Isäni kuolinsyy tuntematon

celiza

Isäni kuoli noin viisi kuukautta sitten, 38-vuotiaana. Iskä kuoli omaan asuntoonsa, josta hänen ystävänsä hänet löysi. iskä makasi selällään olohuoneen lattialla verilammikossa. Iskä oli siis oksentanut erittäin runsaasti verta, mitä oli myös vessanpöntössä.

Iskän kämppä oli ihan sotkunen, olohuoneen pöytä rikki, keittiössä matot rutussa jne.. Ei yhtään iskän tapaista, se ei ikinä sotkenut. Onkohan iskä yrittänyt saada apua? Rikospoliisi sanoo, että ei näkynyt merkkejä, että iskä ois yrittänyt soittaa apua, eikä tappeluakaan niiden mielestä ole ollut.

Kuolinsyy ei ole selvillä. MITÄ TÄMÄ ON?! Mua vaivaa hirveä epätietoisuus.

Ennen kuolemaansa iskä oli ottanut viinaa noin kahden viikon ajan, mutta oli kolme päivää ennen kuolemaansa ollut jo selvinpäin!

Iskällä ei ollut muita sairauksia kuin iskias.. Mahahaavakin saattoi olla, mutta siitä ei varmuutta.

hirveän paha mieli..Kamalaa, kun ei tiedä syytä! Miksi mun isä? Miksi niin nuori otettiin pois? Mihin iskä kuoli...

53

26636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Applejack

      kamalaa :(
      otan osaa.

    • oikeustieteellinen

      ruumiinavaus? Ne yleensä pystyy selvittämään kuolinsyyn

      • celiza

        Mutta se ei selvinny siinä... Ne tekee edelleenkin jotain tutkimuksia. Onkohan ne ottanut jotain koepaloja ja muita näytteitä..


    • celiza

      Onko tämmönen normaalia, että kuolinsyytä ei saada selville ruumiinavauksessa? Ja jos siinä ei saada, niin saadaanko sitä selville ollenkaan? Osaisko kukaan ollenkaan sanoa, että mihin toi verioksennus viittaa?

      • Make

        Joskus ei kertakaikkiaan saada syytä selville mutta kyllä todella harvassa ovat ne tilanteet joissa näin selvissä oireissa ei edes lähes tulkoon varmaa tietoa lopulta löytyisi. Jos nyt sanotaan suorana puheena niin ainakin veren lähde löytyy varmasti mutta onko sitten ollut tilanne se ettei avauksessa voitu suoraan todeta sen olleen välitön ja kuolinsyy itsessään...Niin voi tietenkin käydä.

        Mutta kyllähän siellä tuota vatsa/maksa akselia nyt tietenkin tutkitaan, se on käytännössä varma asia. Tämä nyt ei tietenkään sinua yhtään auta mutta kun itse asiasta olet kysellyt niin suoraan olen yrittänyt vastatakin jonkinlaisen tietämykseni perusteella.

        Toisinsanoen siis tilanne ilmeisesti on se että oireet ja kaikki "lähtöön" liittyvä on selvillä. Mutta ei osata kirjata ihan sitä lopullista niittiä paperiin mikä elämänlangan sitten viimeisenä sammutti.

        Koska siis jos tilanne on esim. se että verentulo on johtunut maksan pettämisestä ja vatsahaavastakin yhdessä, mutta kuitenkaan ei ole sitten sitä ihan viimeistä tietoa että pettikö viimeisenä kohtauksen takia vaikkapa sydän. Aina tutkitaan niin pitkälle kuin tarvitsee ja pystyy jos on pientäkin epäselvyyttä tai lähinnä juuri tuo ihan lopullinen pysäyttäjä. Se tarvitsee paperiin saada, arvausta ja itsestäänselvyyttäkään ei voi sinne laittaa vaikka nyt ihan maalaisjärjelläkin syy olisi täysin selvä.


      • minä

        että millään tutkimuksilla (histologiset, oikeuskemialliset ja DNA-tutkimukset) ei saada kuolemansyytä selville, tällöin kuolemansyyksi jää "epäselvä", joskus myös kuolemanluokka jää kaikesta tehdystä työstä huolimatta (oikeuslääkäri, poliisi) epäselväksi. yleistä tämä ei ole, mutta mahdollista kuitenkin. esimerkkinä äkkikuolema sydämen rytmihäiriön yhteydessä, kun sydän on avauksen löydösten perusteella terve, eikä elimistöstä tai esitiedoista löydy mitään viitettä esim alkoholin tai lääkkeiden käytöstä. rytmihäiriö ei siis jätä mitään merkkiä elimistöön.


      • Avoleski83

        Mun mielestäni verioksennus viittaa mahahaavan repeemiseen tms..Verensyöksy? Paljonko sitä verta oli? Verensyöksy kun tulee siinä ei voi tehdä enää mitään. Itsellä kuoli avomies 7kk sitten :( Otan osaa suruus


    • Izmi

      Tuollainen on kyllä todella surullista ja hirveää :( Otan osaa.
      Tuosta kuolinsyystä.. En ole mikään lääkäri enkä muukaan asiantuntija, Mutta näin jos ajattelee, niin voi kai siihen jonkinlaisen teorian kehitellä, joka voisi olla mahdollinen.
      Esim. Jos kyseessä oli mahahaava ja viinaa on käytetty runsaasti, pitkällä aikavälillä, Niin Mahahaava on saattanut kehittyä viinankäytön seurauksena niin pahaksi, että on aiheuttanut suuren, sisäisen verenvuodon, Ja tuohan selittäisi sen veren oksentamisen...
      Vaikea sanoa, mutta tuo voisi olla yksi teoreettinen mahdollisuus.

    • Make

      Alkoholiin valitettavasti liittyy usein monenmoista joskus selvittämättä jäävääkin "lopullista" kuolinsyytä. Varsinkin jos erilaisia vikoja on ollut useampia joista ei sitten oikein tiedä mikä petti loppujen lopuksi.

      Yleiseltä alkoholiin selvästi liittyvältä syyltähän tuo kuulostaa. Itseasiassa jonkinlaiselta kohtaukselta johon on liittynyt voimakas verensyöksy. Aika klassinen tuo esimerkki juuri että pidempi putki ja vähän aikaa ilman, sitten iskee kovempi kramppi.

      Juuri jonkun kohtauksen puolesta puhuu tuo jos paikkoja on hajonnut (krampit ja joskus ihan kohtauksen aikainen "sekoaminenkin" voi olla todella voimakasta vaikka syy on ihan elimellinen). Verensyöksyyn nyt ei montaa syytä useimmiten ole, siinä on yleensä sanonut maksa sopimuksen irti, jotakin hajonnut vatsasta, tai mikä yksi "lievemmistä" niin ruokatorvi on palanut limakalvoiltaan puhki. vakava tila sekin.

      Eli jos vatsahaavakin kerran oli mahdollinen niin verentulo ei ole mikään ihme. Siihen yhdistettynä jokin muu kohtaus tai ongelma juopottelun seurauksena niin mitään erityisen mystistä tuossa ei ole.

      Mutta nämä tietenkin pelkkiä sellaisia yleisiä arvauksia miltä tuo nyt äkkiseltään selitettynä kuulostaa. Katsottiinko sitten kuolinsyy niin selvästi alkoholista johtuvaksi ja rikoksen mahdollisuus suljettiin pois ettei tehty ruumiinavausta. Yleensä sellainen kun tehdään ihan "rauhallisessakin" kohtauskuolemassa jos ihminen kuolee yllättäen kotonaan niin ettei ole ollut minkään sairauden takia odotettavissa lähtöä.

      Omakin isäni lähti päälle 40 vanhana äkilliseen kohtaukseen joka vielä johtui vaivasta joka oli tiedossa. Kuitenkin kun ei täyttä varmuutta ollut niin tehtiin avaus. Kuten on tehty kaikissa tietämissäni äkillisissä kotikuolemissa joissa ollut nuorempi ihminen kyseessä. Vaikkei koskaan niissäkään edes rikosta epilty. Suuresti ihmettelen jos ei todella ole tehty avausta tällaisessa tapauksessa.

      Ilmeisesti olet vielä alaikäinen...? Jos tarkan syyn haluat tietää niin eiköhän joku vanhempi tapauksen kanssa tekemisissä ollut henkilö tiedä onko avaus tehty vai ei. Sen tulokset sitten on tietenkin ihan sinunkin kuultavissasi. Tai jos et tiedä yhtään onko tehty ja ei ole ketään keneltä kysyä niin soita paikkakuntasi poliisiin. Tai paremminkin sen paikan jossa isäsi asui kuollessaan jos eri. Yhdistävät kylllä sinut eteenpäin ja saat kuulla miten tilanne on mennyt ja saat kuulla avauksesta yms.

      Kyllä tuollaiset asiat tietenkin on hyvä mieltäkalvamasta selvittää. Pitkään mietit asiaa jos et nyt sitä selvitä. Tietenkin jos todella avausta ei ole tehty niin sitten on ehkä vähän enemmän kysymysmerkki, mutta silloinkin on kyllä pakosti jonkun tarvinnut kirjata papereihin tarkka syy mitä on epäilty kuolinsyyksi. Avoimeksi ei voi jättää koskaan tällaista.

      • celiza

        Ruumiinavaus on tehty ja kuolintodistus tuli 3-4 viikkoa kuoleman jälkeen. Oikeustieteelliseltä ne ei oo sanoneet mitään siitä alkoholista, en tiedä epäileekö ne edes, että se liittyis tohon.

        Mä kyllä tiedän, että noita "krapulakohtauksia" on ollut ennenkin, mutta noin vakavana, ei.. Ja edellisestä juopottelusta oli yli puol vuotta aikaa. Ois yrittäny olla ilman...

        Oon 17 vuotias, tammikuussa täytän 18, joten mun täti on hoitanut näitä asioita. Se on soitellut sinne ja kyselly, mutta mitään ei ole selvinnyt.

        Täytyy kai vaan odottaa ja toivoa, että sais selvyyden tähän.


      • kuukkeli
        celiza kirjoitti:

        Ruumiinavaus on tehty ja kuolintodistus tuli 3-4 viikkoa kuoleman jälkeen. Oikeustieteelliseltä ne ei oo sanoneet mitään siitä alkoholista, en tiedä epäileekö ne edes, että se liittyis tohon.

        Mä kyllä tiedän, että noita "krapulakohtauksia" on ollut ennenkin, mutta noin vakavana, ei.. Ja edellisestä juopottelusta oli yli puol vuotta aikaa. Ois yrittäny olla ilman...

        Oon 17 vuotias, tammikuussa täytän 18, joten mun täti on hoitanut näitä asioita. Se on soitellut sinne ja kyselly, mutta mitään ei ole selvinnyt.

        Täytyy kai vaan odottaa ja toivoa, että sais selvyyden tähän.

        Valitettavasti kuolinsyytä ei aina saada selville.

        http://savonsanomat.fi/index.php3?Newsp=sasa&Date=001111&action=show&Depa=search&Src=db&Depa2=paivyri&Model=iwnuutinen.html&Story=970902.txt


      • Isä lähti,ikävä jäi..
        celiza kirjoitti:

        Ruumiinavaus on tehty ja kuolintodistus tuli 3-4 viikkoa kuoleman jälkeen. Oikeustieteelliseltä ne ei oo sanoneet mitään siitä alkoholista, en tiedä epäileekö ne edes, että se liittyis tohon.

        Mä kyllä tiedän, että noita "krapulakohtauksia" on ollut ennenkin, mutta noin vakavana, ei.. Ja edellisestä juopottelusta oli yli puol vuotta aikaa. Ois yrittäny olla ilman...

        Oon 17 vuotias, tammikuussa täytän 18, joten mun täti on hoitanut näitä asioita. Se on soitellut sinne ja kyselly, mutta mitään ei ole selvinnyt.

        Täytyy kai vaan odottaa ja toivoa, että sais selvyyden tähän.

        isäni marraskuussa-03,hän nukkui omaan sänkyynsä kotonaan,yksin.
        Ilman muutahan eteen tuli avaus.
        'Se kuolintodistus annetaan ALUSTAVAN avauksen jälkeen,mutta toksikologiset ym. tutkimukset saattavat kestää kuukausia.
        Itse sain avauspöytäkirjan (siis eri kuin saamanne kuolintodistus!!!) vasta 9 kk Isäni poismenon jälkeen.
        Eli,odotelkaa aivan rauhassa,kyseessä on aivan normaali käytäntö,siinä kuluu aikaa ja jos on vielä ruuhkaa,sekin ottaa "oman aikansa".
        Se kuolintoditus on AINA alustava,lopullisen syyn saatte tietää sitten kun joka ainut tutkimus on valmis.
        Isäni kuolintodituksessa luki,ettei hän menehtynyt aivo-eikä sydäninfarktiin,mutta....avausraportista kävi sitten ilmi,että hän sairasti (tietämättään) pitkälle edennyttä verisuonten kalkkeumaa,joka taas osittain johtui diabeteksesta.
        Hänellä lopullinen kuolinsyy oli syd.pysähtyminen,ilman infarktia...hän vain nukkui hiljaa pois,omassa sängyssään,jonne hän oli hakeutunut mahd.huonon olon takia?!Hän oli valittanut aamulla vatsaansa.


        Otan osaa menetykseesi!


      • isän menet.

        avaus tehdään AINA jos vainaja on menehtynyt kotona (ellei sitten ole ollut saattohoidossa).
        Iällä (mainitset nuoren ihmisen...)ei ole sen asian kanssa mitänän tekemistä.
        MM. appeni menehtyi yli 70-vuotiaana,sairasti parantumatonta syöpää,menehtyi kotosalla,automaattisesti avaus.Näin toimitaan.


      • anna
        Isä lähti,ikävä jäi.. kirjoitti:

        isäni marraskuussa-03,hän nukkui omaan sänkyynsä kotonaan,yksin.
        Ilman muutahan eteen tuli avaus.
        'Se kuolintodistus annetaan ALUSTAVAN avauksen jälkeen,mutta toksikologiset ym. tutkimukset saattavat kestää kuukausia.
        Itse sain avauspöytäkirjan (siis eri kuin saamanne kuolintodistus!!!) vasta 9 kk Isäni poismenon jälkeen.
        Eli,odotelkaa aivan rauhassa,kyseessä on aivan normaali käytäntö,siinä kuluu aikaa ja jos on vielä ruuhkaa,sekin ottaa "oman aikansa".
        Se kuolintoditus on AINA alustava,lopullisen syyn saatte tietää sitten kun joka ainut tutkimus on valmis.
        Isäni kuolintodituksessa luki,ettei hän menehtynyt aivo-eikä sydäninfarktiin,mutta....avausraportista kävi sitten ilmi,että hän sairasti (tietämättään) pitkälle edennyttä verisuonten kalkkeumaa,joka taas osittain johtui diabeteksesta.
        Hänellä lopullinen kuolinsyy oli syd.pysähtyminen,ilman infarktia...hän vain nukkui hiljaa pois,omassa sängyssään,jonne hän oli hakeutunut mahd.huonon olon takia?!Hän oli valittanut aamulla vatsaansa.


        Otan osaa menetykseesi!

        Mun isä kuoli muutama vuosi sitten eikä senkään kuolinsyytä tiedetä varmaksi...
        Haluisin lukea sen ruumiinavauspöytäkirjan, mistähän sen saisi....?


      • Isä lähti,ikävä jäi
        anna kirjoitti:

        Mun isä kuoli muutama vuosi sitten eikä senkään kuolinsyytä tiedetä varmaksi...
        Haluisin lukea sen ruumiinavauspöytäkirjan, mistähän sen saisi....?

        Se on toimitettu edesmenneen isäsi lähimmälle omaiselle.
        Meille,sisarelleni ja minulle avauspöytäkirjajäljennöksen toimitti Isäni leski (vanhempani ovat eronneet aikoinaan).
        Kävin sitten lääkärituttavani kanssa avauspöytäkirjan lävitse (itse kun en tuota latinaa muutamaa sanaa enempää osaa).


      • minä
        Isä lähti,ikävä jäi kirjoitti:

        Se on toimitettu edesmenneen isäsi lähimmälle omaiselle.
        Meille,sisarelleni ja minulle avauspöytäkirjajäljennöksen toimitti Isäni leski (vanhempani ovat eronneet aikoinaan).
        Kävin sitten lääkärituttavani kanssa avauspöytäkirjan lävitse (itse kun en tuota latinaa muutamaa sanaa enempää osaa).

        OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN AVAUKSEN KYSEESSÄ OLLESSA AUTOMAATTISESTI TOIMITETA omaisille, vaan KÄYTÄNNÖT OVAT PAIKKAKUNTA- JA KIHLAKUNTAKOHTAISIA. Joillakin paikkakunnalla siis automaattisesti postitetaan lähiomaiselle sekä KUOLINTODISTUS-, ETTÄ MYÖS AVAUSPÖYTÄKIRJAN KOPIO, toisaalla pyytämällä saa esimerkiksi vain kuolintodistuskopíon. Kannattaa kääntyä oikeuslääketieteellisen avauksen pyytäneen poliisin (jos et nimeä muista, esitä asia poliisilaitoksen vaihteelle, sieltä kyllä kääntävät) puoleen, heiltä pitäisi käsittääkseni arkistosta löytyä nämä, jos ei -> oikeuslääkärin toimisto osaa auttaa, säilyttävät ko papereista kopiot esim vuoden verran, alkuperäiset matkaavat lääninhallituksen arkistoon.

        ELI KAIKKIA TAI MITÄÄN PAPEREITA EI VÄLTTÄMÄTTÄ AUTOMAATTISESTI SAA!


      • Minä se vaan
        minä kirjoitti:

        OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN AVAUKSEN KYSEESSÄ OLLESSA AUTOMAATTISESTI TOIMITETA omaisille, vaan KÄYTÄNNÖT OVAT PAIKKAKUNTA- JA KIHLAKUNTAKOHTAISIA. Joillakin paikkakunnalla siis automaattisesti postitetaan lähiomaiselle sekä KUOLINTODISTUS-, ETTÄ MYÖS AVAUSPÖYTÄKIRJAN KOPIO, toisaalla pyytämällä saa esimerkiksi vain kuolintodistuskopíon. Kannattaa kääntyä oikeuslääketieteellisen avauksen pyytäneen poliisin (jos et nimeä muista, esitä asia poliisilaitoksen vaihteelle, sieltä kyllä kääntävät) puoleen, heiltä pitäisi käsittääkseni arkistosta löytyä nämä, jos ei -> oikeuslääkärin toimisto osaa auttaa, säilyttävät ko papereista kopiot esim vuoden verran, alkuperäiset matkaavat lääninhallituksen arkistoon.

        ELI KAIKKIA TAI MITÄÄN PAPEREITA EI VÄLTTÄMÄTTÄ AUTOMAATTISESTI SAA!

        oikeuslääketieteellinen avaus tehdään jos epäillään rikosta. Alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, ettei poliisit epäile rikosta, joten sitä ei tehty.
        Ruumiinavaus tehdään mikäli siihen omaiset antaa luvan...

        Kultani kuolinsyy on tutkinnassa vieläkin, mutta kuoleman aiheutti elinten pettäminen yksi kerrallaan. Joten noissa virallisissa papereissa saattaa kestää.


      • afhahf
        celiza kirjoitti:

        Ruumiinavaus on tehty ja kuolintodistus tuli 3-4 viikkoa kuoleman jälkeen. Oikeustieteelliseltä ne ei oo sanoneet mitään siitä alkoholista, en tiedä epäileekö ne edes, että se liittyis tohon.

        Mä kyllä tiedän, että noita "krapulakohtauksia" on ollut ennenkin, mutta noin vakavana, ei.. Ja edellisestä juopottelusta oli yli puol vuotta aikaa. Ois yrittäny olla ilman...

        Oon 17 vuotias, tammikuussa täytän 18, joten mun täti on hoitanut näitä asioita. Se on soitellut sinne ja kyselly, mutta mitään ei ole selvinnyt.

        Täytyy kai vaan odottaa ja toivoa, että sais selvyyden tähän.

        ei oikeustieteelliseltä. kaksi aivan eri asiaa.


      • -Preparaattori-
        Minä se vaan kirjoitti:

        oikeuslääketieteellinen avaus tehdään jos epäillään rikosta. Alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, ettei poliisit epäile rikosta, joten sitä ei tehty.
        Ruumiinavaus tehdään mikäli siihen omaiset antaa luvan...

        Kultani kuolinsyy on tutkinnassa vieläkin, mutta kuoleman aiheutti elinten pettäminen yksi kerrallaan. Joten noissa virallisissa papereissa saattaa kestää.

        Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa kommentoimaan. Kertauksena:


        "LAIN MUKAAN henkilön kuolemansyy on selvitettävä, ennenkuin HENKILÖ VOIDAAN HAUDATA. Käytännössä asiat etenevät seuraavasti:

        Kuolemasta on aina viipymättä ilmoitettava joko lääkärille tai poliisille. Ilmoitus olisi ensisijaisesti tehtävä viimeksi hoitaneelle lääkärille tai kuolinpaikan terveyskeskuksen lääkärille.

        Mikäli kuolemantapaukseen liittyy oikeuslääketieteelliseen selvitysjärjestelmään johtavia piirteitä on lääkärin ilmoitettava tapauksesta poliisille. Muussa tapauksessa lääkäri voi laatia vainajasta joko kuolintodistuksen tai lähiomaisen suostumuksella lähetteen lääketieteelliseen ruumiinavaukseen.

        Mikäli lääketieteellisessä ruumiinavauksessa ilmenee seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen kuolemansyynselvityksen tarpeeseen, tulee avausta suorittaneen lääkärin keskeyttää avaus ja ottaa yhteys poliisiin.

        Vastaavasti mikäli poliisille on ilmoitettu kuolemantapauksesta, joka poliisin suorittaman selvityksen mukaan kuuluu lääketieteellisen kuolemansyynselvityksen piiriin, tulee poliisin kuolemansyynselvittämisasetuksen 2 §:n mukaan ilmoittaa asiasta hoitavalle lääkärille. Rajatapauksissa poliisin ja lääkärin tulee neuvotella keskenään."
        http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html"



        "KUOLEMANSYYN SELVITYS, OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS: KRITEERIT:

        --kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
        --kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
        --kuolema on tapahtunut muuten yllättäen
        (suositellaan myös seuraavissa olosuhteissa: tahdonvastaisessa hoidossa, asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa, pidätettynä, vangittuna, sekä päihtyneenä säilöönotettuna olevasta henkilöstä)"



        "OIKEUSLÄÄKETIETEELLISTÄ RUUMIINAVAUSTA EIVÄT OMAISET VOI KIELTÄÄ, TÄHÄN EI VAIKUTA MYÖSKÄÄN ESIMERKIKSI VAINAJAN TIEDOSSA OLEVA KIELTEISYYS, EIKÄ MIKÄÄN MUUKAAN SEIKKA, VAAN PÄÄTÖS TÄSTÄ ON AINA POLIISIN."


      • -preparaattori-
        isän menet. kirjoitti:

        avaus tehdään AINA jos vainaja on menehtynyt kotona (ellei sitten ole ollut saattohoidossa).
        Iällä (mainitset nuoren ihmisen...)ei ole sen asian kanssa mitänän tekemistä.
        MM. appeni menehtyi yli 70-vuotiaana,sairasti parantumatonta syöpää,menehtyi kotosalla,automaattisesti avaus.Näin toimitaan.

        Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa kommentoimaan. Kotona kuoleminen EI OLE mikään oikeuslääketietellisen kuolemansyynselvityksen automaatti. Jos henkilöllä on useita vaikeita sairauksia, joihin on mahdollista kuolla JA hän on viimeisen sairautensa aikana lääkärin hoidossa, eikä mitkään tapahtumaan liittyvät seikat ohjaa kulkua kohti oikeuslääketieteellistä kuolemansyynselvittelyä (esim. kuolema tapahtunut "yllättäen), ei oik. lääk. selvitteluä/avausta tarvita. "Lääkärin hoidossa" voi tarkoittaa esim terkkarilääkäriä tai kotisairaanhoidon/-sairaalan/ ym lekuria, joka suostuu kuolintodistuksen tapahtumatiedoilla ja sairauksilla kirjoittamaan. Jos kuolema on tapahtunut "yllättävästi" tai hoitavaa lekuria ei tähän selvittelyyn löydy, poliisi käytännössä määrää oik. lääk. kuolemansyynselvityksen suoritettavaksi (näin käy usein), jos potilas ei ole esim "valvotussa" saattohoidossa kotonaan).

        Kertauksena:


        "LAIN MUKAAN henkilön kuolemansyy on selvitettävä, ennenkuin HENKILÖ VOIDAAN HAUDATA. Käytännössä asiat etenevät seuraavasti:

        Kuolemasta on aina viipymättä ilmoitettava joko lääkärille tai poliisille. Ilmoitus olisi ensisijaisesti tehtävä viimeksi hoitaneelle lääkärille tai kuolinpaikan terveyskeskuksen lääkärille.

        Mikäli kuolemantapaukseen liittyy oikeuslääketieteelliseen selvitysjärjestelmään johtavia piirteitä on lääkärin ilmoitettava tapauksesta poliisille. Muussa tapauksessa lääkäri voi laatia vainajasta joko kuolintodistuksen tai lähiomaisen suostumuksella lähetteen lääketieteelliseen ruumiinavaukseen.

        Mikäli lääketieteellisessä ruumiinavauksessa ilmenee seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen kuolemansyynselvityksen tarpeeseen, tulee avausta suorittaneen lääkärin keskeyttää avaus ja ottaa yhteys poliisiin.

        Vastaavasti mikäli poliisille on ilmoitettu kuolemantapauksesta, joka poliisin suorittaman selvityksen mukaan kuuluu lääketieteellisen kuolemansyynselvityksen piiriin, tulee poliisin kuolemansyynselvittämisasetuksen 2 §:n mukaan ilmoittaa asiasta hoitavalle lääkärille. Rajatapauksissa poliisin ja lääkärin tulee neuvotella keskenään."
        http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html"



        "KUOLEMANSYYN SELVITYS, OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS: KRITEERIT:

        --kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
        --kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
        --kuolema on tapahtunut muuten yllättäen
        (suositellaan myös seuraavissa olosuhteissa: tahdonvastaisessa hoidossa, asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa, pidätettynä, vangittuna, sekä päihtyneenä säilöönotettuna olevasta henkilöstä)"


        "OIKEUSLÄÄKETIETEELLISTÄ RUUMIINAVAUSTA EIVÄT OMAISET VOI KIELTÄÄ, TÄHÄN EI VAIKUTA MYÖSKÄÄN ESIMERKIKSI VAINAJAN TIEDOSSA OLEVA KIELTEISYYS, EIKÄ MIKÄÄN MUUKAAN SEIKKA, VAAN PÄÄTÖS TÄSTÄ ON AINA POLIISIN."


      • Sinä tunut
        -preparaattori- kirjoitti:

        Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa kommentoimaan. Kotona kuoleminen EI OLE mikään oikeuslääketietellisen kuolemansyynselvityksen automaatti. Jos henkilöllä on useita vaikeita sairauksia, joihin on mahdollista kuolla JA hän on viimeisen sairautensa aikana lääkärin hoidossa, eikä mitkään tapahtumaan liittyvät seikat ohjaa kulkua kohti oikeuslääketieteellistä kuolemansyynselvittelyä (esim. kuolema tapahtunut "yllättäen), ei oik. lääk. selvitteluä/avausta tarvita. "Lääkärin hoidossa" voi tarkoittaa esim terkkarilääkäriä tai kotisairaanhoidon/-sairaalan/ ym lekuria, joka suostuu kuolintodistuksen tapahtumatiedoilla ja sairauksilla kirjoittamaan. Jos kuolema on tapahtunut "yllättävästi" tai hoitavaa lekuria ei tähän selvittelyyn löydy, poliisi käytännössä määrää oik. lääk. kuolemansyynselvityksen suoritettavaksi (näin käy usein), jos potilas ei ole esim "valvotussa" saattohoidossa kotonaan).

        Kertauksena:


        "LAIN MUKAAN henkilön kuolemansyy on selvitettävä, ennenkuin HENKILÖ VOIDAAN HAUDATA. Käytännössä asiat etenevät seuraavasti:

        Kuolemasta on aina viipymättä ilmoitettava joko lääkärille tai poliisille. Ilmoitus olisi ensisijaisesti tehtävä viimeksi hoitaneelle lääkärille tai kuolinpaikan terveyskeskuksen lääkärille.

        Mikäli kuolemantapaukseen liittyy oikeuslääketieteelliseen selvitysjärjestelmään johtavia piirteitä on lääkärin ilmoitettava tapauksesta poliisille. Muussa tapauksessa lääkäri voi laatia vainajasta joko kuolintodistuksen tai lähiomaisen suostumuksella lähetteen lääketieteelliseen ruumiinavaukseen.

        Mikäli lääketieteellisessä ruumiinavauksessa ilmenee seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen kuolemansyynselvityksen tarpeeseen, tulee avausta suorittaneen lääkärin keskeyttää avaus ja ottaa yhteys poliisiin.

        Vastaavasti mikäli poliisille on ilmoitettu kuolemantapauksesta, joka poliisin suorittaman selvityksen mukaan kuuluu lääketieteellisen kuolemansyynselvityksen piiriin, tulee poliisin kuolemansyynselvittämisasetuksen 2 §:n mukaan ilmoittaa asiasta hoitavalle lääkärille. Rajatapauksissa poliisin ja lääkärin tulee neuvotella keskenään."
        http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html"



        "KUOLEMANSYYN SELVITYS, OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS: KRITEERIT:

        --kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
        --kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
        --kuolema on tapahtunut muuten yllättäen
        (suositellaan myös seuraavissa olosuhteissa: tahdonvastaisessa hoidossa, asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa, pidätettynä, vangittuna, sekä päihtyneenä säilöönotettuna olevasta henkilöstä)"


        "OIKEUSLÄÄKETIETEELLISTÄ RUUMIINAVAUSTA EIVÄT OMAISET VOI KIELTÄÄ, TÄHÄN EI VAIKUTA MYÖSKÄÄN ESIMERKIKSI VAINAJAN TIEDOSSA OLEVA KIELTEISYYS, EIKÄ MIKÄÄN MUUKAAN SEIKKA, VAAN PÄÄTÖS TÄSTÄ ON AINA POLIISIN."

        tietävän, kuinka asiat ovat! Kiitos.


    • minä

      LAIN MUKAAN henkilön kuolemansyy on selvitettävä, ennenkuin HENKILÖ VOIDAAN HAUDATA. Käytännössä asiat etenevät seuraavasti:

      "Kuolemansyyn selvittämisen kannalta keskeisimmät säännökset ja määräykset ovat:

      * Laki kuolemansyyn selvittämisestä
      * Asetus kuolemansyyn selvittämisestä
      * Lääkintöhallituksen yleiskirje n:o 1789/83

      Kuolemasta on aina viipymättä ilmoitettava joko lääkärille tai poliisille. Ilmoitus olisi ensisijaisesti tehtävä viimeksi hoitaneelle lääkärille tai kuolinpaikan terveyskeskuksen lääkärille.

      Mikäli kuolemantapaukseen liittyy oikeuslääketieteelliseen selvitysjärjestelmään johtavia piirteitä on lääkärin ilmoitettava tapauksesta poliisille. Muussa tapauksessa lääkäri voi laatia vainajasta joko kuolintodistuksen tai lähiomaisen suostumuksella lähetteen lääketieteelliseen ruumiinavaukseen.

      Mikäli lääketieteellisessä ruumiinavauksessa ilmenee seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen kuolemansyynselvityksen tarpeeseen, tulee avausta suorittaneen lääkärin keskeyttää avaus ja ottaa yhteys poliisiin.

      Vastaavasti mikäli poliisille on ilmoitettu kuolemantapauksesta, joka poliisin suorittaman selvityksen mukaan kuuluu lääketieteellisen kuolemansyynselvityksen piiriin, tulee poliisin kuolemansyynselvittämisasetuksen 2 §:n mukaan ilmoittaa asiasta hoitavalle lääkärille. Rajatapauksissa poliisin ja lääkärin tulee neuvotella keskenään."
      http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html

      KUOLEMANSYYN SELVITYS, OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS: KRITEERIT:
      --kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
      --kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
      --kuolema on tapahtunut muuten yllättäen
      (suositellaan myös seuraavissa olosuhteissa: tahdonvastaisessa hoidossa, asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa, pidätettynä, vangittuna, sekä päihtyneenä säilöönotettuna olevasta henkilöstä)

      OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN MÄÄRÄÄ SIIS SUORITETTAVAKSI AINA POLIISI, esimerkiksi lääkärin lähetteen (sairaalassa kuolleet) tai oman tutkintansa (esim. kotona kuolleet) perusteella. OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN SUORITTAA AINA OIKEUSLÄÄKÄRI (esim. LÄÄNINOIKEUSLÄÄKÄRI, hänen sijaisensa, oikeuslääketieteen professori, tai hänen valvonnassaan työskentelevä assistentti (oikeuslääketieteeseen erikoistuva lääkäri)), ELI SIIS JOTAIN "OIKEUSPATOLOGEJA" EI OLE OLEMASSAKAAN, VAAN OIKEUSLÄÄKETIETEELLISET RUUMIINAVAUKSET SUORITTAA AINA OIKEUSLÄÄKÄRI (vaikka hänellä patologin tutkinto oikeuslääketieteeseen erikoistumisen lisäksi olisikin). OIKEUSLÄÄKÄRI ON VALTION VIRKAMIES (tähän rinnastettavissa myös esim. avauksia tekevät oikeuslääketieteen professorit), jolla EI ole mitään kytkentöjä sairaalaan, vaikka OIKEUSLÄÄKETIETEEN LAITOS tai OIKEUSLÄÄKETIETEELLISET RUUMIINAVAUKSET tehtäisiinkin sairaaloiden YHTEYDESSÄ SIJAITSEVISSA tiloissa (lääninhallitus vuokraa nämä tilat ja joskus preparaattoreiden palvelukset sairaalalta). OIKEUSLÄÄKETIETEELLISTÄ RUUMIINAVAUSTA EIVÄT OMAISET VOI KIELTÄÄ, TÄHÄN EI VAIKUTA MYÖSKÄÄN ESIMERKIKSI VAINAJAN TIEDOSSA OLEVA KIELTEISYYS, EIKÄ MIKÄÄN MUUKAAN SEIKKA, VAAN PÄÄTÖS TÄSTÄ ON AINA POLIISIN.

      Oikeuslääkärin suorittama kuolemansyyn selvitys = oikeuslääketieteellinen (EI "OIKEUSTIETEELLINEN") ruumiinavaus (kaikkine tarvittavine tutkimuksineen) ja niiden perusteella tehtävät päätelmät kuolemansyystä (perus- (välivaiheen-) ja välitön kuolemansyy), sekä kuolemanluokasta (sairaus, tapaturma, henkirikos, tuntematon etc) -> näiden perusteella laaditaan KUOLINTODISTUS, oheistuotteena syntyy myös RUUMIINAVAUSPÖYTÄKIRJA, jossa kuvataan makroskooppiset ja mikroskooppiset löydökset, sekä kuolemansyyt ja -luokka.

      JOSKUS HARVOIN kuolinsyystä EI SAADA selvyyttä minkään tutkimusten avulla, JOLLOIN KUOLEMANSYYKSI JÄÄ EPÄSELVÄ, tällöin usein myös POLIISIN ESITUTKINNASTA HUOLIMATTA KUOLEMANLUOKAKSI JÄÄ EPÄSELVÄ.

      HAUTAUSLUPA (joskus "väliaikainen kuolintodistus") on se paperi, joka kirjoitetaan ruumiinavauksen jälkeen, ja jonka perusteella vainaja voidaan haudata, ja esim perunkirjoitus (viimeistään 3 kk kuolemasta) suorittaa. Hautausta tai perunkirjoitusta varten EI siis tarvita (varsinaista) KUOLINTODISTUSTA (=LOPULLINEN ASIAPAPERI), jonka valmistuminen kestää riippuen siitä, onko esimerkiksi oikeuskemiallisia tai histologisia (kudosopillisia) näytteitä otettu. KUOLINTODISTUKSEN tulisi valmistua 3 kk:n kuluttua avauksesta, mutta oikeuslääkäristä riippuen saattaa ko aika venyä. HAUTAUSLUVALLA VOI SIIS KAIKKI KÄYTÄNNÖN ASIAT HOITAA, poikkeuksena esim henkivakuutusasiat, joissa vakuutusyhtiö edellyttää KUOLINTODISTUSTA ja usein myös AVAUSPÖYTÄKIRJAA. Näitä EI välttämättä ITSE tarvitse ko vakuutusyhtiöön toimittaa, riittää että jättää vakuutuskorvaushakemuksen sisään, JA VAKUUTUSYHTIÖ ITSE PYYTÄÄ AVAUKSEN TEHNEELTÄ OIKEUSLÄÄKÄRILTÄ EM PAPEREITA. Kun korvaushakemusta tehdään, kerrotaan että avaus on tehty ja missä, vakuutusyhtiö faksaa pyynnön oikeuslääkärin toimistoon. On siis pankilta paskapuhetta vaatia KUOLINTODISTUSTA vainajan asioiden hoitamiseksi (tällaista ON tapahtunut), HAUTAUSLUPA RIITTÄÄ (ellei vainajalla ole siis henki-ym vakuutusta pankissa). Koska useat tahot asioita järjesteltäessä kyselevät HAUTAUSLUPAA, voidaan srk:sta tai maistraatista hakea virkatodistusta, josta henkilön kuolema ilmenee JA TÄLLÄ HOITAA käytännön asiat, eli näin pitäisi pystyä menettelemään. Kun OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS on suoritettu, kuolintieto syötetään suoraan väestötietojärjestelmään tai se lähetetään kirjallisena versiona maistraatille, joka sen rekisteriin kirjaa. Kun tieto on rekisterissä, VOIDAAN VIRKATODISTUS SAADA (jos ei vielä ole, mutta hautauslupa on -> en ole aivan varma antavatko). HAUTAUSLUVAN voi saada mukaan vainajaa noudettaessa tai sitten aiemmin haettaessa, nämä käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain.

      Lähiomaisella on oikeus saada aina kopio (varsinaisesta) kuolintodistuksesta, OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN KUOLEMANSYYNSELVITYKSEN YHTEYDESSÄ tämän saa paikkakunnasta riippuen oikeuslääkärin toimistosta tai poliisiviranomaiselta (joillakin paikkakunnilla poliisi lähettää lähiomaiselle automaattisesti).

      OHESSA VIELÄ TIETOA ESIMERKINOMAISESTI OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSESTA:

      Oikeuslääketieteellinen kuolemansyynselvitys (T)
         01.11.2004

      Ohje omaisille / i / Patologia / T937oikeus2004.1fi
      på svenska

      Lain mukaan kuolemansyy on selvitettävä ennen kuin henkilö voidaan haudata ja monissa tapauksissa riittävä kuolemansyynselvitys edellyttää ruumiinavauksen tekemistä. Vaikka kuolema olisi tapahtunut sairaalassakin, suoritetaan poliisin määräyksestä lakiin perustuva oikeuslääketieteellinen kuolemansyynselvitys, mikäli

      * kuoleman ei tiedetä johtuneen sairaudesta
      * kuoleman on aiheuttanut tai sen epäillään aiheuttaneen tapaturma, myrkytys, ammattitauti, itsemurha, hoitotoimenpide tai rikos
      * kuolema on tapahtunut muuten yllättäen

      Poliisi

      Lain mukaan oikeuslääketieteellisestä kuolemansyynselvityksestä vastaa aina poliisi, joka harkintansa mukaan voi määrätä tehtäväksi ruumiinavauksen. Turussa kuolemansyynselvityksestä vastaa rikospoliisin väkivaltaryhmä.

      Ruumiinavaus

      Oikeuslääketieteellistä tutkimusta varten vainaja siirretään sairaalasta patologian yksikköön, jossa oikeuslääketieteen erikoislääkäri tai hänen valvonnassaan oleva assistenttilääkäri suorittaa poliisin määräyksen saatuaan ruumiinavauksen. Avauksesta ei vainajan omaisille aiheudu kuluja.

      Hautaukseen liittyvät asiat

      Alustaviin hautausjärjestelyihin on mahdollista ryhtyä jo ennen hautausluvan saamista, mutta pääsääntöisesti ei hautauspäivää tule sopia ennen kuin ruumiinavaus on suoritettu. Omaiset voivat itse valita haluamansa hautaustoimiston, jonka henkilökunta neuvoo ja palvelee useimmissa käytännön kysymyksissä.

      Hautauslupa ja vainajan luovutus

      Ruumiinavauksen suorittamisen jälkeen oikeuslääkäri kirjoittaa hautausluvan, jonka voi noutaa Turun yliopiston oikeuslääketieteen laitokselta (Kiinamyllynkatu 10, kerros C 6). Vainaja luovutetaan siunausta varten TYKS:n patologian yksiköstä (Kiinamyllynkatu 4-8). Yleensä hautaustoimiston edustaja huolehtii vainajaa noutaessaan myös hautausluvan hakemisesta. Vainajan näyttöä ja luovutusta koskevia tiedusteluja voi tehdä puhelinnumerosta 02-313 2672.

      Tutkimustulokset

      Voitte halutessanne keskustella ruumiinavauksen tuloksista avauksen suorittaneen lä äkärin kanssa (Turun yliopiston oikeuslääketieteen laitos, puh. 02-333 7438). Pääsääntöisesti tietoja annetaan vain vainajan lähiomaiselle ja poliisille. Rikostapauksissa kaikki tiedustelut ohjataan suoraan poliisille.

      Kuolintodistus

      Koska oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen sisältyy lähes aina lisätutkimuksia, kestää kuolemansyyselvityksen valmistuminen yleensä useita kuukausia. Kaikkien tutkimusten valmistuttua avauksen suorittanut lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen. Halutessanne siitä kopion teidän tulee itse pyytää sitä joko oikeuslääketieteen laitokselta (puh. 02-333 7438) tai poliisilta (puh. 02-281 5447).
      http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3040/6850


      LÄÄKETIETEELLISESTÄ RUUMIINAVAUKSESTA:

      LÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN SUORITTAA patologi (patologian erikoislääkäri) tai patologiaan erikoistuva lääkäri patologian erikoislääkärin valvonnassa. Se VOIDAAN SUORITTAA JOS VAINAJA OLI VIIMEISEN SAIRAUTENSA VUOKSI LÄÄKÄRIN HOIDOSSA, EIVÄTKÄ OIKEUSLÄÄKETIETEELLISEN AVAUKSEN KRITEERIT TÄYTY, JA JOS SILLÄ ON SAAVUTETTAVISSA JOTAKIN LISÄTIETOA KUOLEMASTA (ESIM TARKENNUSTA KUOLINMEKANISMIIN, KUN USEITA MAHDOLLISIA KUOLEMANSYYEHDOKKAITA ON OLEMASSA). LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS EI SIIS OLE "PAKOLLINEN", JA SIITÄ VOIVAT OMAISET KIELTÄYTYÄ (tosin lupaa avata kuitenkin voi hoitanut lääkäri anoa lääninhallitukselta erikseen). LÄÄKETIETEELLISEN RUUMIINAVAUKSEN ollessa kyseessä KUOLINTODISTUKSEN JA HAUTAUSLUVAN KIRJOITTAA HOITANUT LÄÄKÄRI, KUOLINTODISTUS KIRJOITETAAN PATOLOGIN LAUSUNNON PERUSTEELLA, eli PATOLOGI EI KIRJOITA KUOLINTODISTUSTA! Näin hautauslupa ja aikanaan myös kuolintodistuskopio haluttaessa noudetaan esimerkiksi siltä osastolta, missä henkilö menehtyi. Joskus myös postittavat pyydettäessä lähiomaiselle.
      LÄÄKETIETEELLISISSÄ AVAUKSISSA OIKEUSLÄÄKÄRI JA POLIISI VOIVAT TOIMIA "KONSULTTEINA", JOS ON EPÄILYSTÄ SIITÄ, TULISIKO SUORITTAA OIKEUSLÄÄKETIETEELLINEN VAI LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUS. MUUTEN LÄÄKETIETEELLINEN RUUMIINAVAUSTOIMINTA EI SIIS KOSKETA HEITÄ, JOS JOTAIN ERITYISTÄ EI ILMENE.

      JA LISÄTIETOA LÄÄKETIETEELLISISTÄ AVAUKSISTA:

      "Lääketieteellinen ruumiinavaus tehdään, jos halutaan varmistaa kuolinsyy. Yleisin tilanne on, että potilaan elämän aikana ei ole päästy täysin selvyyteen taudin laadusta, esimerkiksi syövän lähtökohdasta. Joskus avaus tehdään omaisten toiveesta.

      Lääketieteellisiin ruumiinavauksiin tarvitaan aina omaisen lupa. Mikäli lähiomaisia ei ole, anotaan lupa lääninhallitukselta. Avauksen suorittaa patologiaan erikoistunut lääkäri eli patologi, lääkintävahtimestarin avustamana.
      Hautauslupa annetaan obduktio-osastolta vainajaa noudettaessa hautaustoimiston edustajalle, omaiselle tai läheiselle. Vainajan lähiomaisella on oikeus saada pyydettäessä jäljennös kuolintodistuksesta, jonka antaa vainajaa hoitanut osasto."
      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1159,1161,1940,2813

      JA

      "Kuolinsyyn selvitykseen liittyviä ohjeita omaisille (T)
         01.11.2004

      Ohje omaisille / i / Patologia / T937kuolinsyy2004.1fi
      på svenska

      Lääketieteellinen ruumiinavaus

      Vainajan hautaamista varten tarvitaan hautauslupa, joka laaditaan kuolintodistuksen yhteydessä. Kuolintodistuksen laatii potilasta hoitanut lääkäri. Jos kuolintodistuksen laatimiseen ei ole käytettävissä riittävästi tietoja kuolinsyystä, tehdään vainajalle ruumiinavaus. Lääketieteellisen ruumiinavauksen tekeminen edellyttää vainajan omaisen tai muutoin läheisten henkilöiden suostumusta. Lääketieteen taudinmäärityksen ja hoidon tason ylläpidon kannalta on tärkeää, että ruumiinavauksia voidaan tehdä.

      Potilasta hoitaneelta osastolta vainaja siirretään patologian yksikköön, jossa tarvittaessa suoritetaan avaus kolmen päivän kuluessa. Avauksen yhteydessä otetaan eri elimistä pieniä mikroskooppinäytteitä, jotka ovat tarpeellisia kuolinsyyn selville saamiseksi.

      Heti avauksen jälkeen patologi laatii avauskertomuksen, jonka pitäisi olla seuraavana päivänä tai sitä seuraavana päivänä käytettävissä hoitaneella osastolla kuolintodistuksen laatimista varten. Kuolintodistuslomake on monisivuinen. Varsinaisen kuolintodistuksen lääninhallitusta ja Tilastokeskusta varten laatii osastolla potilasta hoitanut lääkäri joko heti avauksen jälkeen tai, mikäli kuolinsyyn arviointi edellyttää mikroskooppinäytteiden tutkimista, viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Yleensä mikroskooppitutkimus valmistuu 2-4 viikossa, mutta varsinkin keskushermostoon liittyvien ongelmien yhteydessä voi tutkimus kestää useita kuukausia. Lähiomaisella on oikeus saada todistuksesta kopio. Lomakkeen toinen osa on lupa hautaamiseen ja kolmas kotikunnan maistraattiin toimitettava ilmoitus väestötietojärjestelmää varten.

      Lisätietoja kuolintodistukseen ja hautauslupaan liittyvissä asioissa antavat hoitaneen osaston lääkäri ja muu henkilökunta. Tietoja annetaan vain lähiomaiselle tai muulle läheiselle.

      Avauksen jälkeen vainaja jää edelleen patologian yksikköön siihen asti, kunnes omaiset ovat saaneet järjestettyä vainajan siirron. Tiedon siitä, milloin vainajan voi avauksen jälkeen noutaa, saa patologian yksiköstä puh. 02-3132672

      Vainajan näyttämisen omaiselle tulisi tapahtua osastolla ennen patologian yksikköön siirtoa tai patologian yksikön kappelissa vasta silloin, kun hautaustoimisto hakee vainajan."
      http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3040/8140


      Ja lisätietoa kuolemansyyn selvityksestä:
      http://www.stat.fi/tup/kuolintodistusarkisto/kuolemansyyt_laki.html

      http://www.laakariliitto.fi/julkaisut/laki/6.html

      • asiaaaa

        hyvästä ja asiallisesta selvityksestä. Eiköhän tuosta jo asia selviäuseimmille.


    • jussi

      tavatonta että ryypätään muutama viikko putkeen ja kun lopetetaan juominen laakista tai ei pystytä enää juomaan niin kroppa tekee tenän.

      • ehkäpä

        luulisin että maksa on pettänyt. Silloin ainakin voi tulla tällaisia oireita, mutta en tiedä voiko tulla noin kohtalokkaita oireita.
        Otan osaa suruusi.


      • annu
        ehkäpä kirjoitti:

        luulisin että maksa on pettänyt. Silloin ainakin voi tulla tällaisia oireita, mutta en tiedä voiko tulla noin kohtalokkaita oireita.
        Otan osaa suruusi.

        Runsas veren oksentaminen voi liittyä särkylääkkeiden käyttöön. Näin kuolee n 300 suomalaista vuodessa. Tilanne on monesti niin hankala, ettei sairaalahoitokaan pelasta.
        Sitten tietysti voi takana olla mahasuolikanavan hyvän- tai pahanlaatuinen kasvain.
        Voimia Sinulle, keskustelun aloittaja!


      • hoitaja
        annu kirjoitti:

        Runsas veren oksentaminen voi liittyä särkylääkkeiden käyttöön. Näin kuolee n 300 suomalaista vuodessa. Tilanne on monesti niin hankala, ettei sairaalahoitokaan pelasta.
        Sitten tietysti voi takana olla mahasuolikanavan hyvän- tai pahanlaatuinen kasvain.
        Voimia Sinulle, keskustelun aloittaja!

        Veikkaan että kyseessä ns variksvuoto eli maksakirroosin aiheuttaman ruuansulatuskanavan "kohjujen" ratkeaminen. Kirroosin pääasiallisin aiheuttaja on vuosia kestänyt alkoholinkäyttö.


      • annu
        hoitaja kirjoitti:

        Veikkaan että kyseessä ns variksvuoto eli maksakirroosin aiheuttaman ruuansulatuskanavan "kohjujen" ratkeaminen. Kirroosin pääasiallisin aiheuttaja on vuosia kestänyt alkoholinkäyttö.

        Eihän tämä ole mikään veikkaustoimisto!

        Edeltävä puolen vuoden raittius puhuu sen puolesta, ettei kyse ole alkoholimakssairaudesta. Mies joi ehkä harvoin ja hartaasti. Ruokatorven varixiin tarvitaan säännöllinen yli 10v juominen.
        Se, että huusholli oli sotkusssa puhuu varixia vastaan. Olen nähnyt tautiin kuoltavan, eikä siinä ehdi ihmeemmin paikkoja sotkea.
        Iskiakseen tarvitaan kipuläkkeitä, jotka eivät ole vaarattomia.


      • Lekuri
        annu kirjoitti:

        Eihän tämä ole mikään veikkaustoimisto!

        Edeltävä puolen vuoden raittius puhuu sen puolesta, ettei kyse ole alkoholimakssairaudesta. Mies joi ehkä harvoin ja hartaasti. Ruokatorven varixiin tarvitaan säännöllinen yli 10v juominen.
        Se, että huusholli oli sotkusssa puhuu varixia vastaan. Olen nähnyt tautiin kuoltavan, eikä siinä ehdi ihmeemmin paikkoja sotkea.
        Iskiakseen tarvitaan kipuläkkeitä, jotka eivät ole vaarattomia.

        Ruumiinavauksessa useimmiten löytyy kuolemansyy ja ainakin sairauksien aiheuttamat muutokset. Noista ei vainajan omainen maininnut mitään. Verioksentelu ja alkoholi kieltämättä herättää epäilyn varixvuodosta joka voi johtaa kuolemaankin ja vaarana on lisäksi veren vetäminen keuhkoihin mikä saattaa aiheuttaa keuhkokuumeen. Vuotava vatsahaava olisi luultavammin vuotanut suolistoon ja se olisi näkynyt mustina ulosteina ellei suolistossa olisi ollut tukosta. Muina vaihtoehtoina tulevat mieleen sydämen rytmihäiriö mistä ei jää erityisiä merkkejä ja lisäksi alkoholin vieroitusoireiden (=krapula) provosoima epileptinen kohtaus jolloin pitäisi näkyä jotain merkkejä vainajassa (virtsa ja uloste alla, kieleen pureminen).


      • minäkin ajattelin
        hoitaja kirjoitti:

        Veikkaan että kyseessä ns variksvuoto eli maksakirroosin aiheuttaman ruuansulatuskanavan "kohjujen" ratkeaminen. Kirroosin pääasiallisin aiheuttaja on vuosia kestänyt alkoholinkäyttö.

        olevan kuolinsyynä.


      • Siinä ne
        Lekuri kirjoitti:

        Ruumiinavauksessa useimmiten löytyy kuolemansyy ja ainakin sairauksien aiheuttamat muutokset. Noista ei vainajan omainen maininnut mitään. Verioksentelu ja alkoholi kieltämättä herättää epäilyn varixvuodosta joka voi johtaa kuolemaankin ja vaarana on lisäksi veren vetäminen keuhkoihin mikä saattaa aiheuttaa keuhkokuumeen. Vuotava vatsahaava olisi luultavammin vuotanut suolistoon ja se olisi näkynyt mustina ulosteina ellei suolistossa olisi ollut tukosta. Muina vaihtoehtoina tulevat mieleen sydämen rytmihäiriö mistä ei jää erityisiä merkkejä ja lisäksi alkoholin vieroitusoireiden (=krapula) provosoima epileptinen kohtaus jolloin pitäisi näkyä jotain merkkejä vainajassa (virtsa ja uloste alla, kieleen pureminen).

        todennäköiset kuolinsyyt jo tulivatkin.


    • heartti

      nuorempia lapsia halutaan säästä totuudelta vaikka se niin väärältä tuntuisikin.

      Lämmin hali sinulle ja keskustele asiasta perheesi kanssa, äitisi..

    • Miuku

      Myös oma isäni kuoli hiljattain ja kuolinsyy on edelleen epäselvä. Kahdelta ystävältäni on kuollut äiti, eikä heidänkään kuolinsyitään ole koskaan löydetty. Itse olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että oman isänikin kuolema jää hämärän peittoon. En tiedä, haluaisinko edes oikeasti tietää. Ei se auttaisi mitään enää tässä vaiheessa. Haluan vain siirtyä eteenpäin...Voimia sinulle.

    • Kramppi Mies

      18.12.2006 Klo: 09.30 Mies kävelee alkon ovesta sisään, itse oon ostamassa ruoka viiniä. Aivan yhtäkkiä miehellä taipuu polvet, ja jalat menee läviälle, ja kädet aukee sivuille. Mies alkaa horjahtelemaan ja huutamaan. Noin 3 sekunttia mies pysyy pystyssä jonka jälkeen kaatuu lattialle, ja lyö päänsä lattiaan. Mies makaa siinä selällään kädet ojos kohti kattoa, ja sormet mones koukus ja solmus ja hieman täräjää, ja silmät purusitaen kiinni mies huutaa noin 15 sekunttia. Pikku hiljaa miehen huulut alkaa muuttua siniseksi ja huulien välistä alkaa pursusta kuolan ja veren sekoitusta. Siinä sitten hätäännyin ja käänsin miehen kyljelleen jonka jälkeen hän vasta alkoi hengittämään. Sitten kun henki alkas kulkemaan niin mies alkoi kuorsata ja suusta tuli ulos noin puoli kupillista veren ja kuolan sekoitusta, ja nenästä tuli räkää. Kuorsausta kesti noin 40 sekunttia kun mies alkoi virkoomaan.



      En tiedä sitten miten sun isän homma on mennymutta yritin kertoa niin selvästi miten tää homma meni

      • jokke

        Sain verensyöksyn,nyt perjantai,la vastaisena yönä. Onneksi pääsin nopeasti piipaa autolla hoitoon,kun oli ystävät vieressä. Diaknoosi vuotava maha-haava,koko vkonlopun tiputuksessa,pahimmillaan 3 pluoa kerralla. Tänään kotiuttivat. Alkoohan mullakin oli pohjilla,sen nyt opin. Ei,kannata läträtä jos mahan kans ongelmia. Mul kävi tuuri,jatkotutkimuksiaon tulos kyl viä vaikka kuinka. Kuitenkin,still alive. jokke.


      • kunnossa ukkosi

        on tänäpänä?


    • mie vaa

      Äitini kuoli Keuhkovaltimon repeämiseen 10 vuotta sitten..
      Tosin äidin silloinen mies sanoi että äiti olisi vielä tukehtunut omaan vereensä,
      ja ei ollut mitään tehtävissä, joten näin..
      Jos ei olis toho kuollu niin sitten parin kk päästä suoli solmuun.
      Itse en ole koskaan äitin kuolinsyy papereita nähnyt, uskon sen olevan mummilla.
      Liekö mahdollista kyseisiä papereita henkilöistä saada vielä 10-20 vuoden päästä kuolemasta...

      • totuutta hakemassa

        Sama tilanne täällä. Pitäisi saada tietoja parinkymmenen vuoden takaisesta oikeuslääketieteellisestä avauksesta. Perheelle ei toimitettu mitään lausuntoa ja asiaa hoitanut vainajan sisarus välitti tiedon, jonka totuutta nyt jälkikäteen on syytä epäillä. Miten saada tietoja näin vanhoista ruuminavauksista - mistä aloitaa penkominen?


      • jjj000
        totuutta hakemassa kirjoitti:

        Sama tilanne täällä. Pitäisi saada tietoja parinkymmenen vuoden takaisesta oikeuslääketieteellisestä avauksesta. Perheelle ei toimitettu mitään lausuntoa ja asiaa hoitanut vainajan sisarus välitti tiedon, jonka totuutta nyt jälkikäteen on syytä epäillä. Miten saada tietoja näin vanhoista ruuminavauksista - mistä aloitaa penkominen?

        Isäni kuoli hämärissä olosuhteissa espanjassa vuonna -89. tiedän että siihen liittyi jotain hämärää, koska kukaan ei halua puhua mitään siitä. mistähän mä aloittaisin kyselemisen..


      • hillala
        jjj000 kirjoitti:

        Isäni kuoli hämärissä olosuhteissa espanjassa vuonna -89. tiedän että siihen liittyi jotain hämärää, koska kukaan ei halua puhua mitään siitä. mistähän mä aloittaisin kyselemisen..

        Tilanne on sama kuin sinulla. Mistä voisi saada tietoon, 1,5 vuotta sitten kuolleen isäni kuolinsyyn. Sisareni, joka on hoitanut isämme asioita, ei suostu kertomaan. Tiedän vain, että hoitolaitoksessa jokin tapaturma on sattunut jonkin aikaa ennen kuolemaa. Isäni on viety oikeuslääketieteelliseen ruumiin avaukseen, mutta syytä en ole saanut siskoltani tietoon, jos hän tietää.


      • as.h.
        hillala kirjoitti:

        Tilanne on sama kuin sinulla. Mistä voisi saada tietoon, 1,5 vuotta sitten kuolleen isäni kuolinsyyn. Sisareni, joka on hoitanut isämme asioita, ei suostu kertomaan. Tiedän vain, että hoitolaitoksessa jokin tapaturma on sattunut jonkin aikaa ennen kuolemaa. Isäni on viety oikeuslääketieteelliseen ruumiin avaukseen, mutta syytä en ole saanut siskoltani tietoon, jos hän tietää.

        isäsi lähin omainen kuolinhetkellä? Sisaresiko? Hänelle on toimitettu kaikki tarvittavat tiedot. Jos hän ei halua kertoa niin asialle ei sitten voi mitään.

        Lähimmälle omaiselle toimitetaan avauspöytäkirja ym.


      • Sieltä kyllä
        as.h. kirjoitti:

        isäsi lähin omainen kuolinhetkellä? Sisaresiko? Hänelle on toimitettu kaikki tarvittavat tiedot. Jos hän ei halua kertoa niin asialle ei sitten voi mitään.

        Lähimmälle omaiselle toimitetaan avauspöytäkirja ym.

        avausraportista kyllä selviää kuolinsyy.


    • Onpa ihme

      jos kuolinsyy on tuntematon! Luulisi jonkun ainakin tietävän sen?

    • alkoholinkäyttö

      oli ehkä pitkään hyvin runsasta, hänen elimistönsä saattoi olla jo niin huonossa kunnossa viimeisinä aikoina, ettei suhteellisen lyhyt raittius (mistä ei liene edes varmuutta?) enää voinut estää hänen terveytensä täydellistä romahtamista, mikä sitten johti kuolemaan.

      Maksa oli melko todennäköinen elin, mikä lopulta petti.

    • alkoholinkäyttö

      oli ehkä pitkään hyvin runsasta, hänen elimistönsä saattoi olla jo niin huonossa kunnossa viimeisinä aikoina, ettei suhteellisen lyhyt raittius (mistä ei liene edes varmuutta?) enää voinut estää hänen terveytensä täydellistä romahtamista, mikä sitten johti kuolemaan.

      Maksa oli melko todennäköinen elin, mikä lopulta petti.

      • Tuossa on

        järkeä.


    • Viinaan taisi

      kuolla. Valitan!

      • TohtoriTohtori

        Näytti olevan vanha ketju mutta kuolinsyy kuulostaa tutulle. Alkoholisteilla ei runsaan alkoholinkäytön takia vereen erity enää riittävästi veren hyytymistekijöitä. Verisuonet, normaalisti ruokatorvessa, alkavat tihkumaan verta joka kerääntyy vatsaan. Mikäli potilas ei hakeudu hoitoon, hän menettää liikaa verta, veriarvot laskevat ja lopuksi sydän tai joku muu keskeinen elin pettää.

        Valitettavasti monet pelkäävät hoitoon hakeutumista, pelkäävät syöpää tai jotain muuta vakavaa tautia kun tulee verioksennusta ja tai saman tyyppistä ripulia. Vastaavasti pelon takia alkoholinkäyttö lisääntyy entisestään. Näin yleiskunto pääsee romahtamaan. Kuolinsyynä siis omalla tavallaan verenhukka.


      • tohtori sykerö
        TohtoriTohtori kirjoitti:

        Näytti olevan vanha ketju mutta kuolinsyy kuulostaa tutulle. Alkoholisteilla ei runsaan alkoholinkäytön takia vereen erity enää riittävästi veren hyytymistekijöitä. Verisuonet, normaalisti ruokatorvessa, alkavat tihkumaan verta joka kerääntyy vatsaan. Mikäli potilas ei hakeudu hoitoon, hän menettää liikaa verta, veriarvot laskevat ja lopuksi sydän tai joku muu keskeinen elin pettää.

        Valitettavasti monet pelkäävät hoitoon hakeutumista, pelkäävät syöpää tai jotain muuta vakavaa tautia kun tulee verioksennusta ja tai saman tyyppistä ripulia. Vastaavasti pelon takia alkoholinkäyttö lisääntyy entisestään. Näin yleiskunto pääsee romahtamaan. Kuolinsyynä siis omalla tavallaan verenhukka.

        Asiallista tekstiä, jonka soisi alkoholin suurkuluttajien lukevan tarkasti.


      • sinnepäin
        TohtoriTohtori kirjoitti:

        Näytti olevan vanha ketju mutta kuolinsyy kuulostaa tutulle. Alkoholisteilla ei runsaan alkoholinkäytön takia vereen erity enää riittävästi veren hyytymistekijöitä. Verisuonet, normaalisti ruokatorvessa, alkavat tihkumaan verta joka kerääntyy vatsaan. Mikäli potilas ei hakeudu hoitoon, hän menettää liikaa verta, veriarvot laskevat ja lopuksi sydän tai joku muu keskeinen elin pettää.

        Valitettavasti monet pelkäävät hoitoon hakeutumista, pelkäävät syöpää tai jotain muuta vakavaa tautia kun tulee verioksennusta ja tai saman tyyppistä ripulia. Vastaavasti pelon takia alkoholinkäyttö lisääntyy entisestään. Näin yleiskunto pääsee romahtamaan. Kuolinsyynä siis omalla tavallaan verenhukka.

        Niin surullisen tuttua, isäni kuoli tämän vuoden tammikuussa...viime kesänä hän soitti, että vatsa turpoaa (nestettä alkanut kertyä vatsaonteloon) nyt se on sitten maksa (isäni on juonut koko elämänsä enemmän tai vähemmän). Sanoi menevänsä lääkäriin ja luapsi kertoa sitten tuloksista. Monta kertaa soittelin ja kyselin, ei kuulemma lääkäritkään tiedä (kuinka tyhmä olin itse etten tajunnut!!)...niinpäniin, tutkimuksissa kuitenkin juoksi loppuvuoden ja hänen oma äitinsä joutui sairaalaan ja eiköhän se taas pahentanut tilannetta! Ajattelin tai kuvittelin kuitenkin isäni hoitavan itsensä kuntoon ja lopettavan juomisen. Jouluna kävin hänen luona ja hän näytti siltä kun laskettu aika olisi mennyt jo viikkoja sitten, kävely oli hyvin hankalaa ja ruoka ei mennyt alas vaan tuli verioksennuksena ulos...Suru puserossa mietin isääni ja hänen ulkomuotoa ja tajusin tilanteen olevan korjaamaton ja aloin pelätä kaikkia puhelinsoittoja. Hänen ex-vaimonsa "hoiti häntä" käytännössä viimeiset viikot, saunotti yritti syöttää, maksoi laskut jne. eräänä lauantaina hän soitti, että nyt on semmonen tilanne, että jos haluat nähdä isäsi hengissä nyt on sen hetki. Olin juuri silloin muuttopuuhissa enkä millään ehtinyt käynään heti. Maanantaina sain puhelun samaiselta ihmiseltä, että isäsi on kuollut ja virkavalta on soitettu paikalle. Siinä sitten nieleskelin (olin julkisella paikalla) ja soitin äidilleni. En mennyt paikanpäälle, koska olisin varmaan romahtanut aivan täysin, asiaa hoitavan poliisin kanssa jutelua minulle selvisi, että pitää tehdä kaiken maailman oikeuslääketieteelliset ruumiinavaukset yms... Hän kuoli siis tammikuun lopussa enkä ole saanut ruumiinavauspöytäkirjaa vielä, mutta eiköhän kuolinsyyksi varmistu maksakirroosin aiheuttama verensyöksy (hän oli siis kuollut sohvalle ja veret tuulleet suusta ympäriämpäri) En tiedä helpottaako tieto omaa oloani, mutta ketuttaa sukulaiset ketkä kyselevät! Okei, he eivät tiedä kuolinolosuhteita, ainoastaan hänen juomisestaan ja että siihen se jollain tavalla liittyy... Onko kohtalotovereita?? Isäni oli kuolleessaan 61-vuotias ja itse olin 23-vuotias tapahtumahetkellä.


    • .

      Osanottoni.


      Avausrapöytäkirja menee sittensille joka olin lähin omainen kuolinhetkellä, olitko se sinä? Ellet, niin se ei tule sinulle.

      Avaus tehdään mm. jos kuolema tapahtuu kotona (ei kaikissa tapauksissa toki, jos on ollut esim. saattohoidossa jne. niin se ei ole välttämätöntä)

      • sinnepäin.

        Tuli minulle kotiin, välittömäksi kuolinsyyksi varmistui molemminpuoleinen pesäkekeuhkokuume. Perussairautena tietenkin alkoholismi ja maksakirroosi sekä vuotavat varikset mitähän kaikkea kivaa muutakin oli löytynyt. Tuntuu nyt, että saanut asian lopulliseen päätökseen, mutta kuitenkin ajattelen kaikkia hyviä hetkiä ja todellakin toivon ettei kukaan joudu samaa kokemaan! Jos vähääkään on alkoholin kanssa ongelmia, suosittelen käymään lekurissa ja lopettamaan. Hautaan vie tuo viisasten juoma ja valitettavan usein NUORENA!


    • Anonyymi

      Iskäsi tki itsemurhan ryyppäämällä, irvokkainta oli että kliimaksi tapahui viinan puutteesta eli krapulasta.
      Sopiva ikä oli poistua tästä vittumaisesta elosta!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe