Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

GALLUP

Vastaathan

Hei osteoporoosilaiset

KYSYMYS:

Oletko elämäsi aikana juonut maitoa säännöllisesti esim. enemmän kuin lasillisen päivässä ?

Osteoporoosiahan esiintyy nimenomaan maissa, joissa maidonjuonti on runsasta. Samaten se on harvinainen ongelma kasvissyöjillä. Lisäksi useiden tutkijoiden mielestä maito voisi itsessään jopa aiheuttaa luukatoa. Tätä perustellaan sillä, että eläinproteiinien happamuus siis myös maidon proteiinit liuottaa luustosta enemmän kalkkia kuin mitä maidosta saa tilalle.

Luuston lujuus kehittyy lapsuudessa ja nuoruudessa ja meille juotettiin lapsena maitoa jopa ruokajuomana. Se ehkä esti myös ruoan mukana saatujen vihannesten hyvämuotoisen kalkin imeytymisen.

11

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annu

      oliskohan niin, että osteoporoosia ylipäänsä on mahdollista tutkia maissa, joissa sattumoisin juodaan myös maitoa (Pohjoismaat, Länsi-Eurooppa, Usa, Australia, Uusi-Seelanti).On maita, joissa kuollaan ennen kuin on mahdollista saada osteoporoosi.
      Maidon ja maitotuotteiden hyödyllisyys on sementoitu juttu.

    • juttuja

      Mistähän ihmeestä esität nämä asiat faktoina?

      Olen itse paljon diagnosoinut osteoporoosia ja kyseessä yleensä on maitoa juomaton henkilö.

      Kasvissyönti ei ole ollut kovinkaan pitkään yleistä, joten se osteoporootikkojen sukupolvi on vasta tulossa.
      Kaikenkaikkiaan siellä vanhempien ikäpolvien joukossa ei kasvissyöntiin juurikaan törmää.
      Ei kannata liikaa haahuilla missään asiassa.

    • Aapo

      Aiheesta on tehty lukuisia ja laajoja tutkimuksia maailmalla (alla olevan linkin lopussa on listattu niitä kirjallisuusviitteineen). Suomessa ne eivät tietenkään saa julkisuutta ja täällä on myös totuttu luottamaan auktoriteetteihin.

      Suomi on maidon kulutuksessa maailman kärkimaa. Jos maito jotenkin ehkäisisi osteoporoosia, meillä ei siis pitäisi esiintyä sitä lainkaan tai ainakin vähiten maailmassa. Tilanne on kuitenkin päinvastainen – osteoporoosi on huolestuttavan yleinen Suomessa myös nuorten henkilöiden kohdalla (Kuntaliiton tiedote).

      Maidon kulutus per hlö kg/vuodessa:
      (Lähde FAO):

      370 Finland
      341 Sweden
      329 The Netherlands
      308 Switzerland
      256 France
      254 USA
      239 Italy
      233 Australia
      230 UK
      210 New Zealand
      197 Poland
      177 Kuwait
      164 Spain
      68 Japan
      17 Gambia
      15 Congo
      11 Guinea
      8 China*
      6 Togo
      3 Laos
      3 Cambodia
      2 Liberia
      2 Ghana
      0.6 Dem. Rep. Congo

      International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country).
      So, the LIFETIME effects of consuming much calcium are detrimental.

      Lisää tutkimus- ja kirjallisuusviitteineen linkistä:
      http://www.notmilk.com/calcium/excesscalcium.html

      • annu

        "17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo "

        Tässäpä vasta paikkoja, joista löytyy yli 75v naisia, joilla on todellinen riski saada osteoporoottinen lonkkamurtuma.


      • Aapo
        annu kirjoitti:

        "17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo "

        Tässäpä vasta paikkoja, joista löytyy yli 75v naisia, joilla on todellinen riski saada osteoporoottinen lonkkamurtuma.

        Linkistön tarkemmin lukien olisit voinut huomata, että vertailuissa on ikäasiakin huomioitu ja sen osoittava tutkimusviite annettu. Varmuuden vuoksi kopioin myös edelliseen viestiini lauseen:

        "International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country)."


    • viilipytty

      jaa vastaan galluppiin en ole juonut koskaan maitoa, olen syönyt jugurttia, piimää, juustoa, manteleita, tofua, viiliä paljon. Sitten on osteoporoosia nyt. Ja mikäs neuvoksi?

    • syynä

      Lika eläinproteiinin, käytännössä lihan syönti liottaa pois kalsiumia, joipa maitoa miten paljon tahansa ja seurauksena on osteoporoosi.
      Samanalaista häiriötilaa aiheuttaa myös erinäiset lisäaineet sekä esim. cocacola.
      Tästä on selvää tutkimustietoa, mutta siitä ei paljon puhuta. Tämä selvittää myös miksi kymmenet tuhannet katkovat luitaan vaikka käyttävät ahkerasti maitotuotteita. Itse olen jättänyt pois naudanlihan ja makkaran, enkä niitä kaipaa.
      Miksi ennen ei vanhukset katkoneet luitaan, johtuu paitsi alhaisemmasta kuoliniästä, myös siitä ettei lihaa syöty mässäten kuten nykyään ja ravinto oli hyvin käsittelemätöntä.Nainen maalta.

      • vihonviimeistä moskaa

        Samoin joka kaupan vallanneet kevyttuotteet ovat ala-arvoiseksi käsiteltyjä ravinto-aineita, jotka lisäävät osteoporoosia, kun ruuan luonnollinen rasva on poistettu ja sijalle tungettu erinäisiä lisäaineita.
        Itse ostan moisia epäruokia korkeintaan vahingossa. Kauppareissulla saakin nykyään olla silmä tarkkana, kun pahanmakuisia kevytjugurtin luiruja on hyllymetreittäin ja tavallista jugurttia saa etsimällä etsiä.
        Niin tähän alkuperäiseen galluppiin: käytän maitotaloustuotteita satunnaisesti. Toisinaan saattaa hujahtaa viikkokin etten syö mitään, mutta sitten saatan taas rakennella iltaisin erilaisia piimäpöperöitä tai mässyttää puolikkaan juustoa (eikä taatusti kevytsellaista). Vihanneksia yritän syödä, muun muassa kaalissa on runsaasti kalsiumia. Ja kuten edellä kerrottu, lihaa vältän, tosin kalaa syön silloin tällöin ja kalanmaksaöljyä talvisin. Luissani ei vikaa, ei ole koskaan ollut murtumia. Nainen maalta.


    • Arja

      ...imeytyäkseen. Eli ei riitä vaikka joisit maitoa kuin vasikka vaan pitää saada myös D:tä, jotta kalkki imeytyisi.

      Siksihän alettiin sitä D-vitamiinia vähän aikaa sitten lisäämään maitoon, koska huoamttiin, että osteoporoosi on myös nuorten tauti. D-vitamiinin saanti talvikuukausina on liian vähäistä Suomessa, siksi sitä pitäisi ottaa purkista.

    • make

      Tuli tuossa mieleen kun kukaan ei ole vielä ottanut työ ympäristön vaikutusta osteoporoosiin.
      Teollisuudessa käytetään paljon kemiallisia aineita jotka höyrystyvät työpaikan ilmaan,on tinneriä,tärpättiä,isosyaniittia ja lukematon määrä muita aineita.Olisi hyvä tietää liuttaako nämä aineet kalsiumia luustosta.Toivoisin vastauksia myös asiantuntijoilta?

    • Tilastot uusiksi

      Olen maatalon tyttö,joka on syönyt terveellistä kotiruokaa: omista jauhoista leivottua ruisleipää oman maan luomuperunaa, vihannesta ym. Meilläpäin ei ollut tapana kaupan herkkuja saatikka valmisruokia ostella. Ilman maitotuotteita olen elänyt allergian takia viisitoistavuotiaasta ja kolmekymppisenä todettiin osteoporoosi, joten ainakaan minun sairauteni ei johdu lisäaineista, kevyttuotteista tai maidon liiallisesta nauttimisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe