Ajatuksena olisi tehdä pulpettiveneen moottorin eli perämoottorin päälle takaa avoin koppa. Mistä kannattaa muotti tehdä, kun lasikuidustahan se kumminkin pitää tehdä. Käviskö ohut vaneri jonka kai voisi jättää sinne sisään? Ehdotuksia?
Melun torjunta
17
1810
Vastaukset
- nddndndd
Enemmin suosittelen korvatulppia kuin jotain tolkuttoman rumaa ja epäkäytännöllistä koppaa. Jos et ole huomannut, melusuojia ei juuri missään veneessä ole.
- SiiRei
SeaRay näyttää mallia, äänitaso 52 db ulkotiloissa täydessä plaanissa on melkoinen saavutus !
http://global.searay.com/Page.aspx/pageId/156498/pmid/334242/370-Venture.aspx Tältä nettisivulta löytyy ohjeet, miten tuollaisen kopan tekeminen onnistuu professionaalisti.
http://www.sceadu.com/support_fiberglass.html?mmskip=1
Eli ensin tehdään plugi, siitä muotti, ja sitten vasta itse kappale. Sitten voi samaa muottia käyttäen tehdä useampiakin koppia. Tällä tekniikalla saat suoraan valmiin kappaleen gelcoateilla ilman, että sitä kappaletta pitäisi hurjasti ruveta hiomaan ja paklaamaan, sitten maalaamaan.
Jos teet vain yhden kappaleen, Voit toki tehdä muotin suoraan levystä, ja pyöristää sisänurkat vaikka Cascon Multifillerillä, sormella useaan kertaan saumaten ja hioen, ja sitten valmistaa kappaleen sinne levymuottiin. Muotti todennäköisesti hajoaa, ja todennäköisesti muotti ei kuitenkaan ollut kovin hyvä, jolloin sitä valmista kappaletta joutuu sitten vielä puunaamaan.- Eioovaikeeta
Kyseessä on mitä ilmeisimmin oneoff tuote eli kertakäyttömuotti on ammattilaisen valinta psk1234 valitsee tapansa mukaan oman ratkaisun :D
Tosin tässä tapauksessa kannattaa käyttää valmista sandwich rakennetta eli alumiinihunajakennolevyä. Kaksi kerrosta ja ilmatila välissä vaimentaa ääntä paljon paremmin kuin mikään yksikerrosrakenne. Lisäksi rakenteesta tulee kevyt, helppo käsitellä ja etenkin helppo tehdä koska levyt voi kiinnittää toisiinsa vaikka ruuvaamalla.
Rakenne poistaa suoraan tulevaa meteliä, mutta kannattaa muistaa, että vene itsessään toimii kaikupohjana joillekin taajuuksille ja niitä ei voi poistaa yhtä helposti. Täydellisen koteloinnin vaihtoehtona voisi toimia suora "meluaita". Silloin vältytään kopan resonoinnilta, joka on melua sekin.- kuulovaurio
Mikä hunajakennolevy? Mistä sitä saa? kyseessä on vanha pulpettivene ja tietty vanha 2-t jonssoni. Meteli on nyt sellainen ettei jaksa pidempää matkaa ajaa,joten se koppa siihen pitää tehdä vaikka olisi minkä näköinen. Eli onko se hunajakennolevy systeemi sellainen ettei tarvitse mitään laminointi-hommia,vai?
- eioovaikeeta
En halua mainostaa, mutta googlaapa "alumiinihunajakenno". Löytyy useita myyjiä.
- sdgsdgsdgsd
Meillä on veneessä tuollainen melukoppa, ei se sitä ääntä loppujen lopuksi hiljennä paljon jaskaakaan, jättäisin tekemättä. Itsellä nelari suikka 80hv.
- Siiray
Äänieristysmatoista on ihmeen vähän juttua, resonansseja ja rungon ääniä saadaan vaimennettua, jenkkivalmistajat ovat tämän tienneet aina. Miksei vaikka avoveneeseen koko turkki maton alle.
- dnnnnz
Jenkkilässä veneiden koko on eri luokkaa kuin Suomessa. Eihän siellä kukaan ajele millään Buster M:llä tai vastaavalla. Tollaseen kun laitat eristemattoa pilssiin niin se ui 20 cm syvemmällä...
- niksiniilo
Leikkaa tarpeeksi suuresta muovisaavista, tai kotelosta/laatikosta joita saa mahrottoman monia malleja, sellainen sopivan muotoinen, johon laitat lukkosalvat / saranat kiinnitystä varten.
- on2223
Noitahan on ollut ainakin Flipper 575 ja muissakin sen ajan paateissa. Vähän se auttaa siihen vanhan 2t-prutkun kilkatukseen.
Ainakin Flipperissä se oli hyvä, tavallaan nivelellinen että se nousi ylös kun koneen trimmasi ja laski itsekseen. Koneessa pitää kyllä olla sähköstartti ja -tiltti, muutoin se koppa on aina tiellä. - motorman22222
KTS: nettiv.:ID 563505
- MelustaEroon
Hommaa vaa suosiolla nelari, hiljainen värinätön savuton. Kuluttaakin kolmanneksen vähemmän. Itse hoidin meluongelmat näin.
- atrah
Mitäpä jos käyttäisit niitä purjeita. Ei tarvitsisi edes miettiä melua asioista.
- linnunlaulun
Airot ja mela silloin kuulee vielä linnunlaulun ja hartiapankki vahvistuu
- vvenheeeettäää
Tos hyvä venhe https://youtu.be/48stp1F6Gfs
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960