Aman pihapiiri sai ensimmäiset muuttolinnut.

Kaiketi se tuttu varispariskunta tuli jututtamaan minua,kun oli pilkillä ja johan meillä jutunjuurta tuntui löytyvän.Ei aina halkopinonkaan kanssa jutustelu ole kovin avartavaa ja kissat ja koirat ovat jo niin monta kertaa samat jutut kuulleet,etteivä ole kovin kiinnostuneita enää.
Siitä se kevään ääniä musiikkiteos alkaa muodostumaan,tintitkin jo yrittävät tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen ja muutama keltasirkkukin on löytänyt kaurat tosta liiterin päädystä.Aman kutsuhuuto ei ole vielä tavoittanut kohdettaan,mutta toivossa eletään ja kevättä rintoihin sais alkaa tulemaan,misssä se prinssi oikein kuhnustelee?

33

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lokit ovat tulleet joen jäille. En ole kuulluut vielä niiden iankaikkista kiljumista yöhön asti. Kuuluu kun avaan ulko-oven.
      Radiouutiset kertoivat Länsi-rannikolla nähdyn jopa västäräkkejä. Jos näkisin riupyrstön huutaisin sille, että häivy nyt vielä vaikka Viron puolelle, tulee vielä pakkasia ja pyryjä.

Hakkasin pihapolun betonilaatoilta sen liukkaan jääläskin mäkeen. Päheeltä se tuntui ja keväältä.
      Pilkkimistä ole kokeillut 60v. sitten. Ei minulla ole siihen tarvittavaa kärsivällisyyttä.
      Pitää oikein katsoa, vieläkö lauhoja säitä riittää ensi viikollekin.

• Alkaakohan nämä talvet todellakin jo muuttua ilmastonmuutostalviksi,siis harmaata,harmaata pimeää ja sateista,ei hyvältä näytä.
        Kyllähän täällä viel hihtämään pääsee ja eilen aamulla oli jäällä todella hyvät kelit.
        Potkurlla huristelin ja olisi siellä suksillakin päässyt etenemään.
        Yritän lyhitä kommetteja,kun pitkät eivät tunu lähtevän,vaikka merkkeä ei ole ylitetty

• Päivällä paistaessani muikkuja ajattelin onkohan Aman kalavesillä myös muikkuja ja madetta? Sisäjärvikalahan tuo muikkukin on, ja minulle oudompi,..pitikin ihan tarkistaa kantaako se lapamadon toukkia, mutta ei onneksi.

On nuo varislinnut hauskoja, mökillä minäkin niihin tutustuin, harakanpoikaseen. Pari viikkoa kun odotin kukkien lakastumista vakiasunnossa syystöihin päästäkseni, oli tuo jo ominut marjapensas puolen, missä jokunen punainen viinimarja vielä oli "hänen" reviirillään.
      Nauroin sille, että jaaha, eikö ole luvallista minun enää tullakaan tälle puolelle haravoimaan:D senverran se uhitteli ensin äänekkäästi, mutta kuunteli juttelua pää kallellaan, ja sitten jo keskittyimme molemmat puuhiimme.

Työteliäs päivä on vienyt puhdin niin, että hörppäsen pienet iltakahvit, jotten nukahda pystyyn :D tervehdys rannoillesi!

• Kirjoitin pitkän vastineen,mutta en saanut sitä lähtemään,on tämä vielä aivan yhtä hebreaa,koko uudistus,harmittaa niin peevelosti

• Nyt saat vastauksen kuin uudelta kirjoittajalta. Yritin kyllä ruuneperinä, mutta sen kerrottiin olevan varatun!! Sattumalta tiedän kenelle, mutta en "kalliilla kysele".

Eräs kysymys. Mistä on lähtöisin tuo ama, joka muille on niin tuttu?

