wallas lämmitin

vesille

Itsellä ollut kolme wallasta.ensimmäinen oli 1800 sail eli valopetrooli.oli monia vuosia kerran vaihdoin huovat.ei koskaan mitään ongelmia.sitten oli 30d vein 500h huoltoon huoltomies sanoi että älä tuo enää ennenkun tulee jotain häikkää.näillä eväillä sitten mentiin vuosia kunnes vene vaihtui.nyt 40dt viidettä kesää nämä mallit siis dt ovat huippu puhaltimilla.siis tuleva kesä viides ei ole ennen valmistettu.ensimmäinen 500h huolto tehty takuun vuoksi samalla säädetty termostaatin ylä ja ala lämpöä lähemmäksi toisiaan.eikä mitään vikaa tässäkään.herää kysymys mite ihmiset saavat wallakset rikki.jatain perua ehkä niistä vanhoista peltiwallaksista jossa ei ollut elektroniikkaa ollenkaan.hehkutuskin piti tehdä napilla nekin toimivat kun kaiken teki oikein.joka vehkeeseen voi joskus tulla jotain.aivan turhaan kitistä että wallakset ei toimi.lämmintä veneily kevättä.ps vene veteen 6.3:tta.

42

4883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väitän että hyvin monessa tapauksessa on syynä käyttämättömyys. Ei ole mikään ihme jos vasta syksypuolella yritetään kauden eka käynnistystä ja ongelmia esiintyy. Itse ajan omat Wallakseni täyteen lämpöön vähintään pari kertaa kuussa vaikka olisi kuumakin kesä. Hyvin ovat pelittäneet.

    • Bossu

      Sama mulla, 3 wallasta ollut. Kaksi niistä n. 30 vuotta vanhoja 1800b-mallisia sillä käsihehkulla. 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen tein toiselle satasen huollon ja hyvin pelasi sen jälkeen. Ei ole muissakaan kahdessa ollut ongelmia.

    • vesille

      Itse kans olen aina keskellä talvea kun on lauhempaa ilmaa antanut wallaksen käydä koko päivän ja kuivattaa veneen.talvilaadut tietysti tankissa.samalla siinä sitten saa akutkin laitettua lataukseen.

    • sagor

      kivoja satuja

      • Venäläistä_laatua

        Samaa mieltä. Itselläni oli aiemmin W1800. Kerran vuodessa sai käyttää huollossa jos jonkin syyn takia. Nykyinen saksalainen lämppärini on toiminut viisi vuotta ilman ensimmäistäkään ongelmaa tai huoltotarvetta. Samainen laite oli vene lehdessä purettuna 5000 tunnin jälkeen. Varsinaista huoltotarvetta ei olisi ollut tuolloinkaan. Ei enää ikinä wallasta.


      • Comppaus

        Komppaan kahta edellistä


    • Hyvin on täälläkin Wallas 1300:n kanssa pärjäilty. Huopasarja ja paloilmapuhallin pitänyt vaihtaa.Pientä polttoaineen syötön säätöä myös.
      Mutta nyt on ongelma. Käynnistettäessä hehkutusvaiheen aikainen polttoainepumpun tiheämpi nakutus on muuttunut tikitykseksi- useita kertoja sekunnissa. Paluuletku ei ehdi vetää kaikkea ylimääräista polttoainetta takaisin tankkiin ja muutama tippa tulee lattialle. Poltin syttyy nopeasti höristen. Kaikki palaa normaaliksi hehkutuksen päätyttyä. Pumppu nakuttelee noin 26 kertaa minuutissa, eikä paluuletkusta tipu enää ainetta.
      Ohjainkorttiin enkä pulssin vaihtumiseen en ole kummemmin perehtynyt. Olisiko RC-piiri ja siellä konkka kuivunut tai vastusarvo muuttunut? Vai?

      • Käytönaikainen syketiheys on likipitäen oikea. Syytä kiihtyneeseen rytmiin on tässä vaikea sanoa. Jotain muutosta kortilla lienee tapahtunut niinkuin arvelitkin.


      • sepe..teus kirjoitti:

        Käytönaikainen syketiheys on likipitäen oikea. Syytä kiihtyneeseen rytmiin on tässä vaikea sanoa. Jotain muutosta kortilla lienee tapahtunut niinkuin arvelitkin.

        Syke oli ensin epämääräisen vaihtelevaa ja nopeaa. Otin kortin käteen ja tarkastin liitokset korttiin, Mitään näkyvää vikaa en havainnut. Kasauksen jälkeisessä käynnistyksessä syke oli säännöllistä, mutta vieläkin liian nopeaa. Taidn käydä kortin juotokset vielä kolvin kanssa läpi. Onkohan olemassa kytkentäkaavaa kortista yleiseen käyttöön.


      • Wallas_yli_laidan

        Kytkentäkaava korttiin on ydinaseteknologiaakin salaisempaa. Kyselin asiaa joskus tuloksetta. Paskoja vehkeitä.


      • rtyuhjnm
        Wallas_yli_laidan kirjoitti:

        Kytkentäkaava korttiin on ydinaseteknologiaakin salaisempaa. Kyselin asiaa joskus tuloksetta. Paskoja vehkeitä.

        Koetapa saada melkeinpä minkä tahansa elektronisen vempeleen sisäistä kytkentäkaavaa. Saat todeta omilla kriteereilläsi ne paskoiksi vehkeiksi.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Syke oli ensin epämääräisen vaihtelevaa ja nopeaa. Otin kortin käteen ja tarkastin liitokset korttiin, Mitään näkyvää vikaa en havainnut. Kasauksen jälkeisessä käynnistyksessä syke oli säännöllistä, mutta vieläkin liian nopeaa. Taidn käydä kortin juotokset vielä kolvin kanssa läpi. Onkohan olemassa kytkentäkaavaa kortista yleiseen käyttöön.

        Taas Wallas pelittää.
        Vika oli paloilmapuhaltimessa, joka vei liikaa virtaa. Liika virrankulutus sekoitti pumpun ohjauksen. Olin ruiskuttanut paloilmapuhaltimeen rasvaa, joka oli töhnännyt moottorin ankkurin. Putsasin sen ja sain vielä kasaan. En tiedä kauanko kestää.
        Nyt kuitenkin pumppu naksuttelee oikein ja lämmitin toimii hyvin.


      • KOKEVA kirjoitti:

        Taas Wallas pelittää.
        Vika oli paloilmapuhaltimessa, joka vei liikaa virtaa. Liika virrankulutus sekoitti pumpun ohjauksen. Olin ruiskuttanut paloilmapuhaltimeen rasvaa, joka oli töhnännyt moottorin ankkurin. Putsasin sen ja sain vielä kasaan. En tiedä kauanko kestää.
        Nyt kuitenkin pumppu naksuttelee oikein ja lämmitin toimii hyvin.

        Pitää lisätä vielä, etten itse keksinyt vian syytä, vaan sain ammattiapua.


      • No johan oli sessio, varsinkin kun Wallas 1300:sen paloilmapuhallinyksikko on niittaanalla koottu yhteen (poiketen muusta Wallas-perheestä).


      • sepe..teus kirjoitti:

        No johan oli sessio, varsinkin kun Wallas 1300:sen paloilmapuhallinyksikko on niittaanalla koottu yhteen (poiketen muusta Wallas-perheestä).

        Niin, tai oikeammmin puhaltimen kotelo on kasattu pistehitsaamalla. Puhallinsiipi sai olla kotelossaan. Vääntelin moottorin takaosan vaaleaa "laakerikilpeä" kiinni pitävät peltikanttaukset auki ja vedin osan pois. Hentoiset harjat olivat kovilla, mutta pysyivät suurin piirtein ehjinä.
        Tässä laakerikilvessä on myös harjat ja sähköjohdot kiinni. Siinä on myös kaksi pitkulaista reikää, joista voi pitää harjoja levällään irroituksen ja kiinityksen aikana. Itsellä ei hermo riittänyt moiseen tiirikointiin ja runttasin kilven painamalla kiinni. Pienen avustavan pyöräytyksen jälkeen harvat löysivät paikkansa ja puhallin humisi noin 0,3A:n virralla aiemman 0,6A:n sijaan. Jännitettä tuuppasin noin 5 volttia.
        Luultavasti paloilmapuhallin menee uusiksi, mutta ajellaan tällä niin kauan kuin kestää.
        Lämmittimen kasaaminenkaan kun ei ole enää ongelma.

        Kiitos sepe..teukselle ja muulle Wallas-väelle. Ilman palstan neuvoja en vuosien saatossa olisi lämmittimen kanssa yksin pärjännyt.


    • vesille

      En kans tiedä tarkkaan pumpun ohjauksen sielunelämää.sepe teus auttaa.se tulvii.kyllä se pian selviää.

    • Auno

      Mulla ollut kolme petrooli-Wallasta. Toimivia pelejä kaikki. Luulen, että jotkut törpöt ei osaa käyttää, kaikki hajoaa. Savutorvet auki koko kauden, merivesi menee sisään. Syysviileellä yritetään eka kertaa käyntiin. Voi uusavuttomia!

      • minullakinwallas

        Eikös tuon osan viat näy vähän toisella tavalla? Alkuperäinen kysyjä (vesille) ei mainitse mitään jälkikäynti eikä pakkopyörimisongelmista.


      • Kokevalle vastasin, eli se pumpun nakutusongelma voi johtua siitä jälkijäähdytystermostaatin viasta, se kun alkaa sopivasti renaamaan, tekee justiin siinä sytytysvaiheessa noita hermotykytyksiä. Klikkasin vastauksen vahingossa väärästä napista, ja vastasi vääärään paikkaan.


      • vanhami kirjoitti:

        Kokevalle vastasin, eli se pumpun nakutusongelma voi johtua siitä jälkijäähdytystermostaatin viasta, se kun alkaa sopivasti renaamaan, tekee justiin siinä sytytysvaiheessa noita hermotykytyksiä. Klikkasin vastauksen vahingossa väärästä napista, ja vastasi vääärään paikkaan.

        Kyllä ko. piiri varmaan vaikuttaa nakutustiheyteen. Vaihdoin termostaatin tilalle varmasti toimivan vipukytkimen. Käynnistin lämmittimen kytkin auki-asennossa ja nakutus oli edellen liian tiheää. Liekin sytyttyä laitoin kytkimen kiinni ja nakutus muuttui normaaliksi lämmitysnakutukseksi noin 26 kertaa minuutissa, hehku tippui samalla pois, vaikka hehkutusaika ei ollut vielä päättynyt Avaamalla kytkimen uudestaan nakutus tiheni taas liian nopeaksi ja hehkutus jatkui. (Venevakuutus on kunnossa).
        Kylmänä termostaatin liittimien välillä oli ääretön vastus ja kuumana 0,3 ohm.


    • Epätasainenlaatu

      Aivan ilmeisesti Wallas on hyvä merkki, kun se toimii, mutta koska kokemukset ovat päinvastaisia, niin laatu ei ole kovin tasainen. Jotku laitteet eivät ilmeisesti pelitä lainkaan.

      Laitteet on tehty tavallisen pulliaisen käytettäväksi, joten niiden käytössä ei saisi olla kikkokolmosia tai muuta perimätietoa, jolla ne saa toimimaan. En epäile etteikö joku, joka osaa purkaa ja koota sellaisen unissaan, pärjäsi tilanteessa kuin tilanteessa, mutta sitä ei voi pitää normaalin käyttäjän mittarina.

      • agree

        samaa mieltä


      • Suurimmassa osassa ongelmatapauksista on vikana väärä käyttö ja väärä huolto. Ajetaan talven seisseillä vetisillä ja parafinoituneilla petrooleilla poltin tukkoon. Vaihdetaan itse polttimen huolto-osat säätämättä paloarvoja laisinkaan. Huonot sähkövedot, vettä valuvat ja vuotavat kansiläpiviennit. Lista on loputon. Mielestäni petrooli Wallakset on omassa lajissaan yksiä luotettavimmista ja pitkäikäisimmistä lämmittimistä. Montako 80-luvun eberii tai webastoon enää on elossa tuolla veneillä. Varmaan jotain, mutta suhdeluku on jotain aivan muuta, kuin noilla wallaksilla. Jeesuksenaikaisia laitteita huollellaan kuntoon ja pelittäämään. Ei 30 vuotta vanha laite enää mikään satavarma peli voi olla, mutta voi silti hoitaa hommansa kunnolla.


      • Oma_lehmä_ojassa

        Paljonko provikat?


      • nocheap

        Jos niitä vanhoja laitteita pyörii käytössä, se kertoo vain että Wallaksen käyttäjät on pihejä. Minä vaihdoin vanhan Webaston vain siksi, että uusi on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän virtaa.


      • Jokutoinen
        nocheap kirjoitti:

        Jos niitä vanhoja laitteita pyörii käytössä, se kertoo vain että Wallaksen käyttäjät on pihejä. Minä vaihdoin vanhan Webaston vain siksi, että uusi on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän virtaa.

        Vireät kierrättää romuja.


    • Raum

      Eka Wallas 1600 pystymalli vuosi 1982.
      Seuraava Wallas 2400 vuosi 1998.
      Ei ole ollut mitään suurempia vikoja. Molemmista kerran vaihdettu
      palopesän huopa ja sytytyskierukka.

      • Muutenvaan

        Miksi ne vaihdettiin? Toimi ihan normaalisti, mutta vaihdoit nuo ihan muuten vaan?


      • Ktr

        Mikä ihmeen 500h huolto??? Wallaksen peltilaatikot on huoltoliikkeelle ilmeisen hyvä bisnes ja sen takia moni huoltoliike niitä myy.

        Ylempänä viitattiin vene lehden tekemään juttuun jossa 5000 tuntia käynyt Webasto purettiin osiin toimittajan silmien alla ja edes noin suuren käyttöajan jälkeen ei olisi tarvinnut varsinaista huoltoa.

        Kummanko valitsisin...

        No, jotkut tykkää harrastaa Wallaksen ropaamista ja toiset veneilyä...


      • Raum
        Muutenvaan kirjoitti:

        Miksi ne vaihdettiin? Toimi ihan normaalisti, mutta vaihdoit nuo ihan muuten vaan?

        Sanoin ettei ole ollut suurempaa vikaa.
        Vaihdettu kun ne vastuslankat ei ole ikuisia vaan
        ajan myötä menee poikki.
        Huopa vaihtuu samalla.


    • Aloittaja mainitsi että laite tiputtaa vähän alleen. Normaalipatteessa paluuvirtauspuolen pitäisi selvitä runsaammastakin pa-määrästä. Kannattaisi tatkistaa että paluuvirtausletku (musta) juoksee lyhintä tietä alas eikä tee "joutsenenkauloja". Letkun pään pitää tankissa päättyä ennen polttoaineen ylärajaa. Lisäksi voisi katsoa että polttimesta tuleva hukkaputken pää menee sen messinkisen paluuvirtauskupin sisälle eikä viereen, näinkin on joskus käynyt.

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Wallas 2400 pelittänyt kohta 25 vuotta ilman mitään huoltoja( ihmettelen itsekkin), keväällä muutaman tunnin koekäyttö ja syksyllä muutamat viikonloput käytössä ,lämpöputket(sisällä salongissa) on tosin menneet muutamasta kohtaa vähän kuopalle.

      • Mika22_

        Samoin meidän Wallas 2400. Pitänee oikein koputtaa puuta.

        Keväällä ja syksyllä lämppäri on tietysti enemmän käytössä, mutta kesälläkin olemme ottaneet tavaksi käyttää ainakin tunnin, puolitoista pari kertaa kuukaudessa.

        Polttoaineen suhteen olemme tarkkana. Meidän vähäisillä käyttötunneilla ei kannata säästää muutamaa euroa ostamalla jotain epämääräistä. Samoin tankkiin kaataessa varotaan epäpuhtauksia.

        Ennen nykyisen veneen 2400:sta (joka ollut paatissa varmaan vuodesta 1988) meillä oli peltiwallas 1800, arvaisin 1970/80 luvun taitteesta. Sen suhteen myös positiivisia kokemuksia, ainoat ongelmat oli pumpun katkojan kärkien hapettuminen. Kerran vuodessa sai poistaa kontaktihäiriöt santapaperilla.


      • Tuntimittari

        Kohta 25 vuotta. Paljonko arvelet käyttötunteja tulleen muutamien viikoloppujen syksyisellä käytöllä?


      • 1ooooooooooooooooooooooo

        Pääasia että on pelittänyt kaikki nämä vuodet.


    • vesille

      Vene on laskettu kaikki muu ok vallaksen termostaatin merkkivalo ei palanut enää kun maissa pistin lämmöt päälle manuaali puoli toimi niinkun pitää myös termostaatti puoli mutta merkki ledi ei palanut

      Mitäpä siinä lämppäri irti huoltoon ohjauspaneeli mukana selitin vian lähdin kotiin.parinpäivän päästä soitettiin että kunnossa on, oli sovittu että täysi huolto tehdään ja lisätään vähän pumpun taajuutta kun tankin paikka on vaihtunut alemmas.huoltomies sanoi että koneeseen on vaihdettu piirikortti ja ohjauspaneeli wallaksen piikkiin.on siis neljäskymmenes kolmas 40dtwallas mitä on valmistettu 11 mallia.piirikortin hinta 450€ ohjauspaneelin hinta 170€ työstä jouduin vain maksamaan.syy näissä ensimmäisissä 40 dt koneissa polttainepumppu pumppaa muutaman kerran tunnissa tuuletus asennossa ja jollain on tullut mustaa sauhua kun on käynnistänyt wallaksen pitkän tuuletus jakson jälkeen.ohjaus yksikkö tuli myötätunnosta.

      Tämmöstö huoltoa wallakselta.koneessa oli 2720h.




      Tämmöstä huolen pitoa wallakselta

      • tavallistahuoltoa

        Aika normaalilta kuulostaa. Kun laite korjataan, siitä maksetaan ja samalla korjataan tai päivitetään alunperin vialliset tai väärin toimivat komponentit valmistajan piikkiin.


    • koska

      Ei kyllä kovin monelta lämppärin valmistajalta osia enää neljä vuotta vanhaan laitteeseen saa kun rahaa vastaan.

    • Anonyymi

      Onko normaalia, että wallas 1300 puhallin pitää kovaa rämisevää ääntä. Pitäisikö laitteessa olla siedettävämpi ääni, että pystyisi nukkumaan samassa tilassa lämppärin kanssa?

      • Anonyymi

        Ihan hyvin pystyy nukkumaan samassa tilassa, mutta kuuma tuppaa tulemaan koska 1300:ssa ei ole säädettävä termostaattia.


      • Anonyymi

        Purin laitteen osiin ja paloilmapuhaltimen siipi hankasi kotelon kylkeen, siitä tämä meteli. Korjasin roottorin asentoa niin nyt on hiljaisempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe