Opiskelen erästä visuaalista kulttuurialaa eräässä nimeltämainitsemattomassa AMK:ssa. Kyseinen AMK ei ole edes mikään Perä-Kainuun AMK:n sivuyksikkö, vaan ihan iso ja luokitusten mukaan hyvä AMK.
Ongelma on se, että opettajat eivät tajua mitään siitä, millaisia asioita alan töihin pitäisi osata, saati sitten että pystyisivät niitä opettamaan. Opettajilla ei ole edes alkeet hallussa useimmista alalla käytettävistä ohjelmistoista, eivätkä he ymmärrä edes teoriapuolta siitä, millaisiin hommiin nykyään alalla mennään (ihan riippumatta siitä, meneekö palkolliseksi vai alkaako yrittäjäksi). Samaan aikaan opettajat kuitenkin laittavat lukujärjestyksiin valtavan määrän läsnäolotunteja, ja näillä tunneilla istutaan sitten kymmeniä tunteja viikossa katselemassa tyhjyyteen/ piirtelemässä vihkoon/ selaamassa somea, kun opettajat hölöttävät jotain täysin hyödytöntä.
Onko tällainen yleistä kulttuurialoilla AMK:ssa? Ja miten tähän pitäisi suhtautua opiskelijana?
Itse olen joutunut lintsaamaan aika paljon, jotta oppisin mm. niitä ohjelmistoja, joita alalla pitää osata. Olen toista kertaa opiskelemassa aikuisiällä, ja tuntuu aivan käsittämättömältä, että tällainen hölmöily saa jatkua ja sitä jopa rahoitetaan anteliaalla kädellä opetusministeriöstä tai jostain vastaavasta tahosta.
Eikö tälle voi tehdä mitään? Eikö niillä opettajilla ole mitään tahoa, jolle joutuisivat vastaamaan epäpätevästä opetuksesta?
Ja jos tämä on yleisempikin käytäntö kulttuurialan opinnoissa, niin miten olette itse selvittäneet tilanteen niin, että olette oppineet asiat, jotka tarvitsee oppia vaikka opettajat ei osaakaan?
Kulttuurialat AMK:ssa ja opettajien taso?
21
160
Vastaukset
- jjjjjjookk
Kyamk?
- ahdistaa
Ei ole Kyamk. Kysymyksestäsi päätellen ongelmaa on siis havaittavissa muuallakin kuin meidän amk:ssa :D
- ahdistaa
Miten muuten hommat siellä Kyamkissa sujuu?
Jos olet itse siellä opiskelijana tai olet ollut, niin miten olet toiminut, jotta oppisikin jotain oikeasti?
- Entinen_tamkkilainen
TAMK? ;)
- Tehoahommaan
On sama havainto. Opettajat ovat olleet oikeissa töissä viimeksi viime vuosisadalla. Ammattitaito on jäänyt kehityksen rattailta jo aikaa sitten, yrittävät päivittää osaamistaan kursseilla ja siirtää räpeltää opiskelijoille joitakin juuri oppimiaan asioita.
Oppisopimuksella saisi parempaa tulosta. Ammattiopetus työpaikoille ja opettajat tutoroimaan teoriaa, jonka opiskeluun riittää hyvä verkkoympäristö ja lähiopetusta korkeintaan 2 päivää kuussa. - petttynyt
Mahtaako oppilaitos olla Samk tai Seamk? Kummastakin olen kuullut huonoa..
Kyllä ongelmia kulttuurialalla riittää. Opiskelen myös kulttuurialalla AMK:ssa ja opetus on ainakin meillä tosi ala-arvoista. Opettajina toimii henkilöitä, joilla ei ole kyseisestä alasta oikeaa koulutusta, tai edes kunnon työkokemusta! Kurssit poukkoilevat miten sattuu ja kursseilla keskitytään tosi epäoleellisiin asioihin. Ohjelmisto-opetusta on vähän ja se on surkeaa. Etenkin media-ala muuttuu niin nopeasti, että opetussuunnitelmat eivät pysy perässä ja opetuksessa on suuria puutteita web-osaamisen suhteen, joka on tällä hetkellä elintärkeää! Turhauttavaa opiskella neljää vuotta, kun tiedossa on pakollinen jatko-kouluttautuminen muualla, koska opetuksen laatu jää niin puutteelliseksi, että on pakko hankkia oleellisia taitoja jostain muualta.
Kyllä se niin on, että jos kulttuurialalla haluaa "kunnon" opetusta, lienee syytä hakeutua Lamkiin tai Taikkiin. Muut koulut ovat näköjään roskaa!- Ilmaistapeeetä
Kyllä mäkin hain Lamkiin mutta ei sinne pääse kaikki jotka haluaa. Taikkiin tai siis Aaltoon en hakenut. Taikista tulee ainakin meidän alalla kapeakatseista ja omahyväistä porukkaa.
Yritän tehdä bachelor-tason Suomessa amkissa ja lähteä sitten ulkomaille jatkamaan masters-ohjelmaan. Yritän vielä siirtoa Lamkiin. Oliis kiva saada kunnon opetusta. Turha paukutella Suomessa henkseleitä ilmaisella opetuksella, kun taso on huono. Mieluummin maksaisi, jos rahalla saisi hyvää opetusta.
- Yliopistoon
Olisi tosiaan mielenkiintoista saada keskustelua aiheesta, olen monasti ehtinyt tässä miettiä ovatko AMK:t yleisellä tasolla tosiaankin näin paska systeemi vai onko mulla vaan huono tuuri.
Täällä on siis ainakin aika iso osa etenkin perusopinnoista toteutettu ihan päin vittua. Varmaan kolmannes koulussa vietetystä ajasta menee aivan turhaan paskaan, kursseihin jotka on väkisin kehitetty jotta se 240op vaatima tuntimäärä tulisi täyteen.
Lisäksi kun vähän jokaisen oppiaineen opetuskin on mitä sattuu. Ohjelmointi, joka on tällä alalla kai se tärkein yksittäinen aine, on meillä valitettavasti tästä se räikein esimerkki. Opetetuissa asioissa on sentään itua, opetetuksessa itsessään ei. Suurin osa harjoitustöistä on aivan täyttä paskaa, usein itse ohjelmointia ja totetutusta isommassa osassa on esim. käyttöliittymäsuunnittelu (omasta mielestäni ohjelmoinnin alkeita ei ylipäätään pitäisi lähteä opettamaan graafiseen käyttöliittymään pohjautuvia softia näpyttelemällä.) Aikataulutuskin on usein päin vittua; kevään opintojaksossa luennot, joilla asia opetettiin ja esiteltiin, oli harjoitustunteja seuraavana päivänä (ja samana päivänä kuin deadline.) Ohjelmointipuolesta vastaa ihminen, joka ei tunnu osaavan koodauksesta kuin alkeet. Kyseinen ohjelmointivastaava ei myöskään oikein kykene ottamaan vastaan kritiikkiä (edes sitä rakentavaa sorttia) joten tällä mennään.
Kaikista kursseista pääsee läpi liki minimaalisella panoksella. Useimmilla tarvitsee lähinnä käydä näyttäytymässä paikan päällä kerran pari viikossa. Usein tuntuu siltä, että jos täällä jotain haluaa oppia, pitää asia lähinnä opetella itsenäisesti omalla ajalla. Totta kai korkeakoulutasolla oppimisen kuuluukin olla paljolti itsestä ja omasta motivaatiosta kiinni, mutta tuntuu typerältä kun joudutaan koulun jälkeen järjestämään porukalla tapaamisia joissa asiaa entuudestaan osaavat kaverit selittävät muille saman asian josta luennolla ei selvinnyt käytännössä mitään koska luennoitsija keskittyi promoamaan käyttämiänsä softia tai naapurin Jorman pojan uutta firmaa.
Onneksi suuntautumisvaihtoehtojen opetus on käsittääkseni ihan kunnossa, harmittaa vaan kun moni vaihtoi laitosta ensimmäisen vuoden jälkeen nähtyään mitä täällä opetuksen taso on. Mulla oli ennen opiskelujen aloittamista naiivina vasta lakinsaaneena junnuna AMK:sta vielä kohtalaisen positiivinen kuva, pidin sitä jonkunlaisena käytännönläheisempänä versiona yliopistosta. Ei ole paljoa niistä luuloista jäljellä kun huomaa, että opiskelu ja paperien saaminen vaatii vähemmän panostusta kuin siellä lukiossa (jossa sielläkään ei tunnetusti hurjia työmääriä vaadita läpipääsyyn.) Toivottavasti tämä ongelma johtuu nyt edes jossain määrin vain opettajista joilla tuntuu olevan pallo hukassa opetuksen suhteen, eikä esim. opintosuunnitelmista tai muusta maanlaajuisesta jutusta. Toivottavasti nyt edes jossain AMK:ssa homma toimii, ei tässä ole mitään järkeä. Opiskeleminen on todella, todella hataralla pohjalla AMK - Auror
Aloin opiskelemaan kulttuurialaa amk:ssa edellissyksynä ja hyvin pystyn samaistumaan aiempiin kirjoituksiin.
Suurin valitus on ajanpuute josta opettajat itsekin valittavat. Miksikö ajanpuute? Koska ohjelmassa on paljon turhia aineita joita opiskellaan viikko ja senjälkeen vaihtuu aihe. Hyvin mahdollista että kyseistä tietoa ei tulla koskaan tarvitsemaan joten ei haittaa vaikka asiat unohtuu. Tai sitten perustietokurssi tulee keväällä ja vasta myöhäissyksyllä jatkokurssi.
Miksi näin? Miksi kurssiohjelmia ei lyödä lukkoon kerralla, miksi kurssien paikkoja ja aikoja saa muuttaa miten opettajista itsestään tuntuu? Jatkuva arpominen synnyttää stressiä, unettomuutta, masennusta ja pahimmillaan loppuunpalamisen opiskeluvaiheessa.
Myös täältä löytyy opettajia jotka ovat tippuneet ajan kärryiltä. Niinkin yksinkertainen ja itsestäänselvä asia kuin Adobe paketin opettelu on jäänyt todella vähälle koska opettajan mielestä "kaikkihan jo hallitsevat sen valmiiksi niin turha tuhlata aikaa siihen". Mediakoulun käyneenä en voisi olla enempää eri mieltä.
Kolmas asia mikä on pakko mainita on ainakin tässä yksikössä opettajilla on hyvin epäluottavainen asenne opiskelijoihin.
Ymmärtäisin asenteen ammattikoulussa mutta nyt ollaan amk:ssa. Kulttuuriala on intohimoala jolle ei haeta palkan takia vaan koska aine kiinnostaa. Aina joukossa on näitä väärin valinneita ja asennevammaisia mutta sitä kohtelua ei saisi kohdentaa koko luokkaan.
Mikään ei loukkaa nuoren ihmisen omatuntoa kuin opettaja joka kohtelee nuorta aikuista kuin ala-asteikäistä. Ainoa mikä pitää minut koulussa kiinni on oma intohimo ja jo olemassaoleva koulutus ja tuntemus alalta.
Nyt jos vielä tuo asetus toisen ammattikorkeatutkinnon tukematta jättämisestä menee läpi, en näe suomen korkeakoulusysteemillä pitkää tulevaisuutta. Koulutukset ovat liian pitkiä, opettajat eivät pidä tietotaitoaan ajantasalla (ei tarvitse kun on virka ja palkka juoksee) ja jos pitää lainaakin alkaa ottamaan tästä turhuudesta... Ei kiitos.
Oppisopimus ja aikuiskoulutus ovat paljon tehokkaampia ja fiksumpia koulutusreittejä. - Sorbusss
Kyllä, todellakin. Tutulta kuulostaa muiden kokemukset. Todella väärin, että opettajat saavat palkkaa niin huonosta opetuksesta.
- TuskastunutHobitti
Tuntuu että koko kulttuuripuolen opetus kaipais uudistamista. Olen itse hakemassa juuri AMKhon ja pohdituttaa että mitä on luvassa seuraavat 4-5 vuotta. Toisen asteen taidepuolen koulutuksen saaneena ja siinä päänsä hajottaneena toivoisi parempaa. Tai ainakin Opettajilta enemmän. Ei kestä enään yhtäkään katkeraa huurupäätä joka ei ymmärrä mistään mitään. Linjoja lopetellaan rahan puutteessa ja opettajiin ei ole varaa samasta syystä.
- VapaaehtoisestiEnLähde
Koettakaa nyt hyvät opiskelijat ymmärtää. Suurin osa kulttuurialan opettajista haluaisi mieluummin olla oikeissa töissä, taiteilijoina ja suunnittelijoina, mutta ensiksikään ei niitä töitä ole kaikille ja toisekseen ne ovat vaativia, niin että kiireisessä elämäntilanteessa pienten lasten kanssa ei voi uhrata niille koko elämäänsä. Opettajana saa pitää reilut 3 kk kesälomat, kunnon joululomat, hiihtolomat ja suyslomat, eikä työviikonkaan aikana ole pakollista läsnäoloa työpaikalla yleensä kuin korkeintaan 20 tuntia viikossa ja loput työt saa tehdä kotona.
Opettajaksi ei siis kulttuurialalla aleta siksi, että opettaminen olisi kiinnostavaa, vaan siksi että on säännöllinen, hyvä palkka, pitkät vapaat ja oikeus etätöihin niin saa olla kotona. Opettaminen on yleensä ajateltu välivaiheeksi uran aikana.
Kun opettajan tiedot alkaa vanheta, olisi hvyä vaihtaa takaisin oikean sorvin ääreen, mutta ei se kuulkaas sitten yhtäkkiä niin helposti enää käykään. Kuka haluaa palkata yli-ikäisen tyypin, jonka työkokemus on 10vuotta vanhaa ja joka on tottunut saamaan palkkaa 4 000 e/kk ja pitkät lomat? Kun ei kulttuurialalla meinaa olle töitä muillekaan, edes vastavalmistuneille nuorillle ja ahkerille? Eli sorvin ääreen ei ole enää paluuta, joten ollaan nyt näissä hommissa opettajana kunnes joku lakkauttaa koko koulutuksen tarpeettomana ja tulee kenkää. Ainakin on ehtinyt kertyä kunnon eläke ja saa pois potkittunakin kunnon ansiosidonnaiset korvaukset. Ymmärtäkää, nuoret. Tekin voitte joskus olla tässä tilanteessa.- 20plus18
Juuh elikkäs, toisinsanoen ahneet ja itsekkäät opettajapaskiaiset eivät välitä laisinkaan opiskelijoista, vaan ainoastaan omista eläkkeistään. Hienoa!
- austerism1
"Opettajana saa pitää reilut 3 kk kesälomat, kunnon joululomat, hiihtolomat ja suyslomat, eikä työviikonkaan aikana ole pakollista läsnäoloa työpaikalla yleensä kuin korkeintaan 20 tuntia viikossa ja loput työt saa tehdä kotona."
Ei noin. Ensinnäkin: kyseessä ei ole "kesäloma", vaan "vapaajakso".
Vapaajakso on yleensä n. 1,5 kk ja osuu kesälle (about ajalle 15.6. - 10.8.) totta kai siksi, että lukukausia on nykyjärjestelmässä kaksi ja välissä kesäkuukaudet. Systeemi voi kuitenkin muuttua -- voi esim. tulla kesälulukausi. Tällöin vapaajakso ei enää välttämättä osu kesälle, ei ainakaan jokaisen opettajan kohdalla.
Joulun tietämillä opetus loppuu about 15.12 - 20.12. ja alkaa about 7.1. Tuossa on pitkähkö väli toki, mutta ei tuo täysin vapaata ole. Usein esim. tentit tehdään ja erinäisiä tehtäviä palautetaan tuossa ennen joulua, jolloin opettaja tarkastaa näitä tuon joulujakson aikana. Ei se siis kokonaisuudessaan ole vapaata. Ennen opetuksen alkua opettajilla on usein opetuksen suunnitelua ja työhön liittyviä palavereja, joten vaikka opiskelija kuvittelee, että opettaja palailee töihin, kun opetus alkaa, ei tämä pidä paikkaansa.
"eikä työviikonkaan aikana ole pakollista läsnäoloa työpaikalla yleensä kuin korkeintaan 20 tuntia viikossa"
Miksi siellä pitäisi olla läsnä, jos ei ole enempää lähiopetusta / opiskelijoiden ohjausta tai työön liittyviä palavereja?
- hyvinhavsittu
AMK:ssa kulttuurialalla taitavat opiskelijat olla osaavampia kuin opettajat?!?!
AMK ei tosiaankaan ole vähän käytännönläheisempi yliopisto, niin kuin joku sanoi luulleensa.
Kun 60 % ikäluokasta yritetään korkeakouluttaa, tasoa on pakko laskea. Tällaista se sitten on. - freida
Itse olen omasta mielestäni saanut erittäin tasokasta kulttuurialan koulutusta. Olen ollut todella tyytyväinen sekä lehtoreihimme että opintojaksojemme sisältöön. Myös vierailevat luennoitsijat ovat olleet laadukkaita. HOPS-ohjaajakin on ollut helposti lähestyttävissä, ja auttanut aina tarpeen tullen. Minulla on positiivinen kokemus siis ammattikorkeakoulun kulttuurialasta. Ikävä lukea, ettei kaikilla ole näin. Tsemppiä opintoihinne!
- yksiKulttuurinAlan
Olen itse suht tyytyväinen opetuksen tasoon. Meillä ainakin on ollut ihan hyvät opettajat. Se, mikä harmittaa on tietenkin määrärahojen lasku kulttuurialojen opetuksessa. Esimerkiksi vuotta aikaisempi kurssi sai opiskella tiettyjä, kiinnostavia juttuja laajemmin kuin oma kurssini. Syy tähän on se, ettei ole rahaa. Monista jutuista ollaan jouduttu supistamaan ja säästämään tämän takia.
Toisaalta on taas sääli, että kun supistetaan näistä tärkeistä ja kiinnostavista asioista, tilalle laitetaan diipadaapaa. Esim. kouluni koneilla on asennettuna eräs alaani liittyvä ohjelma, mutta sitä ei käytetä juuri missään. Jouduimme käyttämään kuukauden aikaa tuon ohjelman opetteluun. Tämän ajan olisimme käyttäneet paljon mielummin eism adoben opetteluun.
Toinen asia mikä ärsyttää amk:ssa on luokkamaisuus, jossa syntyy kuppikuntia. Voi varmaan kuvitella, kuinka hyvä ilmapiiri on luokassa, jossa lähes kaikki ovat naisia ja joudutte viettämään yhdessä aikaa ne 80% jotka ovat pakko olla läsnä.. Toki ymmärrän, että käytännöllistä työtä tässä ollaan tekemässä, joskus vaan toivoisi että voisi tehdä jotain vähän itsenäisemmin. Ainainen kritiikki ja analysointi ja pohdinta muiden töitä toljotellessa ottaa joskus aivoon ihan todella, vaikka ymmärränkin sen hyödyllisyyden.- Kape199000
Tyttöystäväni on korkeakoulutettu kosmetologi, minulle ei kelpaa kuin maisterinaiset.
- woieruioweur
Kape199000 kirjoitti:
Tyttöystäväni on korkeakoulutettu kosmetologi, minulle ei kelpaa kuin maisterinaiset.
Mikä on korkeakoulutettu kosmetologi? :DD
- älä_vaihda_ainakaa_tänne
Lamkissa/muotoiluinstituutissa taas ei ole mitään muuta hyvää kuin softa-puoli, jonka vuoksi kaikki muu tuntuu olevan saman tekevää, silläpä ainakin säästetään kun ei tarvitse materiaaleja kustantaa. Meillä on kunakin lukukautena omat kurssikokonaisuudet joihin sisältyy vierailevia luentoja, opetettua tietoa ei sovelleta juuri kuin murto-osa, vaikka ollaankin englanniksi university of APPLIED sciences.
Vanhoja pitkään kangistuneesti opettaneita opettajia on vähän, mutta ainakin yksi linjaa kohdi. Uudet opettajat valikoitu sen perusteella kuinka uskollisia ne ovat LAMKin uudelle strategialle, jonka vuoksi joidenkin entisten pätevien opettajien työsuhteita ei jatkettu, useimmat niistä siirtyi Aaltoon/Taikkiin ja Metropoliaan. Uusiksi opettajiksi taas on Suomessa vaikea saada tarpeeksi päteviä tyyppejä, joten useimmat niistä opiskelee itselleen ylempää amk-tutkintoa samalla kun itse opettavat. - Habahabasutsut
Jonkun verran vanha keskustelu, mutta täällä ihan samat kokemukset. Käsittämätöntä miten pihalla opettajat voivat olla siitä, millaisia taitoja oikeasti pitäisi osata. Monella opettajalla jutut ja osaaminen suoraan syvimmältä 80-luvulta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019