Millaiselle ihmiselle sopisi Dalmatialainen??

Pentutaloonjookos

Hei. Olen täysin hurahtanut nyt ajatukseen että minulle tulisi Dalmis. Minulla on ennestään ollut koiria ja minun eräällä tutullani on ollut dalmis. En vain tiedä sopisinko minä rodulle. Minua ei haittaa koirankarvat ja pidän lenkeillä käymisestä. Millaiselle ihmiselle suosittelisitte Dalmatialaista?

11

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiapua

Tuskin kukaan haluaa tuon rotuista???

• töykeestisanottu

Toi oli aika töykeetä. Kyllä säkin tykkäät jostain rodusta mistä joku muu ei tykkää.

• muutamiatavannut

Mitä olen muutamia tavannut niin aktiivinen rotu todella on. Sopii varmasti hyvin liikunnalliselle ihmiselle joka tykkää tehdä pitkiä lenkkejä. Veikkaan, että pelkät hihnalenkit eivät välttämättä riitä vaan olisi hyvä jos vapaana saisi juosta niin paljon kuin lähtee päivittäin.

• mulle_ei_dalmista

Kannattaisi tutustua rotuun livenä. Täällä on mielipiteitä laidasta laitaan ja useita tosi häiriintyneitäkin vastaajia.

• Pilkullinen

Jos et tosiaan pelkää karvaa, liikut PALJON ja tykkäät, että sohvalla ollessasi on kyljessä aina kiinni karvakorva niin ota dalmatialainen! :)

Meillä 10 v dalmisnarttu. Karvaa lähtee todella paljon (ainakin tällä hetkellä), siivota saa monta kertaa päivään. Rakastaa ruokaa ja juoksemista. Vapaana juokseminen on dalluille tärkeää, hihnalenkit eivät riitä. Meidän koira tykkää frisbeen noutamisesta ym. palloleikeistä. Ruokaa söisi varmaan niin paljon kuin saisi. Meidän vanha rouva on kärsinyt iho-ongelmista, milloin on tassujen välit auki milloin mitäkin. Vakuutus siis kannattaa ottaa kaiken varalta. Tykkää lapsista ja kaipaa ylipäätään kaikilta ihmisiltä rapsutuksia/huomiointia. Haukkuu ainoastaan sisääntulijat, ns. turhaa räksytystä ei ole. Onhan tuo aivan ihana rotu ja uskollisia ovat laumalaisilleen. Karvaa vaan saisi tosiaan lähteä vähemmän! :)

• dalluilija.hopo

Dalmatialaisella ei ole pohjavillaa. Karvaa lähtee läpi vuoden.

• anonymouss

Kaverillani on kolme dalmista ja tosiaan virtaa riittää. Hän käy päivittäin pitkän metsälenkin, jolloin koirat saa juosta vapaana. Hänellä on aidattu piha jossa koirat leikkivät parisen tuntia päivässä. Lisäksi hän harrastaa agilityä ja hihnalenkit vielä tähän päälle ja aina vain koirilla tuntuu virtaa riittävän. :D

Joten kunhan omistajallakin virtaa ja aikaa riittää niin ovat mainioita kavereita.

Täytyy myös muistaa, että riistaviettiäkin löytyy jonkin verran. :)

• Harkintaa

Dalmis on energinen ja ihana kaveri. Jaksaa juosta omistajansa läkähdyksiin. Vaatii irrallaan juoksutusta turvallisella alueella. Leikkisiä ovat myös. Rakastaa nukkua omistajansa viekkukaverina peiton alla. Irtoava karva on kyllä sellaista piikkitikkua, että kaikki ei tykkää. Kuivausrumpu on omistajalle välttämättömyys. Suosittelisin muistamaan myös, että rodussa on puolustusintoisia, toisia koiria ja ihmisiä kohtaankin agressiivisia yksilöitä. Iso koira vaatii siis riittävän kookkaan ja vahvan kiinnipitelijän. Dalmatialaiselle käytöstavat tulee opettaa huolella. Rotu osaa testata sen, kuinka päättäväinen omistaja on. Jos antaa ns. löysää, lakkaa tottelemasta. Itselläni oli iso 40kg jättiuros ja suhtautui toisiin koiriin ja ihmisiinkin agressiivisesti. Suojeluvietti oli kova. Valitettavasti tämä kaveri tuli minulle vasta 2,5-vuotiaana ja huonoista oloista. Kurjat kokemukset olivat opettaneet koiralle jo ikävän reagointitavan eri tilanteisiin, jota en saanut muutettua. Rotu on älykäs ja ihana, mutta vaatii peräänantamattoman ja johdonmukaisen koulutuksen, jottei huomaa yllättäin omistavansa isoa ongelmaa kauniissa paketissa.

• hohoijaa

Dalmatialainen kuuluu maaseudulle. Sen kanssa on JUOSTAVA PITKIN METSIÄ Vähintään kerran päivässä.

• pcchee

Kaverilla oli joskus dalmatiankoira, ruskea pilkkuinen. Ihana luonne, kiltti, liian vähän sai kyllä reppana liikuntaa ja kovasti veti hihnassa (syy hihnan toisessa päässä). Muistan, että karvaa lähti ihan hirveästi ja se oli pientä ja terävää, sitä oli joka paikassa ja vaatteisiin tarttui. Siksi en itse dallua ottaisi, vaikka ihana rotu on.

• Anonyymi

ois kiva omistaa useita eri rotuisia koiria ja 4 dalmatialaista tyttökaverinsa kanssa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      257
      18146
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      76
      10353
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      333
      6836
    4. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      57
      4743
    5. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      34
      4576
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      79
      3318
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      117
      2952
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      95
      2460
    9. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      28
      1864
    10. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      24
      1752
    Aihe