• Sama tauti,kuin Einarilla,oli minullakin yhtenä aamuna,eivät tunteneet mua täällä vaikka olin kirjautunut ja alhaalla oli mun nicci rehvakkasti auki.
        Toihan on ihan hyvä nicci toi ruunemanni,tervetuoa vain Hermannin nuorisoseuraan ja viihdytään,toivon niin.
        Niin toi ama on lähtöisin alkumetreiltä,jolloin aloittelin tätä luovaa uraani palastakirjoittelijana ja etsivivä-amadeus oli niccini,sen piti kyllä olla etsivä,mutta olin lykänny toin vi tavun sinne sekaan ja niin sitä ei voinut enää korjata.
        Ajattelin ettei nimi naista pahenna,jollei nainen nimeä ja niin siitä alkoi meidän yhteinen polkumme kirjoitelmien areenalle.Joku kerkesi jo luulemaan minua maskuliiniseksi sukupuoleksi,vaikka olin hilpeä savolaismummo ja niin vaihdoin nicciä rituliiniksi ja hyvin sekin nicci on pelittänyt,mutta se ama jäi jotenkin sointumaan korvaani ja olen sitä kuljettanut mukanani.
        Olen saanut olla osa tätä keskustelupalstaa,en aina niin myötämielisenä,mutta karikoita väistellen,olen selville vesille avannut väylää omalla tavallani.
        Pidetään näppäimet käytössä ja mieli avoimena ja annetaan kevään tuulahduksen virrata mieliimme,kuin myös sieluumme,aman koneelta lähtöisin

• vanhalla
        ruunemanni kirjoitti:

Nyt saat vastauksen kuin uudelta kirjoittajalta. Yritin kyllä ruuneperinä, mutta sen kerrottiin olevan varatun!! Sattumalta tiedän kenelle, mutta en "kalliilla kysele".

Eräs kysymys. Mistä on lähtöisin tuo ama, joka muille on niin tuttu?

Sinullahan se ruuneperi nikki oli, sitä ei uudellakaan järjestelmällä voi kukaan varata vaan se on sinulle varattu.

Kirjaudut sisään sillä vanhalla nikillä ja salasanalla, ellei toimi lähetä ylläpidolle pyyntö palauttaa se nikkisi.
        Minulla toimi monta vuotta käyttämättäkin ollut rekattiu nikki.
        Ei oo kallista omansa perään kysyä, kun se ei muilla ole.

• vanhalla kirjoitti:

Sinullahan se ruuneperi nikki oli, sitä ei uudellakaan järjestelmällä voi kukaan varata vaan se on sinulle varattu.

Kirjaudut sisään sillä vanhalla nikillä ja salasanalla, ellei toimi lähetä ylläpidolle pyyntö palauttaa se nikkisi.
        Minulla toimi monta vuotta käyttämättäkin ollut rekattiu nikki.
        Ei oo kallista omansa perään kysyä, kun se ei muilla ole.

Olen yrittänyt kirjoitta ruuneperina, mutta heti tulee huomautus, että nimimerkki on jo käytössä, käytä toista.

Kun ruuunemannin sain käyttööni ruuneperin salasanalla, annan olla.Oikaisuyritys vaatisi puhelinsoiton ja sen kautta kovan hinnan kun ylläpito ei osaa kirjoitta.

• yksasiaton
        ruunemanni kirjoitti:

Olen yrittänyt kirjoitta ruuneperina, mutta heti tulee huomautus, että nimimerkki on jo käytössä, käytä toista.

Kun ruuunemannin sain käyttööni ruuneperin salasanalla, annan olla.Oikaisuyritys vaatisi puhelinsoiton ja sen kautta kovan hinnan kun ylläpito ei osaa kirjoitta.

http://www.suomi24.fi/palaute

Kuulehan, minä laitoin ylläpidolle viestin ja palautettakin sain viestinä. Ei tarvii soittaa!
        Tuossa linkissä on valmislomake,kirjoita siihen asiasi ja kyllä sieltä vastataankin.

Miksi valitat jos et viitsi hoitaa asiaa.
        Tottakai siellä tulee nimimerkin varattuna olon merkki, kun se on kerran sinun nimimerkkisi. Ei sitä muuta ole saaneet käyttöönsä, eli ei ole aktiivi ennenkuin sinä itse sen taas avaat.

Sama salasana voi olla vaikka kuinka monelle nikille, senkin olen kokeillut! Kaikki toimii.

• Voihan nenä, niin kävi just itsellenikin! Aika vaikuttaa olevan rahaa näillä "Allers'in mainostauluillakin" ei täällä märehditä jahnaten :D

Terve Ama, painelen kaffeelle!

• Onhan tämä hiukan vaikeetaja outoa. Lievää tottumista ja oppimista on omalta osaltani tullut hieman lisäå.

kirjoitetaan lisää kun opitaan!

• Kukkahame

Hei vaan luonnon ystävät ja sitä seuraavat, kevät onkin aivan pian käsillä vai sanotaanko esillä, muuttoporukat vaistoavat pohjoisen suunnan palaajia vilahtelee piankin pihapiireissä.
      Tässä olen aamupalaa mutustellessa seurannut kyyhkyjen kujeita, en erota noita miespuolisia kuin käytöksestä, kujertavat ja pyörivät tyttökyyhkyn kyljessä ruoka on kuitenkin kiinnostavampi ainakin tänä aamuna.
      Oravat saavat pian ensipesueensa eikö se ylleensä ole nimeltään hankipoikue?
      Värikin alkaa muuttumaan männyn rungon väreihin, vaikka kuusessa talostellaan.
      Tinttejä, varpusia, vihervarpusia, ja keltasirkkuja tässä on koko talven käynyt ruokailemassa.

Varo niitä haurastuvia jäitä kun potkuttelet näin huonona jäätalvena ovat katalimmillaan juuri nyt, vesisateella.

• Jäät ovat todella heikkoja tänä talvena,tämä järvi on aika virtauksellinen,koska tähän tulee kaksi jokea ja yksi lähtee.
        No tänään ei ole ulkoilupäivä,kun tota räntää rätkii,tosin katoilta pudonneet lumet oli pakko kipata pois,että sai ovia auukeamaan.Hammaslääkäriin kirkolle matkustan,se onkin luxsusta aman elämässä,näkee autoja ja ihmisiä.
        Tämä on ollut niin henkisesti raskas talvi,että kahden korvan kannattelukin on jo vaatinut voimia,yksin täällä Jumalan selän takana,ei voi ihmeitä repiä.
        Olen alkanut näkemään unia,että kylven nokisessa savusaunassa,siis yritän puhdistautua huonolla menestyksellä.
        Nyt en voi sanoa,että terve sielu lähes terveessä ruumiissa,sielunasiat ovat vähän niin ja näin,mutta keho voi jo vähän paremmin,kun rasvat sain tosta vyötäröltä poltettua ja jenkkakahvatkin hävis,jenkaa en voi enää tanssia,mutta ei ole ollut vientiäkään,näin se aman elämä kulkee ohitse

• Kyl mie taas tuon siun unes tulkkaisin erinomaiseksi merkiksi, savusauna ennenvanhainen arvokas paikka, synnyinsija ja kuoleman paikka....lähtö sinne jonnekin. Siellä jos missä ihminen puhdistuu Otappa kevväällä ihan tuores vasta ja kylvetä ittes nuoreks, notkeeks taas.

• Toi on totta,että elämänmuutoksesta tossa unessa on kysymys,mutta toi nokinen sauna ihmetyttää,eihän minun menneisyys nyt niin likainen ole,kuin miltä näyttää...
        Tottakai ettenpäin elävän mieli ja sen edestään löytää minkä taaksensa jättää,sanoi aina kasvattiemoni,kun yritti olla vielä kasvattaja,sen pirttihirmun sijasta.Oli hän melkoinen lapsityövoiman hyväksikäyttäjä,oikea orjapiiskuri,ei mitään hyvää sanottavaa hänestä.No eilinen on eilistä ja huominen tuo omat haasteensa,joten täysillä eteenpäin porhaltaa ama

• kirjottelija
        rituliini_38 kirjoitti:

Toi on totta,että elämänmuutoksesta tossa unessa on kysymys,mutta toi nokinen sauna ihmetyttää,eihän minun menneisyys nyt niin likainen ole,kuin miltä näyttää...
        Tottakai ettenpäin elävän mieli ja sen edestään löytää minkä taaksensa jättää,sanoi aina kasvattiemoni,kun yritti olla vielä kasvattaja,sen pirttihirmun sijasta.Oli hän melkoinen lapsityövoiman hyväksikäyttäjä,oikea orjapiiskuri,ei mitään hyvää sanottavaa hänestä.No eilinen on eilistä ja huominen tuo omat haasteensa,joten täysillä eteenpäin porhaltaa ama

Eräs unikirja tulkitsee hyvää tulevaa ja lomaa, yleensä itsensä peseminen terveyttä.
        Sehän on parasta mitä voi toivoa!

• merihuisku38
        rituliini_38 kirjoitti:

Toi on totta,että elämänmuutoksesta tossa unessa on kysymys,mutta toi nokinen sauna ihmetyttää,eihän minun menneisyys nyt niin likainen ole,kuin miltä näyttää...

KUULE KÄYMÄÄN facebuukissa-siellä monenlaista kanavaa,joihin kirjoitella ja jutustella,,
        Sinne minä kiinnityin,tule mukaan .kirjoittelemme puutarhasta kukista ja kaikenmoista.

• Ramoona_

Hangon lintuasema on useana vuonna järjestänyt arvauskilpailun, milloin ensimmäinen haahkamuuttaja nähdään . Eilen nähtiin haahkauros lentämässä Hangossa voimakkaan lounaistuulen siivittämänä. Yleensä ensihavainnot ovat ajoittuneet kuun loppupuolelle tai maaliskuun alkuun. Kevät on siis nyt virallisesti avattu etelärannikolla ! Jossain on kiurukin jo nähty, ehkä on sellainen tiedustelija tai jopa Suomessa talvehtinut, mustarastaitahan täällä eteläisessä Suomessa talvehtii jo paljon.

Muikku maistuu minullekin, jopa paremmin kuin silakka, jota saadaan pyytää itsekin tästä ihan lähivedestä. Muikkurakkaus on lapsuuden perua, kun saatiin herkutella juuripyydetyillä nuottamuikuilla rantakalana, savustettuna ja etenkin voissa paistettuna. Aina oli pieniä suolamuikkuja lasipurkissa, äiti teki niistä perunaviipaliden kanssa kalalaatikkoa , jonka pinnalla oli rapeaksi paistuneita silavaviipaleita. Se piti tehdä aina laakeaan astiaan, jotta kaikki saivat ihania pinnalta ruskistuneita perunavipaleitakin nahdollismmman paljon. Muikkua saa kyllä Perämereltä, jossa vesi on lähes suolatonta, siellä se tunnetaan nimellä maiva.

Yhden kalakauppiaan nylkemän mateen olen ostanut ja keitoksi jalostanut, mutta maistuisihan tuo useamminkin. Täällä ovat merenlahdet olleet heikossa jäässä, ei ole juuri pystytty edes pilkkimään , meillä ei tosin taida enää kairaakaan tallessa...eikä kairaustaitojakaan. Näillä seuduin sattuu myös melkein joka talvi surullisia onnettomuuksia, kun koira putoaa heikkoihin jäihin, ja sitä pelastamaan mennyt isäntä tai emäntä hukkuu.

Matin päivän terveiset sinne Aman valtakuntaan...muistathan että toiveilla on taipumus toteutua !

• Tämä Matinpäivän lumisade ei ole hyvä enne,jos vanhoihin ennusteisiin on uskomista,mutta kaiketi toi ilmastonmuutos on ennusteetkin värkännyt uuteen uskoon,toivon niin.
        Minullakin alkaa toi koirien paimentaminen,kun joutsenia tulee jäälle ja vapaana jos ovat tietenkin perän ryntäävät.Toi ajokoira on vielä niin pentumainen,ettei se mitään tajua.Bulmastiffi aikoinaan putos tonne virran suuhun ja se saatiin ylös viime minuuteila,kyllä alkoi jäitä pelätä,ei mennyt edes lätäkön lähelle missä oli jäätä.
        Tämä lauha talvi on sästänyt lintuja tinttejäkin on pilvin pimein ja punatulkkuja uskomattoman paljon.
        Pian se Jämsänäijäkin tulee,se rengstettuselkälokki,se on ilonpäivä amalle,näin pieniä ovat minun iloisimmat tapahtumat

• marja-liiisa
        rituliini_38 kirjoitti:

Tämä Matinpäivän lumisade ei ole hyvä enne,jos vanhoihin ennusteisiin on uskomista,mutta kaiketi toi ilmastonmuutos on ennusteetkin värkännyt uuteen uskoon,toivon niin.
        Minullakin alkaa toi koirien paimentaminen,kun joutsenia tulee jäälle ja vapaana jos ovat tietenkin perän ryntäävät.Toi ajokoira on vielä niin pentumainen,ettei se mitään tajua.Bulmastiffi aikoinaan putos tonne virran suuhun ja se saatiin ylös viime minuuteila,kyllä alkoi jäitä pelätä,ei mennyt edes lätäkön lähelle missä oli jäätä.
        Tämä lauha talvi on sästänyt lintuja tinttejäkin on pilvin pimein ja punatulkkuja uskomattoman paljon.
        Pian se Jämsänäijäkin tulee,se rengstettuselkälokki,se on ilonpäivä amalle,näin pieniä ovat minun iloisimmat tapahtumat

Näin se on täällä meilläkin Rituliini. Lintuja ja kaikkea elämää luonnossa seuraillaan. Eipä juuri muuta liikettä päivisin näy. Tuo ohi menevä maantiekin on aika hiljainen talvi aikaan. Kesällä on vilkkaampaa, kun Keiteleen rannalle matkustavat kesämökkiläiset lähtevät liikenteeseen. Sitten muuttuu tosi paljon vilkkaammaksi. Viime viikon vaihteessa kuulin jo Joutsenten huutavan. Tässä lähellä on järvi, ja siinä oleva joen suu vapautuu jäästä aikaisin, ja siihen ensimmäiseksi Joutsenet tulee. Myöhemmin keväällä ja kesällä, ne lentävät päivittäin tästä ylitse , kun
        tuolla metsässä vajaan kilometrin päässä on hyvin matala metsälampi, niin se on myös niiden lempipaikka.
        Lapsuudessa täällä ei ikinä joutsenia ollut. Ei varmaan vanhatkaan ihmiset olleet nähneet muuta kuin kuvassa. Minäkin olin jo aikuinen kun Turussa näin eka kerran. Ja nyt niitä huutaa jo joka lätäkössä. Niin ne muutuu asiat,

• Pitäskö noi kommentit menä ton valkoisen pallukan kautta,kun taaskaan en saanut lähtemään pitkää mielipidettäni,ai että ottaa pattiin,minä lopetan koko kirjoittelun,mun verenpaineet eivät kestä tätä piinaa

• Makriinaek

Meidän pihassa vilahti sepelkyyhky pari iltaa sitten. Kyyhky on pesinyt tässä lähettyillä monena vuonna. Kaipa se on jo nyt ruvennut katsastelemaan taas sopivaa pesäpuuta.
      Mustarastaspariskunta on asunut meidän köynnöshortensiassa monta vuotta. Vielä vuoden vaihteessa ne pyrähtelivät pihapiirissä, mutta nyt ovat jonnekin kaikonneet. Toivottavasti vain talvilomalle.

• sinisirkkuek

Tänään saankin koemaistaa kirpeitä muikkujani sokeriliemessä:D Miten hauskaa oli latoa niitä tasakokoisia pikkuaarteita puolen ltr. lasipurkkiin. Pyrstöjen rapeat paistinpinnat jouduin painamaan alas liemeen, ei niitä yksitellen viitsinyt napostella.

Oli sekin, kun aloin lukea Ramoonan merenlahden kuvausta, nuuhkaisin ihan, tuttua meren tuoksua alan kaipaamaan. Nuorimmaiseni lukio-opettajan palatessa Portugalista viimeistään kun sovimme k tapaamisen Strindberillä.
      Ihana saada kuulla monelta paikkakunnalta kevään edistymistä, pienet sirkuttajat sulostuttavat riemu viserryksillään meitä kaikkia.
      Ens'kuun puolella sentään aurinko on kivunnut sille korkeudelle, ett'ei kovia pakkaspäiviä toivoisi tulevan. Hyvin pysytään ilmastoennustusten mukana mekin:D
      Tänään voinkin katsella rauhassa Doc Martin'nin sarjaa, on jäänyt väliin muutama jakso.

• ikävä.tapaus

Jossakin oli nähty siilejä haahuilevan lumella kun niiden talvipesät ovat kastuneet lumen sulamisen takia. Ne saattavat menehtyä kylmyyteen ellei uutta horrospaikkaa pian löydy.
      Vedottiin ihmisiinkin, että ottaisisivat siilit johonkin lämpimään heinälaatikkoon jatkamaan horrokseen.
      Näin ensimmäisen salmonellaan sairastuneen keltasirkun jääneen kissan nappaamaksi. Pyrstösulkia vaan lumella.
      Sen näki sairaaksi kun se ei enää paennut ihmistä pyhänaikana. Yritin napata sen rakkasta heittämällä ja lopettaa sen kärsimys.

• luontoa

Lintulautojen alustojen siivous, maahan tippuneet kuoret ja kakat tiukasti pois ruokintapaikalta ettei salmonella lisäänny.

Luonto ei ole ollut tänä talvena suopea kai muille kuin norpille, lunta tarpeeksi norppien pesimäalueilla. Siilin ja karhun, supinkin pesään on mahdollisuus veden virrata, suojasäät ja aurinko sulattavat.

Kuikahan nuo jäätiet, vielä onneksi niitä voi ajaa ja pääsee kotiin saareenkin.

• Kevään tulo hidastui Kouvolan seudulla. Näyttää ensiviikon loppupuolelle ennusteen mukaan siirtyvän päiväpakkasille, kuitenkin vain muutaman asteen.
      Uskon, että lumituiskukin vielä koetaan. Lopputalvea tämän vielä kuuluisikin olla eikä varhaiskevättä. Touhukkaat naakat katselevat jo einettä pälvipaikoista.

• jakolasku

Ei tästä nyt kevättä vielä tule helmikuun vika päivänä. Täälläkin ensi viikolla alkaa yöpakkaset päivisin leutoa. Tiet on sulana ja märkinä päivisin. Aurinkoa on saanut lähes suurennuslasilla etsiä. Pikkulinnut on alkaneet kevätkarjuntansa. Lievää hankikantoa oli ollut aamupäivällä.

• cöpenick
        jakolasku kirjoitti:

Ei tästä nyt kevättä vielä tule helmikuun vika päivänä. Täälläkin ensi viikolla alkaa yöpakkaset päivisin leutoa. Tiet on sulana ja märkinä päivisin. Aurinkoa on saanut lähes suurennuslasilla etsiä. Pikkulinnut on alkaneet kevätkarjuntansa. Lievää hankikantoa oli ollut aamupäivällä.

Kaivoin pihamaan ohueen lumipeitteeseen kuoppaa. Ihan rakeista lumi on kuin karkeaa suolaa, vesipitoista.
        Viikkoon ei paljoa lisäsulamista tapahdu kun päiväpakkaspäiviäkin vielä tulee. Nyt ehkä puoli lämpöastetta.
        Tinteille on iskenyt jo pesäpöntön tarkastelu. Pikkutikka pärrytti valaisin pylvään pään peltistä suojaa aamulla. Veijari on keksinyt näin kuuluvamman soidinviestityksen.

• jakolasku

Siellä maalla elukkatarjonta on moninaisempaa. Täällä on tavallisempaa nähdä variksia, harakoita, oravia, jäniksiä, naakkoja ja puiston pullasorsia. Pullasorsat voi pulleasti kun niitä syötetään usein. Sorsat makaa hangella jos aurinko paistaa.,kesyjäkin ne on, eivät pidä minään koiraani joka ei linnuista piittaa vaikka kulkeekin aina irti.

• Minunkin pitäisi alkaa tehdä uusia linnunpönttöjä,en tiedä tekiskö omasta päästä?
        Mustarastas eilen jo ilmestyi pihapiiriini,olen yrittänyt sillekin einestä keksiä,variksille olen särkiä saanut pilkillä.
        Kevään tulo vähän jämähti paikoilleen,mutta eihän sen aikakaan vielä ole.
        Tänään ei ole aurinko näyttäytynyt ja tuulikin aika hyytävän kylmää,vaikka plussaa mittari näyttääkin.

• Kukkahame

Älä nyt sentään omasta päästä linnunpönttöä, onhan tuota puutavaraa saatavilla ;-))
        Tässä mäen törmällä on risukasa jossa on talvehtinut pakkastalvinakin mustarastaita, risukasaan kannetaan kevyitä kuivia risuja joka kesä että asukkaat pysyisivät ja viihtyisivät siellä.
        Auringonkukan siemenet ovat niiden herkkua päivittäin käydät nokikimassa pihastani, enpä ole perillä montako niitä on yksittäin käyvät eikä niitä erota kuin naaraan ja uroksen värityksestä.
        Kevät illoin on nautintoa kuunnella niiden vihellystä, kilpaa laulelevat punarinnan kanssa.

Äsken kun vein siemeniä ulos narskui suuri naakkaparvi taivaalla, kevättä on ilmassa!

• Kukkahame kirjoitti:

Älä nyt sentään omasta päästä linnunpönttöä, onhan tuota puutavaraa saatavilla ;-))
        Tässä mäen törmällä on risukasa jossa on talvehtinut pakkastalvinakin mustarastaita, risukasaan kannetaan kevyitä kuivia risuja joka kesä että asukkaat pysyisivät ja viihtyisivät siellä.
        Auringonkukan siemenet ovat niiden herkkua päivittäin käydät nokikimassa pihastani, enpä ole perillä montako niitä on yksittäin käyvät eikä niitä erota kuin naaraan ja uroksen värityksestä.
        Kevät illoin on nautintoa kuunnella niiden vihellystä, kilpaa laulelevat punarinnan kanssa.

Äsken kun vein siemeniä ulos narskui suuri naakkaparvi taivaalla, kevättä on ilmassa!

Joo minun pääni taitaa olla jo niin laho,ettei siitä ole pönttöaineksiksi.
        Minulla on se laite jolla saa sen lentoaukon tehtyä en muista sen nimeä,mutta poranistukkaan se istutetaan,liekö ulosvienti,ei se ainakaan sisääntulo ole ja sillä saan sen eiän aikaiseksi,meiltähn tämä käy,laitettaispa siihenkin homaan joku äkkinäinen.
        No nyt meenlaitamaan ahvenet ahtaalle ja katisakallekin pitäis tehdä avato ja kahella hevosella pitäs mennä myllyyn,muttei kuormaa ole edes yhdelle,se on tätä aman tomettomuutta

• Kukkahame
        rituliini_38 kirjoitti:

Joo minun pääni taitaa olla jo niin laho,ettei siitä ole pönttöaineksiksi.
        Minulla on se laite jolla saa sen lentoaukon tehtyä en muista sen nimeä,mutta poranistukkaan se istutetaan,liekö ulosvienti,ei se ainakaan sisääntulo ole ja sillä saan sen eiän aikaiseksi,meiltähn tämä käy,laitettaispa siihenkin homaan joku äkkinäinen.
        No nyt meenlaitamaan ahvenet ahtaalle ja katisakallekin pitäis tehdä avato ja kahella hevosella pitäs mennä myllyyn,muttei kuormaa ole edes yhdelle,se on tätä aman tomettomuutta

Sun pääs EI ole laho, päin vastoin!

Paljon olet liikkunut järvellä ja varmasti osaat varoa, silti kuitenkin toivon että kaikki menee hyvin eikä persuukset kastu kevät vedessä.

Suuria kaloja, ahvenhan on hyvä ja maistuva kala, paistettuna ja keitettynä, hiillostuksessa kuivuu liikaa, rfeilua saalista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3046
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2361
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1976
    4. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      240
      1934
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1915
    6. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      22
      1902
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1596
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1394
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      65
      1164
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1106
    Aihe