keulapotkuri

keulankääntäjä

Olen suunnitellut keulapotkurin hankkimista veneeseeni.
Kepoja näyttää olevan monenlaisia. Huomio on kiinnittynyt siihen että joissakin malleissa potkuri on 'toispuolinen' eli lavat ovat suunniteltu vain yhteen pyörimissuuntaan. Onko tällainen malli tehokkaampi toiseen suuntaan kuin toiseen, eli silloin kun potkuri pyörii väärinpäin ikään kuin pakilla pyöritettynä verrattuna oikeinpäin pyörimiseen.
Miksi on noin kun luulisi symmetrisen potkurin olevan paras ja jopa halvin vaihtoehto. Vai onko noiden potkurit otettu jostain valmiista tuotannosta halvalla.
Alla linkki esimerkkimallista joita tarkoitan.
http://www.marinea.fi/keula-_ja_perapotkurit?gclid=CIDFkbio9cMCFZMZtAodsEgArA

41

7475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin Vetus toimii kumpaankin suuntaan. Ei siinä huomaa mitään potkurista aiheutuvaa eroa suuntien välillä.

      Voisikohan sillä olla jotain tekemistä tämän potkurin lapojen muotoiluasian kanssa, että potkurin toisella puolella on kulmavaihde runkoineen, joka vaikuttaa virtaukseen putkessa. Ainakin virtausputken pinta-ala kulmavaihteen puolella on pienempi kuin potkurin vapaalla puolella.

    • onepropel

      Pienenä vinkkinä, osta riittävän tehokas jotta jaksaa puskea tarvittaessa. Itselläni myös yksi potkurinen, en ole huomannut teho eroa puolin tai toisin. Langaton kauko ohjain on myös mukava lisä varsinkin yksin rantautuessa...

    • max_p

      Totta osta tehokas, silloin kun sitä tarvitaan todella tarvitaan myös tehoa.
      Itsellä 2 potkurinen eikä moittimista, toiseen suuntaan ehkä inan tehokkaampi.

    • pekkatöpöhäntä

      TARVISET KAKSI KEULAPOTKURIA.
      Toisella kääntyy oikealle ja toisella vasuriin.

    • Keulis

      Olisko tietoa keulapotkurin asennuksen hinnasta 8 metriseen moottoriveneeseen ??
      Voi laittaa myös suositusta, jos on hyviä kokemuksia jostain asentajasta pääkaupunkiseudulla.

      • Klinero

        Asennuksen hinta riippuu ennen kaikkea veneestä. Joissain veneissä, esim. kaksikuirissa yms. se voi olla todella hankalaa ja siis kallista. Se taitaa yksinkertaisimillaan viedä 4-5 tuntia ja hankalimpia ei ole kai vielläkään saatu aennettua ;)
        Hinta haitari siis työnosalta kai sellaiset 400- . . . . euroa.


      • Klinero

        kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
        Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

        Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)


      • pakumies67

        Hommaisko itekin keulapotkurin vai opettelisko käsittelemään venettä?


      • äö007
        Klinero kirjoitti:

        kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
        Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

        Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)

        Oletko huomannut, palsta on veneilylle, eikä äidinkielen kieliopin tai oikein kirjoituksen palsta


      • Narsissinkukka

        Kun asiassa ei ole moittimista, yritetään epätoivoisesti keksiä joku syy, millä toisen saisi näyttämään huonolta. Kertoo huonosta itsetunnosta - tai yhtä hyvin narsistista, joka ei ymmärrä että muut voivat olla eri mieltä ja oikeassa.


    • keulis

      Tylsä ikuisuus keskustelu joka aina nostetaan pinnalle, osa haukkuu ja vähättelee kyseistä laitetta, osa kehuu maasta taivaaseen. Vähän kuin karttaplotterit ja tabletit jotka veneissä ovat.

      • Eioleuutta

        Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.


      • uuttaoppia
        Eioleuutta kirjoitti:

        Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.

        Anteeksi, mikä laki määrää/velvoittaa plotterinkäytöstö, tutkankäytöstä olen tietoinen...?


      • Anonyymi
        Eioleuutta kirjoitti:

        Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.

        Älä puhu paskaa ,mikä laki määrää käyttämään keulapotkuria.lähinnä uusavuttomien vehkeitä.opettele veneilemään niin et tarvitse mitään noita rojuista mitä mainitsit.toki niistä on hyötyä mutta mitään pakkokäyttöpykälää ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa ,mikä laki määrää käyttämään keulapotkuria.lähinnä uusavuttomien vehkeitä.opettele veneilemään niin et tarvitse mitään noita rojuista mitä mainitsit.toki niistä on hyötyä mutta mitään pakkokäyttöpykälää ei ole olemassakaan.

        35 jalkanen yhdellä sisäkoneella...kyllähän keulapotkuri helpottaa ahtaissa satamissa. joku kippo elvistelijähän on tietysti eri mieltä


    • itsellänion

      peräpotkuri on halvempi asentaa mutta ajaa saman asia, päinvastoin vain!

      • Potkutperään

        Tätä mäkin olen harkinnut. Oman veneen kanssa yleensä perä tuottaa enemmän ongelmia sekä laituriin tullessa että lähtiessä kuin keula. Keulan saa ohjattua laituriin sivutuulellakin, mutta perä alkaa painua heti naapurin päälle, ennen kuin ehdin tiukata peräköyden. Lähdössä samoin keulan pystyy pitämään sivutuulessa suorassa juoksuköydellä, mutta perää on joskus vaikea saada poijulle, kun hitaassa vauhdissa paatti ei tottele ohjaustakaan. Miksiköhän keulapotkuri loppujen lopuksi on niin paljon yleisempi, koska kuitenkin asennus lienee aika paljon kalliimpi?


    • Hyvinpyörii

      Jos sun veneessä ei ole keulapotkuri valmiutta eli tunnelia valmiina, niin koko homma maksaa töineen ja osineen vähän päälle neljä tonnia ammattilaisen tekemänä. Itse teetin sellaisen.

      • Klinero

        Millainen vene, ja minkäkokoinen potkuri. Siis lähinnä se, paljonko oli pelkän keulapotkurin osuus tuosta. Vene ratkaisee paljon asennuskustannuksissa jne.


    • trusterit

      Aika harvoin kun saapuu satamaan niin siellä on juoksutusköysi odottamassa, aika usein veneessä on vakiona peräsin joka ohjaa takapäätä ja keulapotkuri kun lisätään veneen molemmissa päissä on ohjaus. Varsinkin akselivetoisessa veneessä niin viehän keulapotkuri satamissa sen keulan ohjattavuuden aivan eri tasolle verrattuna ilman olevaan.
      Jos ei rahasta kiinni ole niin ilmanmuuta laitat niin perä kuin keulapotkurin!

      • Anonyymi

        Nekin vielä gps ohjauksella niin ei tarvitse kiinnittää venettä ollenkaan.


    • Anonyymi

      Keulapotkurin muuttaminen kauko-ohjatuksi maksaa 50€ kun ostat esim Motonetistä vinssin kauko-ohjain sarjan ja on suhteellisen helppo kytkeä veneeseen.

      • Anonyymi

        Oletko Hämeestä?


      • Anonyymi

        Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.

        Asennetaan normi ohjauksen rinnalle.
        Karrikoiden: selvität mikä johdohdin kauko-ohjaus sarjasta on vasen ja mikä oikea, sitten nykyisestä ohjaimesta mikä vasen mikä oikea ja kytket ne yhteen. Lisäksi kauko-ohjain tarvitsee tietysti sähköä eli plussa ja miinus, ne voit laittaa nykyisen katkaisijan taakse niin kauko-ohjain boxi päällä vain kun keulapotkurilla sähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Hämeestä?

        Mä oisin hämeestä, oletko sinäkin?


    • Anonyymi

      Keulapotkuri?Eikö veneissä enään riitä ruori,paaka sekä tarpeenvaatiessa springi ja merenkulkutaitoinen kansihenkilö.Ymmärrän kyllä laivoissa jotka ahtautuu pieneen väliin laituriin,vaan niilläkin on kyllä apuna hinaajat(mutta veneet?)Kannattaisko jäädä redille Odottamaan että vapautuu maneveerauspaikkka?

      • Anonyymi

        Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Mulla tunnelin asennus kesti noin 2 tuntia. Tunti meni reikää tehdessä ja tunneli-putken katkaisussa. Ehkä eniten tuossa meni aikaa homman sunnitteluun ja mittojen ottoon. Sitten alumiini-hitsaaja tuli paikalle ja hitsasi putkea runkoon noin tunnin. Helppo keikka.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä ,uusavuttomat taas sekoilee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.

        Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!

        Ei täällä mitään laivaa kukaan ole rakentamassa. Ja eiköhän vuoden 2015 kysymyksen aloittaja veneilijäkin ole jo eläkkeellä ja lopettanut veneilyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?

        Riippuu paljon asiakkaan puheripulista, tai jos hän ymmärtää pysyä poissa työmaalta, niin kerkiää valmistella projektin seuraavia vaiheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?

        Ja tupakat , kahvit sekä ulkoilmapäivärahat, ja vaarallisentyön lisä (12 voltin sähkötyöt) no just, joo...tämmösiä. ei todellakaan ole avaruustiedettä


    • Anonyymi

      Olisko saatu jo viidessä vuodessa asennettua, vai vieläkö pyydetään hintoja?

      • Anonyymi

        Meinaat että alkuperäisen postaajan keulapotkuri tuli asennettua, niin kukaan muu ei enää tartte?


    • Anonyymi

      Olen tilannut TG 6,9 veneseen keulapotkuria ilman kaukoohjausta. Hinta 3 500 asennettuna. Vappuna pääsen kokeiliemaan

      • Anonyymi

        Nyt me sitten tiedetään kuka sinä olet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe