Kirjailijoilla tapansa

Toistoa

Olen lukenut monien eri dekkarikirjailijoiden tuotantoa. Luen yleensä lähes koko yhden kirjailijan tuotannon. Olen tutustunut esim. Henning Mankelin, Lee Childin, Robin Cookin ja pohjoismaisten naiskirjailijoiden Mari Jungsted, Karin Fossum ja Anna Jansson jne. Suomalaisista jotain mainitakseni. Mauri Sariola, Timo Sandberg, Reijo Mäki, Ilkka Remes, Tapani Bagge jne.
Dekkareissa vaihtuu juonet ja tarinat. Mutta jos luet peräkkäin monta saman kirjailijan kirjaa.
Vaikka et näkisi kirjailijan nimeä. Tunnistat hänet heti tyylistä. Heillä on kaikilla oma sama tyylinsä, omat tapansa kirjoittaa. He toistavat kaikissa kirjoissaan tavallaan samalla tyylillä, samoja asioita ja samaa kaavaa ja aiheita. Onko tämä tahallista, vai tahatonta?
Joidenkin kirjoissa saatetaan käyttää samoja juttuja useastikin.
Silti vaikka kirjassa seikkailee ihan eri henkilöt. He tekevät samoja asioita, samalla tavalla ja käyttävät samanlaisia sanontoja jne. Kuin kirjailijan luomat aikaisemmatkin sankarit, tai roistot. Jos päähenkilö on sama. Hänelle kirjoitetaan uusi tarina, mutta kirjan juoni on silti vanhan toistoa ja etenkin sankarin toiminta on liian samanlaista kuin edellinenkin. He eivät muutu koskaan, eikä tee mitään eritavalla, ei mitään piristävän poikkeavaa.
Tälläisen kirjailijoiden toiston huomaaminen herpaannuttaa joskus kiinnostuksen lukea kirjoja. Joiden sisällön jo melkein arvaa kirjailijan nimen perusteella.

2

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajanhukkaa

Dekkarit ovat jo lähtökohtaisesti niin kaavamaisia, etten viitsi kajota niihin.

• Kaavamaisuus

Kirjailijoiden ei ole pakko sortua kaavamaisuuteen dekkareissaan. Aina voisivat keksiä jotakin uutta. Mutta jos kaavamaiset toistot myy. Eihän sitä mitään uutta tarvitse edes kokeilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      52
      3807
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3665
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3451
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      81
      3267
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3039
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2528
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2415
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      103
      2265
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2059
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2049
    Aihe