Aihe

keulapotkuri

keulankääntäjä

Olen suunnitellut keulapotkurin hankkimista veneeseeni.
Kepoja näyttää olevan monenlaisia. Huomio on kiinnittynyt siihen että joissakin malleissa potkuri on 'toispuolinen' eli lavat ovat suunniteltu vain yhteen pyörimissuuntaan. Onko tällainen malli tehokkaampi toiseen suuntaan kuin toiseen, eli silloin kun potkuri pyörii väärinpäin ikään kuin pakilla pyöritettynä verrattuna oikeinpäin pyörimiseen.
Miksi on noin kun luulisi symmetrisen potkurin olevan paras ja jopa halvin vaihtoehto. Vai onko noiden potkurit otettu jostain valmiista tuotannosta halvalla.
Alla linkki esimerkkimallista joita tarkoitan.
http://www.marinea.fi/keula-_ja_perapotkurit?gclid=CIDFkbio9cMCFZMZtAodsEgArA

39

543

    Vastaukset

    • Hyvin Vetus toimii kumpaankin suuntaan. Ei siinä huomaa mitään potkurista aiheutuvaa eroa suuntien välillä.

      Voisikohan sillä olla jotain tekemistä tämän potkurin lapojen muotoiluasian kanssa, että potkurin toisella puolella on kulmavaihde runkoineen, joka vaikuttaa virtaukseen putkessa. Ainakin virtausputken pinta-ala kulmavaihteen puolella on pienempi kuin potkurin vapaalla puolella.

    • Pienenä vinkkinä, osta riittävän tehokas jotta jaksaa puskea tarvittaessa. Itselläni myös yksi potkurinen, en ole huomannut teho eroa puolin tai toisin. Langaton kauko ohjain on myös mukava lisä varsinkin yksin rantautuessa...

    • Totta osta tehokas, silloin kun sitä tarvitaan todella tarvitaan myös tehoa.
      Itsellä 2 potkurinen eikä moittimista, toiseen suuntaan ehkä inan tehokkaampi.

    • TARVISET KAKSI KEULAPOTKURIA.
      Toisella kääntyy oikealle ja toisella vasuriin.

    • Olisko tietoa keulapotkurin asennuksen hinnasta 8 metriseen moottoriveneeseen ??
      Voi laittaa myös suositusta, jos on hyviä kokemuksia jostain asentajasta pääkaupunkiseudulla.

      • Asennuksen hinta riippuu ennen kaikkea veneestä. Joissain veneissä, esim. kaksikuirissa yms. se voi olla todella hankalaa ja siis kallista. Se taitaa yksinkertaisimillaan viedä 4-5 tuntia ja hankalimpia ei ole kai vielläkään saatu aennettua ;)
        Hinta haitari siis työnosalta kai sellaiset 400- . . . . euroa.


      • kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
        Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

        Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)


      • Hommaisko itekin keulapotkurin vai opettelisko käsittelemään venettä?


      • Klinero kirjoitti:

        kaksikuirinen on siis kaksikuorinen ;)
        Ja tekstin lopussa aennuttua on tietysti asennettua ;)

        Että tämmöttiä kirjoitusongelmia tällä kertaa ;)

        Oletko huomannut, palsta on veneilylle, eikä äidinkielen kieliopin tai oikein kirjoituksen palsta


      • Kun asiassa ei ole moittimista, yritetään epätoivoisesti keksiä joku syy, millä toisen saisi näyttämään huonolta. Kertoo huonosta itsetunnosta - tai yhtä hyvin narsistista, joka ei ymmärrä että muut voivat olla eri mieltä ja oikeassa.


    • Tylsä ikuisuus keskustelu joka aina nostetaan pinnalle, osa haukkuu ja vähättelee kyseistä laitetta, osa kehuu maasta taivaaseen. Vähän kuin karttaplotterit ja tabletit jotka veneissä ovat.

      • Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.


      • Eioleuutta kirjoitti:

        Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.

        Anteeksi, mikä laki määrää/velvoittaa plotterinkäytöstö, tutkankäytöstä olen tietoinen...?


      • Eioleuutta kirjoitti:

        Yleensä ihmiset kehuvat laitetta, jota osaavat käyttää.

        Joku syyhän on siihen, miksi lentämisessä, joka on turvallisuusajattelussaan kaikkein pisimmälle viety, säännöt määräävät käyttämään tekniikkaa.

        Toisaalta laki vaatii myös merenkulussa käyttämään turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten plotteria ja tutkaa, jos ne on asennettu. Samaan ryhmään kuuluu keulapotkuri.

        Älä puhu paskaa ,mikä laki määrää käyttämään keulapotkuria.lähinnä uusavuttomien vehkeitä.opettele veneilemään niin et tarvitse mitään noita rojuista mitä mainitsit.toki niistä on hyötyä mutta mitään pakkokäyttöpykälää ei ole olemassakaan.


    • peräpotkuri on halvempi asentaa mutta ajaa saman asia, päinvastoin vain!

      • Tätä mäkin olen harkinnut. Oman veneen kanssa yleensä perä tuottaa enemmän ongelmia sekä laituriin tullessa että lähtiessä kuin keula. Keulan saa ohjattua laituriin sivutuulellakin, mutta perä alkaa painua heti naapurin päälle, ennen kuin ehdin tiukata peräköyden. Lähdössä samoin keulan pystyy pitämään sivutuulessa suorassa juoksuköydellä, mutta perää on joskus vaikea saada poijulle, kun hitaassa vauhdissa paatti ei tottele ohjaustakaan. Miksiköhän keulapotkuri loppujen lopuksi on niin paljon yleisempi, koska kuitenkin asennus lienee aika paljon kalliimpi?


    • Jos sun veneessä ei ole keulapotkuri valmiutta eli tunnelia valmiina, niin koko homma maksaa töineen ja osineen vähän päälle neljä tonnia ammattilaisen tekemänä. Itse teetin sellaisen.

      • Millainen vene, ja minkäkokoinen potkuri. Siis lähinnä se, paljonko oli pelkän keulapotkurin osuus tuosta. Vene ratkaisee paljon asennuskustannuksissa jne.


    • Aika harvoin kun saapuu satamaan niin siellä on juoksutusköysi odottamassa, aika usein veneessä on vakiona peräsin joka ohjaa takapäätä ja keulapotkuri kun lisätään veneen molemmissa päissä on ohjaus. Varsinkin akselivetoisessa veneessä niin viehän keulapotkuri satamissa sen keulan ohjattavuuden aivan eri tasolle verrattuna ilman olevaan.
      Jos ei rahasta kiinni ole niin ilmanmuuta laitat niin perä kuin keulapotkurin!

      • Nekin vielä gps ohjauksella niin ei tarvitse kiinnittää venettä ollenkaan.


    • Keulapotkurin muuttaminen kauko-ohjatuksi maksaa 50€ kun ostat esim Motonetistä vinssin kauko-ohjain sarjan ja on suhteellisen helppo kytkeä veneeseen.

      • Oletko Hämeestä?


      • Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saisko asennus ohjeen tohon kauko-ohjaukseen.

        Asennetaan normi ohjauksen rinnalle.
        Karrikoiden: selvität mikä johdohdin kauko-ohjaus sarjasta on vasen ja mikä oikea, sitten nykyisestä ohjaimesta mikä vasen mikä oikea ja kytket ne yhteen. Lisäksi kauko-ohjain tarvitsee tietysti sähköä eli plussa ja miinus, ne voit laittaa nykyisen katkaisijan taakse niin kauko-ohjain boxi päällä vain kun keulapotkurilla sähkö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Hämeestä?

        Mä oisin hämeestä, oletko sinäkin?


    • Keulapotkuri?Eikö veneissä enään riitä ruori,paaka sekä tarpeenvaatiessa springi ja merenkulkutaitoinen kansihenkilö.Ymmärrän kyllä laivoissa jotka ahtautuu pieneen väliin laituriin,vaan niilläkin on kyllä apuna hinaajat(mutta veneet?)Kannattaisko jäädä redille Odottamaan että vapautuu maneveerauspaikkka?

      • Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Mulla tunnelin asennus kesti noin 2 tuntia. Tunti meni reikää tehdessä ja tunneli-putken katkaisussa. Ehkä eniten tuossa meni aikaa homman sunnitteluun ja mittojen ottoon. Sitten alumiini-hitsaaja tuli paikalle ja hitsasi putkea runkoon noin tunnin. Helppo keikka.


      • Samaa mieltä ,uusavuttomat taas sekoilee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo saivartelijat on tuollainen automaattikylkiäinen näissä keulapotkuriasioissa. Kaikki varmasti ymmärtää että on kyse tonnien hintaisesta varusteesta, jonka hankkii vain vaurastunut ihminen ja siten saman ärtymyksen ryöpyn aihe saa kuin vaikkapa uusi auto tai amerikanmatka.

        Mutta itse aiheeseen. Perus Keulapotkuri siis maksaa sen 1500 -2000 euroa mutta 20 sentin reikä ja putki keulaan laminointitöineen se kinkkisin vaihe. Monessa 8 metrisessä veneessä keulassa voi olla jo ennestään vesitankkia tai muuta varustetta jota joutuu ehkä uudelleensijoittamaan. Parhaimmillaan keulassa ei ole mitään ja yläpuolella korkea vuodetila. Uskoisin että jonkun tällä mainitsema 4000 e sisältää kyllä ilmaa tai jotain muiden varusteiden siirtotöitä. Lasikuitutöitä itse tehneenä, en voi ymmärtää miten tuohon työhön saataisiin kulumaan yli10 tuntia, ehkä yli 8 tuntiakaan ja otin huomioon jo paikkamaalaukseen menevät ajat. Siksi kohtuullinen kilpailuttamalla saatu asennustyönhinta tulisi liikkua 500-700 euron tuntumassa.
        Lapojen puolisuudella ei voi olla ratkaisevaa merkitystä, keulapotkurin etu ilman sitä olevaan veneeseen verrattuna on jo itsessään niin merkittävä.

        Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tohon vissiin tulee jonkun sortin sähkötyötkin tai hydrauli letkut jos tyyrimpi vehje kyseessä!kovin saa painaa jos meinaa tohon tuntimäärään tehtyä!

        Ei täällä mitään laivaa kukaan ole rakentamassa. Ja eiköhän vuoden 2015 kysymyksen aloittaja veneilijäkin ole jo eläkkeellä ja lopettanut veneilyt


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ookko montaki keulapotkurin tunnelia asentanu?
        Pelkän tunnelin kiinnilaminoimiseen menee yli kymmenen tuntia, jos oikeaoppisesti laminoi 3-4 varvia kerralla ja antaa välillä kuivua.
        Lisäksi hankala sekä haastava työergonomia, että en häpeä pyytää asennuksesta lähemmäs kahta tonnia, kuin yhtä.
        Ja jos tuntuu kalliilta, niin viekööt muualle tai tehkööt itse, kun on niin helppo homma ja pikku juttu.

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko laskutat siitä kovettumisajasta?
        Istutko vierellä ja osallistut kannustamalla?

        Riippuu paljon asiakkaan puheripulista, tai jos hän ymmärtää pysyä poissa työmaalta, niin kerkiää valmistella projektin seuraavia vaiheita.


    • Olisko saatu jo viidessä vuodessa asennettua, vai vieläkö pyydetään hintoja?

      • Meinaat että alkuperäisen postaajan keulapotkuri tuli asennettua, niin kukaan muu ei enää tartte?


    • Olen tilannut TG 6,9 veneseen keulapotkuria ilman kaukoohjausta. Hinta 3 500 asennettuna. Vappuna pääsen kokeiliemaan

      • Nyt me sitten tiedetään kuka sinä olet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      11113
    2. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      287
      5550
    3. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      77
      3786
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      95
      3286
    5. Onkobmaisasta rikostutkinta päällä?

      Vauva palstalla oli lähipiirin viestit julkaistu mitä siellä täydellisessä pikku perheessä todellisuudessa tapahtuu... Aivan järkyttävää tekstiä jos p
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1765