Olen lukenut monien eri dekkarikirjailijoiden tuotantoa. Luen yleensä lähes koko yhden kirjailijan tuotannon. Olen tutustunut esim. Henning Mankelin, Lee Childin, Robin Cookin ja pohjoismaisten naiskirjailijoiden Mari Jungsted, Karin Fossum ja Anna Jansson jne. Suomalaisista jotain mainitakseni. Mauri Sariola, Timo Sandberg, Reijo Mäki, Ilkka Remes, Tapani Bagge jne.
Dekkareissa vaihtuu juonet ja tarinat. Mutta jos luet peräkkäin monta saman kirjailijan kirjaa.
Vaikka et näkisi kirjailijan nimeä. Tunnistat hänet heti tyylistä. Heillä on kaikilla oma sama tyylinsä, omat tapansa kirjoittaa. He toistavat kaikissa kirjoissaan tavallaan samalla tyylillä, samoja asioita ja samaa kaavaa ja aiheita. Onko tämä tahallista, vai tahatonta?
Joidenkin kirjoissa saatetaan käyttää samoja juttuja useastikin.
Silti vaikka kirjassa seikkailee ihan eri henkilöt. He tekevät samoja asioita, samalla tavalla ja käyttävät samanlaisia sanontoja jne. Kuin kirjailijan luomat aikaisemmatkin sankarit, tai roistot. Jos päähenkilö on sama. Hänelle kirjoitetaan uusi tarina, mutta kirjan juoni on silti vanhan toistoa ja etenkin sankarin toiminta on liian samanlaista kuin edellinenkin. He eivät muutu koskaan, eikä tee mitään eritavalla, ei mitään piristävän poikkeavaa.
Tälläisen kirjailijoiden toiston huomaaminen herpaannuttaa joskus kiinnostuksen lukea kirjoja. Joiden sisällön jo melkein arvaa kirjailijan nimen perusteella.
Kirjailijoilla tapansa
Toistoa
2
81
Vastaukset
- ajanhukkaa
Dekkarit ovat jo lähtökohtaisesti niin kaavamaisia, etten viitsi kajota niihin.
- Kaavamaisuus
Kirjailijoiden ei ole pakko sortua kaavamaisuuteen dekkareissaan. Aina voisivat keksiä jotakin uutta. Mutta jos kaavamaiset toistot myy. Eihän sitä mitään uutta tarvitse edes kokeilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4836315Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.2632317Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3861978- 1241159
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51084- 291077
- 77902
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60884Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel81834- 39764