Hankin purjeveneeseen joku viikko sitten 2 X 120 Ritarin agm-hupiakut. Selvitettyäni latausjänniteasiaa hankin lisäksi 60 A koneen laturin perään Sterling ab 1280 lataussäätimen (jännitteen muunnin) nykyisen elektronisen jakoreleen tilalle. Yanmarin laturin jännite on vakiona turhan matala Onko kenelläkään tästä Sterlingistä kokemuksia, tekeekö mitä lupaavat eli 100 % lisää latausvirtaa ja optimaalinen jännite eri tyyppisille akuille.
Sterling power ab1280
10
272
Vastaukset
Tuo AB1280 on huipputuote. Onittelen!
Olen varma että tulet onneliseksi sen kanssa se nimittäin tekee mitä lupaavat...- A2b
Olisin myös hyvin kiinnostunut tosta alternator to battery vehkeestä kaksoisakkureleen korvaajana. Miten kestävyys merikäygössä? Vehjes sisältää paljon elektroniikkaa ja mm. 3 tuuletinta! Mihin kannattaa asentaa, kuumeneeko kovasti? Mielellään lataisin akut täyteen satamaan ajaessa!
- Sterlingpunta
Miten se loppuviimeksi toimikaan, kun kuten esitteestä ymmärtäisi esittäisi haamukuormaa, joka pitää jännitteen alhaalla ja täydet amppeerit päällä mitä laturista lähtee niin meneekö Virtanen akkuihin vai enemmän Sterlingin käämeihin kun niin paljon jäähdytystä tarvitaan?
Entä kahden laturin järjestelmässä mikä esitteessä on helppo nakki, narut kiinni - kaksi erilaista laturia, koneen mukana tullut ja lisäpeli? - Virtaveikko
Paljon näistä löytyy kokemuksia kansainvälisiltä foorumeilta. Asennuksen jälkeen kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Lataustehon lisäys on todella merkittävä purjeveneessä. Asennuksesta voi lukea, mm. Hansen omistajien palstalta. Siellä vikeuksia on tuottanut herätevirran ottaminen laturille vehkeen asennuksen jälkeen. Laturi ei käynnisty, kun se ei saa herätettä b napaan. Sitä varten ei ole kunnon asennusohjetta ja moottoreissa on eroja. Ratkaisu on löytää mootoritaulusta starttirelettä ohjaava piuha ja varastaa siltä virta sterlingille. Se ohjaa lyhyen herätevirran laturin b napaan. Volvo d1 sähkökaavioissa se näkyi olevan pinille 4 menevä puna/keltainen piuha. Hansen foorumilla on ohjeet yanmarille
http://mantaowners.org/wp-content/uploads/2013/07/VOLVO-PENTA-D1-30B-ELECTRICAL.pdf
Virtaveikko ohoi. Uudessa Alternator to Battery Chargerissa ei tuo ole ongelma:
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Muille: Laite on siis laatikko johon viedään laturin/latureiden latauspiuhat. Se toimii jakoreleenä startti- ja käyttöakkujen välillä. Starttiakku latautuu laturin tuottamalla jännitteellä, eli mitään muutoksia sille ei tule. Käyttöakkujen ja laturin väliin on laatikossa DC/DC-muunnin joka ohjataan laatikon sisäisellä prosessorilla. Mikäli laturin tuottama jännite ylittää 13.3 V pystyy DC/DC-muunnin korottamaan käyttöakuille menevä jännite haluttuun tasoon. Tasoa määrää valittu profiili toisin sanoen oletko lataamassa AGM, LiFePO4, Huoltovapaita lyijyakkuja tms.
Koska laturista imetään mitä sieltä saadaan ja akkuihin viedään mitä niille voidaan puskea, valvotaan sekä akkujen että laturin lämpötilat. Sterlingpuntan huoli haamukuorman lämpenemisestä on aiheellinen mutta se valvotaan. Mikäli haamukuorman lämpötila nousee kriittisesti vähennetään DC/DC-muuntimen ulosmenevä jännite jolloin myös virta vähenee. Haamukuorma on nimittäin käyttöakut!.
Laiteen tuottama lämpö on vähäinen mutta tietysti tiivis, suljettu tila ei sovi sille. Lämmön tuotto on tietysti riippuvainen virrasta; jos on 80 A malli tuottaa se täydellä teholla viidesosa 400 A mallista. Laitteen lämpö muodostuu pääasiallisesti DC/DC-muuntimen häviöistä.
Lopputulos on erinomainen. Tasaus- ja ylläpitolataukset ovat järkeviä.
Asennus on helppo. Laite on veneilijän kostea uni, varsinkin purjehtijan, joka haluaa akut nopeasti täyteen. Minun ainoa kritiikki kohdistuu LiFePO4-akkujen latausprofiiliin. Se on minusta niiden murhaaminen. Mutta kuka meistä on menossa siihen tekniikkaan vielä vuosiin ja jos niin voi ohjelmoida oma profiili.- virtaveikko
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Ja se on juuri se liitin johon napataan herätevirta virta-avaimelta. Sterlingin ohjeet ovat melko epämääräiset.
Jos tätä 400 euron laatikkoa vertaa laturin oman säätimen tilalle asennettavaan Sterlingiin, on tässä etuna, ettei tarvitse irrottaa laturia ja juottaa piuhoja sinne. Lisäksi ei tarvitse hommata latauksen jakorelettä. - virtaveikko
virtaveikko kirjoitti:
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Ja se on juuri se liitin johon napataan herätevirta virta-avaimelta. Sterlingin ohjeet ovat melko epämääräiset.
Jos tätä 400 euron laatikkoa vertaa laturin oman säätimen tilalle asennettavaan Sterlingiin, on tässä etuna, ettei tarvitse irrottaa laturia ja juottaa piuhoja sinne. Lisäksi ei tarvitse hommata latauksen jakorelettä.Vielä tarkemmin ohjeesta:
Ignition feed/ Starter solenoid: Some alternators will not fire up without a
voltage on their B terminal. Because the alternator-to-battery charger contains a
split charge diode there will be no voltage feed on the B terminal which means that engine
will start but the alternator may not work. If this is the case, then simply
connect a ignition feed ( from the key switch ) which becomes live when the engine
is started. this will feed 12 v through the unit and fire up the alternator - niinmitä
Loota toistaiseksi vielä kotona olohuoneen pöydällä. 3 x 100 A Sulakkeet hommattu. Veneessä on Yanmari 30Y M kone ja oletettavasti laturi tarvitsee herätevirran. Piirilevyllä on kaksi liitintä A ja B joissa lukee Ignition feed if required. Tarrassa molemmissa on - merkki. Osaako joku neuvoa, että tuonko näille Yanmarin virtalukon 17 nastalta piuhan ? ja kumpaanko liittimeen tuon piuhan liitän. Ohje on surkea; teksti proosaa ja "kaavio" kuin päiväkotilapsen piirtämä.
- olisko
Mittailin vielä Sterlingin piirilevyllä olevia liittimiä A ja B (igniot feed... ja ovat oikosulussa). Yksinapaista liitintä ei varmaan ollut saatavilla ja olisi ollut ihan liian yksinkertaista. Tähän (jompaan kumpaan) varmaankin tuodaan se sieltä 17 navalta virta-avaimelta ja homma alkaa toivon mukaan toimia...
- Sterlinberlin
http://www.myhanse.com/electrical-diagrams-deduced-by-owners_topic601_page7.html
Noi ovat ottaneet natsalta 17
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192