikaa ihmisiä.

    • Onneniinlutusia

      Koiralle jää kivat muistot tuommoisista reissuista! Hauska sitten myöhemmin katsella yhdessä valokuvia, ja kaikkea hassuakin sitä voi matkalla sattua..

    • Koiramieskin

      On erilaisia koiria.. Meillä on ollut pari mm. Collieta. Ne ovat paimenkoiria, joilla ei ole minkäänmoista metsästysvaistoa. Paras tilanne mitä näin, oli se kun rusakko käveli kolmen metrin päässä. Koira vain katseli ja hyvä kun viitsi päätään nostaa..
      Nykyinen kultainen noutaja on vähän samantyyppinen käytökseltään, vaikka noutaja onkin. Sitä ei vähempää voisi jänikset, sun muut metsän elukat kiinnostaa.. Monet koirat ovat toki ihan muuta, mutta ei asioita pitäisi yleistää.

      Niin, meidän koirat ovat aina olleet ja tulevat olemaan vapaina metsässä. Metsästyskoiraa kun ei ole tarkoitus hankkia.

    • opaskoira

      Tositapaus..

      Bussiin astuu rouva koiran kanssa, jolloin kuuluu matkustajan vihainen huuto: Olen allerginen, tänne ei voi tuoda koiraa!
      Koiran omistaja vastaa: Anteeksi, mutta tämä on opaskoira.
      Matkustaja: Ai, no en minä niille ole allerginen.

      Että sellasta..

      • yhdenkoiranyö

        Kiitos, tuo oli hauska!
        Totta, että nykyisin liioitellaan allergoita, vaikka niihin on keksitty hyvät lääkkeet ja SIEDÄTYSHOIDOT. Ei kannata poistua kotoa ilmanpuhdistimien luota, mikäli on elämälle allerginen.


    • metsämiesjakoira

      Kyselit miten koira suhtautuu muihin vaeltajiin. Ei kai sen kummemmin kuin normaalistikaan ei koiran luonne muutu. ollaanko normaalilla kävelylenkillä vai ihan patikoimassa, Mieliala voi tosin olla iloisenpi kun saa olla monta päivää ulkosalla, Se on taas eri asia jos satut törmäämään koiran vihaajaan silloin sinä reakoit varmasti jollaintavalla tuskin jäät välinpitämättömäksi. Kun toinen aloittaa keskustelun huutamalla ja räyhäämällä. Jos koirasi on tottumaton pitkiin lenkeihin niin olisi hyvä aloittaa treeni jo nyt. 10-20km / pv

    • Vaeltajarekku

      Minä olen useaan kertaan oman rekkuni kanssa ollut Lapissa vaeltamassa. Aina on koirani vapaana saanut olla. Koskaan ei kukaan ole tullut valittamaan, vaan päin vastoin ovat ihastuneena katselleet tottelevaista ja vierellä nätisti kulkevaa koiraani. Koirani ei välitä muista koirista eikä koskaan mene ilman lupaani tervehtimään vieraita koiria eikä vieraita ihmisiä. Monet kerrat olemme nuotiopaikoilla ja kodissa makkaraa paistelleet eikä koskaan kukaan ole kieltänyt meitä tulemasta vaan ovat toivottaneet karvaisenkin vaeltajan nuotion ääreen. Tuntuu että jäyhät etelän ihmisetkin pääosin muuttuvat hieman lempeämmiksi Lapin maastoissa. Jos ihmiset jaksaisivat/viitsisivät/osaisivat kouluttaa koiransa, niin ihmisten suhtautuminen ihmisen parhaaseen ystävään olisi huomattavasti suvaitsevaisempaa eikä koiria tarvitsisi pelätä ja oma elämä koiran kanssa olisi huomattavasti helpompaa. Rohkeasti vaan koiran kanssa vaellukselle ja nauttimaan Suomen kauniista luonnosta tietenkin muut huomioiden.

    • Vanha_Jeti

      Kiersimme Karhunkierroksen joskus reilut 10 vuotta sitten susikoiran kanssa. Kämpissä oli sellaiset säännöt, että koiran sai ottaa sisälle jos kukaan ei vastustanut. Ei vastustanut. Laavuvaate oli varamajoitteena, ei tarvittu. Koira oli kytkettynä ja kantoi noin 5 kg omia ruokiaan ja kuppiaan, loppumatkasta alettiin ujuttaa sille vaivihkaa jo omiakin tavaroitamme kun oli niin tyytyväisen oloinen.

      Teltassakin toki olemme koiran kanssa asustaneet vaikka miten paljon, tosin saa tyytyä eteiseen, ettei sotke makuupusseja rapaisilla mahakarvoillaan. Joskus on ollut kissakin mukana kanoottileireillä.

    • joskus_muinoin

      Oma kokemukseni on melkein 30 vuoden takaa. Kiersimme koko kierroksen saksanpaimenkoiran kanssa. Bussilla mentiin lähtöpisteelle. Yövyttiin joka yö kämpissä ilman ongelmia. Kerran koira tosin säikäytti yhden saksalaisen, joka tuli kovalla ryminällä sisään. Mukava reissu oli, vaikka olimmekin aika kokemattomia vaeltajia. Se jäi mieleen, että loppumatkalla meille iski aivan hirveä makeanhimo. Teltassa ei tuolla reissulla yövytty, mutta harjoitusreissulla yövyttiin siinäkin peräti kahden koiran kanssa. Se oli itse asiassa mukavaa, kun koirat lämmitti kylmänä yönä.

      • Himo_Pentti

        Nyrkkisääntö on, että saksanpaimenkoiraa ei saa laskea irti, koska se on vähä-älyinen rotu. Normaalia koiraa (Läh. noutajat ja seisojat) voi laukottaa vapaasti.


      • Vanha_Jeti

        Sakemanni on perusteellisesti tehdyn arvioinnin mukaan kolmanneksi älykkäin koirarotu bordercollien ja (iso)villakoiran jälkeen. Palveluskoirat eivät ylimalkaan voin olla kovin tyhmiä.

        Pikku ylläri: perhoskoira sijalla 8! Pitää paikkansa meihän kokemuksemme mukaan.

        http://petrix.com/dogint/


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe