Olen suunnitellut keulapotkurin hankkimista veneeseeni.
Kepoja näyttää olevan monenlaisia. Huomio on kiinnittynyt siihen että joissakin malleissa potkuri on 'toispuolinen' eli lavat ovat suunniteltu vain yhteen pyörimissuuntaan. Onko tällainen malli tehokkaampi toiseen suuntaan kuin toiseen, eli silloin kun potkuri pyörii väärinpäin ikään kuin pakilla pyöritettynä verrattuna oikeinpäin pyörimiseen.
Miksi on noin kun luulisi symmetrisen potkurin olevan paras ja jopa halvin vaihtoehto. Vai onko noiden potkurit otettu jostain valmiista tuotannosta halvalla.
Alla linkki esimerkkimallista joita tarkoitan.
http://www.marinea.fi/keula-_ja_perapotkurit?gclid=CIDFkbio9cMCFZMZtAodsEgArA
keulapotkuri
41
9155
Vastaukset
Hyvin Vetus toimii kumpaankin suuntaan. Ei siinä huomaa mitään potkurista aiheutuvaa eroa suuntien välillä.
Voisikohan sillä olla jotain tekemistä tämän potkurin lapojen muotoiluasian kanssa, että potkurin toisella puolella on kulmavaihde runkoineen, joka vaikuttaa virtaukseen putkessa. Ainakin virtausputken pinta-ala kulmavaihteen puolella on pienempi kuin potkurin vapaalla puolella.- onepropel
Pienenä vinkkinä, osta riittävän tehokas jotta jaksaa puskea tarvittaessa. Itselläni myös yksi potkurinen, en ole huomannut teho eroa puolin tai toisin. Langaton kauko ohjain on myös mukava lisä varsinkin yksin rantautuessa...
- max_p
Totta osta tehokas, silloin kun sitä tarvitaan todella tarvitaan myös tehoa.
Itsellä 2 potkurinen eikä moittimista, toiseen suuntaan ehkä inan tehokkaampi. - pekkatöpöhäntä
TARVISET KAKSI KEULAPOTKURIA.
Toisella kääntyy oikealle ja toisella vasuriin. - Keulis
Olisko tietoa keulapotkurin asennuksen hinnasta 8 metriseen moottoriveneeseen ??
Voi laittaa myös suositusta, jos on hyviä kokemuksia jostain asentajasta pääkaupunkiseudulla.- Klinero
Asennuksen hinta riippuu ennen kaikkea veneestä. Joissain veneissä, esim. kaksikuirissa yms. se voi olla todella hankalaa ja siis kallista. Se taitaa yksinkertaisimillaan viedä 4-5 tuntia ja hankalimpia ei ole kai vielläkään saatu aennettua ;)
Hinta haitari siis työnosalta kai sellaiset 400- . . . . euroa. - Klinero
kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)
Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;) - pakumies67
Hommaisko itekin keulapotkurin vai opettelisko käsittelemään venettä?
- äö007
Klinero kirjoitti:
kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)
Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)Oletko huomannut, palsta on veneilylle, eikä äidinkielen kieliopin tai oikein kirjoituksen palsta
- Narsissinkukka
Kun asiassa ei ole moittimista, yritetään epätoivoisesti keksiä joku syy, millä toisen saisi näyttämään huonolta. Kertoo huonosta itsetunnosta - tai yhtä hyvin narsistista, joka ei ymmärrä että muut voivat olla eri mieltä ja oikeassa.
- keulis
Tylsä ikuisuus keskustelu joka aina nostetaan pinnalle, osa haukkuu ja vähättelee kyseistä laitetta, osa kehuu maasta taivaaseen. Vähän kuin karttaplotterit ja tabletit jotka veneissä ovat.
- Eioleuutta
Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.
Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.
Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri. - uuttaoppia
Eioleuutta kirjoitti:
Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.
Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.
Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.Anteeksi, mikä laki määrää/velvoittaa plotterinkäytöstö, tutkankäytöstä olen tietoinen...?
- Anonyymi
Eioleuutta kirjoitti:
Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.
Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.
Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.Älä puhu paskaa ,mikä laki määrää käyttämään keulapotkuria.lähinnä uusavuttomien vehkeitä.opettele veneilemään niin et tarvitse mitään noita rojuista mitä mainitsit.toki niistä on hyötyä mutta mitään pakkokäyttöpykälää ei ole olemassakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä puhu paskaa ,mikä laki määrää käyttämään keulapotkuria.lähinnä uusavuttomien vehkeitä.opettele veneilemään niin et tarvitse mitään noita rojuista mitä mainitsit.toki niistä on hyötyä mutta mitään pakkokäyttöpykälää ei ole olemassakaan.
35 jalkanen yhdellä sisäkoneella...kyllähän keulapotkuri helpottaa ahtaissa satamissa. joku kippo elvistelijähän on tietysti eri mieltä
- itsellänion
peräpotkuri on halvempi asentaa mutta ajaa saman asia, päinvastoin vain!
