keulapotkuri

keulankääntäjä

Olen suunnitellut keulapotkurin hankkimista veneeseeni.
Kepoja näyttää olevan monenlaisia. Huomio on kiinnittynyt siihen että joissakin malleissa potkuri on 'toispuolinen' eli lavat ovat suunniteltu vain yhteen pyörimissuuntaan. Onko tällainen malli tehokkaampi toiseen suuntaan kuin toiseen, eli silloin kun potkuri pyörii väärinpäin ikään kuin pakilla pyöritettynä verrattuna oikeinpäin pyörimiseen.
Miksi on noin kun luulisi symmetrisen potkurin olevan paras ja jopa halvin vaihtoehto. Vai onko noiden potkurit otettu jostain valmiista tuotannosta halvalla.
Alla linkki esimerkkimallista joita tarkoitan.
http://www.marinea.fi/keula-_ja_perapotkurit?gclid=CIDFkbio9cMCFZMZtAodsEgArA

20

254

Vastaukset

  • Hyvin Vetus toimii kumpaankin suuntaan. Ei siinä huomaa mitään potkurista aiheutuvaa eroa suuntien välillä.

    Voisikohan sillä olla jotain tekemistä tämän potkurin lapojen muotoiluasian kanssa, että potkurin toisella puolella on kulmavaihde runkoineen, joka vaikuttaa virtaukseen putkessa. Ainakin virtausputken pinta-ala kulmavaihteen puolella on pienempi kuin potkurin vapaalla puolella.

  • Pienenä vinkkinä, osta riittävän tehokas jotta jaksaa puskea tarvittaessa. Itselläni myös yksi potkurinen, en ole huomannut teho eroa puolin tai toisin. Langaton kauko ohjain on myös mukava lisä varsinkin yksin rantautuessa...

  • Totta osta tehokas, silloin kun sitä tarvitaan todella tarvitaan myös tehoa.
    Itsellä 2 potkurinen eikä moittimista, toiseen suuntaan ehkä inan tehokkaampi.

  • TARVISET KAKSI KEULAPOTKURIA.
    Toisella kääntyy oikealle ja toisella vasuriin.

  • Olisko tietoa keulapotkurin asennuksen hinnasta 8 metriseen moottoriveneeseen ??
    Voi laittaa myös suositusta, jos on hyviä kokemuksia jostain asentajasta pääkaupunkiseudulla.

    • Asennuksen hinta riippuu ennen kaikkea veneestä. Joissain veneissä, esim. kaksikuirissa yms. se voi olla todella hankalaa ja siis kallista. Se taitaa yksinkertaisimillaan viedä 4-5 tuntia ja hankalimpia ei ole kai vielläkään saatu aennettua ;)
      Hinta haitari siis työnosalta kai sellaiset 400- . . . . euroa.


    • kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
      Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

      Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)


    • Hommaisko itekin keulapotkurin vai opettelisko käsittelemään venettä?


    • Klinero kirjoitti:

      kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
      Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

      Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)

      Oletko huomannut, palsta on veneilylle, eikä äidinkielen kieliopin tai oikein kirjoituksen palsta


    • Kun asiassa ei ole moittimista, yritetään epätoivoisesti keksiä joku syy, millä toisen saisi näyttämään huonolta. Kertoo huonosta itsetunnosta - tai yhtä hyvin narsistista, joka ei ymmärrä että muut voivat olla eri mieltä ja oikeassa.


  • Tylsä ikuisuus keskustelu joka aina nostetaan pinnalle, osa haukkuu ja vähättelee kyseistä laitetta, osa kehuu maasta taivaaseen. Vähän kuin karttaplotterit ja tabletit jotka veneissä ovat.

    • Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

      Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

      Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.


    • Eioleuutta kirjoitti:

      Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

      Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

      Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.

      Anteeksi, mikä laki määrää/velvoittaa plotterinkäytöstö, tutkankäytöstä olen tietoinen...?


  • peräpotkuri on halvempi asentaa mutta ajaa saman asia, päinvastoin vain!

    • Tätä mäkin olen harkinnut. Oman veneen kanssa yleensä perä tuottaa enemmän ongelmia sekä laituriin tullessa että lähtiessä kuin keula. Keulan saa ohjattua laituriin sivutuulellakin, mutta perä alkaa painua heti naapurin päälle, ennen kuin ehdin tiukata peräköyden. Lähdössä samoin keulan pystyy pitämään sivutuulessa suorassa juoksuköydellä, mutta perää on joskus vaikea saada poijulle, kun hitaassa vauhdissa paatti ei tottele ohjaustakaan. Miksiköhän keulapotkuri loppujen lopuksi on niin paljon yleisempi, koska kuitenkin asennus lienee aika paljon kalliimpi?


  • Jos sun veneessä ei ole keulapotkuri valmiutta eli tunnelia valmiina, niin koko homma maksaa töineen ja osineen vähän päälle neljä tonnia ammattilaisen tekemänä. Itse teetin sellaisen.

    • Millainen vene, ja minkäkokoinen potkuri. Siis lähinnä se, paljonko oli pelkän keulapotkurin osuus tuosta. Vene ratkaisee paljon asennuskustannuksissa jne.


  • Aika harvoin kun saapuu satamaan niin siellä on juoksutusköysi odottamassa, aika usein veneessä on vakiona peräsin joka ohjaa takapäätä ja keulapotkuri kun lisätään veneen molemmissa päissä on ohjaus. Varsinkin akselivetoisessa veneessä niin viehän keulapotkuri satamissa sen keulan ohjattavuuden aivan eri tasolle verrattuna ilman olevaan.
    Jos ei rahasta kiinni ole niin ilmanmuuta laitat niin perä kuin keulapotkurin!

  • Keulapotkurin muuttaminen kauko-ohjatuksi maksaa 50€ kun ostat esim Motonetistä vinssin kauko-ohjain sarjan ja on suhteellisen helppo kytkeä veneeseen.

    • Oletko Hämeestä?


Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.