Miksi taas uusi virsiä ?

ihmettelien

Miksi taas uusia virsiä peräti 80 kpl,kun entisiä on jäänyt paljon käyttämättä?
Ne vanhat ja vähän, tai ei ollenkaan käytetyt virret ovat edelleen hyvin ajankohtaisia.
Ei ihmisen synti ja syntisyys ole mihinkään hävinnyt. Sama aatu ihmiskuntaa vaivaa.
Opetellaan ensin ne vielä virskirjasta veisaamattomat virret ja sitten vasta opetellaan uusia.
Puhutaankohan niissä uuissa virsissä Jeesuksesta enää mitään,entä joko synti sana on poistettu teksteistä?

37

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta voi laatia uusia virsiä, mutta sitä en hyväksy, että virsiä muokataan toisenlaisiksi. Eikö siinä tekijänoikeudellakin olisi jotain sanomista.
      Jos virren tekijä on Pyhän Hengen voimasta saanut jonkun virren niin kirjoitettavaksi, eikö sen silloin pitäisi olla siinä muodossa.

• Minä itse en usko, että luterilaisessa virsikirjassa on yhtään oikeaa Hengen hedelmää, vaan ainostaan maallisten ihmisten itse tekemiä lauluja, joilla ei ole juuri tekemistä Pyhän hengen innoittamien laulujen kanssa, sillä luteilaisuus on ollut alusta asti kovasti maallisiin arvoihin nojaa seurakunta, sillä se on ana ollut osana luopumusta, joka ennustettiin tulevaksi maailmaan.

• 2013
        mikko.ainasoja kirjoitti:

Minä itse en usko, että luterilaisessa virsikirjassa on yhtään oikeaa Hengen hedelmää, vaan ainostaan maallisten ihmisten itse tekemiä lauluja, joilla ei ole juuri tekemistä Pyhän hengen innoittamien laulujen kanssa, sillä luteilaisuus on ollut alusta asti kovasti maallisiin arvoihin nojaa seurakunta, sillä se on ana ollut osana luopumusta, joka ennustettiin tulevaksi maailmaan.

Ylimielinen fariseus. Keitä sinä luulet täällä kiinnostavan, mitä mieltä sinä olet?

• 2013 kirjoitti:

Ylimielinen fariseus. Keitä sinä luulet täällä kiinnostavan, mitä mieltä sinä olet?

Te ette kestä kuulla totuutta, ja tämä aika on ennustettu tulevaksi.

Luterilaisuus on lahko, joka ei seuraa Jumalan seurakunan tapoja, vaan tekee omia tapoja ja korvaa niillä oieat tavat.

Luopukaa vieraista tavoistanne, jotka poikkeavat Raamatussa mainitun alkuseurakunan tavoista.

• mikko.ainasoja kirjoitti:

Minä itse en usko, että luterilaisessa virsikirjassa on yhtään oikeaa Hengen hedelmää, vaan ainostaan maallisten ihmisten itse tekemiä lauluja, joilla ei ole juuri tekemistä Pyhän hengen innoittamien laulujen kanssa, sillä luteilaisuus on ollut alusta asti kovasti maallisiin arvoihin nojaa seurakunta, sillä se on ana ollut osana luopumusta, joka ennustettiin tulevaksi maailmaan.

Aikamoinen yleistys. Sinulla tuskin on valtaa sanoa ketä Jumalan PyhäHenki on puhutellut ja innoittanut virsien teossa. Tuskinpa se rajoittuu vain tiettyyn seurakuntaan ja toisaalta tuskinpa se puuttuu vain yhdestä seurakunnasta.

"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh.3:8

• evita- kirjoitti:

Aikamoinen yleistys. Sinulla tuskin on valtaa sanoa ketä Jumalan PyhäHenki on puhutellut ja innoittanut virsien teossa. Tuskinpa se rajoittuu vain tiettyyn seurakuntaan ja toisaalta tuskinpa se puuttuu vain yhdestä seurakunnasta.

"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh.3:8

Lahkoissa ei ole todellista Jumalan tuntemista, sillä lahkot ovat lihan työtä, eivät Hengen.

Psalmien kirjoista te löydätte hengellisiä virsiä ja lauluja, ja voitte huomata, että ne ovat olemukseltaan arvokkaita ja hengellisä, toisin kuin nämä luterilaiset laulut, jotka muistuttavat vain tämän maailman lauluja jo rakenteltaankin, niissä ei ole oikeaa arvokkuutta, joka Pyhällä on, ja tuollaiset lasten lorut, vain eksyttävät ihmisä siitä oikeasta Jumalan tuntemisesta ja pyhyyden ymärtämisestä.

Jättäkää sellaiset epäpyhät tavat, joita maailman lahkot tänään jakavat elävän uskon turmelukseksi.

• Minä en puhukaan nyt eri lahkojen sanoittamista virsistä, vaan eri henkilöiden kirjoittamista virsistä. Tuskinpa luterilainen kirkko itse on sanoittanut moniakaan virsiä, vaan virret ovat eri aikakausina eri uskovien hengellisiä ilmauksia ja innoituksia virsiksi. Täytyy muistaa, että vanhimmat virret ovat aikakausilta, jolloin luterilaisesta kirkosta ei tiedetty mitään.

Lahkoissa ei ole todellista Jumalan tuntemista, sillä lahkot ovat lihan työtä, eivät Hengen.

Psalmien kirjoista te löydätte hengellisiä virsiä ja lauluja, ja voitte huomata, että ne ovat olemukseltaan arvokkaita ja hengellisä, toisin kuin nämä luterilaiset laulut, jotka muistuttavat vain tämän maailman lauluja jo rakenteltaankin, niissä ei ole oikeaa arvokkuutta, joka Pyhällä on, ja tuollaiset lasten lorut, vain eksyttävät ihmisä siitä oikeasta Jumalan tuntemisesta ja pyhyyden ymärtämisestä.

Jättäkää sellaiset epäpyhät tavat, joita maailman lahkot tänään jakavat elävän uskon turmelukseksi.

Lisättäköön vielä, että Psalmien kirjan virret ovat hyviä ja pyhiä, vaikka vastuullisesti niitä on tutkittava aina. mutta oikeiden hengellisten virsien olemus sieltä löytyy myös tänään, ja jokainen voi itse huomata, että ne eivät muistuta suvirvirsiänne lainkaan, vaan ovat olemukseltaan arvokkaita.

Ja tänään jos ihminen saa Hengeltä lahjan kirjoittaa virsiä, niin ne muituttavat noita Daavidin virsiä olemukseltaan, tosin tänään niissä on myös vahvemmin Herran opin jälki nähtävissä, mutta samaa arvokkuutta niissä on.

• harhaoppeinesi

Mikko suksi kuuseen.

• taalainmaanvirsi

"Minusta voi laatia uusia virsiä, mutta sitä en hyväksy, että virsiä muokataan toisenlaisiksi. "
        Tuosta olen samaa mieltä, on ärsyttävää kuunella noita uusia sovituksia, vanhoihin hyviin kappaleisiin. Oli ne sitten virsiä tai muita lauluja.
        Virsikirjaan on otettu paljon reippaampia heng. lauluja.
        Itse en ole virsien ystävä, muutamaa harvaa lukuunottamatta.
        Pidän hengellisistä lauluista enemmän.

"Hän on käynyt läpi uusimman, vuoden 1986 virsikirjan kokonaan ja lukenut sen rinnalla vuoden 1701 virsikirjaa. Joidenkin virsien historiaa ja muuttumista hän on jäljittänyt virsikirjasta toiseen.
        Silmiinpistävin muutos on ulkoinen: virret ovat aikojen saatossa selvästi lyhentyneet. 20–30-säkeistöinen virsi ei entisaikaan ollut mikään harvinaisuus."

No kuka enää jaksaisi veisata 30 säkeistöä.. ?
        http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011-02-10/kesytetyt-virret

• edellinen
        taalainmaanvirsi kirjoitti:

"Minusta voi laatia uusia virsiä, mutta sitä en hyväksy, että virsiä muokataan toisenlaisiksi. "
        Tuosta olen samaa mieltä, on ärsyttävää kuunella noita uusia sovituksia, vanhoihin hyviin kappaleisiin. Oli ne sitten virsiä tai muita lauluja.
        Virsikirjaan on otettu paljon reippaampia heng. lauluja.
        Itse en ole virsien ystävä, muutamaa harvaa lukuunottamatta.
        Pidän hengellisistä lauluista enemmän.

"Hän on käynyt läpi uusimman, vuoden 1986 virsikirjan kokonaan ja lukenut sen rinnalla vuoden 1701 virsikirjaa. Joidenkin virsien historiaa ja muuttumista hän on jäljittänyt virsikirjasta toiseen.
        Silmiinpistävin muutos on ulkoinen: virret ovat aikojen saatossa selvästi lyhentyneet. 20–30-säkeistöinen virsi ei entisaikaan ollut mikään harvinaisuus."

No kuka enää jaksaisi veisata 30 säkeistöä.. ?

jtk.edelliseen. ja kyllä tämäkin on parempi uutena versiona, kuin tuo entinen pelotteluversio.
        " Uudessa virsikirjassa todetaan Anna-Mari Kaskisen sanoin: ”Herra, kädelläsi asua mä saan, turvallisin käsi päällä maan.” Vielä edellisessä, vuoden 1938 virsikirjassa kuvataan aivan toisenlaista kättä: ”On Herran käsi ankara, se painaa meitä raskaana, ei sääli eikä säästä.”

• evita- kirjoitti:

Tiesitkö, että vanhin virsi on 300-luvulta.
        https://www.youtube.com/watch?v=Kkmm_K8uKGI

Kyseessä on Joulu virsi ja sekin on vain Katolista perinnettä ja harhaoppia, sillä Joulu ei kuulu kristityille alkujaan.

300 luvun paikkeilla tämä luopumus on alkanut, ja irrottautuminen juutalaisuudesta, lihan aikaan saannoksena, joten ei ihme jos siltäkin ajalta on otettu jo jotakin tähän aikaan mukaan, mutta oikeat kristilliset arvot vain eivät ole kelvanneet seurakunnille vaaliitaviksi, muutoin, kuin Raamattun muodossa, jonka ohjeita kenenkään ei tunnu tarvitsan seurata tänään, sillä aika on luopumuksen aikaa, joka tiedettiin tulevaksi maailmaan.

Älkää eksykö. Väärät tavat ohjaavat teidät pois oikeasta Jumalan ja Herran tuntemisesta.

Kyseessä on Joulu virsi ja sekin on vain Katolista perinnettä ja harhaoppia, sillä Joulu ei kuulu kristityille alkujaan.

300 luvun paikkeilla tämä luopumus on alkanut, ja irrottautuminen juutalaisuudesta, lihan aikaan saannoksena, joten ei ihme jos siltäkin ajalta on otettu jo jotakin tähän aikaan mukaan, mutta oikeat kristilliset arvot vain eivät ole kelvanneet seurakunnille vaaliitaviksi, muutoin, kuin Raamattun muodossa, jonka ohjeita kenenkään ei tunnu tarvitsan seurata tänään, sillä aika on luopumuksen aikaa, joka tiedettiin tulevaksi maailmaan.

Älkää eksykö. Väärät tavat ohjaavat teidät pois oikeasta Jumalan ja Herran tuntemisesta.

Jouluvirsi tai ei, mutta se on kuitenkin virsi ennen luterilaisuutta, jota sinä tunnut vastustavan.

Vanha sananlasku "Varjele tapaa, niin se tapa varjelee sinua".

• evita- kirjoitti:

Jouluvirsi tai ei, mutta se on kuitenkin virsi ennen luterilaisuutta, jota sinä tunnut vastustavan.

Vanha sananlasku "Varjele tapaa, niin se tapa varjelee sinua".

Lisään vielä, että minusta on hyvä tapa pitää virsilaulu- ja rukoushetkiä. Käydä kirkossa, tai kuunnella radiosta jumalanpalveluksia ja hartauksia.
        Täytyy muistaa, että "Jeesus meni tapansa mukaan synagoogaan, kuten fariseuksetkin!"

• evita- kirjoitti:

Lisään vielä, että minusta on hyvä tapa pitää virsilaulu- ja rukoushetkiä. Käydä kirkossa, tai kuunnella radiosta jumalanpalveluksia ja hartauksia.
        Täytyy muistaa, että "Jeesus meni tapansa mukaan synagoogaan, kuten fariseuksetkin!"

Tuo kaikki mitä sinä pidät hyvänä, vain eksyttää sinut oikeasta Jumalan ja Herran tuntemisesta.

On toki hyvä laulaa Hengellisä lauluja, mutta niiden tulisi olla oikeasti Hengelisä, jotta ne olisivat hyviä ja hyväksi, mutta tänään seurakunnat eivät jaa oikeaa Hengellisyyttä, vaan eksynyttä tapaansa, jossa ei ole sitä oikeaa Jumalan tuntemista.

Älkää eksykö.

• eksytetty

Tuo kaikki mitä sinä pidät hyvänä, vain eksyttää sinut oikeasta Jumalan ja Herran tuntemisesta.

On toki hyvä laulaa Hengellisä lauluja, mutta niiden tulisi olla oikeasti Hengelisä, jotta ne olisivat hyviä ja hyväksi, mutta tänään seurakunnat eivät jaa oikeaa Hengellisyyttä, vaan eksynyttä tapaansa, jossa ei ole sitä oikeaa Jumalan tuntemista.

Älkää eksykö.

Kunhan nyt et vain itse olisi eksynyt?

• eksytetty kirjoitti:

Kunhan nyt et vain itse olisi eksynyt?

Minä seuraan annettuja ohjeita, toisin kuin luterilaisuus, ja opetan myös seuraamaan niitä.

• NimimerkkiMerkki

Käsittääkseni siellä luterilaisuuden luterilaisuuden päämajassa ollaan nyt sitä mieltä, että heidän on aivan pakko pitää yllä luterialaisen kansanosan vierautuneisuutta ja omassa uskonlahkossaan ja omissa seurakunnissaan.
      Jos myös virret olisivat tuttuja, ihmiset alkaisivat viihtyä, mutta kun virret vaihdetaan uusiin ja tuntemattomiin, kukaan ei enää ole kotonaan edes körttiläisyydessä tai vanhoillislestadiolaisuudessa! Kun vielä otetaan käyttöön ihan uusia seremonioita, jotka on ikään kuin vedetty hatusta, ja niitä vain väitetään ikivanhoiksi luterialaisiksi perinteiksi, niin johan nyt tavallinen pietistinen luterialainen on vähintäinkin aivan ymmällä.

Suurissa uskonnoissa kuten kristinuskossa tällaista ei tehtäisi koskaan, mutta luterilaisuuden ja muiden lahkojen oppiin kuuluu, että sitä muokataan, uskonpuhdistetaan, puhdistetaan muuten vain, väännetään, käännetään ja vielä muutetaan kokonaan esimerkiksi niin sanotun tuomiokapiitulin tai muun tuomioinstanssin toimesta, jotta ihan tavallinen luterialainen saisi uutta intoa erota seurakunnastaan, jos hän siihen on liian pysyvästi jämähtänyt paikalleen.

• ihmettelen

Juuri niin. Montamonituista virttä on korkeakirkollinen virsikirjakomitea pilannut. Esimerkkejä on paljon ja tässä yksi: Ehkä yksi rakastetuimmasta joululaulu "En etsi valtaa loistoa" muokattiin virskirjaan ja pilattiin muka modernimmaksi. ja kuitenkin kansa haluaa laulaa vanhoilla tutuila sanoilla. Liberaalit pilaavat kaiken hengellisen. Voi kumpa nyt entisöitäisiin se vanha, joka pilattiin sanoiltaan ja sävelmiltään. Toinen esimerkki vaikka sävelmästä:" Herra ilo suuri sävelmä mm. pilattiin niin korkealle etti kukaan pysty sitä laulamaan. Rakas jouluvirsi 29 sävelmältään pilattiin sellaiseksi, ettei kukaan enää osaa laulaa.Tässä vain muutama esimerkki nykyisen virskirjan pilaamisesta.

• "Viisikilelinen" laulukirjassa on paljon hyviä hengellistä lauluja virsiä.

• Valitettavasti_näin

Virret ovat helpoin ja riskittömin tapa muuttaa Jumalan sanaa ja sen ymmärtämistä.

Raamattua ei ole enää helppoa ja riskitöntä kirjoittaa uudestaan, kuten historiassa on tehty lukuisia kertoja.

• Ei Raamatun alkutekstit ole miksikään muuttuneet vaikka ihmiset ovat niitä eri käännöksissä väännelleet. Onneksi nyt on alkukielellä uskollinen Raamattu Kansalle käännös hyvän 33/38 lisäksi. Vääntelyn kauhistus on 1992 käännös.

• ihmettelen

Ruotsissa puuhataan jo uutta Raamatun käännöstä,eli suoraan sanoen väännöstä,vaikka entisestä väännöksestä on vain parikymmentä vuotta. Liberaalit jyllää.

• swedut.tuntien

Jos käännöksessä haetaan alkukieltä se on hyvä mutta jos sieltä poistetaan esim. kohdat missä homous sanotaan synniksi ja muutenkin synti poistetaan niin sitten on paha juttu.......

• pimeyslisääntyy

" Ruotsissa puuhataan jo uutta Raamatun käännöstä "

Onko se se, missä ei ole hel vettiä eikä syntisanaa saa käyttää ?

• 00000000

Ehkäpä niitä uusitaan juuri siksi, kun on jäänyt käyttämättä. Joku uusi laulu saattaa hyvin muodostua seurakuntalaisille tärkeämmäksi ja rakkaammaksi, kuin joku vanhempi mutta käyttämättä jäänyt kappale.

Se tietenkin on totta, että jos uuden ja vanhan erotus on se, että uudessa ei enää puhuta tuomiosta ja pelastuksesta ja synnistä ja Jeesuksesta, niin siinä mielessä vanhat olisivat parempia.

• nono

No ei tälle palsatalle kahviautomaattimainoksia.Kiitos !

• Minusta on väärin, jos virsien sanoituksissa ei enää kuulu Kristuksen pelastussanoma kokonaisuudessaan.
      On väärin lähteä sen sanomaa sievistelemään. Tämän ajan ihmiset kyllä kestää sen sanoman samoin kuin aiemmatkin sukupolvet ovat sen kestäneet.

• 00000000

Kyllä minä näen musiikilla - myös virsillä - muitakin tarkoituksia, kuin pelkän pelastussanoman julistamisen. Elämässä on monia puolia, suruja ja iloja. Niitä voi monin tavoin käsitellä virsienkin sanoituksissa, ja pelkillä sävelmilläkin koskettaa ihmisten mieliä ja sitä kautta ehkä herättää ymmärrystäkin seurakuntalaisten mielessä.

Se on toki selvää, että jos jokin kappale on alunperin sisältänyt pelastussanoman, niin sen sanoitusta ei tule mennä nytkään muuksi muuttamaan.

• 00000000 kirjoitti:

Kyllä minä näen musiikilla - myös virsillä - muitakin tarkoituksia, kuin pelkän pelastussanoman julistamisen. Elämässä on monia puolia, suruja ja iloja. Niitä voi monin tavoin käsitellä virsienkin sanoituksissa, ja pelkillä sävelmilläkin koskettaa ihmisten mieliä ja sitä kautta ehkä herättää ymmärrystäkin seurakuntalaisten mielessä.

Se on toki selvää, että jos jokin kappale on alunperin sisältänyt pelastussanoman, niin sen sanoitusta ei tule mennä nytkään muuksi muuttamaan.

Voi virsien aiheina olla muukin kuin pelastusanoma, mutta silloin kun siinä on pelastusanoma silloin sen tulee olla sellaisena kuin sen sanoittaja on sinne laittanut. Mitä sitä rupeaa tekemään siitä kesynpää ja kuulijan korvaan sopivammaksi.
        Toki erillaisiin tilaisuuksiin ja juhliin tulee olla erillaiset virret, samoin eri ikäisille ihmisille; lapsille, perheille, iloon, suruun jne.. niinkuin on ollutkin.

• 00000000
        evita- kirjoitti:

Voi virsien aiheina olla muukin kuin pelastusanoma, mutta silloin kun siinä on pelastusanoma silloin sen tulee olla sellaisena kuin sen sanoittaja on sinne laittanut. Mitä sitä rupeaa tekemään siitä kesynpää ja kuulijan korvaan sopivammaksi.
        Toki erillaisiin tilaisuuksiin ja juhliin tulee olla erillaiset virret, samoin eri ikäisille ihmisille; lapsille, perheille, iloon, suruun jne.. niinkuin on ollutkin.

Onkos tässä nyt sitten puhe nimenomaan siitä, että pelastussanoman sisältäneistä virsistä on menty se sanoma vesittämään, vai mistä tässä itseasiassa puhutaan? :) Vai onko nuo aloittajan mainitsemat 80 kpl sellaisia, että mitkään niistä eivät tuota sanomaa sisällä?

• 00000000 kirjoitti:

Onkos tässä nyt sitten puhe nimenomaan siitä, että pelastussanoman sisältäneistä virsistä on menty se sanoma vesittämään, vai mistä tässä itseasiassa puhutaan? :) Vai onko nuo aloittajan mainitsemat 80 kpl sellaisia, että mitkään niistä eivät tuota sanomaa sisällä?

Luin sen tästä artikkelista, ja se koski juuri noita usia ja uudistettuja virsiä http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011-02-10/kesytetyt-virret
        missä sanottiin;
        "Hän huomasi myös, että teologiset vastakohdat, esimerkiksi helvetti ja taivas tai synti ja pelastus, ovat virsisanoituksissa lieventyneet tai jääneet kokonaan pois. Eikä synnistä muutenkaan kovin paljon puhuta.

— Minulle jäi sellainen vaikutelma, että mutkia on oiottu ja jylhät vuoristot latistettu tasangoiksi, Enwald tiivistää.

Hän puhuukin virsien kesyyntymisestä.

— Nykyvirsikirjassa helvetti ei ole kasvatuksen eikä pelottelun väline. Edes sanaa ”helvetti” ei juuri löydy. Parissa kohtaa se mainitaan, mutta muuten käytetään kiertoilmauksia kuten ”iäinen vaiva”. Taivas ei onneksi ole kadonnut mihinkään. Siitä on paljon virsiä ja virsien loppuhuipennuksia.

Vanhojen virsien tuomion Jumalan on syrjäyttänyt armahtava Jumala.

— Jumala on arkistunut ja pienentynyt, Jeesus kuvataan ihmisenä. Mihin katosi Jumalan kaikkivaltius, voima ja kirkkaus, joka vanhoissa virsissä tulee esiin?"

• 00000000
        evita- kirjoitti:

Luin sen tästä artikkelista, ja se koski juuri noita usia ja uudistettuja virsiä http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011-02-10/kesytetyt-virret
        missä sanottiin;
        "Hän huomasi myös, että teologiset vastakohdat, esimerkiksi helvetti ja taivas tai synti ja pelastus, ovat virsisanoituksissa lieventyneet tai jääneet kokonaan pois. Eikä synnistä muutenkaan kovin paljon puhuta.

— Minulle jäi sellainen vaikutelma, että mutkia on oiottu ja jylhät vuoristot latistettu tasangoiksi, Enwald tiivistää.

Hän puhuukin virsien kesyyntymisestä.

— Nykyvirsikirjassa helvetti ei ole kasvatuksen eikä pelottelun väline. Edes sanaa ”helvetti” ei juuri löydy. Parissa kohtaa se mainitaan, mutta muuten käytetään kiertoilmauksia kuten ”iäinen vaiva”. Taivas ei onneksi ole kadonnut mihinkään. Siitä on paljon virsiä ja virsien loppuhuipennuksia.

Vanhojen virsien tuomion Jumalan on syrjäyttänyt armahtava Jumala.

— Jumala on arkistunut ja pienentynyt, Jeesus kuvataan ihmisenä. Mihin katosi Jumalan kaikkivaltius, voima ja kirkkaus, joka vanhoissa virsissä tulee esiin?"

Ok, puhuit siis pidemmällä aikavälillä tapahtuneesta muutoksesta. Varmasti on totta, että silläkin tavalla lankeemuksessa rypevä ihminen yrittää vesittää totuuden sanomaa, että pyrkii muuttamaan virsien sisältöä laimeammaksi. Se tietenkin on väärin.

• älyn.väläys
        00000000 kirjoitti:

Ok, puhuit siis pidemmällä aikavälillä tapahtuneesta muutoksesta. Varmasti on totta, että silläkin tavalla lankeemuksessa rypevä ihminen yrittää vesittää totuuden sanomaa, että pyrkii muuttamaan virsien sisältöä laimeammaksi. Se tietenkin on väärin.

Virsistä tehdään hengellistä viihdettä, että kirkossa viihdyttäisiin eikä mikään ikävä virsi muistuttaisi ihmisen syntisyydestä ja armon tarpeesta.

• laurilaurinpoika

No sieltä Vantaalta ne kaikki kotkotukset tulevat. .Maallistuneet ja latistetut virretkin. Se vain lisää vanhauskoisten kirkosta eroamisia.Koko pääkaupunkiseuu Turkua myöten on samanlaisen hengen valtaamia.Jos iitse asuisin siellä, niin missään tapauksessa en maksaisi enää kirkollisveroa.

• Veisaaja

Virsimaratoonit käyttöön joka seurakunnassa. Silloin käydään kaikki virret läpi ja tutuksi tulee.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe