Hei, olen 18 v mies. Olen saanut ajokortin toisella yrittämällä, reilu kuukausi sitten. Sen jälkeen olen ajellut pari kertaa viikossa äitini autolla (manuaalivaihteisto).
Ajaminen tuntuu vaikealta ja stressaavalta. Joka ajokerralla auto on sammunut vähintään kerran, usein risteyksessä vihreän valon palaessa... Tämä nolottaa ja harmittaa minua todella paljon. Olen alkanut vältellä ajamista mm. tämän vuoksi ja uskon, että minulla on jonkinasteinen ajopelko. Etenkin kaistanvaihdot ja parkkeeraukset tuntuvat jotenkin hankalilta ja stressaavilta.
Mikä avuksi? Minulla on harjoitteluvaiheen palauttava ajo ja ryhmäajotunti parin viikon päästä, joka todellakin lisää stressiä. Olen suunnitellut, että en enää aja autoa, kun olen saanut käytyä syventävän vaiheen ja minulla on pitkäaikainen kortti taskussa.
Auto sammuu aina risteyksessä
20
3188
Vastaukset
- harjoitteluok
Tarvitset harjoittelua lisää. Ota vaikka äitisi mukaan ja menkää jonnekkin syrjäisemmälle paikalle jotta pääset harjoittelemaan ilman stressiä kytkintuntumaa rauhassa.Minäkin aikanaan stressasin ja auto sammui,.,,,usein..Tsemmppiä! Vielä se alkaa sujua.Olet vasta noviisi liikenteessä.
- harjoituksenpuute
Juuri näin, harjoitus tekee mestarin.
- Ajoa_ajoa
Samaa mieltä. Lisää ajokilometrejä ja tarvittaessa järjestelmällistä niiden asioiden harjoittelua (esim. liikkeellelähtöä), jotka sujuvat huonommin. Kokeneempi kuski mukaan katsomaan, että missä vika ja tarvittaessa neuvomaan metodit.
- Gynther
Ihan normaalia tuossa iässä että reisillemenee, jatka vaan harjoittelua kyllä se vielä onnistuu, kunhan vaan et rupea välttelemään ajamista.
- Kysyopettejalta
Palauttavassa ajossa on liikenneopettaja mukana ja voit ihan vapaasti kysyä niitä asioita mitkä tuntuu vaikeilta.
- MINÄkin
HARJOITTELE autosi käsittelyä ensin jossakimuualla kuin kaupunkiliikenteessä :)
Kyllä sinäkin opit ajamaan kun harjoittelet :), harjoitus tekee MESTARIN :)
JA HENGITTELET AINA RAUHALISESTI LIIKENTEESSÄ OLLESSASI, NIIN KYLLÄSESIITTÄ :) - Lisäharjitusta
Näitä tällaisia kuskeja on paljon liikenteessä, jotka eivät harjoittele autonsa käyttäytymistä ajossa. Harjoittele autollasi kytkimen ja kaasupolikmen yhteiskäyttöä. Suomen surkein kuski ohjelmassa on hyviä esimerkkejä siitä kun eivät ole opetelleet autonsa käyttöä. Miten ovat edes autokoulun läpäisseet saati inssinajon.
- lusmut_u
Eikö Autokoulussa opeteta autolla ajo enään?
- tulivaanmieleen
Eikö peruskoulussa opeteta enää kirjoittamaan?
- Elmeri96
Kiitos kaikille kannustavista kommenteista. :)
AP- vai.mies
Kiitti vaan vaikka et vielä mies olekaan.
- Elmeri96
Sä se jaksat sitten siitä kommentoida. Halusin saada tähän keskusteluun vinkkejä ja muita asiallisia kommentteja, en keskustelua siitä, olenko mies vai poika; se tässä ei ole nyt oleellisinta. Kiitos kuitenkin ajankäytöstäsi, voit käyttää sen tästä lähtien muuhun kuin tähän keskusteluun kommentoimiseen.
AP
Niin, kuten täällä on mainittu, niin tutustu ajoneuvon hallintalaitteisiin ja opettele pääpiirteittäin ulkoa. Kannattaa myös harjoitella rauhallisella alueella liikkeellelähtöjä sekä hakemaan tuntuma kytkimelle ja kaasutuksen kanssa. Tyvestä puuhun on noustava. Asennoidu siten, että ajaminen on jonkinlainen haaste ja haluat läpäistä sen. Muista myös kehua itseäsi, se kohentaa itsetuntoasi. Muista myös hengittää rauhallisesti syvään ennen kuin lähdet ajamaan.
- automaticoverdrive
Sano äiteelles että vaihtaa sen kotteron johonkin ylellisempään automaattivaihteistolla olevaan pirssiin. Kaupunki ajo on parasta automaatilla, ei voi auto sammua.
- 0ssian
"Sano äiteelles että vaihtaa sen kotteron johonkin ylellisempään automaattivaihteistolla olevaan pirssiin. Kaupunki ajo on parasta automaatilla, ei voi auto sammua."
Automaattilaatikko on ihan kiva ja nykyaikaa.
Silti se auton hallinnan opettelu olisi hyvä aloittaa jollain p4skalla jossa on manuaalilaatikko.
Paras olisi joku vanha Sisu fullerilla.
- 0ssian
Minullakin jonkun kaverin auto sattui sammuilemaan useasti saman päivän aikana, vaikka olenkin ajellut puoli miljoonaa kilsaa.
Mene johonkin tasaiselle ja tyhjälle parkkipaikalle jonain yönä, mene sen jälkeen johonkin v1ttumaiseen luiskaan / mäkeen harjoittelemaan mäkilähtöä. (myöskin peruuttaen) - tarkkanäköinen
K A N T A P Ä Ä L A T T I A A N N N !!!!!!!!!!!!
- hanaaetteihyydy
Paina sitä kaasua ennen kuin nostat kytkimen. Pienitehoisessa autossa ihan reilusti.
- jonikuusysi
oot vasta 18 v eli just saanu kortin. ihan normaalii tuo auton sammumunen on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174506
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842509Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731647Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella271451Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 201041
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon191005- 115961
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42942- 171914