Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin meillä.
Huomatkaa että naapurimaissa ajetaan kitkoilla enemmän kuin meillä, mutta onnettomuus tilastot ovat meillä pahemmat
http://yle.fi/uutiset/kuolettava_katupoly_kuriin_kitkoilla/5292139
Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin meillä.
Kuolettava katupöly kuriin kitkoilla
65
254
Vastaukset
Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin Suomessa.
Nastat rouhivat asfaltin hengitysilmaan- kitkatkatkatpitkään
Tosiasia, jota nastoihin lukkiutuneet aivot eivät pysty käsittämään!
Miksi niin yksinkertaista asiaa, kuin nastoilla teiden kuluttamista ei pystytä verottamaan asiaankuuluvasti?
Tällä ei ole mitään tekemistä muiden autoiluun kohdistuvien verojen kanssa! - hiekkapaperiilmiö
Hiekoitus lisää pölyn määrää, mutta pääosa pölystä saattaa toki olla peräisin asfaltista. Syntyy ns. "hiekkapaperiilmiö" kun jokainen rengas rouhii asfalttia kun hiekkaa on välissä. Kitkat sitten nostavat tuon pölyn tehokkaasti ilmaan "imukuppiilmiöstä" johtuen.
- vajaalla.mennäänaidosti
Hiekoitus juu, ehkä jossain päin Suomea. Montako kertaa olette nähneet, että kehäteitä tai motareita etelässä hiekoitetaan? Kyllä sinne ihan suolaa kylvetään.
- Juur_ikinniin
vajaalla.mennäänaidosti kirjoitti:
Hiekoitus juu, ehkä jossain päin Suomea. Montako kertaa olette nähneet, että kehäteitä tai motareita etelässä hiekoitetaan? Kyllä sinne ihan suolaa kylvetään.
Juuri näin. Hiekoituksella ei ole tehoa liikennemäärien kasvaessa yli pikkukylän määristä.
Jos Helsingin kehäteitä hiekoitettaisiin, se jouduttaisiin tekemään vartin välein edes jonkinlaisen pitävyyden takaamiseksi. Liikenne puhaltaa pois hiekan, joka ei ehdi rauhassa tarttua pintaan. - nastarengas
Ihme, ettei ole koskaan tutkittua tietoa missään, kuinka suuri osuus kuolemista aiheutuu tielle kylvetystä suolasta, mikä aiheuttaa sen pölyn keväisin, kun tiet kuivuvat. Samoin miten suola vaikuttaa asvaltin kuntoon. Lopetetaan se suolaus, mitä kitkarenkaiden takia joudutaan kylvämään, opettelisivat autoilijat ajamaan liukkailla teillä. Miksi sitä suolaa ei levitetä jalkakäytäville, eikä pyöräteille? Iso lasku tulee kaatuilevista kävelijöistä, kun ei suolata näitä polkuja.
hiekkapaperiilmiö kirjoitti:
Hiekoitus lisää pölyn määrää, mutta pääosa pölystä saattaa toki olla peräisin asfaltista. Syntyy ns. "hiekkapaperiilmiö" kun jokainen rengas rouhii asfalttia kun hiekkaa on välissä. Kitkat sitten nostavat tuon pölyn tehokkaasti ilmaan "imukuppiilmiöstä" johtuen.
Ei kaupungeissa hiekoiteta kuin jalkakäytävät ja siellä ei autot saa ajaa
- Mietinpävaan
autoilija kirjoitti:
Ei kaupungeissa hiekoiteta kuin jalkakäytävät ja siellä ei autot saa ajaa
Kumma että sitä katupölyä on myös keskieuroopassa vaikka nastarenkaat ovat kielletyt.
Allergikot sanovat että ongelmat alkaa alkusyksystä kun kuuluu nastojen rapinaa ja loppuu keväällä on kesärenkaat alla
- vajaalla.mennään.aidosti
autoilija kirjoitti:
Allergikot sanovat että ongelmat alkaa alkusyksystä kun kuuluu nastojen rapinaa ja loppuu keväällä on kesärenkaat alla
Eli kitkarenkaat ei sovellu allergikolle
- vajakkeja.riittää
Voi hyvänen aika kun markettien parkkipaikoilla lentää pöly ja hieno hiekka tuulen mukana aivan vaakasuoraan. Mutta pitäähän ne parkkialueet hiekottaa hyvin, että kitkapellet pääsee liikkeelle tasamaalla olevasta parkkiruudusta
- menen.koeajolle
Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan
- Pölisee
No ne kymmenet kuolemat on vähäistä verrattuna rakennusmiehiin.porareihin.hitsareihin ja muihin pölyisiin ammatteihin verrattuna. joten ihan väärärtä päästä nostetan meteliä.Siis todellisiin pöly ongelmiin ei puututa
- haittaaksse
Kitkarenkaat nostaa pölyä ilmaan nastarenkaita tehokkaammin.
- faakta
.
Juuri siksi, että sillä on parempi ote tiehen.
MUTTA pölyn irroittaa nastarengas. - Myös-kitkat-irroittaa
faakta kirjoitti:
.
Juuri siksi, että sillä on parempi ote tiehen.
MUTTA pölyn irroittaa nastarengas."Myös Keski-Euroopassa käytössä olevat kitkarenkaat aiheuttavat katupölyä. Tätä väitettä tukevat Keski-Euroopan kaupungeissa (Berliini, Budapest, Praha, Wien, Zürich) ja Helsingissä tehdyt vertailut nasta- ja kitkarenkaiden yhteneväisistä ympäristövaikutuksista. Vuosina 2005–2009 tehtyjen tutkimusten mukaan terveydelle vaarallisten PM10-hiukkasten pitoisuuksien raja-arvot ylittyivät vuoden aikana useimmin Keski-Euroopan kaupungeissa kuin Helsingissä (Nordic Envicon 2012)."
Lähde: http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/katupoly/katupolyn-vahentamiseen-monia-keinoja/ "Kitkarenkaat nostaa pölyä ilmaan nastarenkaita tehokkaammin."
Ei varmasti nosta ja nastat ensin irrottaa tiestä hiukkaset sama asia kun aloitettaisiin syyttämään tehtaan piippua päästöistä kun prosessissa syntyy päästöt mitkä piippu johdattaa ulkoilmaan.- vajaalla.mennään.aidosti
minä ainakin ajan nastarenkailla, onhan se varma
- JoRiittääValheet
"Kitkarenkaat nostaa pölyä ilmaan nastarenkaita tehokkaammin."
Uskomatonta miten idiootit vuodesta toiseen toistavat tätä samaa puppua. - peukalokeskellä...joo
autoilija kirjoitti:
"Kitkarenkaat nostaa pölyä ilmaan nastarenkaita tehokkaammin."
Ei varmasti nosta ja nastat ensin irrottaa tiestä hiukkaset sama asia kun aloitettaisiin syyttämään tehtaan piippua päästöistä kun prosessissa syntyy päästöt mitkä piippu johdattaa ulkoilmaan.Tutkittu juttu, eli ihan sama mitä sinä sanot. Kitkarenkaat nostavat pölyn tehokkaammin ilmaan. Tässäkin keskustelussa on monta linkkiä faktatietoon.
- puhdistus-paras-lääke
Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän eli kitkarenkaat nostavat enemmän pölyä irti asfaltin pinnasta kuin nastarenkaat (imukuppiilmiö). Lamellitekniikkaan perustuvat renkaat pölyttävät siis enemmän kuin perinteiset.
Tutkittu juttu. http://www.nordicenvicon.fi/data/hue446gs/4. Polytutkimukset.doc
Niin kauan kuin teillä liikkuu ajoneuvoja ja teitä hiekoitetaan ja suolataan, nousee myös runsaasti pölyä. Isosta kalustosta enemmän kuin pienestä. Asiaa voi parhaiten auttaa harjaamalla ja puhdistamalla katuja.- saturoituva
Asfaltin huokosiin mahtuu vain vähän pölyä.
Kun nastat ovat murksanneet riittävästi asfalttia, sen nostattaminen ei vaadi
imukuppeja. - Hahah-haa
Finnejä taitaa olla huokosissasi ;-)
- Nollatutkimus
Luin tämän ns. tutkimuksen, ja näyttää siltä, että tutkimuksessa käytetyt Nokian kesä- ja kitkarenkaat ovat selvästi LEVEÄMMÄT kuin nastarengas. Kuvassa 2 ilmoitetaan käytetyt kesä-, kitka- ja nastarenkaat, ja kuvaa katsomalla huomaa, että kesä- ja kitkarengas on n. 20% LEVEÄMPI kuin nastarengas.
Joten se siitä tasapuolisuudesta. Tottakai leveä rengas nostaa enemmän pölyä ilmaan kuin kapea, jos renkaat muilta ominaisuuksiltaan ovat samanlaiset. Tästä huolimatta kapea nastarengas nosti eniten pölyä ilmaan, kun tiellä on ennestään alhainen pölypitoisuus.
Lisäksi tutkimuksen liite 2 antaa aivan harhaanjohtavan kuvan renkaiden rakenteesta. Nastarenkaassa on myös lamellit, kuten kitkarenkaassa. Kuvan 2 mukaan pintakuvio on lähes identtinen, nastarenkaasta puuttuvat lamellit ainoastaan nastojen kohdalla.
Mikäli haluttaisiin tehdä kunnollinen tutkimus, kumpi rengas nostattaa pölyä enemmän ilmaan, nasta- vai kitkarengas, otannan tulisi olla riittävän suuri ja renkaiden samankokoiset. Rengasvalmistajia pitäisi olla mukana ainakin 10. Imukuppiefektille täytyy kehittää luotettava mittaustapa sekä renkaiden tietä kuluttava vaikutus mitata. - Nimimerkki_Erkki
> "Mikäli haluttaisiin tehdä kunnollinen tutkimus, kumpi rengas nostattaa pölyä enemmän ilmaan, nasta- vai kitkarengas, otannan tulisi olla riittävän suuri ja renkaiden samankokoiset."
Pitää suhteuttaa käyttössä oleviin renkaisiin. Jos kitkat ovat yleensä leveämpiä kuin nastat, niin tutkimustuolos on tällöin täysin paikkansa pitävä. Silloin ihmisten autoissa käytössä olevat kitkarenkaat nostattavat enemmän pölyä kuin käytössä olevat nastarenkaat.
- Pölykeuhko
Yksityisautoilu tulisi kieltää.
- terveyksilö
Noim tyhmät ihmiset pitäisi kieltää.
- vajaalla.mennään.aidosti
terveyksilö kirjoitti:
Noim tyhmät ihmiset pitäisi kieltää.
Ainoastaan kitkarenkaat tarvitsee kieltää
- Auto--koulu
terveyksilö kirjoitti:
Noim tyhmät ihmiset pitäisi kieltää.
Ei autoilu ole mikään "jokamiehen oikeus". Pitää kouluttautua ja tietää mitä on tekemässä. Lisäksi tulee noudattaa lakeja ja sääntöjä sekä nopeusrajoituksia.
- Nimimerkki_Erkki
Tämäkin liittyy aiheeseen ;-)
http://www.talouselama.fi/uutiset/riittava peruste nastaautoilijoiden rankaisemiseen helsingin kaupungin nastarengastutkimus oli outo/a2213637- Mitä-miten-tutkittu
"Helsinki yrittää patistaa autoilijoita vaihtamaan nastarenkaat kitkoihin tarjoamalla halvempaa pysäköintiä kitkarenkailla ajaville, koska nastarenkaat kuluttavat katuja ja nostattavat enemmän katupölyä."
Heti ensimmäisessä lauseessa on virhe. On todettu että kitkarenkaat nostavat enemmän pölyä irti asfaltin pinnasta johtuen niiden rakenteesta.
- Kitka-nasta
"Myös Keski-Euroopassa käytössä olevat kitkarenkaat aiheuttavat katupölyä. Tätä väitettä tukevat Keski-Euroopan kaupungeissa (Berliini, Budapest, Praha, Wien, Zürich) ja Helsingissä tehdyt vertailut nasta- ja kitkarenkaiden yhteneväisistä ympäristövaikutuksista. Vuosina 2005–2009 tehtyjen tutkimusten mukaan terveydelle vaarallisten PM10-hiukkasten pitoisuuksien raja-arvot ylittyivät vuoden aikana useimmin Keski-Euroopan kaupungeissa kuin Helsingissä (Nordic Envicon 2012). Helsingissä EU-hiukkasdirektiivin raja-arvot ylittyivät tyypillisesti keväällä, jolloin talviteihin sitoutunut katupöly leijui ilmassa. Nastattomia talvirenkaita käyttävissä Keski-Euroopan kaupungeissa ylitykset tapahtuivat talvella teiden kuivuessa ja pölyn noustessa ilmaan."
Lähde: http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/katupoly/katupolyn-vahentamiseen-monia-keinoja/- Voieiiii
Näin lobbaa Nokian Renkaat terveyttä vastaan.
- Ei-lobbari
Voieiiii kirjoitti:
Näin lobbaa Nokian Renkaat terveyttä vastaan.
Tutkittu juttu.
"Aiemmassa tutkimuksessaan maa- ja metsätaloustieteen maisteri Kaarle Kupiaisen kanssa hän löysi hiekkapaperiilmiön. Sillä kuvataan hankaustilannetta, jossa auton renkaan pinta yhdessä hiekoitushiekan kanssa jauhaa tien pintaa pieniksi hiukkasiksi. Selvisi, että vain osa ihmisen terveydelle haitallisista pienhiukkasista on peräisin katupölystä. Yllättävän suuri osa on peräisin asfaltista. Hiekkapaperiefektin syntymisessä merkityksellistä ei ole renkaan nastojen määrä vaan renkaan pinnan koko, sillä renkaan pinta jauhaa hiekkaa asfalttia vasten. Mitä suurempi rengas, sitä enemmän syntyy pölyä. Ongelmana on ollut se, ettei ole tiedetty, mikä rengas-hiekkatienpinta-yhdistelmä tuottaisi mahdollisimman vähän ikäviä pienhiukkasia. Monissa maissa on uskottu siihen, että asia ratkeaa nastarenkaiden käyttöä rajoittamalla. Nastat pannaan! Se ei välttämättä kannata. Kupiaisen ja Tervahatun tutkimuksessa on nimittäin löytynyt viitteitä siitä, että nimenomaan kitkarengas pölläyttää ihmiselle haitalliset hiukkaset tehokkaasti hengitysilmaan.
Katupölyn osalta kitkarengas on Nuuskijan mittausten mukaan osoittautumassa yllättävän haitalliseksi. Kupiainen ja Tervahattu ovat tutkimuksessaan ensimmäistä kertaa löytäneet viitteitä siitä, että kitkarengas nostaa tien pinnasta pahimmillaan kymmeniä prosentteja enemmän hengitettäviä hiukkasia kuin nastarengas. Eron oletetaan johtuvan kitkarenkaan imukuppi-ilmiöstä. Kitkarenkaan tarttuessa tien pintaan renkaassa olevat ilmaontelot litistyvät tietä vasten. Samalla ontelo ikään kuin imaisee itseensä tien epätasaisuuksiin kertynyttä hienojakoista pölyä. Kun rengas irtautuu tienpinnasta, imukupin sisältämät hiukkaset lennähtävät kovassa vauhdissa taaksepäin ja ylöspäin.”
- Nastavero
No pikkuapinat kielletään ne nastat jolloin ei kitkat nosta sitä katupölyä kun nastauskovat niin kovasti inttävät lisäksi teiden kunto olisi huomattavasti siis huomattavasti parempi.
Ehkä hälytys ja virka-autoille nastat jos on tarve, aika harvoin on tänäkään talvena tarvinnut tännekkään mouhijärven taakse nastarengasta että pääsisi, kaikki on kuitenkin ratin ja penkin välistä kiinni ja maantiellä on vieläkin useita takavetoisia autoja joiden hallittavuus on huonoa ja sutimista jatkuvasti, vaikka kuinka olisi testivoittaja rouhijanastarenkaat- Heh-heh-hee
Et sitten tainnut lukea tuota "Kitka-nasta" juttua tuossa yläpuolella ;-)
- vajaalla.mennään.aidosti
minä ajan aina varmasti, kun on hyvät nastarenkaat
- vajaalla.mennään.aidosti
Heh-heh-hee kirjoitti:
Et sitten tainnut lukea tuota "Kitka-nasta" juttua tuossa yläpuolella ;-)
Minä ajan aina varmasti, kun on hyvät nastarenkaat autossa
- Siihen_on_totuttava
Ja tämä nykyinen keuhkosairauksien (ja sydänsairauksien) määrä saattaa tulevaisuudessa lisääntyä, koska altistus alkaa jo vauvaikäisillä. Nykyiset nastat eivät itsessään ole niin kuluttavia kuin 50 vuotta sitten, mutta autojen lukumäärä ja etenkin niiden paino on aivan eri luokkaa nykyisin.
- näinsevainon
Ainoa todellinen keino vähentää pölyä on tässä ketjussa esittänyt nimimerkki "Pölykeuhko", eli yksityisautoilu tulisi kieltää, tai ainakin rajoittaa. Ei kuitenkaan tule toteutumaan.
Ei unohdeta, että katupölyssä on mukana hiekan ja päällysteen lisäksi nokea(Dieselautot) ja rengaskumia ja SUOLAA, joka näkyy valkeana teiden pinnoilla!
- Kuudes_pelle
Niin ja siellä on nikotiinia, kumirenkaita, aromisuolaa, valkoista jauhetta..? Tuhkaa, tupakkia, silakoita jne.
- Heh-heh-hee
Juu, aika tuore tutkimus. 3.4.2012 klo 17:15 | päivitetty 17.4.2012 klo 17:25
- Kitkatkaikille
Suomeen on pinttynyt pahana tapana kovametallipalojen käyttö kumirenkaissa. Näin tuhotaan tiet, ruostutetaan autot lyhyessä ajassa, saatetaan hengitettäväksi paljon kivipölyä, aiheutetaan melukuormaa, liataan autot ja ympäristö, sairastutaan parantumattomiin sairauksiin ja Nokian Renkaiden lobbaamana luullaan mustaa valkoiseksi.
Lähes kaikissa muissa maissa on enemmän rajoituksia nastarenkaiden käytölle Suomeen verrattuna, kuten mm. Norjassa ja Ruotsissa. Venäjällä on samanlaista kuin Suomessa ja heidän autoistaan ei myöskään näe väriä, eikä koskaan rengasmelulta kuule auton moottorin ääntä.- entäs_sitten_häh
Ja silti sitä katupölyä on sielläkin missä nastoja ei käytetä. Aika kummallista sanoisin.
- Patonkikorppu
Viime keväänä pölyongelma oli vakava mm. Pariisissa. Siellä lienee kovastikin nastarenkaita käytössä?
- Junnu671
Ennen ei ollut näitä ongelmia eikä tiet näin huonossa kunnossa kuin nyt koska kitkat ovat yleistyneet.
- dfgfdgfdgdfgdg
Kuolettava katupöly lisääntyy kitkoilla... Tarkista lähteesi ensin!
- Kitkat_ovat_tappavia
- 3405340
Kyllä olisi aika ryhtyä toimiin katupölyn vähentämiseksi! Täällä pk-seudulla on taas se aika että pitäisi olla hengityssuojain päässä yötä päivää. Varmasti yksi keino olisi kieltää nastojen käyttö. Ja ne kädettömät jotka ei muka pysy tiellä kitkoilla siirtykööt julkisten käyttöön. Olen itse aloittanut autoilun 80-luvun alussa halvimmilla välineillä ja silloinkin pysyttiin tiellä niin jos ei nykyautolla ja renkailla pärjää niin ei todellakaan ole asiaa rattiin talvirengaskaudella!
- suola-pois-ensiksi
Ja miksiköhän ei mene kaaliin tässäkin kesksutelussa oleva tieto että myös Keski-Euroopassa käytössä olevat kitkarenkaat aiheuttavat katupölyä. Ei se nastojen kieläminen autuaaksi tee. Jos halutaan oikeasti vähentää pölyä, niin sitten pitäisi ensimmäiseksi lopettaa suolaaminen.
Jos ei nykyautolla ja renkailla pärjää ilman suolausta niin ei todellakaan ole asiaa ratin taakse talvirengaskaudella. - tommi_j
Se on juuri noin.
- Hiekkaa_hiekkaa
Et ole sitten kuullut hiekoitussepelistä jalkakäytävillä?
- setotuus
Suomen olosuhteissa asia on juuri päin vastoin, eli joudutaan sitten hiekoittamaan ja suolaamaan oikein urakalla. Pitää olla ainakin sen verran nastarenkaita, että jää pysyy karkeana.
- Nastaasuolaa
Nyt kaikki kaupungit suolaavat katuja nastarengapölyn sitomiseksi.
- tyhmyysennätys
Tämä aihe kiinnostaa vain vajaaälyisiä.
- uj7hhhhh
Kitkarenkaiden vaihtaminen nastarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin meillä.
Huomatkaa että naapurimaissa ajetaan kitkoilla enemmän kuin meillä, mutta onnettomuus tilastot ovat heillä myös pahemmat.- eiriitä
Itse olen kuullut luvun yli 1500 kuollutta joka vuosi nastojen hakkaamaan pölyyn.
- vaarallinennastapöly
Olen todella vihainen tästä nastarengasvouhotuksesta. Etelä-Suomessa on jo kolmisen kuukautta jauhettu asvalttia jauhoksi ja pölyksi aivan turhaan. Se on valtava menoerä, mikä menee näitten vaurioituneitten teiden uusimiseen tämänvuoksi. Jos kerran ei nastoja kielletä, niin pitäisi autoilijoita velvoittaa ajamaan sellaisilla renkailla mitä olosuhteet kulloinkin vaativat, mutta ei sellaisilla, jotka vaurioittavat teitä.
Tämä pölysaaste on todella suurta kaupungeissa ja on myös suuri terveyshaitta monille. Sääliksi käy jalankulkijoita, jotka joutuvat tuon pölyn seasa kulkemaan.- RengaskauppaJaAsennus
Hieno ajatus. Ehdotankin seuraavaa:
Jokaiselle autolle tulee olla kelin ja ajosuoritteen mukainen rengasvarustus.
Talvikausi:
-Kitkarenkaat sulalla ja taajamissa ajoa varten.
-Nastarenkaat jäisiä teitä varten.
Kesäkausi:
-Kuivankelin renkaat poudalla
-Sateella sadekelin renkaat
Jokaisessa autossa tulee olla valmius vaihtaa olosuhteisiin kuuluvat renkaat 15 min kuluessa ajo-olosuhteiden muuttuessa rengassakon uhalla. - Kivi-paperi-sakset
Eikö eteläsuomessa hiekoiteta ajoratoja? Hiekkapaperiefektin syntymisessä merkityksellistä ei ole nastojen määrä vaan renkaan pinnan koko, sillä renkaan pinta jauhaa hiekkaa asfalttia vasten. Mitä suurempi rengas, sitä enemmän pölyä syntyy.
- Hauka.liikenteessä
Se olen sitten minä, joka sahaa kehä3 edestakas aivan piennarta nuollen. Aivan mahtavat pölyt nousee.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174136
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731597Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231147Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810