Miten eroon huonosta itsetunnosta?

Astiakaappi

Omaan huonon itsetunnon. Olen ollut pitkään yksinäinen eikä minulla tällä hetkellä ole koulussa ystäviä tai kavereita. Suhtaudun omaan ikäluokkaani ennakkoluulisesti ja pelkään mitä minusta sanotaan tai ajatellaan. Toivottavasti en kuulosta aivan vainoharhaiselta :D
Olen periaatteessa ihan tavallinen nuori, normaalin näköinen, ei suurempia oppimisvaikeuksia (mutta ei inspiraatiota koulunkäyntiin joten numerot on mitä on) ja vielä ala-asteella minulla oli hyviäkin ystäviä. Perheessäni on ollut ongelmia jotka aikaisemmin ahdistivat minua paljon, mutta nyt niihin on saatu apua ja oloni on huomattavasti rennompi ja turvallisempi.
En vieläkään tunne oloani hyväksi koulussa vaikka olenkin jo varmempi itseni suhteen. Joku pienikin ilkeä kommentti voi tuntua tosi pahalta ja ryhmätöiden tekeminen voi olla hankalaa kun tuntee itsensä jotenkin huonommaksi kuin muut.

Miten saan itselleni enemmän varmuutta tutustua uusiin ihmisiin?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä

      Et kertonut ikäsi? Tekstisi perusteella et vaikuta ihan siltä, että sinulla olisi välttämättä kovin huono itsetunto, tietysti vähäsen varmaan mutta et ehkä ole kovin ulospäin suuntautunut (ekstrovertti)? Voisiko joku uusi harrastus auttaa? Itse olen introvertti luonteeltani. Viihdyn omissa oloissani, mutta olen myös yksinäinen välillä. Kaipaan ystävää, jolle voisin jutella, jonka kanssa tehdä kivoja juttuja, mutta en ole oma itseni jotenkin kun olen muiden ihmisten seurassa enkä ole niin hyvä tekemään tuttavuutta kun toivoisin.

      Olen ainakin itse hyötynyt tästä uudesta harrastuksestani, siellä tapaan uusia ihmisiä ja minun on helpompi jutellakin vähäsen (olen siis myös pohjimmiltani ujo). Uskon että siitä on ainakin kovasti apua :)

      Tsemppiä!

      • Astiakaappi

        Ehkä tuo huono itsetunto oli suurempi ongelma hetki sitten. Nyt tavallaan jo tiedän ettei vika ole aina minussa ja ettei voi olla täydellinen. Yksinäinäinen olen kuitenkin vaikka se ei enää ahdistakkaan yhtä paljon kuin aikaisemmin. Pystyn kyllä juttelemaan periaatteessa mutta suuressa ryhmässä (esim. koulussa tunnilla) menen jotenkin lukkoon ja jos joku vaikka kysyy jotain niin voi olla hankala vastata fiksusti.

        Aikaisemmin harrastinkin kavereitten kanssa erilaisia liikunta juttuja. Nykyään ei enää oikein löydy sellaisia porukalla/joukkueessa harrastettavia lajeja jotka kiinnostaisivat. Kiitos kuitenkin vinkistä, katsotaan jos jotain tulee vastaan.

        Ja olen 14-vuotias. Tahtoisin mahdollisesti saada oman elämän paremmin hallintaan ennen opiskelujen alkamista.


    • veio

      Muista, heikko itsetunto ei ole niin yksinkertainen asia miltä äkkiä katsottuna näyttää. Onko vahva itsetunto se kun ottaa jonkun roolin ja toimii varmoin ottein.?
      Niin, eipä taida olla. Moni on pelosta oppinut näyttelemään niin hyvin etteivät sitä itsekään huomaa vaikka ovat itseltään aivan hukassa.

      Voisiko itsetunto olla kohdallaan silloin kun uskaltaa nähdä itsensä sellaisena kuin on ja kasvaa siitä oikeaan suuntaan.

      • tyttö-00

        Minulle hyvä itsetunto merkitsee, sitä että voi luottaa itseensä tosipaikan tullen. Esimeekiksi silloin jos pitäisi mennä lukemaan oma huolellatehty esitelmä luokan etteen, huonon omatunnon omaavat jännittävät tilanteessa aivan kamalasti, mutta hyvän itsetunnon omaajat ovat aivan tyyniä.


      • veio
        tyttö-00 kirjoitti:

        Minulle hyvä itsetunto merkitsee, sitä että voi luottaa itseensä tosipaikan tullen. Esimeekiksi silloin jos pitäisi mennä lukemaan oma huolellatehty esitelmä luokan etteen, huonon omatunnon omaavat jännittävät tilanteessa aivan kamalasti, mutta hyvän itsetunnon omaajat ovat aivan tyyniä.

        Tiedätkö Vesa-Matti Loirin jännittäneen esiintymistä niin paljon että esim oksensi ennen tilannetta.
        Monen tyyneys perustuu siihen, että kaikki huomio menee jonkun esikuvansa matkimiseen, eivätkä siten itse edes esiinny vaan imitoivat jotakuta.
        Jotkut ovat myös välinpitämättömiä, siis se ja sama miten menee.

        Mene vaan tyttö tilanteisiin täysillä jännittäen ja anna muidenkin ymmärtää ettei se pulssi300 mitään haittaa. Tee esitys omana itsenäsi, näin kehityt itsenäsi etkä muiden matkimisessa.


    • veio

      Jäi vielä epäselväksi, onko sinussa mielestäsi jotain vikaa vai ajatteletko, että muiden mielestä sinussa on jotain vikaa.?

    • Mentor

      Topicci on jo vanha, mutta silti:

      Koeta saada niitä ystäviä jostain muusta ikäryhmästä kuin omastasi. Jos kestät nuorempiasi, niin nehän ovat yleensä aivan onnessaan jos joku vanhempi ottaa heidät kaverikseen.

      Voit tietysti etsiä ystävän myös itseäsi vanhempien joukosta. Näitä löytyy esim. erilaisista harrastajaporukoista. Esim. oman harrastukseni kautta tutustuin aikanaan erääseen fiksuun 12-vuotiaaseen ja hänestä tuli tavallaan oppipoikani sen harrastuksen merkeissä. Meillä on ikäeroa 17-vuotta, mutta silti hänestä tuli siinä harrastusporukassa paras kaverini ja olemme edelleen ystäviä näin 10 vuotta myöhemminkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe