Kuinka korkealle voidaan nostaa 60000 kg rekka yhden rasvakilon sisältämällä energiamäärällä (38MJ)?
kuka tietää?
12
502
Vastaukset
mgh = 38 000 000 J, siitä kun hieman supistat saat 6 kg * g * h = 3800 J. Tämä toki olettaa, ettei häviöitä ole eli esimerkiksi rasvan lämpötila ei nouse.
- tikumaku
varmaan puoli metrii tai sit vähän enemmän. Voisihan tuon laskee jos huvittaa mut mua ei huvita. Ehkä energiaperiaatteella voisit funtsia emgh ju nouv sit vähän hyötysuhdetta kehiin ja sieltä pitäisi putkahtaa vastaus plöts vaan.
- Läskikone
Rasvakilosta saatava energia on lämpöenergiaa jota ei voi käytännössä muuttaa mekaaniseksi työksi 100 % hyötysuhteella.
- Vähänläntä
Sanoisin, että noin 63,7 metriä kerrottuna hyötysuhteella. Jos rekan rasvaa (dieselöljyä) polttava voimakone toimii vaikkapa 30 prosentin hyötysuhteella ja vetäville pyörille saakka saadaan voimansiirron häviöt huomioiden vain 25 % rasvan lämpöenergiasta, on lopputulos tuollaista vajaan 16 metrin luokkaa.
- Ihraa_minussakin
Suuruusluokka näyttäisi olevan jotakuinkin oikea.
1 J = 1 Ws = 1 Nm
1 kpm = 9,80665 Nm
38 MJ = 3 874 922 kpm
3 874 922 kpm / 60 000 kp = 64,6 m
Tuo lukema on kerrottava sillä hyötysuhteella, jolla rasvan energiasisältö saadaan muutetuksi mekaanisesi työksi. Jos hyötysuhde on vaikkapa tuo 25 %, nousee 60 tonnin painoinen rekka rasvan antamalla energialla noin 16,15 m.
Olen menettänyt vuoden alusta lähtien elopainostani noin 4 kg. Sovitaan, että poistuma koostuu pelkästään rasvasta. Jos tuo rasvamäärä olisi saatu käytettyä hyödyksi voimakoneessa ja voimansiirrossa 25 prosentin kokonaishyötysuhteella ja tämä energia olisi hyödynnetty rekan nostamiseen, killuisi hökötys nyt tuolla 64 metrin korkeudessa! - 17_4
Ihraa_minussakin kirjoitti:
Suuruusluokka näyttäisi olevan jotakuinkin oikea.
1 J = 1 Ws = 1 Nm
1 kpm = 9,80665 Nm
38 MJ = 3 874 922 kpm
3 874 922 kpm / 60 000 kp = 64,6 m
Tuo lukema on kerrottava sillä hyötysuhteella, jolla rasvan energiasisältö saadaan muutetuksi mekaanisesi työksi. Jos hyötysuhde on vaikkapa tuo 25 %, nousee 60 tonnin painoinen rekka rasvan antamalla energialla noin 16,15 m.
Olen menettänyt vuoden alusta lähtien elopainostani noin 4 kg. Sovitaan, että poistuma koostuu pelkästään rasvasta. Jos tuo rasvamäärä olisi saatu käytettyä hyödyksi voimakoneessa ja voimansiirrossa 25 prosentin kokonaishyötysuhteella ja tämä energia olisi hyödynnetty rekan nostamiseen, killuisi hökötys nyt tuolla 64 metrin korkeudessa!mitä hel*vetin kilopondeja siinä on?
- Ihraa_minussakin
17_4 kirjoitti:
mitä hel*vetin kilopondeja siinä on?
Helepä hyvinkin vetin kilopondeja. Kilopondi (kp) on monessa paikassa paljon käyttökelpoisempi yksikkö kuin newton (N).
Äiti Tellus vetää minua puoleensa noin 90 kilopondin voimalla. Minun on paljon helpompi mieltää tuollainen lukema kuin jokin 883 Newtonia. Samoin tuon 60-tonnisen rekan nostamiseen maan vetovoimakentässä on mielestäni kätevämpää käyttää kilo- tai megapondeja kuin liki kymmenkertaista määrää newtoneita.
Minulla on ollut rekkakortti (A BE CE) taskussa jo liki 43 vuotta, joten luulen jotain tietäväni sellaisen liikutteluun tarvittavista voimista. Sinä saat toki käyttää mieleisiäsi yksiköitä.
- Evästystä
Täyteen lastattu 60 tonnin rekka kuluttaa dieselöljyä käytännössä 50 litran molemmin puolin 100 kilometriä kohden – kaukorahdin ajossa päästään vähemmällä, tukkirekassa voi kulua selvästi enemmänkin ajomaastoista riippuen.
Dieselöljyn energiasisältö on noin 10,05 kWh/litra. Koska tiheys on 0,80 kg/litra, voidaan energiasisällön sanoa olevan n. 12,5 kWh/kg.
Rasvan energiasisältö on samaa suuruusluokkaa. Esimerkiksi rasvaksi katsottavan rypsiöljyn energiasisällöksi mainitaan 900 kcal / 100 g, mikä voidaan ilmaista myös muodossa 37,7 MJ/kg (1 kcal = 4184 J).
Yksi joule on yhtä kuin yksi wattisekunti, 1 J = 1 Ws.
Yksi hevosvoima (hv) on yhtä kuin 0,7457 kW. Toisaalta 1 hv = 75 kpm/s.
Näillä tiedoillahan asian pitäisi ratketakin. Laskimet esiin! - Anonyymi
Kuinka korkealle voidaan nostaa 60000 kg rekka yhden rasvakilon sisältämällä energiamäärällä (38MJ)?
- Anonyymi
Ei voida nostaa ollenkaan, koska tuollaiseen ylikuormaan lastattu rekka hajoaa nostettaessa.
PS rekka = puoliperävaunuyhditelmä, ja sen suurimmat sallitut massat löytyvät tieliikennelain liitteestä 6.6
- Anonyymi
Oliko tuo vihjaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026618
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313970törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303405Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3831817- 331418
- 271360
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471113Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111006Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11940- 42899