Fantasy based martial arts

Haloo_Houston

Eräällä suomalaisella foomilla on ollut huvittavaa lueskella itämaisten uskomuslajien harrastajien höpinöitä monenlaisesta fantasy based martial arts -nimikkeen alle sijoittuvasta liikunnallisesta aktiviteetista. Otetaanpa käsittelyyn pari lakanahuitojien uskomusta.

"Lyönti lähtee lantiosta", nämä hokevat. "Lyönti on lyönti", tarkoittaen tällä sitä, että hyvä lyönti on esim. nyrkkeilystandardien ja karatestandardien mukaan sama asia, ja kirjoittaja yleensä kokee olevansa itse osaava karateka, ja lyövän siis vähintään yhtä hyvin ja ihan samoja periaatteita noudattaen, kuin sanotaan nyt edes jonkin verran osaava nyrkkeilijä.

Näitä em. hokemia, väitteitä ja uskomuksia esittävät siis karateharrastajat (varsinkin turuntauti tuntuisi jylläävän tässäkin, you know, juurikin se "mestari"...). Kungfuajilla hieman toiset, mutta vastaavat väitteet ja uskomukset.

Näiden oppien mukaan siis esim. oikein tehdyssä takakäden suorassa lyönnissä takajalan jalkapohja ja kantapää on lyönnin ajan tukevasti maassa, ja lantio kääntyy (sen vähän, minkä se nyt kykenee kääntymään tuon takajalan kantapään maassa pysymisen johdosta) saman aikaisesti lyönnin kanssa.

No, nuo uskomukset nyt sattuvat olemaan täydellisessä ristiriidassa nyrkkeilyssä harjoitellun lyöntitekniikan kanssa. Sori.

Vaikka meillä Suomessa omien villien tappeluun tai itsensä puolustamiseen liittyvien villien teorioiden kehittely onkin historiassa ollut itämaita harvinaisempaa, tätä on kuitenkin modernilla ajalla jonkin verran esiintynyt. Kuten aikoinaan itäisillä mailla, nykyään meilläkin jotkut ovat saaneet kerätyksi ympärilleen joukon herkkäuskoisia opetuslapsia.

Ehkäpä joskus sadan vuoden päästä Suomessakin (jos Suomea tai Eurooppaa nykyisen kaltaisena länsimaisena yhteiskuntana tuolloin enää on...), meilläkin teorisoidaan vaikkapa Titan Fistin ja Kaspinin harrastajien toimesta foorumeilla, mitä se Hammer tai Kaarlo oikein tarkoitti tällä ja tällä tekniikalla. Tai ehkäpä Japanissa asti pohdiskelevat.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggjkghjkgdh

      Karatella päähän

      • chopchop

        Näin on! Karatella päähän ja judopotku persauksiiin, sanon minä.


    • esimerkillinen
      • sal-

        Ai miten niin uskomuspohjaista? Oikeastihan ne siinä puukolla löivät.


      • esimerkillinen

        Lakanat heiluvat kun huitovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe