Volvo B20 jakopää

PentaAQ

Olen vaihtamassa jakopään fiber rattaan saamaani hyvään teräs rattaaseen!Onko olemassa vaara yhteen sopivuudesta?Pitäisikö antaa jonkun moottorikoneistamon antaa tehdä sovitus?Voiko nokkaakselin pidätin levyn(laakerin)kääntää?

4

2227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikumihihnoja

      Mitäpä vaaraa tuossa olisi jos kuttaperkkainen ratas vaihtuu jonkun tunnetun valmistajan rautaiseen?
      Eiköhän se ainakin yhtä hyvin kestä kuin tuo alkuperäinen,toisaalta moinen uusi fiber ratas kestää varmasti niin kauan kuin viitsit tuolla ajaa,meinaan kun ajattelet tuon entisen kestoikää ja km lienee jo aikalailla autolla harrasteautona niitä kertyy mitättömästi käyttikseen verrattuna.
      Kiinanpoikien rattaita kuin muitakin varaosia varottava,ovat ovelia ja jopa laatuvalmistajien orkkispakkauksissa kopiosekundaa jotka kestää tai ei.
      Moinen kone ei mikään kierroskone eli yhtäläisyys esim jenkkiautoissakin moisiin fiber rattaisiin joita ainakin mopareissa oli ja omassani oli kestänyt 40v vaikka hampaista puolet kadonnut,silti pelitti.
      Kone avattiin muista syistä ja toki samalla uusittiin tuokin.
      Nyt myös teräsrattaat uusi ketju 40v huoltona,lienee lähes ikuinen nyt.

      • PentaAQ

        Kysyin tällä palstalla kun tuumasin että vanhoja kehäkettuja varmaan ilmaantuu!Mulla on tekeillä venemoottori auton koneesta(makeavesi konetta teen)heitän siksi tuon fiberin mäjelle.Mites nuo huopatiivisteet milloin muuttuivat stefa malleihin?Onko tiivistekannet koneistettava stefoille vai..siinä vähän kysymyksiä lisää!


    • kehäketustatiedä

      Meinaatko että Fiberi joutuu veden kanssa tekemisiin venetouhuissa vaikka yhä pinnalla oltaisiinkin vai miten se eroaa autokäytössä olevasta tuossa suhteessa,meinaan ettei se järvivesi lie tuonne jakopäähän menossa vai millaisia muutoksia olet tehnyt jäähdytykseen???
      Stefamallisten muutosvuosia en Volvoissa tiedä,mutta yleisesti otten lienee stefa parempi vaihtoehto jos moinen vaihto-osa saatavilla tuon huovan tilalle(joka kyllä ihan ok sekin jos uuden nykylaadun vaihdat vanhan tilalle koska materiaalit on kehittyneet niissä mitä nyt myydään vs vanhaan tavaraan)
      Tiivistekannet koneistettava??
      Tarkoitatko kentien venttiilikoppaa tms?
      Ei tarvi yleensä jos stefassa on "huuli"mikä sopii siihen mihin sitä sovitat ja silmällähän tuon näkee(kohde kuin kohde) näyttääkö ok vai epäilyttääkö tiiveys?
      Kohteesta riippuen voit käyttää myös jotain tiivistysainetta(moot.silikonia,tiivisteliima..) varmistamaan että tulee kunnollinen pitkäikäinen tiiveys.

    • masterchif

      Volvon b 20 meriversiossa on jakopää teräsrattaalla ihan sen vuoksi kun se fiber ratas pettää niin hampaat lähtee kerrasta.Hommaa molemmat rattaat parina,tai jos k-akselin ratas jää vanha niin tarkka välysten sovitus muuten ääntää noin 1000 r/min kohdilla ilkeästi..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe