Mun ongelma

Omppu01

Moi! haluisin kertoo ittestäni ja voitteko sanoo mitä mun pitäis tehdä...
oon 13.v tyttö, oon kerrannu 2lk ja mulla on todettu ADD eli tarkkaavaisuushäiriö. Ja mullahan on periaatteessa murrosikä ja ärsyttää kaikki mun tekis mieli tapaa itteni ku en tiiä mitä kaikki musta ajattelee, sanon itteeni vammaseks koska musta tuntuu siltä ku en koskaa älyy mitää. Mä syön sellatteit lääkkeitä jotka auttaa keskittymää mut ne vie mun ruokahalun musta tuntuu et haluu muuttaa pois mut oon liian nuori. mua ärsyttää ihan sairaasti myös se että joku kehuu mua, mä en tiiä miks voitteko auttaa mua jotenkii oonko masentunu mitä mun pitäs tehä, oon sanonuäitillenikin konta kertaa että mä en jaksa elää ku niin se vaan on en jaksa liikkia,hengittää,tehä mitää mut on vaa pakko :( auttakaa pliis

2

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei.
      Kerroit, että sinulla on paljon hankalia tuntemuksia. Jokaisella on negatiivisia tunteita, mutta ei niiden kuuluisi olla koko ajan päällä. Viestistäsi minulle tuli olo, että sinulla on liian vähän leppoisia ja rentoja hetkiä.
      Kun add on sinulla todettu ja lääkitystäkin aloitettu, onko samalla tarjottu sinulle mahdollisuutta keskusteluapuun? Uskon kovasti erilaisten keskustelujen ja terapian voimaan. Kun ihminen saa luotettavalle taholle purkaa oloaan ihan sellaisena kuin on, samalla oppii hyväksymään itsensä ja saa itseluottamusta. Kirjoitit, että toisten kehutkin tuntuvat hankalalta. Ehkä sinun on helpompi ottaa niitä vastaan, tai ne menevät perille vasta kun hyväksyt itsesi nykyistä paremmin.
      Voisit alkuun jutella koulun oppilashuollon kanssa, koulukuraattorin tai terveydenhoitajan. Heillä on tietoa, miten voisit saada tukea ja keskusteluapua omalla paikkakunnallasi. Myös lääkärille kannattaa kertoa oloistaan. Lääkitystä saatetaan tarkistaa.
      Elämän tarkoitus ei ole jatkuva paha olo, ei myöskään jatkuva onni ja autuus. Mutta kohtuus. Sinulla on oikeus elämään, jossa sinulla on kohtuullisen hyvä olla. Kun tutustut itseesi ja omiin hyviin ominaisuuksiisi paremmin, voit oivaltaa miten paljon elämällä on annettavaa juuri sinulle. Tarvitset siihen tukea aikuisilta. Toivon vilpittömästi, että esimerkiksi vuoden päästä sinulle kuuluu jo mukavampaa ja olet tyytyväisempi elämääsi.

      Meiju, diakoni

    • Hjkkjkl

      Meiju-diakoni varmaankin puhui pääosin järkeä, itse en meijun tekstiä kiireen vuoksi lukenut kuin osittain. Itselleni tuli mieleen "Kappas, sinulla on murrosikä"
      Murrosikä on ihan hyvä juttu. Sanon näin itse tunteikkaan murrosiän kokeneena ja nyt äitinä omien varhaismurkkujeni tunteenpurkauksia seuratessa. Viimeaikoina olen ajatellut, että murrosikä voi olla siksi niin vaikeaa aikaa kun kaikki on niin uutta. Moni asia tulee elämässä vastaan ensimmäistä kertaa. On hyvä saada ammattiapua keskusteluun, perheen ulkopuolinen näkee asiat eritavalla.
      Joskus on vaikee vetää rajaa mikä on normaalia murrosikää, mikä masennusta, senkin puolesta ammattilaisen kanssa keskustelu on hyvä idea.
      Sulla on paljon totuttelemista: naisen elämään vaikuttaa myös hormoonihöyryt (kutsun niitä tällänimellä, en tiedä mikä on oikea nimitys) eli kuukautiskierron eri vaiheissa on eri fiilikset. Yleensä niin että paria päivää ennen menkkoja iskee potitus, ketutus, alakulo tms. Silloin on hyvä tajuta että aha, tämähän johtuukin nyt siitä että kohta alkaa menkat eikä maailma olekaan niin kurja paikka kuin sillähetkellä tuntuu. Itselläni meni aika kauan ennen kuin opin tämän. Ja vielä kauemmin ennenkuin huomasin että asiahan saattaakin muuttua: hormoonihöyryt vaikuttavat erilailla eri elämäntilanteissa ja ikävaiheissa. Oikeastaan aika mielenkiintoista ja positiivisella tavalla jännää, kun asian kanssa tulee sinuiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe