Millaiselle ihmiselle sopisi Dalmatialainen??

Pentutaloonjookos

Hei. Olen täysin hurahtanut nyt ajatukseen että minulle tulisi Dalmis. Minulla on ennestään ollut koiria ja minun eräällä tutullani on ollut dalmis. En vain tiedä sopisinko minä rodulle. Minua ei haittaa koirankarvat ja pidän lenkeillä käymisestä. Millaiselle ihmiselle suosittelisitte Dalmatialaista?

11

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiapua

      Tuskin kukaan haluaa tuon rotuista???

      • töykeestisanottu

        Toi oli aika töykeetä. Kyllä säkin tykkäät jostain rodusta mistä joku muu ei tykkää.


    • muutamiatavannut

      Mitä olen muutamia tavannut niin aktiivinen rotu todella on. Sopii varmasti hyvin liikunnalliselle ihmiselle joka tykkää tehdä pitkiä lenkkejä. Veikkaan, että pelkät hihnalenkit eivät välttämättä riitä vaan olisi hyvä jos vapaana saisi juosta niin paljon kuin lähtee päivittäin.

    • mulle_ei_dalmista

      Kannattaisi tutustua rotuun livenä. Täällä on mielipiteitä laidasta laitaan ja useita tosi häiriintyneitäkin vastaajia.

    • Pilkullinen

      Jos et tosiaan pelkää karvaa, liikut PALJON ja tykkäät, että sohvalla ollessasi on kyljessä aina kiinni karvakorva niin ota dalmatialainen! :)

      Meillä 10 v dalmisnarttu. Karvaa lähtee todella paljon (ainakin tällä hetkellä), siivota saa monta kertaa päivään. Rakastaa ruokaa ja juoksemista. Vapaana juokseminen on dalluille tärkeää, hihnalenkit eivät riitä. Meidän koira tykkää frisbeen noutamisesta ym. palloleikeistä. Ruokaa söisi varmaan niin paljon kuin saisi. Meidän vanha rouva on kärsinyt iho-ongelmista, milloin on tassujen välit auki milloin mitäkin. Vakuutus siis kannattaa ottaa kaiken varalta. Tykkää lapsista ja kaipaa ylipäätään kaikilta ihmisiltä rapsutuksia/huomiointia. Haukkuu ainoastaan sisääntulijat, ns. turhaa räksytystä ei ole. Onhan tuo aivan ihana rotu ja uskollisia ovat laumalaisilleen. Karvaa vaan saisi tosiaan lähteä vähemmän! :)

      • dalluilija.hopo

        Dalmatialaisella ei ole pohjavillaa. Karvaa lähtee läpi vuoden.


    • anonymouss

      Kaverillani on kolme dalmista ja tosiaan virtaa riittää. Hän käy päivittäin pitkän metsälenkin, jolloin koirat saa juosta vapaana. Hänellä on aidattu piha jossa koirat leikkivät parisen tuntia päivässä. Lisäksi hän harrastaa agilityä ja hihnalenkit vielä tähän päälle ja aina vain koirilla tuntuu virtaa riittävän. :D

      Joten kunhan omistajallakin virtaa ja aikaa riittää niin ovat mainioita kavereita.

      Täytyy myös muistaa, että riistaviettiäkin löytyy jonkin verran. :)

    • Harkintaa

      Dalmis on energinen ja ihana kaveri. Jaksaa juosta omistajansa läkähdyksiin. Vaatii irrallaan juoksutusta turvallisella alueella. Leikkisiä ovat myös. Rakastaa nukkua omistajansa viekkukaverina peiton alla. Irtoava karva on kyllä sellaista piikkitikkua, että kaikki ei tykkää. Kuivausrumpu on omistajalle välttämättömyys. Suosittelisin muistamaan myös, että rodussa on puolustusintoisia, toisia koiria ja ihmisiä kohtaankin agressiivisia yksilöitä. Iso koira vaatii siis riittävän kookkaan ja vahvan kiinnipitelijän. Dalmatialaiselle käytöstavat tulee opettaa huolella. Rotu osaa testata sen, kuinka päättäväinen omistaja on. Jos antaa ns. löysää, lakkaa tottelemasta. Itselläni oli iso 40kg jättiuros ja suhtautui toisiin koiriin ja ihmisiinkin agressiivisesti. Suojeluvietti oli kova. Valitettavasti tämä kaveri tuli minulle vasta 2,5-vuotiaana ja huonoista oloista. Kurjat kokemukset olivat opettaneet koiralle jo ikävän reagointitavan eri tilanteisiin, jota en saanut muutettua. Rotu on älykäs ja ihana, mutta vaatii peräänantamattoman ja johdonmukaisen koulutuksen, jottei huomaa yllättäin omistavansa isoa ongelmaa kauniissa paketissa.

    • hohoijaa

      Dalmatialainen kuuluu maaseudulle. Sen kanssa on JUOSTAVA PITKIN METSIÄ Vähintään kerran päivässä.

    • pcchee

      Kaverilla oli joskus dalmatiankoira, ruskea pilkkuinen. Ihana luonne, kiltti, liian vähän sai kyllä reppana liikuntaa ja kovasti veti hihnassa (syy hihnan toisessa päässä). Muistan, että karvaa lähti ihan hirveästi ja se oli pientä ja terävää, sitä oli joka paikassa ja vaatteisiin tarttui. Siksi en itse dallua ottaisi, vaikka ihana rotu on.

    • Anonyymi

      ois kiva omistaa useita eri rotuisia koiria ja 4 dalmatialaista tyttökaverinsa kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe