Yliopisto ulkomailla

KBecks

Olen pyrkimässä IB-lukioon, jonka jälkeen haluaisin jatkaa ulkomaisessa yliopistossa, mahdollisimman hyvässä tottakai. Mutta miten on, jos oikeustieteelliseen lähtisi, pitäisikö työtä tehdä vain maassa, jossa on opiskellutkin, kun laithan ovat vaihtelevia maittain? Jos yliopisto olisi Yhdysvalloissa, mutta ei saisikaan viisumia työhön jäämiseen, voiko näin käydä?

Lisäksi, olisiko IB-lukion suorittaminen järkevämpää Suomessa vai sekin vain suoraan ulkomailla?

Kielitaitoni on kohtuullinen, ja uskon sillä pärjääväni. Keskiarvoni lukuaineissa on 9.9 ja olen nyt kahdeksannella luokalla.

9

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallinensuomalainen

      ketä sä meinaat ärsyttää tolla kehuskelulla parhaista yliopistoista jne?

      • KBecks

        Sinua näköjään.

        No en nyt sitä tarkoita, sitä vain, että parhaaseen, johon minun omat kykyni yltävät, sehän voi tarkoittaa millaista yliopistoa vain. Ehkä oli huono valinta juuri se pistää tuonne joukkoon, ei ollut tarkoitus saada sitä sieltä noin pomppaamaan.


    • jurcand

      Lukio on viisainta käydä Suomessa, ellei ole erittäin painavia syitä käydä se ulkomailla. Tällainen painava syy olisi esim. se, että perheesi asuu ulkomailla, kun sinun on aika käydä lukio. Lukiosikana voit viettää vaihto-oppilasvuoden ulkomailla.

      Haaveet parhaista yliopistoista voit toistaiseksi pitää ominasi. Palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua.

      • KBecks

        Toistan, parhaaseen johon minä pystyn. En välttämättä tarkoita maailman kärkisijoilla olevia.

        Lueskelin muutenkin paljon tänään ja tulin päätökseen, joka saattaa vielä toki muuttua, mutta jonka minä näen parhaimpana nyt tällä hetkellä itselleni. Kiitos vain teillekin, jotka minua ilmeisesti kovasti maanpinnalle koittivat palauttaa, mutta minulla on unelmani jotka eivät ole ollenkaan huonoja.


      • enneopisk
        KBecks kirjoitti:

        Toistan, parhaaseen johon minä pystyn. En välttämättä tarkoita maailman kärkisijoilla olevia.

        Lueskelin muutenkin paljon tänään ja tulin päätökseen, joka saattaa vielä toki muuttua, mutta jonka minä näen parhaimpana nyt tällä hetkellä itselleni. Kiitos vain teillekin, jotka minua ilmeisesti kovasti maanpinnalle koittivat palauttaa, mutta minulla on unelmani jotka eivät ole ollenkaan huonoja.

        Helsingin yliopisto kestää hyvin maailmanlaajuisen vertailun. Vertailujen ongelma on kuitenkin aina siinä, että ne tehdään yhden tai enintään kahden kriteerin perusteella. En hyljeksisi muitakaan suomalaisia yliopistoja. Sen sijaan on kyseenalaista, pystyykö joku ulkomaalainen paraskaan yliopisto tarjoamaan aloittelevalle opiskelijalle mitään ratkaisevasti parempaa.

        Menestyminen opinnoissa ja sen jälkeen työelämässä riippuu kuitenkin enemmän yksilöstä itsestään kuin yliopistosta.


    • unelmiakohti

      Käsittämätön asenneilmapiiri täällä.

      Totta kai pyrit parhaaseen yliopistoon, johon sinun kyvyilläsi ja rahoitusrealiteeteillasi (viittaan erityisesti mainitsemaasi Yhdysvaltoihin) on mahdollista päästä. Oikis nyt lienee opintosisällöltään niitä lokaatiosidonnaisempia alalta, mutta EU-oikeus tai vastaava tuskin sitoo sinua jäämään töihin opiskelumaahasi. Toisaalta, jos himoat asiantuntijatehtäviä (versus "perus asianajaja"), niin Kiinan/Venäjän/Japanin jne lainsäädännön tuntijoille lienee tarjolla aikas kiinnostavia duuneja.

      Tällaista mutuilua, sinulle opiskelun iloa ja hyvää matkaa unelmiasi kohti! Olen itse ollut aikanaan ihan täsmälleen samassa tilanteessa ja saanut kysymyksiini identtisen vastaanoton - nyt lähes kymmenen vuotta myöhemmin olenkin jo opiskelemassa ulkomailla unelma-alaani (:

    • Otis

      Jos aiot todellakin pyrkiä opiskelemaan jenkkeihin,siis yliopistoon,kannattaa etsiä tietoja ensinnäkin opiskeluviisumista,koska ilman sitä ei opiskelupaikka avaudu,vaikka sinut hyväksyttäisiinkin opiskelijaksi.

    • Jepppp

      Terve, itse kävin IB:n ja opiskelen tällä hetkellä oikeustiedettä Iso-Britanniassa. Suosittelen, että käyt IB:n Suomessa, ellei ole jotain pakottavaa tarvetta käydä sitä jossain muualla tai haluat hakea vaikka UWC:hen.

      En osaa sanoa oikeustieteen tutkinnosta jenkeistä, mutta täältä löydät enemmän tietoa tutkintojen tunnustamisesta EU:n sisällä (http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/tutkintojen_tunnustaminen/opetushallituksen_paatokset/oikeustieteen_alan_tutkinnot).

      Mieti minkälaista työtä haluat tehdä. Haluatko asianajajaksi, tuomariksi, jne, joihin tarvii ammattipätevyyden? Haluatko palata Suomeen asianajajaksi vai suunnitteletko kansainvälistä uraa? EU:n sisällä ammattipätevyyden tunnistaminen ei ole kovin vaikeaa.

      Vai kiinnostaako enemmän ala, jossa oikeustieteen tutkinto on hyödyllinen, mutta et toimisi nimenomaan asianajajana? Silloin ei ole niin paljon väliä missä teet tutkintosi. Eri lakialueita on myös niin paljon, haluatko erikoistua EU-lakiin, kansainväliseen lakiin, jne? Nämä ovat kysymyksiä, joita kannattaa miettiä.

      Mutta TL;DR oikeustieteen tutkinto ulkomailla (varsinkin EU:n sisällä) ei sinänsä rajoita sinua harjoittamasta lakia Suomessa (tai muualla), kunhan käyt tietyt kelpoisuuskokeet.

      P.S: Älä välitä mitä kateelliset täällä sanovat. Sinun on täysin mahdollista hakea ja päästä IB:ltä opiskelemaan (erittäin) hyviin ulkomaalaisiin yliopistoihin. Kaikki on itsestäsi kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe