Oletteko oppineet hyödyntämään tai tuleeko käytännössä noita kahta uraa käytettyä? Olen kuullut että osa nostaa spinnun nostimella myrskyfokan tai pikku genoan virsariksi myötätuuleen purjehdittaessa.
Olen hankkimassa rullagenoaa ja joka merkissä ei kahta uraa ole, niinpä mietin että tarviiko käytännössä ollakkaan.
kuinka moni hyödyntää Furlexin kahta uraa?
17
211
Vastaukset
Ei sitä cruisailuissa monikaan käytä, mutta kilpailuissa kyllä. Kisassa tehdään ns kuorivaihto, eli nostetaan toinen keulapurje toiseen uraan ja sen jälkeen lasketaan toinen.
- Keulagasti
Aivan. Noin on tehty monesti, tosin parikymmentä vuotta sitten kun tuli aktiivisesti kisattua.
- seppomartti
Jos aiot omistaa ja käyttää vain yhtä rullapurjetta niin urien lukumäärällä ei ole merkitystä. Jos aiot käyttää useampia purjeita niin ilman muuta 2 uraa ja kuorintavaihto on hyvä mahdolisus ja oli paljon käytössä ennen rullalaitteita. Mutta vakiofurleksilla ei onnistu siten kuin edelliset keskustelijat olettavat. Jos nostaa purjeen uraan toisella fallilla niin edellisen purjeen leikari on ylhäällä, eikä purjetta voi laskea. Mitenkäs se ratkaistaan?. Tarvitset myös pari ganoafallia ja pitää voida käyttää foilia ilman rullausmahdollisuutta.
- applix
Alkuperäinen kysyjä ei kai puhunut vaihdosta, vaan tilapäisen lisäpurjeen nostamisesta. Käyhän se, jos vain vapaa ura on halutulla puolella ja tilapäispurje lasketaan ensimmäisenä.
Kuorintavaihto onnistuu, jos kytkee fallin suoraan ensiksi nousevan purjeen fallikulmaan. Purje työntää vapaana olevaa leikaria ylös. Vaihdossa uusi purje alkaa kannattamaan leikaria siellä ylhäällä ja kun viimeinen purje lasketaan, leikari liukuu sen mukana alas.
Pitää vain muistaa että purjeita ei voi rullata, ja leikaria ei kiinnitetä purjeisiin lainkaan. Itsellä ei ole Furlexia, mutta näillä mentiin eka kausi, kunnes huomasin että leikarin saa kisakäyttöä varten siirretyksi ihan alas syöttöaukon alapuolelle pois tieltä ;) - Keulagasti
Totta muuten joo, siinä ei ollut rullaa vaan pelkkä profiili.
- yksiurainen
Kaksi uraa on hyvä, jos kilpailet ja kisan aikana haluat vaihtaa genuoita. Jos pääasiassa teet reissupurjehduksia 1-urainen foili riittää. Harkitse irroitettavaa välistaagia ("kutteristaagi") myrskyfokkaa tai kryssifokkaa varten. Välistaagin materiaaliksi käy kuoreton dyneema.
Itselläni oli aikaisemin 2-urainen. Seuraavaan veneeseeni, 45.000 mpk kokemuksen jälkeen, valitsin avorumpuisen rullamekanismin ja 1-uraisen foilin (Profurl).- uragenoa
Kutteristaagia olen myös miettinyt koska siihen olisi hyvin tilaa minun veneessäni, mutta tarviiko välistaagin kohdalta ottaa vaijereilla tuet taaksepäin? Ymmärrän, että välistaagia ei tarvitse kiristää yhtä tiukkaan kuin varsinaista keulastaagia mutta kohdistuuhan välistaagiikin melkoisia voimia.
- barduunoitta
uragenoa kirjoitti:
Kutteristaagia olen myös miettinyt koska siihen olisi hyvin tilaa minun veneessäni, mutta tarviiko välistaagin kohdalta ottaa vaijereilla tuet taaksepäin? Ymmärrän, että välistaagia ei tarvitse kiristää yhtä tiukkaan kuin varsinaista keulastaagia mutta kohdistuuhan välistaagiikin melkoisia voimia.
Barduunoita ei tarvita välistaagia varten, jos mastohelan asentaa suht lähelle keulastaagin helaa (omassa toppirikisessäni "kutteristaagin" mastokiinnitys on vain n. puoli metriä alempana kuin etustaagi). Kansihela on pultattu ketjuboksin laipioon. Irrotettava välistaagi kiristetään samanlaisella helalla, jota käytetään takastaagin kiristimenä. Itse vedän sen niin tiukkaan kuin helposti jaksaa vääntää. Miksi sitä ei tarvitsisi kiristää? Välistaagia käytän erityisesti kovassa tuulessa luoviessani (jolloin staagissa on pieni kryssifokka tai myrskyfokka). Kovassa avotuulessa ei tietenkään haittaa, vaikka välistaagi ei olisi kovin kireällä. Ehkä tarkoitit sitä?
- uragenoa
barduunoitta kirjoitti:
Barduunoita ei tarvita välistaagia varten, jos mastohelan asentaa suht lähelle keulastaagin helaa (omassa toppirikisessäni "kutteristaagin" mastokiinnitys on vain n. puoli metriä alempana kuin etustaagi). Kansihela on pultattu ketjuboksin laipioon. Irrotettava välistaagi kiristetään samanlaisella helalla, jota käytetään takastaagin kiristimenä. Itse vedän sen niin tiukkaan kuin helposti jaksaa vääntää. Miksi sitä ei tarvitsisi kiristää? Välistaagia käytän erityisesti kovassa tuulessa luoviessani (jolloin staagissa on pieni kryssifokka tai myrskyfokka). Kovassa avotuulessa ei tietenkään haittaa, vaikka välistaagi ei olisi kovin kireällä. Ehkä tarkoitit sitä?
Tarviihan välistaagikin saada kireälle, ehkä vähän ontuen vertailin keulastaagiin.
Kutteristaagi alkoi kyllä muuten kiinnostaa koska veneeni on melko raskasuppoumainen, eikä kovin hyvä luovissa. Kutteristaagilla voisin siis parantaa myös luoviominaisuuksia.
Kansihela onnistuu minunkin veneessä asentaa ankkuriboxin laipioon koska laipio on tukevasti veneen rungossa kiinni. - TarokVI
Antilla-36 muisteli kyllä hiukan väärin tanskalaisen Tarok VI:n (Swan 46) purjesettiä ARC 2002:ssa. Muistan Tarok VI: ja sen miehsitön hyvin hyvin, koska osallistuin itse samaan ARCiin, tosin eri luokassa. Tarok VI ajoi enimmäkseen isolla spinnulla ja siksi pysytteli kärjessä. Muistan kyllä, että kippari puhui tuplagenuoiden käytöstä kovan tuulen aikana, jolloin spinnu oli liikaa. Sitä en muista, että Tarokin innokas ja kokenut kilpamiehistö olisi ottanut isopurjeen kokonaan alas.
Toisen genuan nostaminen foilin toiseen uraan vaatii tietenkin oman fallinsa, joka mielestäni estää rullalaitteen käyttämistä. Rullattavan purjeen nostinhan on kiinnitetty ylälaikkaan, joka ei pyöri profiilin purjeen mukana. Jos toisessa urassa on purje erillisellä nostimella, purjeita rullatessa nostin pyrkii kiertymään alumiiniproliifin (foilin) ympärille - kunnes jotain rikkoutuu. Vaarallinen temppu! Eikö viisainta ole ottaa se toinen keulapourje ensin irti ja rullata genua vasta sitten? - ntilla-36
Käsitin, että keulapurjeet nostettiin päällekkäin yhtäaikaa. Sen jälkeen spinnu alas ja keulapurjeet virsarille. Tuulen keventyessä taas keulapurjeet päällekkäin ja spinnu ylös sekä keulat alas (tai rullalle). En ollut itse mukana eli tämä oli vain yhden suomiporukan kertomaa. Jäi vain itselle jutusta mieleen tuo kätevä purjeiden pienentäminen. Ison laskun tarkoitus oli rauhoittaa suojan puolen keulapurje jolloin ajaminen helpottui.Tunnetustihan ihan platikalla iso vie genoalta tuulen. Mutta tämä siis vain kaverilta kuultua, ei itse todennettua.
- seppomartti
ntilla-36 kirjoitti:
Käsitin, että keulapurjeet nostettiin päällekkäin yhtäaikaa. Sen jälkeen spinnu alas ja keulapurjeet virsarille. Tuulen keventyessä taas keulapurjeet päällekkäin ja spinnu ylös sekä keulat alas (tai rullalle). En ollut itse mukana eli tämä oli vain yhden suomiporukan kertomaa. Jäi vain itselle jutusta mieleen tuo kätevä purjeiden pienentäminen. Ison laskun tarkoitus oli rauhoittaa suojan puolen keulapurje jolloin ajaminen helpottui.Tunnetustihan ihan platikalla iso vie genoalta tuulen. Mutta tämä siis vain kaverilta kuultua, ei itse todennettua.
Jotta voitaisiin käyttää kahta genoaa yhtä aikaa furlerissa niin molemmat täytyy nostaa yhtä aikaa, yhdellä fallilla ja samaan leikariin kytketyynä. Erillinen falli estää muuten rullan käytön. En ole kokeillut enkä tiedä mitä etuja tarjoaisi. Lentävät purjeet antavat paljon enemmän pintaa ja molempien kokoa voi säätää rullaamalla erikseen. Minulla 2 kpl rullagenuaa olisi ollut 2x33=66m2. Maksimi lentävillä purjeilla oli 122 93=215 m2. Jälkimmäisessä kannattaa jo laskea isoa 1. tai 2. reiviin, että purjeet pysyvät auki. Yleisin viritys, silloin kun spinnulla ei voi enää platlenssiä ajaa, on ollut reilusti reivattu iso ja 1.genoa code 0, mikä ei ole myötätuulipurje laisinkaan mutta vahva. Pintaa tällöin n. 125m2 mutta helppo ajaa ja säätää purjepintaa tarvittaessa pienemäksi.
- turhanvaikeaa
ntilla-36 kirjoitti:
Käsitin, että keulapurjeet nostettiin päällekkäin yhtäaikaa. Sen jälkeen spinnu alas ja keulapurjeet virsarille. Tuulen keventyessä taas keulapurjeet päällekkäin ja spinnu ylös sekä keulat alas (tai rullalle). En ollut itse mukana eli tämä oli vain yhden suomiporukan kertomaa. Jäi vain itselle jutusta mieleen tuo kätevä purjeiden pienentäminen. Ison laskun tarkoitus oli rauhoittaa suojan puolen keulapurje jolloin ajaminen helpottui.Tunnetustihan ihan platikalla iso vie genoalta tuulen. Mutta tämä siis vain kaverilta kuultua, ei itse todennettua.
Tuo, että kaksi genuaa kiinnitettäisiin samaan pisteeseen ja nostettaisiin yhdellä fallilla kumpikin purje samaan aikaan omaan uraansa, tuntuisi vaikealta toteuttaa varsinkin aallokossa ja myötätuulessa spinnun ollessa liikaa. Helpompi on nostaa toinen keulapurje omalla fallillaan, kun yksi purje jo on ylhäällä omassa urassaan. Jos falli on kahdelle keulapurjeelle yhteinen, etuliikkien pituusero kai täytyy kompensoida jollain taljasysteemillä?
Turvallisempi ja helpompi ratkaisu varsinkin pienelle miehistölle on se, että joka purje on omassa fallissaan - mielestäni genua/fokka myös omassa staagissaan eikä lentävänä.
Tietysti mainitsemasi tanskalaisen Tarok VI:n kipparilla ja miehistöllä oli vankka kisakokemus ja heille kaikki oli mahdollista/helppoa - kuten ARC 2002 cruisingluokan voitto. - Tarok.Swan
turhanvaikeaa kirjoitti:
Tuo, että kaksi genuaa kiinnitettäisiin samaan pisteeseen ja nostettaisiin yhdellä fallilla kumpikin purje samaan aikaan omaan uraansa, tuntuisi vaikealta toteuttaa varsinkin aallokossa ja myötätuulessa spinnun ollessa liikaa. Helpompi on nostaa toinen keulapurje omalla fallillaan, kun yksi purje jo on ylhäällä omassa urassaan. Jos falli on kahdelle keulapurjeelle yhteinen, etuliikkien pituusero kai täytyy kompensoida jollain taljasysteemillä?
Turvallisempi ja helpompi ratkaisu varsinkin pienelle miehistölle on se, että joka purje on omassa fallissaan - mielestäni genua/fokka myös omassa staagissaan eikä lentävänä.
Tietysti mainitsemasi tanskalaisen Tarok VI:n kipparilla ja miehistöllä oli vankka kisakokemus ja heille kaikki oli mahdollista/helppoa - kuten ARC 2002 cruisingluokan voitto.Vielä sen verran Tarokista kiinnostuneille, että kippari Erik Berth on purjehtinut Swaneilla 60-luvulta lähtien. ARC2002:een hän osallistui silloisella Tarok 6:lla, joka oli Swan 46 MkI. V. 2006 vene vaihtui Swan 45 One Design:iin, Tarok 7:ään. Sen kisamenestystä löytynee googlaamalla. Tai facebookista (Swan45Tarok).
- Antilla-36
Aikoinaan 2000 luvun alkupuolella ARC kisassa Tanskalainen hyvin menestynyt Swan 46 ajoi isopurje alhaalla, mutta molemmissa urissa keulapurje kovan tuulen suorat myötäiset. Eli molemmat keulapurjeet spiirattuna puomeilla ja tuulen kovetessa vain rullaa sisään, niin molemmat pienenivät. Taisi tuo Tarok V (vai oliko joku muu numero) voittaa jopa luokkansa silloin.
- seppomartti
Kaksi rullapurjetta spiirattuna keulassa ja iso alas on hyvä kovan tuulen myötiksellä. Siihen ei kyllä tarvita kahta uraa vaan myös lentävät toimivat hyvin. Siis jokin kombinaatio assyspinnu/genaakkeri/Code 0/1.genoa. Rullat tarvitsee olla siihen tarkoitukseen sopivat.
Yksi haitta kutteristaagista on, että se on kiristettävä tositiukalle ja siloin keulastaagi löystyy. Hetkuva keulastaagi katkeaa jostain kohdasta niin kuin kaikki liikkuvat metallit väsyvät. - staagitkireinä
seppomartti kirjoitti:
Kaksi rullapurjetta spiirattuna keulassa ja iso alas on hyvä kovan tuulen myötiksellä. Siihen ei kyllä tarvita kahta uraa vaan myös lentävät toimivat hyvin. Siis jokin kombinaatio assyspinnu/genaakkeri/Code 0/1.genoa. Rullat tarvitsee olla siihen tarkoitukseen sopivat.
Yksi haitta kutteristaagista on, että se on kiristettävä tositiukalle ja siloin keulastaagi löystyy. Hetkuva keulastaagi katkeaa jostain kohdasta niin kuin kaikki liikkuvat metallit väsyvät.Edellisessä veneessäni kutteristaagille oli omat barduunansa. Keulastaagi ei kyllä näyttänyt löystyvän lainkaan, vaikka välistaagi oli kireänä. Tosin mastokin oli tanakka niinkuin muissakin 70-luvun toppirikisisssä yli 40-jalkaisissa S&S veneissä oli.
Myöskään nykyisessä veneessäni etustaagi ei hetku, vaikka välistaagi on kireänä (tässä veneessä om myös jäykkä ja paksu mastoprofiili ja toppiriki).
Aika hyvin toimii sekin, että keulassa on kaksi purjetta spiirattuna, mutta vain toinen on rullapurje ja toinen välistaagissa perinteisillä hakasilla.
Kutteristaagissakin voi olla rullamekanismi. Suomalsivene s/y Tinja kiersi maailman Aleuttien, Alaskan, Kap Hornin yms epätavallisen reitin sillä rikauksella, joka 26 ahkerasti purjehditun vuoden jälkeen oli yhä kunnossa ilman mitään rikiongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822