jalan kipsaus ja Klexane

kipsi

Mursin toisen jalkani. Nyt on kipsi kuusi viikkoa ja liikun kainalosauvoilla. Kontrollissa annettiin Klexane 100mg/ml resepti tukosten estoon. Minulta ei esimerkiksi kysytty onko minulla muita riskitekijöitä tukoksiin kuin kipsi.

Jalkaani ei ole leikattu enkä ns makaa päivän aikana.Teen myös jalan jumppaukset ohjeen mukaan. Oon hoikka,tupakoimaton,suvussa ei ole laskimotukoksia enkä löytänyt riskitekijäryhmästä mitään muita riskitekijöitä kun jalan kipsauksen.

Olen pistänyt lääkkeen nyt kaksi kertaa. Tänään hiukseni alkoivat lähteä kun harjasin niitä ja tuli myös kova päänsärky. Nuo mainitaan lääkkeen haittavaikutuksissa. En haluaisi kaljuuntua kipsin vuoksi . Olenkin kiinnostunut tietämään, että onko muille ns. liikkuville kipsipotilaille annettu kyseistä lääkettä ja oletteko te saaneet siitä oireita? Oletteko tekin laittaneet lääkettä kerran päivässä?

16

3176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exembolikko

Sulla on ilmeisesti puolikas annos ,jos pistät kerran päivässä. Uskon olevan ihan asiallinen . Tietysti jos ongelmia tulee, ota yhteyttä hoitopaikkaan. Minkä suuruinen annoksesi on , painoosi verrattuna.

• alkuperäinen

Olen 160cm, 52 kg nainen.klexane 100mg/ ml, 10 kertaa 0,4 ml. Yksi injektio kerran vuorokaudessa.

• alkuperäinen

Siis 0,4 ml on yhdessä ja pitäisi käyttää koko tämä aika

• tsau

Aika usein ainakin saapaskipsipotilaille annetaan resepti noihin "napapiikkeihin". Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon ja kysyä tarvitsisiko lääke vaihtaa toiseen.

• tsau

Lisään vielä, että kirjoitit 10 x 0,4ml. Eli siis kymmenen piikkiä? Ymmärsinkö oikein? Mietin vain, kun sanoit kuitenkin, että joutuisit piikittämään koko kipsiajan.

• alkuperäinen

Kirjotin vahingossa väärin, koko ajalle tietenkin

• Tsai
        alkuperäinen kirjoitti:

Kirjotin vahingossa väärin, koko ajalle tietenkin

Okei:) Se on ainakin leikkauspotilaille hyvinkin yleistä, että annetaan resepti 10 piikkiin. Murtumapotilaista en tiedä.
        Vieläkö pää on ollut kipeä?

• alkuperäinen

Vaihdettiin suun kautta otettavaan lääkkeeseen. Tässäkin lapulla hurjat sivuvaikutukset, mutta vaihto oli kuitenkin hyvä.

• nilkkamurtumaa

Itsellä ei ollu mitään oireita, muuta kuin mustelmallinen masu, ja käytin koko kipsiajan.

• alkuperäinen

Nyt sitten ei kun varaamatta 8.4 asti ja kipsin poisto.aika pitkän ajan olen ollut sitten varaamatta 20.2 lähtien joten kävelijäksi ei varmaan heti muutu. Walker- kenkä tulossa. Jalkapöydän murtumasta siis kyse.

Lääkeasia nyt kuitenkin kunnossa. Tsemppiä muillekin joilla jalan murtuma.

• Nilkkamurtui

Aika oudolta tuntuu. Ei mulle ainakaan annettu nilkan murruttua mitään tollasta. Mulla on ollut syvä laskimotukos reilut 15 v sitten. Silloin revähti pahasti pohje ja vaikka liikuinkin, niin tulppa siihen iski. Söin tuolloin Marevania 6 kuukautta ja olin saraalassa napapiikeillä jonkun aikaa. Eli kait olisin kuulunut riskiryhmään.

Kun viisitoista vuotta myöhemmin nilkka murtui melkoisen pahasti (leikkaus viisi päivää sairaalassa kipsi kuusi viikkoa. eikä koskaan tule enää kuntoon), niin ei mulle ainakaan mitään tollasta annettu. Onneksi ei tarttenut syödä mitään Marevania.

• alkuperäinen

Joo onpa jännä ettei sinun ole pitänyt käyttää noita tukoslääkkeitä. Minulta ei tosiaan ole leikattu mitään.

• lvm_

Alaraajan immobilisaation yhteydessä (kipsihoito) pääsääntöisesti tulisi aina aloittaa trombiprofylaksia (laskimotukoksen esto -lääkitys). Yleisin lääkitys tuohon on nimenomaan Klexane, joka pistetään vatsan alueelle kerran vuorokaudessa kipsihoidon ajan. Nykyään on markkinoilla myös suun kautta otettavia vastaavia valmisteita, mutta mikäli murtuman todetaan esim kontrollissa huonontuneen ja vaativan leikkaushoitoa niin näiden uusien valmisteiden vaikutuksen kumoaminen on todella vaikeaa. Alaraajan kipsaus lisää aina huomattavasti riskiä syvälle laskimotukokselle, joten sen estolääkitystä ei kannata jättää pois. Pahimmassa tapauksessa laskimotukos on henkeä uhkaava sairaus.

• Turhaa-liioittelua

Tässä on hyvää juttua siitä, että miten ihminen tehdään tekemällä sairaaksi ja pelkäämään kaikkea mahdollisia tauteja ja komplikaatioita.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015032219366615_tr.shtml

Olen tuon lääkärin kanssa täysin samaa mieltä. On todella typerää, että aloitetaan jokin raju lääkitys siitä syystä, että vammasta saatta tulla sitä ja tätä ja jos joutuu tekemään sitä ja tätä hoitotoimenpidettä joskus hamassa tulevaisuudessa, niin silloin pitää olla ennakkoon valmistautunut jne. jne. Miksi ylipäätään perusterveitä ihmisiä lääkitään ennakkoon ilman, että potilas kuuluu mihinkään riskiryhmään? Siksikö, että lääkärit saavat bonuksia lääketehtaalta kirjoittaessaan reseptejä potilaalleen?

Mun mielestä toi lääkitseminen ja ennakointi on mennyt liian pitkälle. Ihmisistä tehdään sairaita ja pelotellaan kuolemanriskeillä ja yleensäkin kuolemalla aivan turhaan.

• lvm_
        Turhaa-liioittelua kirjoitti:

Tässä on hyvää juttua siitä, että miten ihminen tehdään tekemällä sairaaksi ja pelkäämään kaikkea mahdollisia tauteja ja komplikaatioita.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015032219366615_tr.shtml

Olen tuon lääkärin kanssa täysin samaa mieltä. On todella typerää, että aloitetaan jokin raju lääkitys siitä syystä, että vammasta saatta tulla sitä ja tätä ja jos joutuu tekemään sitä ja tätä hoitotoimenpidettä joskus hamassa tulevaisuudessa, niin silloin pitää olla ennakkoon valmistautunut jne. jne. Miksi ylipäätään perusterveitä ihmisiä lääkitään ennakkoon ilman, että potilas kuuluu mihinkään riskiryhmään? Siksikö, että lääkärit saavat bonuksia lääketehtaalta kirjoittaessaan reseptejä potilaalleen?

Mun mielestä toi lääkitseminen ja ennakointi on mennyt liian pitkälle. Ihmisistä tehdään sairaita ja pelotellaan kuolemanriskeillä ja yleensäkin kuolemalla aivan turhaan.

Olen kyllä tässä asiassa eri mieltä vahvasti varsinkin murtumapotilaiden kohdalla. Ensinnäkään ei kukaan tee murtumapotilaasta tekemällä sairasta. Murtuma kun syntyy yleensä tapaturman johdosta ja ne on pakko hoitaa joko kipsaamalla tai leikkaamalla. Kipsaamiseen kuten myös muuhun pitkäaikaiseen paikallaoloon liittyy aina huomattavasti suurentunut riski laskimotukoksen syntyyn. Olen nähnyt työssäni useita potilaita, jotka eivät alaraajakipsauksen yhteydessä ole viitsineet syystä tai toisesta käyttää esim. klexanea ja tämän johdosta ovat saaneet laskimotukoksen.

• Rtc

Onko ne sit ollut lepämassa tai liikunut omilla voimilla ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2106
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1527
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1197
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      976
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      794
    Aihe