- Potkutperään
Tätä mäkin olen harkinnut. Oman veneen kanssa yleensä perä tuottaa enemmän ongelmia sekä laituriin tullessa että lähtiessä kuin keula. Keulan saa ohjattua laituriin sivutuulellakin, mutta perä alkaa painua heti naapurin päälle, ennen kuin ehdin tiukata peräköyden. Lähdössä samoin keulan pystyy pitämään sivutuulessa suorassa juoksuköydellä, mutta perää on joskus vaikea saada poijulle, kun hitaassa vauhdissa paatti ei tottele ohjaustakaan. Miksiköhän keulapotkuri loppujen lopuksi on niin paljon yleisempi, koska kuitenkin asennus lienee aika paljon kalliimpi?
- Hyvinpyörii
Jos sun veneessä ei ole keulapotkuri valmiutta eli tunnelia valmiina, niin koko homma maksaa töineen ja osineen vähän päälle neljä tonnia ammattilaisen tekemänä. Itse teetin sellaisen.
- Klinero
Millainen vene, ja minkäkokoinen potkuri. Siis lähinnä se, paljonko oli pelkän keulapotkurin osuus tuosta. Vene ratkaisee paljon asennuskustannuksissa jne.
- trusterit
Aika harvoin kun saapuu satamaan niin siellä on juoksutusköysi odottamassa, aika usein veneessä on vakiona peräsin joka ohjaa takapäätä ja keulapotkuri kun lisätään veneen molemmissa päissä on ohjaus. Varsinkin akselivetoisessa veneessä niin viehän keulapotkuri satamissa sen keulan ohjattavuuden aivan eri tasolle verrattuna ilman olevaan.
Jos ei rahasta kiinni ole niin ilmanmuuta laitat niin perä kuin keulapotkurin!- Anonyymi
Nekin vielä gps ohjauksella niin ei tarvitse kiinnittää venettä ollenkaan.
- Anonyymi
Keulapotkurin muuttaminen kauko-ohjatuksi maksaa 50€ kun ostat esim Motonetistä vinssin kauko-ohjain sarjan ja on suhteellisen helppo kytkeä veneeseen.
- Anonyymi
Oletko Hämeestä?
- Anonyymi
Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.
Asennetaan normi ohjauksen rinnalle.
Karrikoiden: selvität mikä johdohdin kauko-ohjaus sarjasta on vasen ja mikä oikea, sitten nykyisestä ohjaimesta mikä vasen mikä oikea ja kytket ne yhteen. Lisäksi kauko-ohjain tarvitsee tietysti sähköä eli plussa ja miinus, ne voit laittaa nykyisen katkaisijan taakse niin kauko-ohjain boxi päällä vain kun keulapotkurilla sähkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko Hämeestä?
Mä oisin hämeestä, oletko sinäkin?
- Anonyymi
Keulapotkuri?Eikö veneissä enään riitä ruori,paaka sekä tarpeenvaatiessa springi ja merenkulkutaitoinen kansihenkilö.Ymmärrän kyllä laivoissa jotka ahtautuu pieneen väliin laituriin,vaan niilläkin on kyllä apuna hinaajat(mutta veneet?)Kannattaisko jäädä redille Odottamaan että vapautuu maneveerauspaikkka?
- Anonyymi
Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.
Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.
Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.Mulla tunnelin asennus kesti noin 2 tuntia. Tunti meni reikää tehdessä ja tunneli-putken katkaisussa. Ehkä eniten tuossa meni aikaa homman sunnitteluun ja mittojen ottoon. Sitten alumiini-hitsaaja tuli paikalle ja hitsasi putkea runkoon noin tunnin. Helppo keikka.
- Anonyymi
Samaa mieltä ,uusavuttomat taas sekoilee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.
Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!
Ei täällä mitään laivaa kukaan ole rakentamassa. Ja eiköhän vuoden 2015 kysymyksen aloittaja veneilijäkin ole jo eläkkeellä ja lopettanut veneilyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?Riippuu paljon asiakkaan puheripulista, tai jos hän ymmärtää pysyä poissa työmaalta, niin kerkiää valmistella projektin seuraavia vaiheita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?Ja tupakat , kahvit sekä ulkoilmapäivärahat, ja vaarallisentyön lisä (12 voltin sähkötyöt) no just, joo...tämmösiä. ei todellakaan ole avaruustiedettä
- Anonyymi
Olisko saatu jo viidessä vuodessa asennettua, vai vieläkö pyydetään hintoja?
- Anonyymi
Meinaat että alkuperäisen postaajan keulapotkuri tuli asennettua, niin kukaan muu ei enää tartte?
- Anonyymi
Olen tilannut TG 6,9 veneseen keulapotkuria ilman kaukoohjausta. Hinta 3 500 asennettuna. Vappuna pääsen kokeiliemaan
- Anonyymi
Nyt me sitten tiedetään kuka sinä olet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136