Työttömän äidin murheet

Suruäiti

Eli lapseni on hetki sitten täyttänyt kolme vuotta.aloitin aktiivisen työpaikan hakemisen noin vuosi sitten. Itse ajattelin naivisti työn löytyvän suht nopeasti, koska olen hyvä tyyppi ja työntekijä.
Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Työpaikan suhteen minulla ei ole ollut juurikaan muita vaatimuksia kun, että olisi edes jossain määrin asiakaspalvelua. Muutamassa haastattelussa olen käynyt ja mielestäni ne ovat menneet hyvin, mutta ikinä ei ole mitään kuulunut. Itse olen nuori vielä eikä cv ole kummoinen ja lisäksi vielä lapsen kanssa 3 vuotta kotona. Hakijoita tuntuu olevan joka paikkaan paljon ja aina löytyy joku minua parempi, vähintään parempi työhistoria ainakin.
Nyt kun vielä huomaan, että lapselle olisi hyvä jo päästä esim päiväkotiin, koska kaipaa kavereita eikä äidin kanssa kotona olo enää "riitä" vaikka tehdäänkin paljon kaikkea.
Tuntuisi niin väärältä kuitenkn laittaa lapsi hoitoon kun itse työttömänä kotona, mutta kai sitäkin on jossain vaiheessa pakko harkita. Eihän se lapsen vika ole etten saa töitä.
Meillä mies käy töissä ja saa hyvää palkkaa, joten taloutemme on kunnossa ja turvattu. Itseäni kuitenkin syö niin paljon kun en voi osallistua kuluihin mitenkään, edes vuokranmaksuun. Koen olevani epäonnistunut.
Tuntuu pahalta ottaa joskus mieheltä rahaa pakon edessä, esim että saan jonkun ulkotakin. Tämän jälkeen on hirveä olo ja pyytelen anteeksi pitkään ja miestäkin ärsyttää. En ole käyttänyt itseeni rahaa vuosiin ja haluaisin jo tienatakkin jotain ja tehdä itseni hyväksi asioita kerrankin.
Tuntuu jo että alan masentua ja on iso pelko tulevasta, löydänkö ikinä mitään?
Inhottaa suunnitella miehen kanssa tulevaa, koska kaikkeen tarvitaan rahaa eli työpaikka, oma asunto, harrastukset, matkustelu jne, kaikki!!
Haluaisin jo elämässä eteenpäin ja kovasti.
Toivoisimme myös toista lasta, mutta taitaa sekin jäädä haaveeksi, koska en halua raskaaksi kun ei ole sitä työpaikkaa. Jos tulin nyt raskaaksi ja lapsen kanssa taas vuosia kotona niin mitkähän olisivat sen jälkeen enää mahdollisuudet työpaikkaan. Varmaan nolla!!

Olisiko joku samassa tilanteessa tai muuten vain ajatuksia tilanteestani?:(

11

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumu

      Hyödynnä kesätyömarkkinat. Kesätöihin ainakin itse valitsen mieluummin vanhemman, kuin juuri koulunpenkiltä päässeen. Itselleni äitiys on ehdottomsti positiivinen asia työnhaussa, äidit harvemmin valkkaavat työssäkään ns kermat päältä ja yrittävät luistaa ikävemmistä töistä, kuten moni työelämään kokematon nuori tekee. Se, että olet ollut kolme vuotta kotona lapsen kanssa, ei pitäisi työnhaussa vaikuttaa, olet ollut lapsen kanssa se on riittävä selitys työmarkkinoilla ja moni työnantaja arvostaa perhekeskeisyyttä ja vastuunkantoa, antaa kuvan, että hakija ei ole ns tuulella käyvä vaan hänestä voisi saada pitkäaikaisen työntekijän joka arvostaa vakautta. Kesätyön tekeminen voi vaikuttaa teinien touhulta, mutta totuus on, että useisiin töihin palkataan kesätuuraajiksi ketä nyt sattuu samaan, jos kesätöihin tulee hyvä työntekijä, kyllä hänestä usein haluaa työnantaja pitää kiinni, joten saat "jalkaa oven väliin", kunhan osoitat olevasi arvokas lisä työyhteisöön.

      • 345678876

        Hakijan perhetaustan uteleminen työhaastattelussa on laitonta. Ja vaikka työntekijä siitä oma-aloitteisesti kertoisikin, sen ei lain mukaan pidä vaikuttaa valintapäätökseen. Tehtävään valitaan pätevin. Se ei kyllä toki ole mikään uutinen, että todellisuudessa työnantajat viis veisaavat tällaisista säännöistä. Niin juu, ja perhekeskeisyys ei muuten ole mikään synonyymi vastuunkannolle. Aika monen perheellisen kohdalla se vastuuntunto kohdistuu korkeintaan omaan perheeseen, ja kaikkien muiden hyvinvointi onkin sitten jokseenkin yhdentekevä asia.


    • ehkäonni

      En ole samassa tilanteessa. Kolmivuotiaalle tosiaan olisi hyväksi päästä kivaan pienehköön ryhmään hoitoon jo. Osa-aikaisesti eli joko vain muutama päivä viikossa tai lyhyitä päiviä.
      Mieti, mitä itse haluat nyt kun lapsi jo kaipaa kavereita ja menee hoitoon. Mikä sinua oikeasti kiinnostaa ja innostaa? Sellaiselle alalle joko vapaaehtoistöihin tai opiskelemaan sopivaan tahtiin. Hieman kunnianhimoa myös peliin, ehdotan!

    • vanhaäiti

      Työllistymisessä tärkeitä asioita ovat koulutus ja työkokemus. Miten on koulutuksesi laita? Jos se ei ole riittävä tai sopiva, sinun kannattaisi hankkiutua esim. työvoimapoliittiseen ammattikoulutukseen. Ota yhteyttä te-toimistoon ja tiedustele mahdollisuuksia.

    • faktaonfakta

      Kyllä tänä päivänä tilanne on se, että ilman koulutusta ei työtä tahdo saada. Mikset siis hankkisi ammattia? Esimerkiksi hoitoalalla työllistyminen on aika varmaan. Asiakaspalvelu ja toimistotöihin haluaa todella moni mutta niitä töitä on vähän tarjolla ja yleensä niihin työllistyvät ne, joilla on alan koulutus tai hyvä työkokemus.

      Mitä pidempään työttömyytesi jatkuu sitä kauempana työllistyminen on.

    • pokåpopo

      En ole samassa tilanteessa, mutta ymmärrän työnhakemisen vaikeudet. Ainakin omassa asuinkaupungissani työpaikat ovat kivenalla. Etenkin juuri asiakaspalvelutyöt... 80% työpaikoista menee sellaisille, jotka vaihtavat työpaikkaa. eli työttömistä vain pieni osa huomioidaan.

      Haluatko hyvän vinkin: hae puhelinmyyntiin! Siellä löytyy töitä uutteralle ihmiselle. Siellä tienaa riittävästi. Se tuskin on työ jota haluat tehdä kauaa, MUTTA sitä kautta saat CV:hen tuoretta työkokemusta, ja ahkeroinnilla saat myös suosittelihan pomostasi uutta työpaikkaa hakiessasi vaikkapa vuoden päästä. Älä siis luovuta, vaan mieti realistisesti että mitä on tarjolla.

      Teen itse työkseni osittain rekrymonnia, eli välitän ihmisiä eri firmoihin. Olen keskittynyt erityisesti työttömien työllistämiseen, kun motivoituneita työttömiä löytyy. Voin kertoa että kysyttäessä että mitä työtä haluaisit tehdä, ylivoimaisesti yleisin vastaus on: jotain asiakaspalvelutyötä (esim kaupan myyjä, vaatemyyjä tms tms tms...) Ja arvaatkos että mitä töitä on toimeksiantajilla vähiten tarjolla? No niitä asiakaspalvelutöitä! Unohda siis ne hetkeksi, jos todella töihin haluat.

      Annan myös hyvän vinkin: Tee hyvä CV ja avoin työhakemus. Lähetä se sähköpostina niin julmetun moneen firmaan kuin vain keksit. Älä tuijota vain sitä, että missä on avoimia työpaikkoja, sillä todellakaan kaikkia ei iloiteta. Ja sitten jokuseen firmaan, vaikka sellaiseen puhelinmyyntifirmaan, nosta luuri käteen ja soita! Myy itsesi. Pyydä että saisitko tulla käymään kertomaan itsestäsi, koska haluaisit tulla töihin.

      Käy myös aktiivisesti työllistymistapahtumissa. Niitä on jokaisessa kaupungissa. Sitten nippu CV:tä mukaan ja sukkuloimaan! Suhteilla ja naamaa näyttämällä työt löytyvät.

      Se ei tänä päivänä riitä, että lähettää hakemuksia avoimiin työpaikkoihin...

      Oletko miettinyt opiskelua? Sitäkin kannattaa harkita. Se ei toki paranna juuri nyt taloustilannettasi, mutta tulevaisuudessa voisi auttaa.

      Se on totta, että 3v kaipaa jo kovasti virikkeitä, ja tarha olisi ajankohtaista.

    • ehdotuksiaaa

      Oppisopimus? Lue ammatti.

    • Karutotuus

      Tuo kolme vuotta kotona on monen naisen loukku. Jos haluaa pärjätä työelämässä on lähdettävä äitiysloman jälkeen töihin. Näin se vaan on. Tee vain toinen lapsi ja sitten kolmas, sillä sinä olet menettänyt jo työmarkkinat. Paitsi jos siivousala kiinnostaa, niin sitten löytyy työtä ilman koulutustakin.

      • siivousteknikko

        Ei pidä paikkaas, siivous ja puhtaanapitoon pitää olla laitoshuoltajan tutkinto, ei ainaskaan sairaalaan pääse töihin ilman sitä.
        puhelinmyyjäksi ja liukuhihnatöihin pääsee pelkällä peuskoulun tutkinnolla.


      • lähihoitajatsuper

        Jos on vakituinen työpaikka niin saa olla tuon äitiysloman jälkeen vielä 2v hoitovapaalla, ei hoitovapaalla olevaa saa sanoa irti se lukee työehtosopimuksessa.
        kunnan ja kaupungin palveluksessa olevalla on hyvä suoja ,sieltä ei hevillä joudu irtisanotuksi, jos on toimen tai viran saanut.


      • Karutotuus
        siivousteknikko kirjoitti:

        Ei pidä paikkaas, siivous ja puhtaanapitoon pitää olla laitoshuoltajan tutkinto, ei ainaskaan sairaalaan pääse töihin ilman sitä.
        puhelinmyyjäksi ja liukuhihnatöihin pääsee pelkällä peuskoulun tutkinnolla.

        Ei tarvita mitään laitoshuoltajan tutkintoa! Ylioppilaslikkani pääsi heti siivousfirmaan töihin, vaikkei eläissään ole moppia heilutellut tai pölyrättiä kädessä pitänyt! Siivousteknikko, hah, hah. :D
        Ala on niin huonosti palkattua, että ei siihen kenenkään kannata edes kouluttautua!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      107
      2094
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1603
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      120
      1132
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1050
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      959
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      887
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      804
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      771
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      52
      753
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      663
    Aihe