Uudet kojeet kokeilussa

12Jake

Do diin! Sain uudet, nykyaikaisemmat kojeet korvieni taakse, kun edellisten teho ei enää riittänyt. Ja siitä alkoi työ kärsiä kommunikoinnin vaikeutuessa jopa niin, ett piti ottaa kaveri mukaan palavereihin kuulemaan.

Nyt kuulen taas, kun uusissa laitteissa riittä 'potkua' kunnolla ja tekniikkakin on oleellisesti parantunut. Puheen kuuluvuus on erityisesti selkeytynyt, niin kuin joku sanoi, dramaattisesti. Ja sain sen aikoinani täällä kertomani suuntakuulonkin takaisin. Ei tarvi etsiä sitä liikkuvaa suuta tietääkseen kuka porukassa puhuu... Asia, jota kaikki eivät ottaneet uskoakseen silloin.

No mun toinen korvani ei tosin ole kokonaan kuuroutunut, mutt varsin paljon heikommin kuuleva se on kuin toinen korvani. Nyt nämä kojeet korjaavat näimmä tuon ongelman.

14

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12Jake

      Jups! Tuo suuntakuulon toteutuminen todellisuudessa näillä kojeilla on todella hieno asia. Nautin siitä lauantain Nabucco-oopperan esityksessä Tamperetalossa, samoin kuin 20 hengen ryhmässä keskustellessani. :)
      Vanhoilla kojeilla suunta oli usein pahasti kadoksissa.

      Ja nää kojeet on nyt saatavissa Kuulokeskuksesta.
      Ne eivät tosin ole valmistajansa kaikkein hienoimmat ja parhaimmat kojeet, mutt parhaita mitä Kuulokeskus voi antaa tällaiseen ikäkuulon heikentämiin korviin.

    • 12jake

      Vaikka vaikuttaakin jo yksinpuhelulta, niin kerron kuitenkin kokemuksistani.

      Uusien laitteiden myötä vaihtui myös se korvaan työnnettävä tippi. Aiemmissa oli huippuäänen mahdollistaneet avotipit. Nyt umpinaisemmat, mitkä lie sellaset kahdelta sivulta aukileikatut torvimaiset 'tötteröt'. On niillä toki joku nimikin, mutt enpäs sitä tiedä tai ainakaan muista. Muutos kaiketi lähinnä äänen voimakkuuden lisäämiseksi.

      Mutta ne 'tötterötipit' ovat siis selvästi umpinaisemmat ja korostavat siksi matalia eli bassoääniä. Jonkin verran myös siis matalia puheääniäkin. Eikä välttämättä oo paha asia. Mutta ne muuttavat umpinaisuudessaan myös omaa ääntä, lähinnä sen kuulemista.

      Nyt oma ääni kuuluu paljolti ns sisäkautta, luita pitkin. Ja tekee siitä myös kumisevaa. You know... Tyhjät tynnyrit kumisee enempi... ;) heh, heh!

      Muutenkin äänet ovat nyt paljon voimakkaammat. Ja niin myös kolahdukset ja muut kovat äänet. Mutt niihin toki tottuu nyt nopeemmin kuin edellisten ekojen käyttämieni kojeiden kanssa. Äänten kovuudessa on mulle kerrotun mukaan eroja eri merkkisillä kojeilla.

      Olen nyt totutellut tähän uuteen äänimaailmaan pari viikkoa ja vielä se tuntuu oudolta. Tekis mieli vaihtaa avotippeihin ja verrata näihin 'tötteröihin'

    • 12jake

      No se avotipeillä kokeilu ei omin päin toteutettuna toiminut, koska kojeet alkoivat vinkua karmeesti. Olis pitänyt siis säätää erikseen erilaisille tipeille. Ja senhän tekee vain kuulontutkija. Muttku hän oli lomilla pari vkoa just silloin, niin ei auttanut kuin totutella.

      Nyt sitt oli vihdoin eka kontrolliaikani ja kojeita hiukka säädettiin. Nää tulppaaneiksi kutsutut 'tötterö'tipit kun korostavat kovastikin matalia ääniä, niin niitä hiukka vaimennettiin ja kirkkaimpia ääniä voimistettiin toisessa korvan kojeessa. Ja samoin läheltä kuuluvia ääniä hiukka vaimennettiin, samoin kuin kolahdusääniä.

      Säätäminen vaikutti tosi helpolta. Sellanen lenkki vaan laitettiin kaulaani ja tutkija sääteli käyrää tietokoneeltaan sen mukaan mitä toivoin eli halusin.
      Kyseli varmistuakseen vielä jotain ja siinä se. Vartissa homma hoidettu puheineen kaikkineen.

      On se toi säätötoimintokin kehittynyt viidessä vuodessa paljon.

      Ja muutos kojeiden tuottamassa äänessä oli selkeä. Autokin tuntui 'sivistyneen' tai ihan kuin ois huollossa sekin ollut... Kun moottorin äänen karheus oli poissa eikä ilmastointilaitekaan pitänyt enää niin pahaa metakkaa.

      Vaikuttaa siis näin ensikuulemalta onnistuneelta säädöltä. Ja vahvistaa käsitystäni, ett kojeilla kuultavaa ääntä voidaan paljonkin parantaa, kunhan säädättää ne kunnolla. Toki pitää itse sanoa, mitkä äänet tuntuu korjausta vaativan.

    • 12jake

      Vaikka vaikuttaakin siltä, että ei paljon kiinnosta muita tää uusien kuulokojeitteni kokeilu, joka on kestänyt jo pari-kolme kk samojen kojeiden kanssa, mutt jatkan silti hiukan vielä yksinpuheluani. Tein nimittäin mielestäni mielenkiintoisen kokeen ja havainnon siitä.
      Olenhan ennenkin kertonut näiden todella korjaavan suuntakuuloa.

      Niin siihen liittyen, otin kaiuttimen pois tuosta liki kuurosta korvastani, josta vähänkin korkeammat äänet ovat tyystin kuulumattomissa, testatakseni toimisiko suuntakuulo silloinkin, kun siihen korvaan ei johdeta mitään ääntä... Testi tai kokeilu ei ole siis mitenkään 'tieteellisesti' oikein tehty, vaan ainoastaan omakohtainen havainto.

      Mutt kas kummaa, korkeatkin äänet kuuluivat täysin oikeasta suunnasta! Tosin hiljenpaa, koska kuulin ne äänet vain toisesta korvasta.

      Siis vasemman korvan kojeen kaiutin oli korvassa ja oikean ei. Korvantaustakojeet olivat molemmat paikoillaan korvanlehtien takana. Eli se oikean korvan takana oleva koje kyllä 'kuuli' äänet, mutta ei voinut välittää niitä korvaan, koska kaiutin ei ollut paikallaan. Ja silti suuntakuulo toimi! Ha, haa!

    • tulikettu7

      Kuullostaa mielenkiintoiselle tuo jaken laitekokeilu. Mutta täällä pienessä takahikiän kaupungissa saa laitteet kerran viidessä vuodessa. Katsoin Kuulonhansan sivuilta laitteita jotka maksaisivat molempiin korviin yht. n 4400e..kallista on.
      Jake miten huono kuulo sinulla on ja onko molemmat korvat tööt?

    • 12Jake

      Siinä samassa 'tahtilajissahan' minäkin kärvistelen. Taisin tosin saada hiukka ennakkoon nää uudet kojeet, kun en edellisillä tullut enää toimeen kokouksissa ja palavereissa ja uskoivat Kuulokeskuksessa, että huonokuuloinen saa helposti 'leimakirveestä otsaansa' kahelin leiman, eikä se ainakaan paranna työsuoritusta.
      Mutt juu. Toinen korva on liki kuuro. Toisesta korvasta on kuulo heikentenyt 55-70...80% äänen korkeudesta riippuen. Korkeat äänet on kadonneet. Herätyskellon ääntä en kuule, jos kuuleva korva on tyynyyn päin, jne... Vaimo ja muut joutuu todella huutamaan ja mun täytyy heidän suunliikkeistään lukea, mitä he mulle sanovat, jos ei kojeet oo korvissa.
      Mutt kojeiden kanssa kuulen hyvin. Linnut lauleskelee äänekkäästi näin vielä alkukesästäkin. Suuntakuulo toimii hyvin näillä kojeillani, jne... Käyn ja nautin sinfoniakonserteissa ja oopperassa käynneistäni. Ne kun ovat nykyelämäni suurin nautinto valokuvausharrastukseni lisäksi. Olenkin menossa ekaa kertaa Lontooseen Promseille ja esim Helsinkiin Ooperan kummitusta katsomaan/kuulemaan ja Uumajaan Rigoletto-oopperaan.
      Siksi mulle on suunnattoman tärkeää äänten luonnonmukaisuus, varsinkin pianon ja viulujen.
      Pianotkin soivat muuten varsin ilailla ihan samassakin salissa.

      Ps. Minäkin käytin aiemmin yli 10 vuotta Firefoxia... ja Linuxia

    • 12Jake

      Hitsin 'kirotusvihreet' taas kerran.
      Tuossatokavika rivillä jäi näimmä kaksikin kirjainta tulematta ...tai tökkimätyä... Eli ilailla-sana pitäisi tietty olla erilailla... Sorry!

    • tulikettu7

      Kiitos vastauksestasi. Ehkäpä minäkin uskallan vaatia uudet jo vaikka ovat olleet runsaat neljä vuotta. Töissä kyllä rasittaa, jos on tilanne jossa useampia ihmisiä koolla, puhutaan ja en ole aktiivisena eli minulle ei puhuta, en yritä aina väkisin kuunnella sitten yhtäkkiä joku huutaa..niin tulikettu7..ööö anteeksi puhuitteko minulle. ÖÖÖ.
      Sanojen erottelukyky huono mutta toivon että vielä saisin jotakin parempaa apua.
      Kuulevat eivät varmaan voi käsittää kuinka paljon väsyttää kun joutuu melkein korvan ottamaan käteen töissä ja sitten se kumma häpeäntunnekin vielä.

      • 12jake

        Ymmärrän tilanteesi hyvin omakohtaisten kokemusteni vuoksi. Saa varsin helposti leiman otsaansa. :( siksi kuulokojeiden valintaan kantsiikin paneutua eikä ottaa/hyväksyä vain ekoja, joita joku (kuulontutkija) esittää. Kantsii ehdottomasti verrata eri kojeita.


      • Aaaarghaargh123
        12jake kirjoitti:

        Ymmärrän tilanteesi hyvin omakohtaisten kokemusteni vuoksi. Saa varsin helposti leiman otsaansa. :( siksi kuulokojeiden valintaan kantsiikin paneutua eikä ottaa/hyväksyä vain ekoja, joita joku (kuulontutkija) esittää. Kantsii ehdottomasti verrata eri kojeita.

        Eipä niita kovin monia voi verrata. Minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa ja ihmettelin, että eikö muita malleja ole. Sanottiin, että on, mutta ei sinulle, koska niissä ei ole tarpeeksi vahvistusta. No otin sitten sen toisen, mutta säätö on ihan pielessä. Nyt laite ottaa häiritsevästi kaikki taustaäänet ja miesääniä ei ollenkaan, naisääniäkään ei aina. Tätä ennen kaikki äänet kaikui. Voi kuinka ärsyttävää.


    • 12Jake

      Sattuu sitä fiboja kuulontutkijallekin ...kiireestä tai muusta syystä... Niinkos mun kohdallani kävi näiden kevättalvella saamieni kojeiden säädössä. Hän kun ihan itse laittoi kojeet silloin paikoilleen - 'jotta varmaan olisivat oikein'... juu-u... niinkos en osaisi itse niitä laittaa useamman vuoden 'harjoittelun' kokemuksella...
      No nyt kuitenkin pitkän totuttelun jälkeenkään, äänet eivät olleet entisten kojeiden tasolla. Voluumi kyllä, mutta äänen laatu ei.
      Ja sitt tuli vielä krsälomakausikin hidasteeksi uusintasäädölle.

      Mutt nyt, kun ensin vain sain kuulontutkijan uskomaan, ett alkuperäinen säätö meni vinksalleen, niin johan toimii ja hienosti!
      Hän tosin yritti 'kaikkea' muuta ensin säätää tietty. Muttku ei saanut mitään aikaiseksi ja kun tarkistukseen varattu aikakin oli jo reilusti ylitetty, niin hän, ensin kieltäydyttyään, suostui kuitenkin tekemään perusasetuksen (ns tilamittauksen) uusiksi, niinkuin olin useaan kertaan ehdottanut, niin VOT! johan korjautui koje. Ja nyt on ääni todella hieno! Piano ja viulut kuulostavat siltä kuin pitäisikin. Ja auton ääni ei sotke radiosta kuultavaa, vaan pysyy entisiä kojeitani paljon paremmin hillittynä taustalla. Kertakaikkiaan miellyttävä kokemus!

      On nää laitteet parantuneet viidessä vuodessa todella paljon.
      Kelpaa lähteä vaimon kanssa 'kävelylle' eli Proms:lle Lontooseen kuulemaan huippuorkestereita Royal Albert Halliin vkon kuluttua :)

      Nää on todelliset huippukojeet Kuulokeskuksen valikoimissa, niin äänen laadussa kuin esim suuntakuulon toteutuksessa. Suosittelen.
      ...mutt merkkiä enkä valmistajaa voine tähän laittaa, jottei joku taas ala väittämään mua jonkinmoiseksi 'agentiksi'. Sorry!
      Muuten voisin kertoa näiden olevan 10-kanavaiset Widexin Clear-sarjan kojeet ...Fusion, tms...

      Turkulaiset, TYKS:ssä asioivat, lienevät joitain muita paremmassa asema näiden saamisessa.

    • kohtatoivoton

      Hei, oletko siis saanut kuulokojeen TYKS:stä eikä sinun ole tarvinnut niistä maksaa, vai oletko hankkinut jostain yksityiseltä puolelta omalla rahalla? Olen miettinyt että saisikohan parempia koneita yksityiseltä puolelta (omakustantaisesti) kun minulla tosi vaikea ja hankala kuulo eikä noilla keskussairaalan kautta saaduilla vehkeillä tee mitään. Ihmisten ääni ei kuulu edes vaikka henkilö istuisi vieressä. Palaverit kammottavia pitkän pöydän äärellä. Tuntuu että kun toinen puhuu niin välissä olisi seinä tms. Autossa en voi keskustella enkä kuulla toisia ollenkaan. Auton ääni huutaa korvassa. Kuulokojeilla en kuule edes linnun ääniä enkä jalankulkijan liikennevalojen piippausta enkä mikroaaltouunin kilahdusta. Näitä on kyllä yritetty säätää, mutta aina tuntuu vain ettei löydy sellaisia säätöjä mitkä kävisi minulle. Jos säädetään "kovalle" niin paperin rapisut, veden solina ym käy korviin. Mitä teen. Paljon miun pitäisi laitaa omaa rahaa että saisin sellaiset koneet jotka miulle kävisi?

      • 12jake

        Juu se entistä kovemmalle voluumille säätäminen ei auta oikeastaan mitään, kun se tosiaan voimistaa myös kaikki tausta- ja häiriöäänet myös.
        Puheäänien ja taustaäänien voimakkuustasoa pystyy säätämään erikseen.

        Tilaa vaan aika kuulontutkijalta kojeittesi hankintapaikasta. ...ellei se ole joku Marketti tms...


    • 12jake

      Nykyaikaisia, hyviä kuulokojeita pystytään kyllä säätämään varsin monipuolisesti. Siis esim läheltä ja kaukaa kuuluvia ääniä erikseen, niin kuin minunkin TYKS:n Kuulokeskuksesta saamiani kojeita. Paperin rapina ja monia kovia kolinoita ja kilinöitä voidaan vaimentaa. Samoin kuin auton taustaääniä, jne... Ne vaan pitää pystyä eli osata kertoa kuulontutkijalle.

      En tiedä enkä tunne sinulla olevia kojeita, enkä ole mikään alan expertti, mutta kyllä paljon selvää ottanut kojeiden toiminnoista.
      Eivät ne niistä oma-aloitteisesti kerro, mutta kun lukee ja kysyy monelta taholta ja oikeilta osaajilta, niin kyllä tietoa saa.

      Enkä todellakaan osaa sanoa, millaiset laitteet sinä tarvitsisit, mutta minä olen saanut erinomaiset kojeet, joiden valitsemiseksi kokeilin useita eri valmistajien kojeita noin kk kutakin. Aikaa meni puolisen vuotta, mutta kokeilut ja vertailut tuottivat hyvän tuloksen. Ja totesin selkeästi, että eri valmistajien kojeissa on isojakin eroja, vaikka jotkut väittävät säädöillä saatavan kaikista hyvät. Mutt ei vaan piano, viulut huilut ja harppu, jne kuullosta kaikilla edes oikein tunnistettavilta.
      En viitsi nyt niiden heikoimpi-äänisten merkkiä edes mainita.

      Yksityiseltä sektorilta saa kovalla rahalla - reilulla 2000 ...liki 3000€/kpl - mainoksen mukaan vieläkin kehittyneemmät (uudempi malli) kojeet. Mutta just nyt en tiedä edes mitä näissä mun kojeissani voisi paremmaksi saada ja toivoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe