Opintojen keskeyttäminen

loppuslut

Olen aikuisopiskelija ja opintovapaalla ja olen ihan maassa. Elämässäni on nyt liikaa asioita samaan aikaan joihin en pysty itse vaikuttamaan.
Rahallinen huoli, rahat ei riitä edes koulumatkoihin joita tulee harvakseltaan mutta ei silloinkaan ja terveys reistailee ja kaikkea muuta. Sos virasto painaa päälle, vaatii lopettamaan opiskelun koska omaehtoista eli en saa sieltäkään apua.
Kaikki asiat painaa. Sain jo paniikkikohtauksenkin. Opiskelut päättyy puolen vuoden päästä ja en pysty enään keskittymään elämäni kasaan pitämiseksi.
Sitäpaitsi mua hävettäisi ja pettyisin pahasti itseeni jos en pysty jatkamaan.
Onko teitä jotka joutuneet lopettamaan opiskelun kesken? ,miksi? miten olette siihen suhtautuneet ?

7

3952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TerveysYkkösenä

      Sait jo paniikkikohtauksen? Oikeasti. Nyt varaat ajan lääkärille. Jos olet sairas, tarvitset sairaslomatodistuksen. Sillä voit osoittaa syyn siihen miksi opinnot eivät etene. Saat myös apua henkiseen tilanteeseesi. Tuossa tilassa et välttämättä pysty keskittymään niin hyvin, että opiskelusta olisi juuri nyt mitään hyötyä. Koululla on varmasti kuraattori ja opinto-ohjaaja, joiden kanssa voit selvittää miten jatkat opinnot loppuun sairasloman jälkeen. Kelalta saa sairaspäivärahaa, jos on sairaslomatodistus.

    • inere

      Omaehtoisen opiskelun voit keskeyttää. Voisit pitää vuoden tauon. Jatkat ensi vuoden alusta opinnot valmiiksi, koska kuitenkin vain vähän puuttuu. Se harmittaisi muuten loputtomasti.

      Mutta nyt ehdottomasti opinto-ohjaajalle ja lääkäriin!

    • Myösaikuisopiskelija

      Jos keskeytät opinnot, et saa tutkintoa valmiiksi. Joudut myös hakemaan yhteishaussa uudestaan, jos päätätkin palata kouluun vuosien kuluttua. Jo suoritetut opintosi myös vanhenevat, jos olet pitkään pois koulusta. Eli opintojen keskeyttäminen ei kannata!

      Varaa aika koulusi opinto-ohjaajan puheille. Jos terveytesi reistailee, varaa aika opiskelijaterveydenhuoltoon tai omaan terveyskeskukseen. Ano koulusta seuraava lukukausi vapaata eli ilmoittaudu poissaolevaksi. Näin opiskeluoikeutesi säilyy.

      Oletko hakenut Kelasta opintolainapäätöksen? Opintolaina voisi auttaa sinua tässä tilanteessa rahallisesti, jos pystyt jatkamaan opintoja. Saatko aikuiskoulutustukea Koulutusrahastosta? Entä muu opintotuki ja mahdollisesti opiskelijan asumistuki, ovatko ne kunnossa? Jos saat lääkäriltä sairausloman, saat myös sairauspäivärahan.

      Onko läsnäolo koululla pakollista? Selvitä opinto-ohjaajalta ja opettajilta, voisitko suorittaa kursseja kotoa käsin verkko-opintoina tai kirjallisina kotitehtävinä? Kävisit koululla vain tenteissä. Näin rahaa säästyisi koulumatkoista.

      Mieti myös, mitkä asiat aiheuttavat sinulle eniten stressiä?

      • Sairaspäivärahaa

        Opinnot voi keskeyttää vaikka vain sairasloman ajaksi tai esim. yhdeksi lukukaudeksi. Se tapahtuu ilmoittautumalla poissaolevaksi. Kannattaa varoa opiskelustressia, koska se ei ole hyväksi paranemiselle.

        Tutkinnon pisin mahdollinen suorittamisaika on yleensä 1-2 vuotta pitempi kuin opintojen minimisuoritusaika. Esim. jos opiskelet 4-vuotista amk-tutkintoa, siihen saa automaattisesti 1 vuoden lisää, ja anomuksesta voi saada vielä toisenkin lisävuoden, jos näyttää että tutkinto tulisi sen toisen lisävuoden aikana valmiiksi. Eli 4-vuotisen tutkinnon voi tehdä 6 vuodessa.

        Opintovapaalla ollessa kannattaa muistaa kertoa myös työpaikalle, jos joutuu sairaslomalle yli 7 päiväksi. Opintovapaan voi perua sairasloman ajaksi. Silloin ei kulu opintovapaa-aikaa sairasteluun. Opintovapaalaki, pykälä 10: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790273


    • nuuhku2

      Kerroit, että olet opintovapaalla, mutta kuitenkin aikuisopiskelijana. Olisiko mahdollista keskeyttää opintovapaa ja palata takaisin töihin? Itse olin aikuisopiskelijana aluksi äitiyslomalaisena, sitten hoitovapaalla ja viimeisen vuoden töissä täyspäiväistä työtä tekevänä, jolloin käytin lomapäiviä, jotta sain vapaata lähiopiskelupäiviä varten. Moni aikuisopiskelija saa edes jonkinlaista tukea työnantajalta esim. moni on voinut tehdä töitä sisään, jotta voi sitten pitää palkallisia ylityöpäiviä vapaapäivinä.

      Sinulla on mahdollista hakea aikuisopintorahaa, jos työehdot täyttyy. Sinulla on myös mahdollista yrittää hakea maksuihin lykkäystä tai yrittää lainata rahaa tuttavapiiristä, työnantajalta tms, jotta saat rahaa opintojen loppuunsaattamiseksi. Voit myös yrittää tehdä jotakin ihan muuta duunia, jotta pärjäät taloudellisesti. Jo pelkästään se, että jaat mainoksia 2 kertaa viikossa puoli päivää kerralla tai teet muutamia tunteja kassahommia marketissa, niin saat siitä rahaa ehkä n. 300 e/kk. Myös hampurilaisravintoloissa ja huoltoasemilla on tarjolla työtä vaihtelevina työaikoina.

      Jos mikään näistä ylläolevista ei onnistu, niin varaa aika opintoneuvojalle. Kerro tilanteesi rehellisesti opolle ja kysy, että mitä vaihtoehtoja on. Hän kyllä kertoo, että voiko esimerkiksi opintoja lykätä vai onko ainoa vaihtoehto keskeyttäminen. Kysy myös, että mitä jos lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen, niin onko se riittävä syy siihen, että voit pitää taukoa opinnoissa menettämättä opiskelupaikkaasi.

      Itse olin aikoinaan myöskin todella väsynyt, stressaantunut ja ahdistunut opintojen loppuvaiheessa. Omalla kohdallani tämä johti avioeroon, mikä näin jälkikäteen tuntuu aika kovalta hinnalta. Kärsin myös jatkuvasta sairastelusta eli krooninen univaje ja stressi vaikutti siten, että olin koko ajan flunssassa.

      Älä murehdi turhaan opintoja nyt, vaan tee päätöksiä sitten vasta, kun olet jutellut asiasta opon kanssa. Ainakin meidän ryhmän aloittaneista vain alle puolet ehti valmistua tavoiteajassa eli 3 vuodessa.

      Jos opinnot keskeytyvät, niin se ei ole niin tärkeää kuin terveytesi. Sitä paitsi pitäähän sitä ihmisen myös elää opintojen aikanakin, joten älä pistä itseäsi liian koville tästä asiasta.

      • Vaikutatsekavalta

        Ei opintovapaalla saa noin vain mennä tekemään töitä toisen työnantajan palvelukseen. Se on irtisanomisperuste. Kassahommat ja muut lehtien jakamiset opintovapaan aikana siis vain, jos oma työnantajasi antaa niihin luvan!

        Aikuisopintoraha ja Kelan opintotuki on tarkoitettu opintojen rahoittamiseen. Jos opiskelet tutkintoa, saat varmasti jomman kumman.

        Sairaana kannattaa silti hakea sairaslomaa ja sairaspäivärahaa. Hoida ensin itsesi kuntoon.


    • loppuslut

      Kiitos kaikille kantaa ottaneille ja neuvoista.
      Olen vielä samassa tilanteessa ja täytyy nyt toimia että opiskeluoikeus säilyisi, koska se kiinnostaa mutta ei onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe