AA:ssa elvisteleviä puku-

pellejä...

Olen kompuroinut vuositolkulla AA:n ja kentän väliä. Tällä viikolla meinasi palaverissa olla viimeinen niitti, eli siis meinasin joutua taas juomaan. Tilanne oli se, että palaveriin tuli kaksi puku päällä olevaa, ylpeän oloista, piiitkän raittuiuden omaavaa keski-ikäistä äijää. Kehua retostelivat että työura on ollut nousussa, ovat johtajia, ja että alla on akkaa, autoa, kallista taloa ja avomerivenettä. Ja kuulemma AA:n ansiota.

Hävetti samalla myös muutaman ryysyisen tulokkaan puolesta, jotka olivat tulleet pitkän ryyppykauden jälkeen eka kertaa, ja koettavat rimpuilla. Koska alkkiksella on -itse mukaanlukien- huono itsetunto, on tuollainen elvistely ja kehuminen rahalla ja omaisuudella mielestäni haitallista meidän tavallisten tallaajien kannalta. Huono itsetunto ja muutenkin alkoholistin sairas mielenlaatu saavat aikaan sen kuvitelman, että on elämässään epäonnisunut kun ei ole nykytyössä ollessa varaa edes pukuun, autosta puhumattakaan. Meinasi tulla palaverin jälkeen juomakentälle lähtö; onneksi sain ajatukseni stopattua.

Onko muilla alkkiksilla samoja kokemuksia ollut AA:ssa. Onko teitä ärsyttäneet juomakynnykselle saakka tai sen ylikin se, että pihaan kaartaa puku- tai kultaketju-ukkoja tai jakkupukuladyja isoilla Mersuilla tai Bemareilla? Onko heidän juttunsa tuntuneet jenkkityyliseltä "Hallelujaa"-meiningiltä?

Onneksi täällä Hesan alueella on paljon ryhmiä. Parhaat itselleni ovat kokemukseni mukaan Kallion nuhjuiset ryhmät, joissa on renttuja, ryysyläisiä ja ihan tavallisia matalapalkkaisia työläisiä. Inhottavimpia ovat taas jotkut espoolaiset elvistelyryhmmät joiden tarkoitus tuntuu monesti olevan itsekehuminen ja komeilla kaaroilla tai harrikoilla näyttäytyminen...

18

1262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottis42

Juu, oli samat kokemukset kun aikoinaan kokeilin AA:ta. Vaan vitutus vaan kasvoi tällaisia kuunnellessa, ja lopetin käynnit. Toinen vitutus hommassa oli se, että omassa vakiryhmässäni oli vittuilijoita ja yksi käskyttävä pomotyyppi. Lähdin veke, enkä ole katunut.

Dokailen nykyisin enemmän vain viikonloppuina, arkisin käyn vain yleensä keskiviikkona baarissa ottamassa muutaman ison tuopin. Viikonloppuina taas menee enemmän, vaan tykkään dokata, se on mun juttu eikä kuulu kellekkään.

Teet viisaasti jos häippäset siitä tekopyhien mestasta!

• tissuttelija

Älä hyvä ihminen tollasten öykkäreiden takia ryh-dy juomaan.Osaan jotenkuten kuvitella ton mainitsemasi tilanteen,vaikken itse olekkaan käynyt noissa tilaisuuksissa.Luulevat olevansa ilmeisesti jotain parempaa porukkaa kun on hieno puku päällä.Ei ne kuule ole sen onnellisempia kun monet meistä tavllisista tallaajista.Minä en voi sietää millään asiolla leveileviä ihmisiä,vaikka en alkoholisti olekkaan.kyllä minäkin viiniä litkuttelen viikonloppuisi,mut se siitä.Kyllä tollainen käytös mistä mainitsit tekee sen,että moni apua tarvitseva jättää menemättä noihin tilaisuuksiin.hyvää vointia sulle ja kaikille viinasta kärsiville.

• Nähnyt

öykkärit ovat tietenkin asia erikseen, sellaisiin tietenkin nyt palaa hermo aika pian. Kuitenkin eikös se nyt toisaalta ole hyvä että joskus on muunkinlaisia esimerkkejä näytillä aa:ssa kuin ihan pelkästään yhtä ja samaa tuulipukukansaa ja väkeä joka tärisee kerta toisensa jälkeen sorruttuaan.

Näillä nurkilla mitä aa-kerhojen toiminnassa olen ollut mukana erinäisissä hommissa sivuavasti niin selvästi väki on ollut vain tyytyväinen että käy väkeä edelleen jotka joskus olleet mahdollisesti hyvinkin huonossa kunnossa ja nykyään kaikki täysin ok. Toisilla on taloudellinenkin tilanne lievästi sanoen parempi kuin toisilla.

Eri asia tietenkin miten asian esittää mutta on huomannut olevan todella positiivista jos joku jolla nykyään on talot, autot, ja huvilat, käy edelleen muiden mukana osoittaen sillä omalla tavallaankin että asiat voivat muuttua. Eri asia myös tietenkin istuuko muiden mukana samassa joukossa vai tuoko jotenkin asiaa esille. Jälkimmäistä puolta kun ei täällä ainakaan ole esiintynyt niin läsnäolo on ollut vain positiivista ihmisille.

• mike66

Itte jäin pois kanssa aa-touhusta v-99. Oli liikaa leuhkaa pukutyyppiä jotka kehui miljoonan bemareillaa, thaimaan matkoillaan, thai-tyttöjen naimisella ja raskailla kultaketjuilla ja valkaistuilla hampaillaan.

Nyt menee bisseä joka päivä, vaan hoidan myös duunini ja se siitä. Aa-kerhoon mua ei saa enää kirveelläkään

• kehuminen
        mike66 kirjoitti:

Itte jäin pois kanssa aa-touhusta v-99. Oli liikaa leuhkaa pukutyyppiä jotka kehui miljoonan bemareillaa, thaimaan matkoillaan, thai-tyttöjen naimisella ja raskailla kultaketjuilla ja valkaistuilla hampaillaan.

Nyt menee bisseä joka päivä, vaan hoidan myös duunini ja se siitä. Aa-kerhoon mua ei saa enää kirveelläkään

on heikon itsetunnon merkki. thaityttoja ja vastaavia saa kuka tahansa thaimaassa ja muuta mannonaa saa rahalla. olisit kysynyt niilta etta onko sulla vaimoa? tuskin vaan on, ehka on ollut joskus. oletko onnellinen? tuskin on.
        ei kannata valittaa tollasista, jokaisella on oma elamansa.

• koikkalainen

Näitä mainitsemiasi hemmoja kyllä näkyy ajottain ryhmissä.Vaikka olis pitkä raittius on viimeinen askel jäänyt ymmärtämättä.Eli askelten tuloksena on henkinen kehitys ei materialistinen elvistely.Usein nämä tyypit eivät kansakoulua käyneet vaan vanhoja kakolan ruunia jotka pyrkivät pönkittämään heikkoa itsetuntoaan just kultakoruilla,sormuksilla jne.Puhuvat kauniisti perheestään ym ja todellisuudessa muija on kotona silmät mustana.Ja tämä on tosi olen itse nähnyt kuinka ostetaan sosiaalineuvoksen titteli ja samalla pyöritetään ilotaloa sekä viedään ryhmän lipas.Ovat onneksi poikkeuksia jatka vaan aa:ssa käyntejä sieltä löytyy mahtavia ihmisiä.Itse aikanaan läksin ryhmistä juuri näiden tyyppien takana ja jouduin juomaan.Enää säälin näitä pukumiehiä enkä anna heidän häiritä mielenrauhaani vaan käyn tyynesti taas ryhmissä.

• viuviu

sait painettua jarrua ennen kuin jouduit kentälle.tuollaiset pukumiehet varmasti saavat monelle tunnekuohua aikaiseksi.heillä lienee raittiuden saamisen lisäksi myös tarve näyttää,sisäinen(12:n askeleen ja ryhmän tuoma) rauha puuttuu vielä.annetaan heille ja meille mahdollisuus kehittyä ihmisenä ja elää raittiina päivä kerrallaan.

tässä lainaus muillekin luettavaksi:

-elä ja anna elää.alkoholistilla ei ole varaa,olkoonpa hän ollut raittiina miten kauan tahansa,kiihtyä pienistä ärsykkeistä.

-jumala suokoon
      minulle tyyneyttä hyväksyä asiat,
      joita en voi muuttaa,
      rohkeutta muuttaa,mitkä voin,
      ja viisautta erottaa
      nämä toisistaan

• raitis alkoholisti

Joo kyllähän niitä 'elvistelijöitä' löytyy joskus AA-stakin..mutta jos sinusta tuntuu vaikealta olla niiden kanssa samassa pöydässä niin vaihda ryhmää ...niitä kyllä löytyy...olen itse joskus tavannut samantyyppisiä heppuja AA-ssa mutta yleensä niiden raittius taival lopuu aika pian..on nimittäin päässyt unohtumaan ehkä tärkein AA-n suosittelema 'neuvo' ( nöyryys)..raittius, nöyryys, ja rehellisyys kulkevat käsikädessä. ps. Elä ja Anna Elää.

• Audrey

En ole alkoholisti, enkä AA:lainen, mutta tuli mieleeni.
      Kun kirjoitat, että alkoholismiin liittyy alhainen itsetunto jne.

Niin, eikö nyt kuitenkin myös tuo elvistely kuulu ihan saman sairauden oireisiin?

Siten on minulle ainakin tuntemani raittiit alkoholistit kertoneet.

Toinen asia se, että tosiasia on myös, että toiset raittiit alkoholistit saavat elämänsä erittäin hyvälle mallille ja saavat hyväpalkkaista työtä ja menestyvät. Kannattaako siitä olla kateellinen? Jos toiset onnistuvat ryyppyelämänsä jälkeen, niin tietyllä tavalla heillä on kyllä ihan hyvää syytäkin olla hieman ylpeitä raittiudestaan, saavutuksistaan ja AA-ryhmästään, jos sieltä ovat raittiuden saaneet.

Ja, onhan vaan tosiasia sekin, että toiset alkoholistit ovat keskiluokasta ja toiset ovat varakkaita ja jotkut ovat erittäin varakkaita. Ei alkoholismi katso sitä, että onko ihminen kansakunnan pohjasakkaa taloudellisesti, vai onko hän taloudellisesti erittäin varakas.

Ei kannata alkaa kateeksi heille, joilla on rahaa ja menestystä, jos he ovat omin töin rahansa ja menestyksensä saavuttaneet.

Jokaisella on oma elämänsä. Kunnioita sinä heitäkin joilla taloudelliset asiat menevät loistavasti ja joilla on varaa pukeutua hyvin. Jos he alkoholisteja ovat, niin alkoholisteina alkoholin suhteen he ovat täysin samassa asemassa kuin se ryysyläinenkin juoppo.

• viuviu

"kunnioita sinä heitäkin ,joilla on varaa pukeutua hyvin".
        nyt alkoi otsasuoni pullistumaan mullakin.olenhan toki tiennyt maailmassa olevan ihmisiä joille kimaltava ulkokuori on tärkein,nyt siis semmoinen kirjoittaa tällekin palstalle.no mulla olisi kyllä taloudellisesti varaa pukeutua"hyvin"(hyi helvetti,pelkkä ajatuskin pelleksi alkamiseen ravistaa)ja pitää epämiellyttäviä vaatteita.eipä ole tarvetta moiseen itsetehosteluun.
        kuka tietää onko maailmassa tarpeettomampaa vaatekappaletta kuin kravatti?
        no nöyryyttä...ja suvaitsevuutta itsellekin.kaikki me tänne mahdutaan,omine piirteineen.vaikka kuinka ärsyttäis.

• nuori mies
        viuviu kirjoitti:

"kunnioita sinä heitäkin ,joilla on varaa pukeutua hyvin".
        nyt alkoi otsasuoni pullistumaan mullakin.olenhan toki tiennyt maailmassa olevan ihmisiä joille kimaltava ulkokuori on tärkein,nyt siis semmoinen kirjoittaa tällekin palstalle.no mulla olisi kyllä taloudellisesti varaa pukeutua"hyvin"(hyi helvetti,pelkkä ajatuskin pelleksi alkamiseen ravistaa)ja pitää epämiellyttäviä vaatteita.eipä ole tarvetta moiseen itsetehosteluun.
        kuka tietää onko maailmassa tarpeettomampaa vaatekappaletta kuin kravatti?
        no nöyryyttä...ja suvaitsevuutta itsellekin.kaikki me tänne mahdutaan,omine piirteineen.vaikka kuinka ärsyttäis.

Mitenkäs kun toiset joutuvat työssään käyttämään pukua ja solmiota; ei kyllä huvittaisi. Tulee huomautuksia jos ei käytä. Jos on sitten töistä lähdössä palaveriin, niin ei ole tullut mieleeni vain ryhmää varten lähteä vaihtamaan vaatteita.

• viuviu
        nuori mies kirjoitti:

Mitenkäs kun toiset joutuvat työssään käyttämään pukua ja solmiota; ei kyllä huvittaisi. Tulee huomautuksia jos ei käytä. Jos on sitten töistä lähdössä palaveriin, niin ei ole tullut mieleeni vain ryhmää varten lähteä vaihtamaan vaatteita.

tuossa aiemmin lämpenin ajatuksesta jossa todettiin ihmisten pukeutuvan "hyvin" silloin kun heillä on siihen taloudelliset mahdollisuudet,ovat siten "parempia ihmisiä".toisilla on tarve näyttää ja toisilla tarve niellä näytetty.
        tämä kirjoittelun kärki kohdistuu siis tuohon aiemmin esitettyyn uskomukseen puvusta ja varakkuudesta.ei suinkaan mihinkään muuhun.
        suvaitsevuutta toivon lisää itsellenikin.nähdään ryhmässä.vaatteissa tai vaikka ilman.)=

• Kokenut

AA:ssa valitettavasti näitä, jotka nostavat omaa egoaan sillä, että ovat olleet ties, kuinka kauan juomatta.

Itse törmäsin tällaiseen puhelinpalvelijaan, kun morkkiksessani koetin soittaa "auttavaan puhelimeen". Herra kertoi olleensa 27 vuotta juomatta ja suhtautui epäilevästi raitistumispyrkimyksiini. Minulle riitti.

Sama tällä palstalla. Täällä ei kannata kertoa, että olet ollut vaikkapa pari kuukautta selvänä. Heti tulee näitä "parempia", jotka ivaten toteavat, ettei tuo ole vielä mitään ja sorrut uudelleen.

• raitis alkoholisti

Tuota niin...AA-ssa ollaan päivä kerrallaan raittiina, kuten taidat tietää..kyllähän niitä tietenkin löytyy sellaisiakin jotka kersuvat raittiilla vuosillakin, mutta ne, jotka niillä kerskuvat ovat unohtaneet yhden tärkeän seikan...eivät he/ne omilla voimilla raittiutta ole saaneet...AA-n auttavia puhelimia on tietenkin aika monta tässä maassa..jopa minullakin on sellainen, mutta en koskaan puhu puhelimessa omasta raittiudestani ellei sitä kysytä...numeroa en voi antaa tähän palstaan koska siitä seuraisi luultavasti häirikkö soittoja mutta jos asia kiinnostaa niin [email protected]

• Anonyymi
        raitis alkoholisti kirjoitti:

Tuota niin...AA-ssa ollaan päivä kerrallaan raittiina, kuten taidat tietää..kyllähän niitä tietenkin löytyy sellaisiakin jotka kersuvat raittiilla vuosillakin, mutta ne, jotka niillä kerskuvat ovat unohtaneet yhden tärkeän seikan...eivät he/ne omilla voimilla raittiutta ole saaneet...AA-n auttavia puhelimia on tietenkin aika monta tässä maassa..jopa minullakin on sellainen, mutta en koskaan puhu puhelimessa omasta raittiudestani ellei sitä kysytä...numeroa en voi antaa tähän palstaan koska siitä seuraisi luultavasti häirikkö soittoja mutta jos asia kiinnostaa niin [email protected]

En ole kertaakaan käynyt Aassa, vaikka olen pälyilevä alkoholisti!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole kertaakaan käynyt Aassa, vaikka olen pälyilevä alkoholisti!

Liuskaotsaisena päädyt keltaisena sisätautiosastolle vaippoihin itkeä tihrustamaan päissään tuhlattua elämää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liuskaotsaisena päädyt keltaisena sisätautiosastolle vaippoihin itkeä tihrustamaan päissään tuhlattua elämää.

Tämähän se on. Todella hidas ja epämiellyttävä kuolema. Kannattaa lopettaa ajoissa.

• Anonyymi

Ryhmiin hakeutuvalle tekee hyvää nähdä mitä raittiudella saavuttaa. Mahdolliset vihantunteet johtuvat ryssitystä elämästä ja toivottavasti antavat voimia raitistumiseen. Se onnistuu vain lujalla tahdolla vertaistuen avulla….ilman lääkkeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe