Olen tässä pihalla muutenkin, mutta miksi Läppärissäni on 2 näytönohjainta?
voiko toisen poistaa?
Koneessa on intelin HD Graphics 4000
ja Nvidian Geforce 635M
Intelissä on käytettävissä olevaa grafiikkamuistia 1664 Mt
varattu grafiikkamuisti 32 Mt
Järjestelmämuistia 0
Jaettu järj muisti 1632 Mt
näytönsovittimen ohjaimen versio 9.18.13.697
näytön tarkkuus 1366x768
Kone on ruvennut yskimään, eli jauhaa päivityksiä, mutta päivitykset eivät etene 60% edemmäksi. Diagnostiikka ilmoitti että koneessa on muistiongelma.
Järjestelmämuistin kokonaismäärä on kuitenkin 12 Gt RAM
Ja kone on 64-bittinen
ja win 8.
JA HP-läppäri. ja ikää vajaa 2,5 vuotta.
Samoin kävi Samsungille, ei ottanut enää päivityksiä.
Poistanko toisen näytönohjaimen vai mitä teen?
Ja kun katsoin
Näytönohjaimista
14
1151
Vastaukset
- Kettunen3333
jatkoa vielä
Näyttö, Näytön tarkkuus Muuta näytön ulkoasua-kohdassa 1 Mobiili PC-näyttö 1366x768.
Miksi siinä on Mobiilinäyttö? Onko läppäri ihan seko?- minä333
Voisiko joku ihan oikeesti vastata näihin kysymyksiin. Olen ihan pulassa koneen kanssa!
- öhömm
Siinä on kaksi näytönohjainta, siitä syystä, että erillinen näytönohjain on pelaamiseen ja intellin integroitu on käytössä kaikkina muina aikoina virransäästösyistä.
Omassa läppärissäni on sama homma. Toista ei voi eikä kannata poistaa. Se on siellä aivan tarkoituksella.
Muistiongelma todennäköisesti on muistiongelma? - fdsafdsa
öhömm kirjoitti:
Siinä on kaksi näytönohjainta, siitä syystä, että erillinen näytönohjain on pelaamiseen ja intellin integroitu on käytössä kaikkina muina aikoina virransäästösyistä.
Omassa läppärissäni on sama homma. Toista ei voi eikä kannata poistaa. Se on siellä aivan tarkoituksella.
Muistiongelma todennäköisesti on muistiongelma?Juuri näin. Prosessoriin integroitu näytönohjain on niitä tilanteita varten kun halutaan minimoidan sähkönkulutus (akkukäyttö esim) ja tuo toinen sitä varten kun tarvitaan enemmän graafista suorituskykyä. Itse pidän ajatusta huonona, koska läppäreissä näytönohjaimet ovat yksi tyypillisimpiä vikaantuvia osia ja ei läppärillä kuitenkaan suuremmin pelata.
Muistiongelma voisi tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että esimerkiksi toinen muistikammoista (tai joku kolmesta-neljästä on viallinen. (jos muistimääräksi mainitaan 12gt, se voi tarkoittaa joko 3x4gt tai sitten koneessa on 4x4gt ja yksi kammoista on näytönohjainten käytössä - jotkut valmistajat ymmärtääkseni ilmoittavat asian noin, vaikka koneessa olisikin 4x4gt=16 muistia)
Jos kyse on huonosta suomennoksesta, vika voi olla siinäkin jos kovalevy on täynnä, eivätkä päivitykset yksinkertaisesti mahdu kovalevylle. - öhömm
fdsafdsa kirjoitti:
Juuri näin. Prosessoriin integroitu näytönohjain on niitä tilanteita varten kun halutaan minimoidan sähkönkulutus (akkukäyttö esim) ja tuo toinen sitä varten kun tarvitaan enemmän graafista suorituskykyä. Itse pidän ajatusta huonona, koska läppäreissä näytönohjaimet ovat yksi tyypillisimpiä vikaantuvia osia ja ei läppärillä kuitenkaan suuremmin pelata.
Muistiongelma voisi tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että esimerkiksi toinen muistikammoista (tai joku kolmesta-neljästä on viallinen. (jos muistimääräksi mainitaan 12gt, se voi tarkoittaa joko 3x4gt tai sitten koneessa on 4x4gt ja yksi kammoista on näytönohjainten käytössä - jotkut valmistajat ymmärtääkseni ilmoittavat asian noin, vaikka koneessa olisikin 4x4gt=16 muistia)
Jos kyse on huonosta suomennoksesta, vika voi olla siinäkin jos kovalevy on täynnä, eivätkä päivitykset yksinkertaisesti mahdu kovalevylle.Pidätkö huonona ajatuksena erillistä näytönohjainta kokonaan, vai kahta samassa koneessa?
Tämä minun läppäri on nyt vähän yli kolme vuotta vanha, eikä tässä ole ollut mitään ongelmaa tästä ratkaisusta.
Pelaan läppärillä myös lähinnä WoT, muutamia strategia pelejä, ja paria autopeliä, siksi otinkin sellaisen mallin missä erillinen näytönohjain on . . .
Tarjolla toki on aika paljon niitäkin malleja, missä erillistä ohjainta ei ole, eli vallinnan varaa on, jos sen särkymistä pelkää.
Tosin ovat näyttikset yleisesti hajoavia osia pyötäkoneissakin. Toki niihin ne on helpompi vaihtaa. :D
Tuo Intel on osa prosessoria. Geforce on laitettu siihen lisäksi, koska se on ilmeisesti parempi. Enpä tiedä voiko sitä edes poistaa. Kannattaa asentaa käyttis uudestaan, jos kone pahasti yskii. Toki voit ajaa jotain memorytestereitä, jos löytyy muistiongelmaa.
- dfhdffdfdgdf
Eikö siihen riitä kun laitehallinnasta kytkee toisen pois? Disable.
Ainakin minulla riitti joskus vanhassa koneessa. - merkkimerkkijuuu
Ei koneessa ole muuta vikaa, kuin että se on totaalisen sekaisin ja veikkaan, että ainoa vaihtoehto, että käyttis uusiksi. Ei voi tietää kukaan, koska muuta tietoa ei tipu esim. mitä tehty, virukset, ccleaner siivous, tjms..
- määvaakans
Ja käynnissä olevat ohjelmat etenkin.
- fdsafdsa
Muistia on läppäriksi sen verran runsaasti, että sitä on voitu lisätä jälkikäteen tai ostohetkellä liikkeessä. Kovalevy voi siis olla täynnä tai jokin muistikammoista huonosti kiinni/viallinen.
- 3Timo
fdsafdsa kirjoitti:
Muistia on läppäriksi sen verran runsaasti, että sitä on voitu lisätä jälkikäteen tai ostohetkellä liikkeessä. Kovalevy voi siis olla täynnä tai jokin muistikammoista huonosti kiinni/viallinen.
Ja ensiavuks vois koittaa muistikampa-rumbaa ja ottaa yhden tai pari kampaa mäkeen siitä ja koittaa sit uudestaan päivityksien läpimenoa? Kyl toi jäljelle jäänytkin muisti nyt yksiin päivityksiin riittää! Ja jos tulee vielä virhe ni laittaa ne poisotetut takas ja ottaane koneessa kiinniolevat pois. Näin saa sit samalla kartotettua ilman eri kikkailua et mikä niistä on se sökö, jonka sitten vaihtaa.
- fdsafdsa
3Timo kirjoitti:
Ja ensiavuks vois koittaa muistikampa-rumbaa ja ottaa yhden tai pari kampaa mäkeen siitä ja koittaa sit uudestaan päivityksien läpimenoa? Kyl toi jäljelle jäänytkin muisti nyt yksiin päivityksiin riittää! Ja jos tulee vielä virhe ni laittaa ne poisotetut takas ja ottaane koneessa kiinniolevat pois. Näin saa sit samalla kartotettua ilman eri kikkailua et mikä niistä on se sökö, jonka sitten vaihtaa.
Muistikampojen irroittaminen on varma keino. Jotain muistitestiohjelmaa voisi myös yrittää, vaikka sellaiseenkin olen törmännyt että testit meni aina läpi, mutta silti yksi kampa osoittautui ongelmien aiheuttajaksi.
http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/memorytest.htm tuossa noita. ISO-tiedosto pitää ladata ja polttaa cd/dvd-levylle (huom. ei siis ISO-tiedostoa, vaan sen sisältö... Sitten levy koneeseen ja boottaa cd-asemalta, niin tuo tekee testin. Testi kestää muistaakseni aika kauan.
- info8888
Intel prossulla varustetuissa kannettavissa ja pöytätietokoneissa on aina integroitu näytönohjain ellei muutamaa i3 prossua lasketa ja ainoastaan pöytäkoneista kannattaa ottaa toi Intel näyttis pois käytöstä ellei käytä Lucid VirtuMVP:tä.
Kannettavista ei kannata ottaa intelin näyttistä pois käytöstä.
Mitä ongelmiin tulee niin voi olla ihan muistiongelma, kannettaviin kannattaa ostaa täysin samanlaiset muistikammat (esim. 16gb = 4x 4gb 1600mhz CL10 1.5v muistikampa paketti tai sitten vaihtoehtoisesti menee kauppaan ja sanoo kannettavan mallin myyjälle joka tuo sitten sopivat muistikammat).
Jos menee laittamaan esim 1x 8gb muistikamman ja 1x4gb muistikamman ei ole varmaa että kone toimisi kunnolla, pöytäkoneet ovat eri asia sillä niiden emot säätävät muistit automaattisesti XMP ominaisuuden ansiosta joka taas joistain tai kaikista halvoista kannettavista puuttuu.
Kolmas vaihtoehto voi olla ihan käyttiksen sisäinen ongelma, jotkin koneet vain eivät suostu päivittymään aina, itsellenikin on käynyt muutaman kerran niin ja palautusosion käyttö tai uudelleen asennus pitäisi auttaa asiaan.
Neljäs on tietenkin sitten verkkoyhteys, jos käytät langatonta yhteyttä niin kannattaa ensimmäisenä kokeilla päivittämistä käyttämällä ethernet johtoa, langattomat yhteydet eivät latauksien suhteen ole kovinkaan luotettavia etenkin jos verkkokanavalla on paljon liikennettä ja/tai on useampi eri laite kytkettynä samaan verkkoon (surffailu onnistuu, mut päivitysten haku ja tiedostojen lataamisessa kestää kauan eli ei tuota huomaa siitä, että nettiin pääsee hyvin).
Viides ja ihan tyypillinen etenkin jos koneesi käynnistyy helvetin nopeasti tai ainakin aluksi on käytät SSD kovalevyä johon ei mahdu kauheasti tavaraa (suunnilleen 120-240gb josta 40-60gb menee pelkästään winukan asentamiseen), siihen auttaa ulkoisen kovalevyn asentaminen johon kaikki valokuvat, videot yms. menee.
Hankala sanoa mikä on ongelma kun HP läppäreitä on satoja eri malleja, itse suosittelen kyllä kunnon pöytäkoneen tai jos tarvitsee kuljettaa mukana niin tabletin hankintaa, läppärit ovat melko kuluneita ja tahtovat hajota huomattavasti helpommin.
Nykykään älypuhelin tai tabletti on järkevämpi, sillä niillä saa tehtyä pelaamista lukuunottamatta samat asiat kuin kannettavilla soitettua puheluita ja lähetettyä tekstareita.- info8888
Niin ja lisäyksenä ton SSD kovon suhteen, jos se on 70% täynnä niin koneesta tulee todella hidas.
Mikäli on liian vaikeaa itse selvittää, niin vie takuu huoltoon mikäli takuu on vielä voimassa.Tosin jos olet mennyt lisäämään itse muistia yms.niin takuu on useimmissa laitteissa rauennut, takuu huoltajat ja liikeen myyjät kun ovat ainoita jotka saavat vaihtaa merkkikoneiden osia ilman takuun purkautumista.
Mikäli kyse on laiteviasta ja takuu on voimassa, ei kannata mennä ostelemaan mitään sillä saat uudet osat ja huollon ilmaiseksi, saattaapa suostua jopa asentamaan käyttiksen niin, ettei siellä ole mitään turhaa skeidaa mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760