huolestunut

apua

mikä ihme mua vaivaa, kun alkoholin nauttimisen jälkeisenä krapulapäivänä alkaa kyljet, leukaperät, kainalon seutu, solisluiden alapuoli, vatsan ylä-ja keskiosa, hartioiden takaosa (mistä yleensä hierotaan) sekä niska kipuilla, ne on kosketusarat. Tätä kestää 1-2 päivää. Olen nuori, käytän alkoholia säännöllisesti, mutta kohtuuden rajoissa, joskus tulee kyllä otettua enemmänkin...

mutta mikä ihme tämä vaiva on? voisiko joku valaista minua jos tietää mihin tämä liittyy.
kiitos niille jotka vaivautuvat auttamaan!

28

6853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riipe

      olet alkava alkoholisti, todennäköisesti vanhempasikin ovat (se on periytyvää).
      alkoholi (liuotin) on solumyrkky joka poistuessaan aiheuttaa karamppeja ym. katkoksia hermostossa johtuen niiden tuhoutumisesta!
      vanhemmalla iällä lihakset tärisevät ja kontrolli heikkenee ja esim. näkökyky ei palaudu koskaan ennalleen...
      juokaa kohtuudella vai onko matti nykänen sinunkin idoli?

      • apua

        no huh huh! Veditpä pikaisen johtopäätöksen vai kirjoittelitko vain pilaa huolenaiheestani.

        Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa. Jep, jep...toivoin tähän asiallisia ja neuvoa antavia vastauksia. On myös viikonloppuja jolloin en ota ollenkaan, enkä tunne minkäänlaista "viinanhimoa".
        Jospa tähän viitsisi vastata joku, jolla olisi asiasta ihan oikeaa tietoa...

        niin, ja vanhemmistani kumpikaan ei ole alkoholisti, pikemminkin sieltä toisesta päästä...


      • puolideeku
        apua kirjoitti:

        no huh huh! Veditpä pikaisen johtopäätöksen vai kirjoittelitko vain pilaa huolenaiheestani.

        Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa. Jep, jep...toivoin tähän asiallisia ja neuvoa antavia vastauksia. On myös viikonloppuja jolloin en ota ollenkaan, enkä tunne minkäänlaista "viinanhimoa".
        Jospa tähän viitsisi vastata joku, jolla olisi asiasta ihan oikeaa tietoa...

        niin, ja vanhemmistani kumpikaan ei ole alkoholisti, pikemminkin sieltä toisesta päästä...

        no itse VALEHTELEMATTA tullu juotua viinaksia 15v-30v viikoittain ensin ja sitten lähes päivittäin.
        en tietenkään joka päivä kännissä , mutta määrät alkoivat kasvaa kunnes viimeaikoina on kroppa alkanut pistää vastaan , siis suoranaista kipua selässä, ylävatsassa jne jonka johdosta olen ollut juomatta nyt 2viikkoa ja olo parantunut noin 100% , univaikeudet menneet jne. eli ilmeisesti sinulla vain toleranssi alhainen ja kannattaisi minimalisoida tai lopettaa juominen kokonaan kuten minä.

        krapulaa minulla ei ole ollut kuin teininä, oireet aina jonkinasteiset vieroitusoireet kunnes siihen päälle nämä kivut(sisäelimet valittaa, eniten haima alkoi huolestuttaa). suku täynnä samanlaisia deekuja ja kaikki 50 huonossa kunnossa elin kannattaa sinunkin olla valehtelematta itsellesi ja minimoida/lopettaa ...
        krapulaan ei kuole, se on ok. vierotusoiresiin ei kuole, pistää huolestuttamaan. jos on vierotusoireet kipuja esim. ylävatsassa kuten minulla alkoi olla on parempi lopettaa/minimoida


      • saatana!
        apua kirjoitti:

        no huh huh! Veditpä pikaisen johtopäätöksen vai kirjoittelitko vain pilaa huolenaiheestani.

        Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa. Jep, jep...toivoin tähän asiallisia ja neuvoa antavia vastauksia. On myös viikonloppuja jolloin en ota ollenkaan, enkä tunne minkäänlaista "viinanhimoa".
        Jospa tähän viitsisi vastata joku, jolla olisi asiasta ihan oikeaa tietoa...

        niin, ja vanhemmistani kumpikaan ei ole alkoholisti, pikemminkin sieltä toisesta päästä...

        "Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa."

        Kyllä olet alkoholisti jos ymmärsin oikein että juot 3-6 annosta KERRALLA kerran viikossa. Jos joisit vaikka 3-6 annosta viikossa mutta 1 annos kerralla, sanoisin ettet ole alkoholisti.


      • apua
        saatana! kirjoitti:

        "Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa."

        Kyllä olet alkoholisti jos ymmärsin oikein että juot 3-6 annosta KERRALLA kerran viikossa. Jos joisit vaikka 3-6 annosta viikossa mutta 1 annos kerralla, sanoisin ettet ole alkoholisti.

        jaaha, sitten kai kaikki tuntemani ihmiset ovat alkoholisteja...voi meitä rähjäisiä juoppoja, nuoria...

        Eikö tällä palstalla oikeasti saa kysymyksiinsä yhtäkään asiallista vastausta? Jos se tekee minusta alkoholistin, että otan kerran viikossa saunan jälkeen kolme siideriä (3,3dl) (joskus kun lähdetään viihteelle kaupunkiin määrä nousee noin 6 annokseen), niin sitten saan olla pahainen juoppo. Ja kuten sanoin, on myös viikkkoja jolloin en ota yhtään.

        Mutta voisiko joku vastata itse alkuperäiseen kysymykseen, mistä outo ihon kosketusarkuus eri puolilla kehoa johtuu?

        Toivon asiallisia vastauksia, kiitos!


      • ei-lääkäri
        apua kirjoitti:

        jaaha, sitten kai kaikki tuntemani ihmiset ovat alkoholisteja...voi meitä rähjäisiä juoppoja, nuoria...

        Eikö tällä palstalla oikeasti saa kysymyksiinsä yhtäkään asiallista vastausta? Jos se tekee minusta alkoholistin, että otan kerran viikossa saunan jälkeen kolme siideriä (3,3dl) (joskus kun lähdetään viihteelle kaupunkiin määrä nousee noin 6 annokseen), niin sitten saan olla pahainen juoppo. Ja kuten sanoin, on myös viikkkoja jolloin en ota yhtään.

        Mutta voisiko joku vastata itse alkuperäiseen kysymykseen, mistä outo ihon kosketusarkuus eri puolilla kehoa johtuu?

        Toivon asiallisia vastauksia, kiitos!

        Ensinnäkään alk.per. viestissäsi ei ollut ihoarkuudesta kyse ja toiseksi luuletko että se sitten on hyvä merkki? Kaksi asiaa tulee mieleen eli A) allerginen reaktio eli kannattaa kokeilla jotain muuta juomaan kuin siideri tai B)maksa haima käyvät kovilla joka ilmenee kipuna tai sinun 'herkyytenäsi'

        Jos alkomaholijuoman vaihto ei auta on vaihtoehto B todennäköinen joka taas tarkoittaa että et siedä alkoholia kuin pieniä määriä eli 3-6annostakin on sinulle liikaa. Luuletko todella että kipu on parempi oire kuin normaalin suomiuroksen KaameaTärinäKanuuna vai olisiko se ehkä otettava vähän enemmän ajatuksen alle?

        Googlekin voisi auttaa tiedonhankintaan kummasti


      • minätys :)
        apua kirjoitti:

        jaaha, sitten kai kaikki tuntemani ihmiset ovat alkoholisteja...voi meitä rähjäisiä juoppoja, nuoria...

        Eikö tällä palstalla oikeasti saa kysymyksiinsä yhtäkään asiallista vastausta? Jos se tekee minusta alkoholistin, että otan kerran viikossa saunan jälkeen kolme siideriä (3,3dl) (joskus kun lähdetään viihteelle kaupunkiin määrä nousee noin 6 annokseen), niin sitten saan olla pahainen juoppo. Ja kuten sanoin, on myös viikkkoja jolloin en ota yhtään.

        Mutta voisiko joku vastata itse alkuperäiseen kysymykseen, mistä outo ihon kosketusarkuus eri puolilla kehoa johtuu?

        Toivon asiallisia vastauksia, kiitos!

        ei millään suomi24:n palstalla saa asiallisia vastauksia :D Joten ei kannata kysellä mitään! *oppinut*


      • joopajoo
        apua kirjoitti:

        jaaha, sitten kai kaikki tuntemani ihmiset ovat alkoholisteja...voi meitä rähjäisiä juoppoja, nuoria...

        Eikö tällä palstalla oikeasti saa kysymyksiinsä yhtäkään asiallista vastausta? Jos se tekee minusta alkoholistin, että otan kerran viikossa saunan jälkeen kolme siideriä (3,3dl) (joskus kun lähdetään viihteelle kaupunkiin määrä nousee noin 6 annokseen), niin sitten saan olla pahainen juoppo. Ja kuten sanoin, on myös viikkkoja jolloin en ota yhtään.

        Mutta voisiko joku vastata itse alkuperäiseen kysymykseen, mistä outo ihon kosketusarkuus eri puolilla kehoa johtuu?

        Toivon asiallisia vastauksia, kiitos!

        Vaikka oireesi selvästi viittaavat runsaaseen alkoholinkäyttöön, sinä yrität silti väittää juovasi kolme siideriä. Miksi sitten puhut krapulapäivästä? Tuskin tulee kolmesta siideristä krapulaa. Myönnä nyt hyvä ihminen, että HIEMAN vähättelet noita määriä.


      • maria81
        apua kirjoitti:

        no huh huh! Veditpä pikaisen johtopäätöksen vai kirjoittelitko vain pilaa huolenaiheestani.

        Jos tavallisesti otan noin 3-6 annosta alkoholia (siideriä, tai viiniä tavallisimmin), kerran viikossa, olenko alkoholisoitumassa. Jep, jep...toivoin tähän asiallisia ja neuvoa antavia vastauksia. On myös viikonloppuja jolloin en ota ollenkaan, enkä tunne minkäänlaista "viinanhimoa".
        Jospa tähän viitsisi vastata joku, jolla olisi asiasta ihan oikeaa tietoa...

        niin, ja vanhemmistani kumpikaan ei ole alkoholisti, pikemminkin sieltä toisesta päästä...

        Voisikohan se johtua tuosta viinistä nimittäin sitä minäkin yleensä juon ja ja silloin sitä kosketusarkuutta tulee seuraavana iltana. Mutta muutamasta siideristä taas ei tule. Nyt kun ajattelen niin näitä oireita on tullut vasta sen jälkeen kun olen alkanut viiniä juomaan.


    • viko

      siltä ,että sulla on ollut kunnolla perseet olalla.seuraavan kerran voisit rasvailla ylävartaloa niin ei jää noin pahoja hiertymiä.

    • maria81

      mulla kans tulee silloin kun olen ottanut aika paljon mutta ei esim. parista siideristä. Luulisin että on sen merkki että on tullu juotua vähän liikaa...

      • kaikille epäilijöille

        että en valehtele yhtään, ja juuri siksi olenkin huolestunut. Itseasiassa, määrät ovat usein vieläkin vähäisempiä, laitoin tuohon maksimit, mitä tavallisesti tulee otettua.

        Lopetetaan tämä keskustelu sillä, kovin montaa asiallista vastausta täältä ei saa, eikä vastauksia ylipäätään. Täytyy kysäistä asiaa lääkäriltä.


      • epäilystätsy
        kaikille epäilijöille kirjoitti:

        että en valehtele yhtään, ja juuri siksi olenkin huolestunut. Itseasiassa, määrät ovat usein vieläkin vähäisempiä, laitoin tuohon maksimit, mitä tavallisesti tulee otettua.

        Lopetetaan tämä keskustelu sillä, kovin montaa asiallista vastausta täältä ei saa, eikä vastauksia ylipäätään. Täytyy kysäistä asiaa lääkäriltä.

        Taidat olla allerginen esim. hiivalle, väri/lisäaineille tms.

        Käyppä tosiaan siellä lääkärillä niin eiköhän asia selviä.

        Koska tiedät, että niitä oireita tulee, kun juot niin suosittelen ettet juo nyt ennenkö asia on selvitetty.


    • ei niin nuori täti

      Oikein hyvä kun olet asiasta huolestunut.Omia nuoriani seuranneena en kyllä sinua alkoholistiksi leimaa.Kyllä sitä moralisoimattakin nyky ihminen tietää ettei alkoholi ole terveydelle hyväksi, mutta kellä niitä paheita ei nyt olisi.
      Kun itse olin nuori minulle tuli määrätystä alkoholista selkäkipuja ym. ja en silloin uskaltanut kellekkään mitään puhua.
      Nykypäivänä on tilanne ihan toinen, lääkäritkin (ei kylläkään varmaan kaikki) suhtautuu ymmärtäväisemmin.
      Kokeile (hassua yllyttää!)että juot vain yhtä lajia, esim. olut,ja kirjaa vaikka ylös seuraavana päivänä tuntemuksesi.
      Minulla lonkero teki ne selkävaivat enkä enää juo sitä.Olut tekee nykyisin varpaisiin ja sormiin turvotusta joten en oikein sitäkään juo.
      Ja kas kummaa, nykyisin en muutenkaa juo paljoa kun olen huomannu että olo on parempi ilman sitä ja mikä tärkeintä ,on "oikeesti" syy minkä sanoo jos ei juo! Tutki vaan rohkeasti itseäsi ja jos et saa selvää asiasta käy tosiaan vaikka lääkärissä.Hyvää joulunodotusta sinulle.

    • Diagnoosi

      Oireet ei johdu alkoholista mutta ovat seurausta alkoholin käytöstä. Nimittäin alkoholi on vienyt estosi ja olet alkoholin vaikutuksen aikana - ehkä muistisi menenettäneenä - harrastanut seksiä. Tyypillisiä oireita että leukaperät on kipeenä suuseksistä ja niin sanotusti "sivutkipeenä" käsivarsien varassa olemisen takia. Menee ohi kertomasi 1-2 päivän jälkeen.

      • Elias

        Noilla alueilla, missä kuvailit kipua olevan, on ihmisellä rauhasia hyvinkin paljon, jotka ottavat vastaan/suodattavat elimistön kuonan sekä nesteet ja kuljettavat sitä eteenpäin. Suosittelisin sinulle, että juot vettä aina nauttiessasi alkoholia, jolloin nestevajausta ei tule ja elimistön nesteet kiertävät paremmin. Alkoholihan tiettävästi poistaa nesteitä vartalosta. Myös hyvät ja pitkät yöunet juhlimisen jälkeen saattaa auttaa. Kyseessä ei välttämättä ole alkoholiallergia, sillä se ilmenee yleensä pahoinvointina tai iho-oireina. Mutta siitäkin voi olla apua, että juot vain yhtä tiettyä juomaa ja seurailet tuleeko jostain tietystä aineesta enemmän kipuilua. Jos tämä jatkuu, niin parasta ottaa yhteyttä lääkäriin ja olla juomatta vaikka kuukauden päivät.


    • sama

      vaiva...oon vaan tullut siihen tulokseen, että ei kai se mitenkään vakavaa ole.mulle tulee myös tosi helposti krapula.en juo paljoo,pari kertaa kuussa 6-10 olutta illassa...joillekin kai vaan tulee tämmöisiä oireita,tuntuu ihan kuin ois hakattu(tai sit meijät on hakattu joka ilta):)

      • apua

        Kiitos niille, jotka osasivat vastata huolen aiheeseeni asiallisesti! Huolestuin asiasta todella ja oli ikävä saada tuomitsevia, jyrkkiä ja ikävään sävyyn kirjoitettuja viestejä.
        Kysyn asiaa vielä lekurilta, jotta saan asialle pisteen.


        Toivotan kaikille oikein ihanaa joulun aikaa!!!


      • tyttönen vain
        apua kirjoitti:

        Kiitos niille, jotka osasivat vastata huolen aiheeseeni asiallisesti! Huolestuin asiasta todella ja oli ikävä saada tuomitsevia, jyrkkiä ja ikävään sävyyn kirjoitettuja viestejä.
        Kysyn asiaa vielä lekurilta, jotta saan asialle pisteen.


        Toivotan kaikille oikein ihanaa joulun aikaa!!!

        Hei.

        Olen itse ihmetellyt samaa. Monesti lihakset, varsinkin hartiat, ovat todella jumissa, mutta myös niin kosketusarat, ettei hieronta tule kyseeseen.

        Luulen, että - ainakin omalla kohdallani - kyse on siitä, että alkoholi rentouttaa vähän liikaakin ja sitten tulee oleiltua sellaisissa asennoissa jne, joita ei normaalisti harrastaisi.

        En usko, että kyseessä on mikään varsinaisesti vakava juttu, vaikkakin kiusallinen. Lihakset ja kroppa myös voivat kipeytyä jos tulee krapulassa maattua, samoin kuten sairaana ollessa.

        Yksi vaihtoehto voisi olla se, että vähentää juomista... ;-)
        Ei vaan, jos pystyt asian kanssa elämään, niin nauti elämästä ja hyväksy tämä juttu. Ei se ole vakavaa, joten turha stressi pois!


    • Nimetön

      Kauanko oireet kestäneet? Hengästytkö nopeammin, onko kunto selvästi huonontunut? Kannattaisi varmaan oman mielen rauhoittamiseksi käydä lääkärissä ja sydänfilminkin voisi ottaa...

    • Apua

      Hei kaikki!

      kävin viimein oireiden vuoksi lääkärissä.
      Kuvailemani alkoholiin liittyvä kipu saattaa toisinaan liittyä vakavaan sairauteen, Hodginin tautiin (=imusolmuke syöpä).

      Onnekseni sain tällä viikolla tietää, että omalla kohdallani ei ole kyseessä em. tauti. Tosin ei vielä ole tietoa siitäkään, mistä moinen vaiva kohdallani johtuu. Aion selvittää asian.

      Kiitos luojalle, että sain "terveen paperit". Ehdin pelästyä jo todella pahan kerran.
      Kiitos keskusteluun osallistuneille.
      Hyvää ja onnellista jatkoa kaikille!

    • sama asia

      Moikka nim.merkki Apua!
      Tästä palstasta on muutama vuosi vierähtänyt, mutta jos vielä satut käymään kattomassa tätä niin mistä sulla toi johtu??
      Itsellä ihan samat oireet, paitsi että lisäksi mulla on bilirubiini koholla.. mutta toi kropan kosketus arkuus on niin inhottavaa kun sitä tosissaa kestää sen n. 2pvää alkoholin juomisen jälkeen.

    • sama asia

      Niin ja olen myös nuori 23 vuotias nainen. osaisiko kukaan kertoa mistä voisi johtua?! lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan mutta sinne pääsyä joutuu odottelemaan jonkun aikaa!!
      olisi kiva tietää jos jollakin vastaavaan ja on saanut diagnoosin mikä vaivaa?! tämä kyseinen bilirubiini arvo on edelleen ainoana poikkeavana arvona koholla.
      Kiitos jo etukätee!!!! :)

    • nou hätä

      minulla on ihan samaa vaivaa, juon alkoholia ehkä kerran kahdessa kuukaudessa (silloinkin vain muutaman kaksi kolme annosta), että te kysymyksen esittäjää alkoholistiksi väittäneet voitte saman tien tukkia suunne. Eli kyselin asiasta lähihoitaja kaveriltani ja häneltä sitten tuli tietoa, että alkoholia juodessa kehossa jonkin hormonin/aineen (en nyt juuri muista mikä se oli) pitoisuus nousee hetkellisesti alkoholin vaikutuksesta, ja tämä ilmenee joillain ihmisillä ihon arkuutena ja lihassärkynä

      • sama asia

        Kiitoksia paljon vastauksesta!! Voikohan sellanen tulla uutena oireena, koska mulla ei ole aikaisemmin kyseistä vaivaa ollut ja nyt sitä on vuoden verran ollut vaivana aina jos ottaa parikin ja se kestää sen 1-2pvää?? odotan edelleen sitä sairaalaan tutkittavaksi pääsyä....


    • sama asia

      Mulla ei ole vieläkään selvinnyt mistä tämä kohdallani johtuu :( tosi inhottavaa, ja tulee joka kerta kun juo muutamankin :/ olen taas jonossa sisätautipoliklinikalle.... jospa tämä joskus selviäis... mulla on lisäksi leikattu oikea lohko kilpirauhasesta struuman takia pois pari vuotta sitten ja nyt mahd. edessä sama jäljellä olevan puoliskonkin kanssa, koska on kasvanut huimasti!! Kilpirauhaslääkityksellä en ole missään vaiheessa ollut... Nyt on alkanut pelottaa et jos on vielä lisäksi tuo hodginin tauti, koska oireet sopisivat siihen aivan täysin!!! :( tk lääkärin mielestä kyseessä ei pitäisi se olla, mutta ei kyllä ole koskaan tutkittukkaan ja pois suljettu sitä vaihtista... ärsyttää!!! jos ap vielä käy tätä lukasemassa, niin selvisikö sulle koskaan mistä johtu??????

    • sama asia

      niin joo ja edelleen se bilirubiini on koholla ainoana poikkeavana arvona

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe