Eli siinähän se tiivistettynä otsikossa. Omistin mopon ja ajoin sillä viimeksi yli 20 vuotta sitten. Sen jälkeen en ole ollut aiheesta kiinnostunut ja oikeastaan minkäänlaista teknistä asiantuntemusta tai kiinnostusta ei ole. Huollot yms. tehtäisiin siis liikkeessä ja vastauksissa toivon, että mikäli tekniikasta puhutaan, niin selitetään kuin 5-vuotiaalle. Kiitos =).
Nyt siis kesän lähestyessä on tullut mieleen hankkia moposkootteri työmatkakäyttöön. Halpuus on tietysti yksi kokonaiskriteeri (paljonko muuten ostohinnan lisäksi moposta pitää vuodessa maksaa n. suunnilleen?), mutta kun kyse on aikuisesta työssäkäyvästä ihmisestä, niin ei se varmaan ole niin pennilleen. Oleellisinta on, että hinta ja laatu kohtaavat. Siis kannattaako mieluummin ostaa yksi kalliimpi vai kaksi kiinalaista markettimopoa per tietty aikayksikkö? Mitenkäs tämä 2- vs. 4-tahti-asia vaikuttaa? Silloin ennen vanhaan ei juuri 4-tahtimopoista puhuttukaan ja löpö haettiin käsipumpusta, mutta nykyään vissiin menee ihan autobensaa vai kuinka? Ilmeisesti tehoissa voi olla eroa?
Erityisesti olisin kiinnostunut sellaisesta kivannäköisestä retromallista, mutta niitä ei taida laatuvalmistajilta olla kuin Vespalla vai kuinka? En siis tarkoita pappa-tunturin näköistä, vaan sellaista pyöreämpää moottoripyöräskootteria muistuttavaa.
Perusohjepaketti aikuiselle mopoista
1
<50
Vastaukset
- Airbus64
Terve!
Kannattaa ostaa muutaman vuoden vanha "merkkiskootteri"
Sinänsä ei käytössä eroja onko 2-vaiko4- tahtinen ....4-tahtisessa moottorissa omat öljyt ,jotenka bensaa vaan tankattava ,hieman enempi huoltokohteita mm. Venttiilien säädöt...toisaalta ei siinä ole öljypumppua joka antaa kaksitahtisessa 2-tahtiseen tarkoitettua öljyä bensan sekaan ja voi viottua tai ainakin pitää säätö katsoa..
Kiinan skootterit usein "lyhyitä" jonka takia myös kiihkeriä ohjata ,parempi pidemmällä akselivälillä oleva ja isommilla 13" renkailla
Itse huollan kaikki itse jotenka noita "kiinalaisiakin " on ollut ja juuri hain yhden lisää 330€ 2011 mallin ja on kuin pakasta ..
Nekin kestää huolenpidolla ,mutta materiaalit ja muoviosat jne ovat huonolaatuisia usein...varaosat halpoja eli helpompi ostaa temppuilevan kaasuttimen tilalle kokonaan uudenmallin esim ,kuin korjailla vanhaa
Ostaessasi katso ,renkaat,katteet,kokeile käynnistys sähköllä ,että polkimella,töötin toimivuus,valot,vilkut,jarrut,rattilukon toimivuus,mittariston toimivuus,myös polttoainemittarin.
Huoltohistoria hyvä kysyä,ja monesko omista jne...
Paljonko ajettu mahdolliset lisävarusteet ovat plussaa,työkalut,(kypärä)takaboxi jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta811916Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181719- 161584
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin201316En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121244Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61242hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121216Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää101192Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291181Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu441176