Miten opiskella Ruotsia?

EpätoivoinenOpiskelija

Käyn aikuislukiota ja tarkoituksena on hankkia lakki. Ongelmaksi muodostuu ruotsi ja matematiikka, sillä jompi kumpi on pakko kirjoittaa ja molemmat sattuvat olemaan minulle kaikkein heikoimpia aineita. Matemaattista päätä minulla ei ole yhtään, olen käymässä nyt kolmatta lyhyen matematiikan kurssia lukiossa ja olen ihan pudonnut kärryiltä. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta oikeasti kirjoittaa matematiikkaa sillä tasoni on liian heikko siihen, kun jo alkupään kurssit ovat minulle näin hankalia.

Pitäisi siis vaihtaa matematiikka ruotsiin. Mutta mitä tehdä, kun olen opiskellut ruotsia vain yläasteella noin kaksi vuotta enkä silloinkaan oppinut kunnolla edes alkeita? Siitä on nyt noin viisi vuotta, eli se vähä mitä opin, on jo ehtinyt unohtumaan. Täytyisi siis kerrata yläasteen ruotsin opit ennen kuin voi kuvitellakaan osallistuvansa lukiossa kyseisille tunneille.

Mutta miten kielen opiskelu itsekseen onnistuu? Onko teillä antaa vinkkejä esim. maksuttomista nettisivuista, jotka tarjoaisivat tasokasta opetusta ja tehtäviä? Vai onko kannattavampaa ostaa joitain yläasteelle tarkoitettuja oppikirjoja (mistä??) ja kerrata vain niistä? Kiitos kaikille vastaajille!

(Ettei kukaan tule tänne huutelemaan, että mitä tälläinen uivelo tekee lukiossa, kerrottakoon että arvosanani muista oppiaineista on tasoa 8-10. Ainoastaan nämä kaksi yllä kertomaani ainetta tuottavat ongelmia.)

6

1794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisabi

Uskoisin, että teit oikean ratkaisun vaihtamalla matematiikan ruotsiin. Matematiikan oppiminen edellyttää ymmärtämistä, ahaa-elämystä, mutta kielen oppiminen on vain pänttäämistä ja ulkoa opettelua. Se vaatii paljon aikaa, mutta on mielestäni sen arvoista. Ruotsin kieli on oikeasti mukava kieli, jolla on jopa käyttöä täällä Suomessakin.

Kielioppikirjojen lukeminen on tuskallisen tylsää. Älä lue sellaisia yhtään sen enempää, kuin lukiokursseilla on pakko. Yo-kirjoituksissakin pärjää ilman varsinaista kielioppia, kunhan on oppinut ymmärtämään jonkin verran sekä puhuttua, että kirjoitettua kieltä.

Ja sitten siihen oppimiseen: lainaa kirjastosta tai osta lastenkirjoja. Helppoja, mutta mukavia. Astrid Lindgrenin pienimmille lapsille tarkoitettuja versioita suosittelen alkuun. Voit mielellään lainata saman kirjan suomeksi ja ruotsiksi, jos löytyy. Näin sinun on helpompaa oppia ymmärtämään tekstiä, ilman että joudut konsultoimaan sanakirjaa. Sitten luet kärsivällisesti. Sanat, joita et ymmärrä katsot suomenkielisestä versiosta tai sanakirjasta. Alkuun on hidasta ja joudut katsomaan sanakirjasta samaa sanaa yhä uudelleen, kunnes lopulta olet oppinut sen.

Katsele tv:stä Yle Femmaa. Ei haittaa, vaikka et ymmärrä, mutta totut siihen miltä kieli kuulostaa ja lopulta huomaat ymmärtäväsikin jotain. Katsele uutisia, sarjoja ja ohjelmia Ruotsista. Ruotsissa ruotsi kuulostaa erilaiselta kuin suomenruotsi, siihenkin pitää totutella.

Ja mene vain rohkeasti niille ruotsin lukiokursseille. Yllätyt, kuinka huonosti muutkin sitä ruotsia osaavat. Tietysti kannattaa mennä ensin jollekin lukio-opintoihin valmentavalle kurssille, mikäli koulunne sellaisen järjestää.

Olen itse nuorena opetellut ruotsin kuvailemallani tavalla. Lisäksi hankin itselleni ruotsinkielisiä kavereita ja kävin lopulta ammattikoulunkin ruotsiksi. Nyt olen aikuislukiossa ja tämän kevään abi. Tarkoituksenani on kirjoittaa ruotsista L, kun kerran osaan kielen :o)

• annastiis

Ruotsin kielen ja kaikkien muidenkin kielten nopean ja tehokkaan oppimisen avain on kyllä kielioppi. Kielioppi on sama kuin kielen käytön ohjeet. Kun osaa ja ymmärtää kieliopin, pystyy käyttämään kieltä, siis puhumaan, kuuntelemaan, kirjoittamaan ja lukemaan, kaikissa tilanteissa. Tämän kaiken oppiminen vain kuuntelemalla ja lukemalla vie vuosia. Kieliopin kautta kieli avautuu muutamassa kuukaudessa.

Lisäksi tarvitaan sanoja. Yo-kokeessa riittävän sanaston opit helposti, kun osaat kieliopin. Korostan vielä sitä, että sanoilla ilman kielioppia ei tee mitään.

Ja olen nyt tosissani. Tiedän monta, jotka ovat tarttuneet kielioppiin vasta koulun jälkeen ja ällistyneet, kun sieltä löytyykin vastaukset kaikkiin kysymyksiin, jotka olisi ollut mukava tietää jo koulussa. Siispä kyllä kielioppi on oikeasti lyhyin tie kielitaitoon, nimittäin hyvään kielitaitoon. Olisi todella hölmöä jättää käyttämättä tämä oikotie kieliopin kautta. Suorempaa tietä ei ole.

• Aikuisabi

Hyvä, että tuli toinenkin näkemys kielen oppimiseen :o) Ja tokihan alkuperäinen kysyjä joutuu kielioppiakin lukemaan, kun käy kaikki lukiokurssit.

Minusta kouluissa painotetaan liikaa kielioppia. Toki kielioppi on se luuranko, jonka ympärille kielitaito rakentuu. Mutta kieliopin lukeminen on puuduttavaa ja vie ilon vieraan kielen opiskelusta.

Oikea kielitaito syntyy lopullisesti kieltä käytettäessä. Minun ruotsinkielen taitoni on samankaltainen kuin äidinkielen taitoni. Opettelin ruotsin kielen 13-vuotiaana. En tiedä eksakteja ilmauksia eri asioille, mutta kielikorvani kertoo, miten missäkin tilanteessa sanotaan. Pienet lapsetkin puhuvat äidinkieltään oikein, vaikka eivät tiedä kieliopista höykäsen pöläystä.

• EpätoivoinenOpiskelija

Suuri kiitos kummallekin vastaajalle! Tiedän, ettei ilman kieliopin pänttäämistä päästä puuta pidemmälle, mutta tuo lastenkirja-idea oli kyllä myös todella hyvä ja ehdottomasti toteuttamiskelpoinen!

Olen myös miettinyt, että kunhan kielen perusteet on muistutettu mieleen, alkaisin katsomaan ruotsinkielisiä elokuvia ja tv-sarjoja ruotsinkielisellä tekstityksellä. Sillä tavalla aikoinani paransin englannintaitoani.

Vielä kerran, kiitos kovasti! Koetan onneani osallistumalla seuraavassa jaksossa ruotsinkurssille, kyllä se tästä lähtee.

• Flerspråkig
        EpätoivoinenOpiskelija kirjoitti:

Suuri kiitos kummallekin vastaajalle! Tiedän, ettei ilman kieliopin pänttäämistä päästä puuta pidemmälle, mutta tuo lastenkirja-idea oli kyllä myös todella hyvä ja ehdottomasti toteuttamiskelpoinen!

Olen myös miettinyt, että kunhan kielen perusteet on muistutettu mieleen, alkaisin katsomaan ruotsinkielisiä elokuvia ja tv-sarjoja ruotsinkielisellä tekstityksellä. Sillä tavalla aikoinani paransin englannintaitoani.

Vielä kerran, kiitos kovasti! Koetan onneani osallistumalla seuraavassa jaksossa ruotsinkurssille, kyllä se tästä lähtee.

Kielioppisäännöthän antavat kielen käyttöön tiettyä varmuutta ja taustatukea. Kieltä käyttää sekä kirjallisesti että suullisesti mieluummin, jos tietää (tai edes luulee tietävänsä ;-)), mikä substantiivin muoto milloinkin pitää ottaa hyötykäyttöön tai mihin kohtaa lausetta predikaattiverbi pitää sijoittaa.

Lastenkirjojen lisäksi kannattaa opiskeltavalla kielellä yrittää lukea sellaisia kirjoja, lehtiä tai nettisivuja, jotka sivuavat omia kiinnostuksen kohteita tai harrastuksia - olkoot ne sitten vaikka siipikarjan kasvatusta, skoottereita tai Amerikan muinaisia alkuperäiskulttuureja. Radiossa on ruotsinkielisiä kanavia, kuuntele edes kerran viikossa uutiset sieltä. Telkkarin ruotsinkielisellä kanavalla on oikeasti kiinnostavia ohjelmia, ja vaikka olisi tekstitys suomeksi päällä, käy se kuitenkin kielikylvystä, kun pitää korvat auki ja kisaa itsensä kanssa siitä, miten paljon sieltä kuulee tuttuja sanoja ja ilmauksia.

Jos ja kun sinulle herää kysymyksiä, joihin et löydä vastausta, kysäisepä vaikka täältä. Monet meistä neuvovat kyllä mielellään.

Lycka till med svenskstudierna!

• Hyväsuomi-hyvämuukieli

Hei, routsin opiskelija! Itse muutin supisoumalaisena Ruotsiin. Sain joitakin kursseja joka toinen viikko muutaman kuukauden. Minua kannusti opettajat eniten. He saattoivat istua luonani puhuen, vaikka tiesivät, etten vielä ymmärtnyt... Sain ahaa-elämyksen lukiessani Bo Setterlundin runon - lause:"Häpen stod i skogen.." avasi sydämeni halun oppia inhottava ruotsin kieli. Sitten lainasin mielikirjojani ja luin niitä kieliopn ja sanakirjan kanssa. Rakastan sanoja ja aloin kirjoittaa A-4 lehtiöön omia ajatuksiani osaamillani sanoilla. Juoksu, hölkkä on aina selvittänyt päätäni ja pyrähtelin taskut täynnä vaikeasti opittavaa vilkaisten vähää väliämuovin sisällä olevaa opittavaa - pieni sade ei estä ulkoilua. Kummasti sitä vaan oppi, niin että useampi ruotsinopettaja halusi korrektur -lukea tulevaa kirjaani. Sanoivat jo näkevänsä sen kirjakaupoissa...Sellaisten kanssa edistyy! Nyt lueskelen venäjää lainaamalla cd, kursseja kirjastossta. Tosin olen ostanut omiakin oppikirjoja. On aikoja,jolloin olen allapäin ja lääkärini piti hyvänä ideana ponnistella kielen parissa ahdistuksen vastapainoksi. Ei ole sivuvaikutuksia. Tärkeää on saada harjoitella lukua, kirjoittamista ja puhumista, koska kaikki ovat erilaisia kykyjä, taitoja. Onnea sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6268
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      69
      4195
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      44
      3481
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3196
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      2960
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2632
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2509
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2472
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1516
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1488
    Aihe