1. Miksi veneen lämmäri imee puhallusilman ulkoa, tai tarkemmin peräboksista?
Eikö se kannattaisi imeä sisältä niin olisi ilma valmiiksi lämpimämpää.
2. Miksi penkkien jne sisältä ei laminoituja pintoja ole maalattu?
Muutama kyssäri
23
494
Vastaukset
- Jakomaaki
1. Ajattele oikein kovasti. Pinnistä.
2. Siirry ajattelemaan tätä sitten, kun olet ymmärtänyt ykköskohdan. Tää on kakkonen on kyllä kevyempi aihe, voit maalata ne penkin sisukset aiheuttamatta isompaa vahinkoa. - MIKÄvene
Minun vene ei ime.
Mikä sinun veneesi on? Älä välitä edellisestä. Kysymyksissä ei mitään vikaa, vastauksissa kyllä.
1. Kun lämppäri ottaa ulkoa ilman niin samalla ilma vaihtuu tehokkaasti ja veneen kuivatus hoituu tehokkaasti. Yleensä siihen nimenomaan lämppäriä tarvitaan. Sitten taas oikeasti kylmillä keleillä, kun lämmitetään pitkään/jatkuvasti, olisi ajatuksesi mukaisesti olla vaihtamatta tarpeettomasit ilmaa, eli haaskata jo lämmitettyä kuivaa ilmaa ulos. Sen takia olisikin hyvä, jos lämppäri olisi sijoitettu siten, että voi säätää ilmanottoa, joko ulkoa tai sisältä.
2. Valmistaja on tinkinyt kustannuksista, koska asiakas on halunnut mahdollisimman edullisen veneen.- C1R
1. Tuo ilman vaihto on kaikkein tärkeintä veneessä, joka on umpipullo, jossa on korkki auki muutaman venttiilin ansiosta. Minulla on tietyllä alueella portaattomasti säätyvä Webasto. Jopa kylmällä ilmalla lämppäri käy veneen lämmettyä melko pienellä puhalluksella. Hukkaan menevä lämpö on merkityksetöntä, koska ilma veneessä pysyy raikkaana. En kaipaa mitään kierrätyssysteemiä, sillä lämppäri hoitaa automaattisesti sopivan tuuletuksen.
2. 80-luvun veneissä oli yleistä, että piilossa olevat puupinnat jätettiin käsittelemättä. Aivan uusimpien veneiden tilannetta en ole seurannut, mutta 2000-luvun alun veneissä olivat kaikki pinnat pinnoitettuja ja siten estetty homeen kertymistä. Kunnollinen tuuletus on silti kaikkein tärkeintä. Pari doradea ei korvaa kaikkien hyttien koneellista ilmanvaihtoa.- Ilmanvaihto
Ilmanvaihto on tärkeää veneessäkin, mitään sisäilman kierrätystä ei tarvita. Webastossahan on myös tuuletustoiminto, sillä saa hoidettua ilmanvaihdon lämpimälläkin kelillä.
- sdfgherwytw6532253
No mites se ilma vaihtuu kun lämmäri ei puhalla?
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Suurimman osna kesästä ei wallas puhalla, mutta islti ilma vaihtuu.
Käännän itse imuilman putken imemään sisältä.
Miten veneet jotka ovat karibialla saavat ilman vaihdettua? - windscoop
sdfgherwytw6532253 kirjoitti:
No mites se ilma vaihtuu kun lämmäri ei puhalla?
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Suurimman osna kesästä ei wallas puhalla, mutta islti ilma vaihtuu.
Käännän itse imuilman putken imemään sisältä.
Miten veneet jotka ovat karibialla saavat ilman vaihdettua?Omassa veneessäni on neljä melko isokokoista dorade-venttiiliä. Niiden avulla ilmanvaihto pysyy riittävänä estämään homehtumista. Hyvä niin avomerellä kuin tropiikissa tai arktisilla purjehduksilla kuin myös satamissa.
Kaavio doraden toiminnastya on tässä wikipedian linkissä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Dorade_Box_Diagram.png/300px-Dorade_Box_Diagram.png
Tropiikin ankkuripaikoilla “windscoop” ohjaa ilman sisätiloihin silloin kun venettä ei tarvitse lukita.
http://www.foreandaftmarine.com/166-da2.gif - sähköllä_kätevästi
Erittäin älykästä onkin suorittaa ilmanvaihto sähköllä purjeveneessä. Siinähän säästää ne kalliit doradet veneen hankintahinnassa. Ja onhan se sitäpaitsi kotoisaa,kun jokin veneessä hurisee ja kohisee pysyvästi.
Mun veneen rakentaja typerästi asensi pari doradea, enkä koskaan saa käyttää lämppäriä muuhun kui n lämmittämiseen. Tylsää...
- venttiilitoikeatapa
Ei kai sitä veneen kerran "käytettyä" ilmaa voi uudestaan sisälle puhaltaa? Tulee kosteutta. Lämppärin tuuletuksella voi toki hyvin hoitaa ilmanvaihdon, harvassa veneessä tosin sähköt riittää siihen kovin moneksi päiväksi kesällä.
- montaoikeaa
Kosteutta on myös ulkoilmassa varsinkin auringon laskiessa.
Joskus sisällä on kuivempaa.
Sisäilman kierrättäminen tasoittaa kosteutta venessä.
Eri ilmanvaihdoille on tarkoituksensa koska absoluuttinen tai suhteellinen kosteus ja lämpötila voi olla suurempi veneestä tai sen ulkopuolella ihan tilanteesta riippuen. - Joakim1
montaoikeaa kirjoitti:
Kosteutta on myös ulkoilmassa varsinkin auringon laskiessa.
Joskus sisällä on kuivempaa.
Sisäilman kierrättäminen tasoittaa kosteutta venessä.
Eri ilmanvaihdoille on tarkoituksensa koska absoluuttinen tai suhteellinen kosteus ja lämpötila voi olla suurempi veneestä tai sen ulkopuolella ihan tilanteesta riippuen.Absoluuttinen kosteus ei käytännössä koskaan ole suurempi ulkona kuin sisällä vaan vahvasti päinvastoin. Vaikka olisikin, tilanne olisi vain hetkellinen ja sisäilman kierrättäminen (= tuuletuksen esto) nostaa kosteutta varsin nopeasti, jos sisällä on ihmisiä tai varsinkin kosteita vaatteita. Asiaa on helppo kokeilla monesta autosta löytyvällä kierrätysvaihtoehdolla, jolla saa ikkunat huuruun muutamassa minuutissa.
- lämpötilajakosteus
montaoikeaa kirjoitti:
Kosteutta on myös ulkoilmassa varsinkin auringon laskiessa.
Joskus sisällä on kuivempaa.
Sisäilman kierrättäminen tasoittaa kosteutta venessä.
Eri ilmanvaihdoille on tarkoituksensa koska absoluuttinen tai suhteellinen kosteus ja lämpötila voi olla suurempi veneestä tai sen ulkopuolella ihan tilanteesta riippuen.Kun aurinko laskee, ilman lämpötila laskee ja suhteellinen kosteus nousee (vaikka ilman absoluuttinen kosteus eli veden määrä ilmassa ei muutu). Kun viileää ulkoilmaa lämpenee sisälle tullessaan, sen suhteellinen kosteus alenee.
Jos lämpötila laskee kastepisteeseen asti, suhteellinen kosteus on 100%. Lämpötilan laskiessa kastepistettä alhaisemmaksi vesihöyry alkaa tiivistyä nesteeksi.
Joakimin vertaus sisäilman kierrättämiseen autossa oli hyvä esimerkki. Ainoa syy, miksi autossa on sellainen mahdoillisuus, on tavoite välttää pakokaasujen imemistä auton sisäilmaan. - lukutaitoa
Täällä on tapana sanoa ufoja kirjoitteleville, että osta vene. Nyt voi sitten sanoa, että osta auto.
Sisäilman kierrätykseen autossa on kolme syytä: kosteuden poisto ilmastointilaitteen avulla, auton nopea lämmittäminen ja ulkoa tulevan likaisen ilman sisään tulemisen estäminen.
Tämä lause on ilmeisesti vaikea tajuta, lukekaa se ajatuksella läpi:
Absoluuttinen tai suhteellinen kosteus ja lämpötila voi olla suurempi veneessä tai sen ulkopuolella.
Veneessä voi olla kylmempää kuin ulkona tai lämpimämpää.
Suhteellinen kosteus veneessä voi olla pienempi tai suurempi kuin ulkona.
Absoluuttinen kosteus voi olla pienempi tai suurempi veneen sisällä tai ulkopuolella.
Ei ole vaikeaa, kun purkaa pitkän lauseen lyhyemmiksi kokonaisuuksiksi.
Mikä näistä on vaikea ymmärtää? - Joakim1
Ilmastoinnin kanssa sisäilman kierrätyksessä voi olla ideaakin, koska ilmastointi lauhduttaa kostetta pois. Lämmitettäessä harvemmin toimii mitenkään järkevästi, koska kosteutta tulee kokoajan lisää eikä se kosteus pääse pois. Tietysti voilla olla erillinen kylmän ilman kierrätys lämmitin sisäkierrätyksellä, joka ajaa saman asian kuin lämmitysilman ottaminen ulkoa.
Ulkoilman suhteellisella kosteudella ei ole mitään merkitystä asiassa, ainostaan absoluuttisella on. Sisällä on kosteuden tuottajia ja ei mitään, joka poistaisi absoluuttista kosteutta, joten sisällä on väkisin suurempi absoluuttinen kosteus. Ilmastoinnin kanssa tilanne voi olla toinen, koska ilmastointi poistaa kosteutta. Veneestä ei voi pulloa tehdä, jos sisällä on ihmisiä tai poltetaan jotain, joten ulkoilman kosteus pääsee sisälle väkisin. - reiska2K
lämpötilajakosteus kirjoitti:
Kun aurinko laskee, ilman lämpötila laskee ja suhteellinen kosteus nousee (vaikka ilman absoluuttinen kosteus eli veden määrä ilmassa ei muutu). Kun viileää ulkoilmaa lämpenee sisälle tullessaan, sen suhteellinen kosteus alenee.
Jos lämpötila laskee kastepisteeseen asti, suhteellinen kosteus on 100%. Lämpötilan laskiessa kastepistettä alhaisemmaksi vesihöyry alkaa tiivistyä nesteeksi.
Joakimin vertaus sisäilman kierrättämiseen autossa oli hyvä esimerkki. Ainoa syy, miksi autossa on sellainen mahdoillisuus, on tavoite välttää pakokaasujen imemistä auton sisäilmaan.Otetaan vielä se auton sisäilman kierrätys lähempään käsittelyyn. Sillä on tärkeä merkitys tuolla kuumissa paikoissa.
Kun kesäisenä päivänä tulet autolle Floridassa niin sisällä on niin kuuma ettei rattiin voi koskea ilman hanskoja.
Menetelmän on laittaa kone käyntiin ja A/C täysille sekä Recircle (uudelleen kierrätys) päälle - sitten kiertää auto pari kertaa ympäri ja menoksi.
Tarkoitus on jäähdyttää auto sisältä mahdollisimman nopeasti. Koska ulkonakin on yli 35deg/C niin kannattaa kierrättää (jäähdyttää) sitä sisäilmaa kunnes auto on saavuttanut järkevät lukemat ja sitten vasta alkaa ottamaan ulkoilmaa.
Uusimmissa autoissahan nuo toiminnot ovat jo automaattisia, joten yllä olevat ohjeet pätevät manuaaliversioihin(A/C).
- iv-expertti
1. Moderniin ilmanvaihtoon taloissa ja veneissä kuuluu koneellinen tulo- ja poistoilma. Tuloilma otetaan ulkoa, koska sisäilma on jäteilmaa ja sen hengittäminen epäterveellistä. Tästä syystä esim rakennusmääräykissiä jäteilmaa levittävien pyöriväkennoisten ivkoneiden käyttö on kielletty useamman huoneiston kohteissa.
Veneessä poltin lämmittää tuloilman, taloissa käyitetään lämmön talteeottokennoja ja jälkilämmitypattereita.- lv-nykyinenPertti
Moderni ilmanvaihto kierrättää ilmaa ja korvaa sitä. Kaikki kiertävä ilma ei korvaudu ulkoa. Sisäilma ei ole jäteilmaa, jos ilmanvaihto toimii, muutenhan me elettäisiin jatkuvasti jäteilmassa.
Usemman huoneiston kohteissa kierrätys on kielletty ensisijaisesti paloturvallisuuden takia, mutta myös siksi ettei ilmassa mahdollisesti olevat hajut mene huoneistosta toiseen. - eritilanneveneessä
lv-nykyinenPertti kirjoitti:
Moderni ilmanvaihto kierrättää ilmaa ja korvaa sitä. Kaikki kiertävä ilma ei korvaudu ulkoa. Sisäilma ei ole jäteilmaa, jos ilmanvaihto toimii, muutenhan me elettäisiin jatkuvasti jäteilmassa.
Usemman huoneiston kohteissa kierrätys on kielletty ensisijaisesti paloturvallisuuden takia, mutta myös siksi ettei ilmassa mahdollisesti olevat hajut mene huoneistosta toiseen.Talojen ja kerrostaloasuntojen ilmanvaihdon kysymykset eivät välttämättä ole samoja kuin purjeveneiden sisätilojen lilmanvaihto. Veneen sisäilman tilavuus on pieni. Kunnollinen ilmanvaihto on veneessä erityisen tärkeä homehtumisen estämiseksi. Homehtuminen tapahtuu herkästi, jos on kosteaa, lämmintä ja likaista (tai muuta ravintoa mikrobeille). Ei sisäilman kierrätystä veneeseen!
- nuija
laita muovipussi päähän, selviää minuutissa
- Bossu
Sisäilman kierrätys on järkevää, kun kylmällä ilmalla halutaan vene äkkiä lämpimäksi. Wallaksen ohjeissakin tätä suositellaan, mutta asentaessani vuosi sitten Wallaksen veneeseeni, minulle ei oikein valjennut, miten sen sisäkkäisen pakoputki/tuloilma-putken saa asennettua niin, että tarvittaessa siihen ulkokehään saa ilman veneen sisältä.
- Joakim1
Tuo sisäkkäinen on pakoputki/paloilmaputki. Lämmitettävä ilma otetaan eri kautta, muutenhan olisi aivan ilmeinen riski saada pakokaasun häkää sisälle.
Tuo lämmitysnopeus ei kovin paljon muutu siitä, että ottaa ilman sisältä. Jos vaikkapa Eber D4 käyttää täydellä teholla, ilmaan menee 4 kW ja ilmamäärä 175 m3/h (riippuu putkistosta). Tuo 175 m3/h lienee kuumaa ilmaa, joten sanotaan 175 kg/h, mikä tarkoittaa, että lämmittimessä ilma lämpeää n. 80 astetta. Jos siis sisällä on 20 C ja ulkona 0 C, ulkoaotetulla ilmalla lämppäriltä lähtee 100 C tai 80 C ilmaa ja tehollinen lämmitysteho joko 4 kW tai 3 kW. Onhan tuossa eroa, mutta tuolloin ollaan jo aika kylmässä ja vene on jo lämmin eli tilanne on pahin mahdollinen.
Lähdettäessä kylmästä veneestä eroa ei ole, koska ulkoa ja sisältä saa yhtä kylmää ilmaa.Tuosta sitten tehoero kasvaa veneen lämmetessä.
Kun lämmitin yleensä asennetaan säilytystilaan, jossa menee pakoputki lämmitysputken kuumin alkupätkä ja itse lämmitin, senkin ilma alkaa lämmetä, joten ero pienenee edellisestä. Lämmittimen käydessä täydellä teholla tuo tila saattaa olla jopa kuumempi kuin sisätilat.
Jos lämmitin on sisätilassa (taitaa olla kiellettyä uusissa asennuksissa), hukkalämpökin jää sisään ja lämmitin lämmittää yli nimemellistehollaan (suomalaiset ei, nimellisteho on polttoaineteho).
- vesille
Lämppärillä täytyy olla vaihtoehto esim.suunta ventiili ottaa ilmaa ulkoa.ei kuivalla ilmalla ole tarvetta.syksyllä tärkeintä loka marraskuussa kun sataa paljon.kesällä sataa pari päivää perä jälkeen on kiva veneillä ikkunat auki kaikki märät vaatteet kuivuu nopeasti.
- Jkdfn
Kelillä kuin kelillä lämmitin ottaa ilman ulkoa ja näin se kuuluu olla, ei lämppärin imuun mitään suuntaventtiileitä tarvitse.
Ei autoissakaan sateella käännetä ilmankierrätystä päälle, jos näin tehtäisiin niin ikkunat olisivat aivan huurussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1463157- 1082583
- 512571
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402238Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801944- 1101891
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521865Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91704Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151627R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241492